wordpress-seo-sökmotor-optimering-sisu-digital-2

SEO i WordPress år 2021: en guide för en dummy

Har du en WordPress-webbplats?

I så fall har du förmodligen hört att WordPress är det mest SEO-vänliga CMS (Content Manage System). Detta är delvis sant eftersom WordPress är SEO-vänligt om och endast om du konfigurerar inställningarna korrekt och använder rätt SEO-plugins.

Om du har liten eller ingen erfarenhet av SEO för WordPress är den här artikeln för dig. Jag kommer att visa dig hur du sätter upp en WordPress-webbplats som är mycket optimerad för SEO, hur du konfigurerar SEO-plugins och andra viktiga saker du kan göra för att förbättra din webbplats SEO.

Det finns många SEO-plugins för WordPress. Jag använder Yoast SEO-plugin i den här artikeln. Detta är det mest populära SEO-pluginet med mer än 5+ miljoner aktiva installationer. Det bästa av allt är att gratisversionen har alla funktioner vi behöver.

1. Den grundläggande inställningen för WordPress SEO

wordpress seo guide

1.1. Ange URL-struktur för permalänkar

Som standard använder WordPress en URL-sökväg som http://yourdomain.com/?p=123. Denna sökväg är inte SEO-vänlig eftersom den inte innehåller artikelns eller sidans nyckelord. Dessutom ger den besökarna ett intryck av oprofessionalism.

Om alla dina blogginlägg tillhör endast en kategori kan du gå till Inställningar -> Permalink -> Anpassad struktur och kopiera texten nedan:

/%category%/%postname%

Med ovanstående permalänkstruktur kommer din artikels URL att struktureras som följande http://yourdomain.com/category/postname

Detta kanske inte är den bästa lösningen om ett blogginlägg kan tillhöra mer än en kategori.

Alternativt kan du använda denna enkla struktur:

/%postname%

och din artikels URL kommer att vara

http://yourdomain.com/postname

Oavsett vilken struktur du väljer ska du hålla dig till den permanent, för om du ändrar den senare kommer länkarna att brytas och alla inlägg kommer att få 404-fel. Det kan vara den värsta krisen du aldrig vill ska hända!

1.2. Använd en domän med WWW eller utan WWW

Detta är också mycket viktigt. Du bör bestämma om domänstrukturen ska ha www eller inte www. Den med WWW är allmänt accepterad medan den utan www ser renare ut och tar mindre utrymme i anspråk.

För att konfigurera går du till Inställningar -> Allmänt och anger domänen som du vill.

Om du medvetet skriver www.yourdomain.com kommer den automatiskt att byta till formuläret utan www. Om du har konfigurerat DNS-inställningar för www-domänen kommer den automatiskt att omdirigeras till det domännamn utan www som du har ställt in.

Oavsett vilken domänstruktur du föredrar, välj en och håll dig till den.

1.3. Optimera SEO för startsidan

Det råder ingen tvekan om att hemsidan är den viktigaste sidan på din webbplats. Titeln och beskrivningen på hemsidan avgör om din webbplats startsida anses vara SEO-vänlig av Googles sökmotor.

Optimerade metatitlar och metabeskrivningar hjälper dig inte bara att få en högre placering på Google utan också att locka många klick om du skriver dem på ett meningsfullt och lättläst sätt.

Om du redan har installerat Yoast SEO går du till -> Titlar och metas -> Hem. Skriv titeln och beskrivningen i motsvarande fält.

2. Bygg en webbplats med SEO i åtanke

2.1. Välj ett SEO-vänligt tema

Även om det inte är ett måste att ha ett SEO-vänligt tema för att få en hög ranking, är det definitivt lättare att välja ett SEO-vänligt tema när du börjar.

Ett SEO-vänligt tema är bra eftersom dess kodstrukturer redan är optimerade för att webbcrawlare eller spindelrobotar enkelt ska kunna identifiera innehållet på webbplatsen. Rena koder, optimerad hastighet, rikt innehåll, optimerade rubriktaggar och standardgränssnittet Schema.org, så att du kan få ut det mesta av SEO.

