Lokal SEO, som är en del av SEO, är ett förfarande för att optimera en webbplats för att öka trafiken på webbplatsen, varumärkeskännedomen och till och med försäljningen från lokala sökningar. Dessa sökningar sker på Google och andra sökmotorer som Bing, Apple Maps, Yahoo osv.
Enligt statistikGoogle har över 91% av marknadsandelen för sökmotorer i hela världen. Denna betydande andel innebär att de flesta användare använder Google för att söka efter lokala företag. Att fokusera på att optimera Google är därför vår högsta prioritet, åtminstone för tillfället.
Låt oss därför dyka in i fördelarna med lokal SEO och ta reda på hur du optimerar Google My Business-kontot.
Fördelar med lokal SEO
Innan vi påbörjar något måste vi analysera fördelarna med den strategi eller taktik som vi har för avsikt att genomföra. Samma sak gäller för lokal SEO. Här är några fördelar med lokal SEO som vi kan titta på innan vi sätter igång med lokal SEO.
1. Optimering av din närvaro på nätet är ett sätt att synas ordentligt i sökmotorerna vid lokala sökningar.
2. All nödvändig företagsinformation (arbetstider, webbplats, telefonnummer, adress osv.) visas strukturellt, vilket kan hjälpa användarna att hitta ditt företag enkelt och förbättra konverteringen.
3. Du kan skapa förtroende för ditt företag genom de recensioner från dina kunder som visas på Google.
SEO V.S lokal SEO
SEO är en populär term för dem som arbetar med digital marknadsföring, eller hur? Lokal SEO kan låta lite konstigt för en del. Låt oss därför börja och se hur SEO och lokal SEO skiljer sig åt.
SEO koncentrerar sig på att förbättra din webbplats på global nivå, medan lokal SEO gör det möjligt för ditt företag att synas i lokala sökningar. Typiska termer som vi ofta ser är "nära mig", "i [ort]".
Två uppsättningar resultat i Google: "Snack Pack" VS. Organiskt resultat
När jag söker efter "Bästa restaurang i Helsingfors" visas två typer av resultat. Den första bilden nedan visar det organiska resultatet, medan den andra bilden visar resultatet "Snack Pack".
Google Snack Pack är en ruta där resultaten visas med nödvändig information om företagen, t.ex. företagsnamn, betygsindex, adress, arbetstider, bilder av tjänster osv. De tre mest relevanta lokala företagen med dina sökningar kommer att listas i Google Snack Pack. Om du vill hitta fler resultat kan du enkelt klicka på alternativet "Visa alla" under Google Snack Pack.
Ett Google Snack Pack är en visuell lista som ger dig fler leads och hjälper dig att överträffa dina motståndare.
En tydlig och enkel guide för att optimera din lokala SEO
Steg 1: Sökordsforskning för lokal SEO
Användarna måste söka efter nyckelord utifrån sina intressen och krav, och sedan visas och rankas ditt företag för det nyckelordet. Låter det logiskt?
I det här avsnittet kommer jag att visa dig hur du gör sökordsundersökningar för lokal SEO.
1.1.Brainstorming av nyckelord och SiLs (Service in Locations)
Det första du måste bestämma är "seed keyword". Ditt nyckelord måste innehålla din tjänst. Om du till exempel äger en lokal restaurang i Helsingfors kan dina sökord innehålla "restaurang", "bästa restaurang", "topprestaurang", "lyxig restaurang", "billig restaurang", "sushirestaurang" (om din restaurang är specialiserad på sushi) osv.
Användarna är mer benägna att söka efter nyckelord som "restaurang i Helsingfors", "bästa restaurang i Helsingfors", "bästa restaurang i Helsingfors", "bästa restaurang i Helsingfors" etc. om de vill söka efter en restaurang i Helsingfors.
Kände du igen "formeln"? Den är skriven utifrån formatet service in location (SiL).
Allt du behöver göra är att göra en lista över de tjänster/produkter som du erbjuder och kombinera dem med de platser som du betjänar. Då får du ett gäng potentiella och pengabetonade sökord som du kan använda.
Påminnelse:
Inkludera plural och varianter av din tjänst: restaurang i Helsingfors, restauranger i Helsingfors, restaurang i Helsingfors, restaurang i Helsingfors, restaurang i Helsingfors, etc.
Därefter måste du se åtminstone sökvolymen för dessa sökord för att få en allmän uppfattning om det genomsnittliga antalet gånger som dessa sökord anges i sökfrågan varje månad. Låt mig rekommendera några gratis och betalda verktyg som hjälper dig att hitta sökvolymen.
Gratis verktyg: Google Adwords
Kom ihåg att ange den plats där du vill kontrollera sökvolymen för nyckelorden. Varje land har olika sökvolymer. I Adwords kan du välja flera platser.
Betalda verktyg: Ahrefs, Semrush.
Steg 2: Optimera Google My Business
Google definierar GMB som "ett kostnadsfritt och lättanvänt verktyg för företag och organisationer för att hantera sin närvaro på nätet i Google, inklusive Sök och Kartor". För att hjälpa kunderna att hitta ditt företag och för att berätta din historia kan du verifiera ditt företag och redigera din företagsinformation."
I det här avsnittet kommer jag att visa dig steg för steg hur du kan skapa och stärka ditt företag via GMB.
2.1 Ange ditt företagsnamn
Först och främst kommer GMB att be dig ange ditt företagsnamn. Du har två alternativ för att göra det:
- Ange ett befintligt företag: Du kan göra detta genom att skriva in ditt företagsnamn i sökrutan.