I allmänhet har ett SEO-vänligt tema vanligtvis få visuella effekter och en bloggfokuserad struktur för att påskynda indexeringen av nytt innehåll på webbplatsen.

Här är några SEO-vänliga teman som jag känner till:

  • Astra-tema
  • Ocean WP
  • GeneratePress
  • Genesis ramverk
  • Ramverk för hybrida kärnämnen

En del av dem är gratis. Men det är bättre att välja de betalda versionerna, som är mycket bättre med fler funktioner och mer kundsupport.

2.2. Skapa en XML-sajtkarta och skicka till Google Search Console

XML Sitemap är vanligtvis en .xml-fil som hjälper botar att lätt hitta nytt innehåll och indexera det snabbare.

När den har skapats måste du också skicka in den till Google via Google Webmaster-tjänsten (numera Google Search Console) så att Google-botarna kan börja söka igenom och indexera kartan på webbplatsen.

2.3. Skapa en robots.txt-fil

robots.txt styr sökmotorernas robotar. Du kan "tala om" för den vilken katalog som inte får indexeras. Google är för närvarande den största sökmotorn, så vi behöver bara skapa en robots.txt-fil för Googles robotar.

Om du använder SEO-pluginet från Yoast skapas den här filen automatiskt för dig. Den finns i roten av WordPress-webbplatsen (peer to wp-config.php) Om du öppnar filen kommer den att ha ett innehåll som nedan.

Användaragent: *

Förbjud: /wp-admin/

Förbjud: /wp-includes/'

Dessa konstiga texter innebär att du anger att robotarna inte ska gå igenom katalogerna /wp-admin/ och /wp-includes/.

Alternativt kan du skapa filen manuellt, med namnet robots.txt, och ladda upp den till servern.

2.4. Lägg till relaterade artiklar i varje blogginlägg

Längst ner i artikeln bör du använda dig av att visa relevanta inlägg till den artikel som användarna läser. WordPress kan identifiera relaterade inlägg genom nyckelord i innehåll, titlar, taggar och kategorier.

De relaterade artiklarna hjälper dig inte bara att stärka de djupa länkarna utan uppmuntrar också användarna att se fler sidor på din webbplats.

2.5. Öka webbplatsens prestanda

Om din webbplats är snabb kommer det definitivt att gynna SEO, eftersom många av dina besökare kommer att komma åt din webbplats via sina mobiltelefoner. Google har officiellt bekräftat att webbplatsens hastighet påverkar dess placering i sökresultaten. Dessutom hjälper en snabb webbplats botaniseringen att indexera fler sidor i snabbare takt.

Hastigheten på en WordPress-webbplats beror på många faktorer som ligger utanför ramen för den här guiden.

Det finns dock en avgörande faktor som i hög grad påverkar webbplatsens hastighet: webbhotellet. Välj det bästa webbhotell för hög hastighet som du har råd med. Du kommer aldrig att ångra dig.

2.6. Anslut din webbplats till sociala nätverk

De sociala nätverken påverkar också SEO. Även om sociala länkar inte har samma vikt som webbplatslänkar har detta ändrats. Dessutom kan sociala nätverk leda många besökare till din webbplats. Om du inte har mer än två händer (eller om du anlitar ett proffs som jag för att hantera dina sociala medier!), välj de sociala nätverk som är mest relevanta för din verksamhet.

Att ansluta en webbplats till ett socialt nätverk innebär:

  • Lägg in genvägar till dina sociala konton på webbplatsen.
  • Infoga knappar för social delning i dina inlägg för att göra det enkelt för läsarna att dela ditt fantastiska innehåll med sina nätverk.
  • Infoga en länk till din webbplats på din fansida/grupp.
  • Använd Open Graph och Facebook Insight för att optimera ditt innehåll för social delning.