- Lägg till ditt företag i Google: du måste välja det här alternativet.
- Om ditt företag inte har haft det tidigare.
- Eller så hittar du inte ditt företagsnamn.
Om du inte har ett befintligt företag med namn och adress, måste du göra så här ?
Påminnelse:
Ange endast ditt företagsnamn. Om du till exempel äger en restaurang som heter Happy Meal, anger du bara Happy Meal som ditt företagsnamn. Kom ihåg INTE att inkludera namn som Happy Meal-restaurang, restaurang Happy Meal, Happy Meal i Finland osv. Kontrollera riktlinjer för GMB om du vill veta hur du anger ditt företagsnamn i Google My Business.
2.2. Välj företagskategori
Vi fortsätter med exemplet med en restaurang som heter Happy Meal och som erbjuder snabbmat. I det här fallet är kategorin snabbmatsrestauranger. När du gör detta steg, Google rekommenderar att man kompletterar uttalandet: "Detta företag IS a" i stället för "detta företag HAR a." Syftet är att "beskriva ditt företag på ett övergripande sätt snarare än att göra en lista över alla tjänster som erbjuds, produkter som säljs eller bekvämligheter som finns där".
Läs den här texten. Riktlinjer för Google My Business för att få en allmän inblick i hur man gör detta steg.
2.3 Ange adressen:
Om ditt befintliga företag redan är sparat i Google-systemet behöver du inte fylla i det. I annat fall måste du ställa in detta steg.
Google kommer att be dig fylla i nödvändig information som gatuadress, postnummer och den stad där ditt företag är beläget.
Men om du inte har ett riktigt kontor eller en plats där ditt företag är beläget bör du ta hänsyn till dessa fall för att veta hur du ska skriva en företagsadress som passar din egen situation.
- Om du arbetar hemifrån kan du använda din hemadress.
- Om du hyr ett tillfälligt eller "virtuellt" kontor får du inte använda den adressen. Du kan endast använda adressen för det virtuella kontoret om "ditt företag är bemannat under öppettiderna av din företagspersonal". I stället kan du använda din hemadress.
- Om ditt företag skapas av flera personer (du och dina partner) och ni alla arbetar hemifrån, ange helst hemadressen för den person som är närmast det område som ditt företag betjänar.
För mer information kan du enkelt få en en omfattande guide till Google.
Dessutom kan du ange företagets specifika plats. Bilden nedan är ett exempel på Sisu Digital:s företagsplats.
2.4. Ange ditt telefonnummer och din webbplats
Detta är ett frivilligt steg. Om du lägger till dessa uppgifter blir det lättare för dina kunder att kontakta dig. Jag rekommenderar därför att du fyller i det här avsnittet också.
2.5. Optimera andra avsnitt
Efter att du har vidtagit de åtgärder som nämns ovan måste du dessutom optimera din GMB genom att
- Ange ditt företags arbetstider (även under helgdagar och tillfällen).
- Jag laddar upp några bilder.
- Ange några specifika tjänster som du erbjuder.
- Lägga till fler kategorier.
- Och så vidare.
Jag rekommenderar att du kollar detta fantastisk riktlinje för att optimera din GMB fullt ut.
Påminnelse: Kom ihåg att behålla konsistensen i lokal SEO. All information om ditt företag som företagsnamn, adress, telefonnummer, e-post osv. måste vara konsekvent på alla plattformar för att undvika att kunden blir förvirrad. Du kan använda vår checklista att spara all information innan du börjar bygga citeringar.
Bygga upp lokala hänvisningar
Citeringar är ett sätt att ange ditt företags namn, adress och telefonnummer på alla plattformar.
Nedan finns till exempel en hänvisning till vårt företag - Sisu Digital - på en plattform som heter Finder.fi.
De strukturerade citeringarna innehåller företagets namn, adress och telefonnummer (NAP). För att bygga upp citeringar rekommenderar vi att du läser det här bra guide.
Recensioner
Kom ihåg att vara aktiv på Google My Business. Några nödvändiga uppgifter som du kan ha i åtanke är:
- Svara på kundens frågor.
- Svara på kundens granskning.
- Kontrollera och redigera felaktig information
Om du är ny kund för en tjänst är det första du gör att söka information om företaget/produkten/tjänsten, läsa recensioner och vittnesmål, eller hur? Det är ett vanligt sätt för en person som vill veta mer om något företag.
Be dina kunder att använda sin fritid till att skriva recensioner eller vittnesmål om ditt företag, vilket hjälper nya kunder att fatta beslut.
Ett huvudanförande: Det finns många plattformar där användarna kan recensera produkter/tjänster utöver Google My Business och företagets webbplats. En plattform där kunderna kan skriva sina tankar är till exempel Clutch.co. Olika tjänster och produkter har olika plattformar för att bygga upp citeringar med hjälp av recensioner.
Lokal SEO verkar enklare än SEO, men det är fortfarande en viktig sak som ett företag måste optimera. Vill du veta mer om SEO? Läs vår guide för WordPress SEO år 2021.
Sisu Digital är en byrå för tillväxtmarknadsföring som arbetar med att hjälpa internationella startups och små och medelstora företag att växa och få högkvalitativa leads med hjälp av digitala marknadsföringslösningar i världsklass. Våra tjänster är följande Webbdesign, Underhåll av webbplatsen, B2B Lead Generation, Linkedin personligt varumärke.