Hur gör man allt detta i WordPress? Det enklaste sättet är att använda plugins! Medan Yoast SEO står för de flesta funktionerna behöver du en annan plugin för att infoga Social Sharing-knapparna.

2.7. Skapa arkivsidor

En arkivsida är som en sitemap för läsarna. Den hjälper dem att få en överblick över din webbplats på ett ögonblick. Dessutom hjälper den också robotarna att lättare hitta och identifiera innehållet i en organiserad struktur.

På den här sidan kan du lista alla tillgängliga kategorier, taggar, artiklar/inlägg per kategori och så vidare. Beroende på hur din webbplats är uppbyggd kan du använda ett insticksprogram för att skapa en arkivsida eller vända dig till webbplatsutvecklarna.

2.8. Använd rätt rubriktaggar

Rubriktaggarna (från H1 till H6) hjälper robotar att identifiera viktiga delar av webbplatsen. Ju lägre antal, desto viktigare: H1 är högst och H6 lägst.

Normalt har ett SEO-vänligt tema rubriktaggar som ser ut på följande sätt:

  • H1: För logotypen, webbplatsens namn i rubriken. På ett enskilt blogginlägg är H1-taggen för artikelns titel.
  • H2: För underrubriker.
  • H3: För widget-titlar.
  • H4: För viktiga länkar på widgets, t.ex. kategorier och menyer.

För att redigera temats rubriktaggar måste du ha kunskap om hur man redigerar WordPress-teman och förstå strukturen för varje tema. Du kan titta på WordPress-temats struktur som referens eller fråga dina utvecklare!

3. Skriv SEO-vänligt innehåll

Innehållet är kung. SEO-vänligt innehåll är innehåll som robotar lätt kan analysera, "förstå" och associera relevanta nyckelord. Bra innehåll är det bästa, om inte det enda, sättet att uppnå en hög placering på SERP (Google Search Result Page).

Ett SEO-vänligt innehåll innehåller element som t.ex:

  • SEO-optimerad artikeltitel med ett nyckelord i fokus
  • Korrekt användning av rubriktaggar
  • Engagerande, lättläst, naturlig Innehåll
  • En bra blandning av långsvängda och LSI (Latent Semantic Indexing)-nyckelord.
  • Optimering av meta-titlar och meta-beskrivningar för varje artikel.
  • Interna länkar till andra inlägg och sidor.
  • Externa länkar till andra relevanta webbplatser och artiklar

4. Förbättra rankningen med backlinks

Med backlink avses länkar som pekar på din webbplats från en annan webbplats. Dessa länkar förbättrar din webbplats ranking. Backlinks spelar en viktig roll i Googles rankingalgoritm. De ökar en webbplats auktoritet och förbättrar därmed dess Pagerank.

Det betyder att ju fler kvalitetsbacklänkar din webbplats har, desto större är sannolikheten att den får höga placeringar på Google.

4.1. Kommentera på andra bloggar/webbplatser för att få backlinks

En webbplats som använder WordPress ger dig backlänkar när du kommenterar den. Detta förklarar varför din webbplats får massor av spamkommentarer om alla möjliga saker som du inte har någon aning om vad de pratar om.

Låt oss ta en titt på hur du förbättrar din webbplats rankning genom att kommunicera och stärka relationerna med andra webbägare i stället för att bara bygga upp backlänkar med skräpiga, spammiga och värdelösa kommentarer.

4.2. Gästbloggande

Denna form av backlinkbuilding innebär att du lägger upp ditt innehåll på en annan blogg och har rätt att lägga in backlinks till artikeln. Bli gästbloggare och skriv innehåll för andra liknande bloggar i din bransch. I utbyte får du länkar till dina egna webbplatser och en möjlighet att marknadsföra dina egna namn och bloggar inom dina valda branscher.

Var ska du lägga backlänkar?

du kan:

  1. Peka på backlänken till hemsidan om du vill förbättra domänauktoritet och pagerank.
  2. Visa backlänken till arkiv-/kategorisidan om du vill att besökarna ska få en överblick över ditt innehåll. De kan sedan välja vilket innehåll de är mest intresserade av.
  3. Peka på backlänkar till en specifik artikel om du vill få artikeln att hamna högst upp i sökresultatet för vissa nyckelord.

5. Avancerad SEO på sidan i WordPress

Om du behöver ännu mer SEO för din webbplats kan du här få några avancerade tips för optimering på sidan.

5.1. Lägg till "noindex"-taggar på onödiga sidor

Om du har ett inlägg eller en sida som du vill dölja från sökresultaten kan du ge dem en "noindex"-tagg så att sökrobotar ignorerar dem. Det här tricket gör också att sökroboten indexerar viktigare sidor snabbare eftersom sökroboten endast arbetar under en viss tid.

Du kan använda Yoast SEO-pluginet, välja avsnittet Avancerat och välja Meta Robots Follow som "nofollow" och Meta Robots Index som "noindex".

Yoast SEO stöder alternativet att ställa in "noindex"-taggen för taggen och kategorin.

Eller så kan du bara gå till Inlägg -> Kategorier och Inlägg -> Taggar och ställa in "noindex" och "nofollow" för den oönskade kategorin/taggen genom att

5.2. Använd 301 Redirect-meddelanden i stället för att radera

301-omdirigering är en teknik för att omdirigera besökare från den gamla webbadressen till den nya adressen om de besöker den gamla webbadressen. När en artikel raderas får användaren ett 404-fel när han eller hon försöker komma åt inlägget. Det här felet är vanligast när du raderar en artikel som redan är indexerad och visas i sökresultaten.

Om du vill använda 301-omdirigeringar för inlägg/sida kan du använda funktionen 301-omdirigering som finns i den avancerade delen av Yoast SEO.

5.3. Ställ in "nofollow" för utgående länkar

De utgående länkarna kommer som standard att ha attributet "dofollow". Här är ett exempel på en länk med attributet "nofollow":

<a rel="nofollow" href="http://google.com"> Google </a>

Robotarna förstår att de inte ska gå igenom länken för att samla in data, och de delar inte med sig av rankingfaktorer från din webbplats till de webbplatser som de utgående länkarna pekar på.

Du kan överväga att ställa in egenskapen "nofollow" för alla utgående länkar. Du kan använda insticksprogrammet WP External Links för att automatiskt lägga till rel = "nofollow externl" till alla utgående länkar.

6. Slutsats

Här har du min guide till SEO för WordPress. Genom att följa alla steg som anges i den här artikeln kan du vara säker på att din WordPress-webbplats är super SEO-vänlig.

Hela SEO-processen omfattar inte bara det arbete som nämns ovan utan även många andra tekniker.

Detta är dock ett ämne för en annan dag.

Jag hoppas att du efter att ha gått igenom den här guiden har fått en tydlig förståelse för WordPress SEO och kan tillämpa den på din egen webbplats.

..

Fick du en bättre förståelse för WordPress SEO? Tveka inte att kontakta oss via e-post eller sociala medier om du har några frågor!

Arbeta med dina digitala marknadsföringsstrategier med hjälp av topp 10 sociala medier marknadsföringstrender 2021, eller förbereda ditt företag för det nya årtiondet med de 5 största affärstrenderna 2021.

Följ Sisu Digital för fler idéer för innehåll i sociala medier, strategier för digital marknadsföring, trendiga nyheter och insikter.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Bygg en landningssida med hög konverteringsgrad i 10 enkla steg

Bygg en landningssida med hög konverteringsgrad i 10 enkla steg

Landningssidor leder till trafik till din webbplats, bygger upp ditt varumärke och förbättrar SEO. Du kan enkelt integrera dem i en framgångsrik PPC-strategi. Mer än 68% av B2B-företagen har en sida med hög konverteringsgrad för att hitta leads för konvertering. Bygg en högkonverterande landningssida med de här 10 enkla stegen.

Läs mer "