checklista för lansering av webbplatser

Checklista för lansering av webbplats 2021

Att bygga en webbplats år 2021 är inte längre en utmaning. Det finns så många verktyg och plattformar till ditt förfogande att du kan bygga en professionell webbplats helt på egen hand utan någon erfarenhet av webbdesign eller hjälp från webbutvecklare. Särskilt på de mest populära plattformarna som WordPress är det bara en fråga om några timmar att skapa en webbplats. När din webbplats är klar blir du säkert glad att lansera den så att världen kan se den.
Men det finns lite mer att göra innan lanseringen. För att genomföra en lansering av en webbplats utan problem och se till att den blir en succé måste du ta hand om vissa saker. Det bästa sättet att se till att du inte missar något viktigt när du förbereder dig för lanseringen är att ha en checklista för lanseringen av webbplatsen.

Om du skapar din webbplats i WordPress blir det ännu enklare att hitta en checklista för lansering av en WordPress-webbplats som den vi har sammanställt för dig här. Vi har gjort en omfattande checklista för lansering av en webbplats som innehåller alla viktiga element och uppgifter som du måste slutföra innan din WordPress-webbplats går live.

Så här är din lista med saker att göra innan du lanserar en webbplats.

1. Se till att du har en lösning för säkerhetskopiering av WordPress

Det första du bör göra när du arbetar med att bygga din WordPress-webbplats i slutskedet är att inrätta en backup-lösning. Det finns alltid en risk att förlora data eller innehåll på grund av ett enda litet fel. Om något går fel kan det vara din livräddare att ha en backup-lösning på WordPress.

Det finns många både gratis och betalda Plugins för säkerhetskopiering av WordPress Det finns flera tillgängliga verktyg som bara tar några minuter att installera. Du kan använda en av dessa plugins för att automatiskt spara dina säkerhetskopior till molnet regelbundet.

Du kan också kopiera och spara dina filer manuellt om du vill, men det skulle innebära lite extra arbete som du kan undvika. Backuplösningar erbjuds också av vissa webbhotell. Det skulle vara en bra idé att välja ett webbhotell som erbjuder en backuplösning som standard så att du inte behöver oroa dig för något. Om ett missöde skulle inträffa kan du återställa din webbplats som den var med bara några få klick.

2. Kontrollera att ditt SSL-certifikat fungerar

Att ha en säker webbplats är en av de viktigaste prioriteringarna. För att se till att folk litar på din webbplats är det viktigt att ha säker dataöverföring genom HTTPS. För att kunna använda HTTPS måste du ha ett SSL-certifikat (Secure Sockets Layer). SSL-certifikat validerar webbplatsens identitet och aktiverar användningen av HTTPS. De flesta webbhotell erbjuder gratis SSL-certifikat som kan installeras med några få klick på webbhotellets instrumentpanel.

Om ditt webbhotell inte tillhandahåller SSL-certifikatet kan du alltid använda en tjänst från en tredje part och installera det manuellt.

3. Skapa en anpassad 404-sida

Om du lanserar en ny WordPress-webbplats bör en 404-sida inte vara något problem. Men när webbplatsen växer kommer det att finnas sidor och webbadresser som har ändrats och som inte längre finns på sina ursprungliga platser. Ett 404-fel uppstår när en besökare försöker gå till en sida som inte finns. Det kan också dyka upp om en besökare skriver URL:n fel. Med en anpassad 404-sida kan du visa dina besökare i rätt riktning så att de kan hitta det de letar efter, vilket förbättrar användarupplevelsen.

Dina anpassade 404-sidor ska vara skrivna på ett tydligt och enkelt språk. Den bör också ha ett sökfält så att användarna kan navigera till den sida de letar efter. Att lägga till en länk till din hemsida och dina kontaktuppgifter kan också vara till hjälp för användaren. Du kan skapa anpassade 404-sidor ganska enkelt med Elementor Pro.

4. Testa webbplatsens navigering och interna länkar

En annan viktig faktor som kan förstöra användarupplevelsen är trasiga interna länkar. Navigeringen på din webbplats ska vara smidig och därför måste du åtgärda alla trasiga länkar som kan ha uppstått under utvecklingen av webbplatsen.

Även om det kanske inte är möjligt att kontrollera länken till varje sida på din webbplats finns det många verktyg online som kan hjälpa dig med detta. Kör hela webbplatsen genom verktyget och låt det kontrollera om det finns några trasiga länkar. Resultaten kommer att finnas framför dig på några minuter.

Ett annat bra sätt att undvika trasiga länkar är att använda relativa webbadresser i stället för absoluta webbadresser. Om din webbplats till exempel är https://xyz.com och du behöver en URL för att länka till sidan Om oss, skulle den absoluta URL:n vara <a href=/sv/”https://xyz.com/about-us”/>. Och den relativa URL:n skulle vara <a href=/sv/”/about-us”/>.

Med hjälp av den relativa URL:en kan du ändra webbplatsens bas-URL utan att påverka URL:erna på andra sidor.

5. Se till att alla sidor är fullständiga

Sidor som inte är färdiga eller ser ofullständiga ut kan skada din WordPress-webbplats rykte och tillförlitlighet. Därför är det viktigt att kontrollera att din webbplats har alla sidor som den behöver och att varje sida är komplett med allt innehåll som krävs.

Därför är det bra att planera i förväg när du bygger din WordPress-webbplats. För någon som är ny i webbdesign kan det ofta vara svårt att bestämma vilka sidor som ska behållas och vilka som ska utelämnas. Så det slutar med att du har flera sidor på webbplatsen utan att det finns mycket att lägga till på dem.

För att undvika detta bör du veta vilka sidor som din webbplats behöver beroende på dess syfte.

Några av de viktigaste sidorna som varje ny webbplats måste ha är följande.

  • Hemsidan - Se till att den tydligt visar vilken typ av tjänster eller produkter du erbjuder, har en meny och länkar till andra sidor på webbplatsen samt relevanta CTA:er.
  • Om sidan - den här sidan ska berätta allt om ditt varumärke och ditt företag för besökaren.
  • Produkt-/tjänstesida - Bör innehålla din produktkatalog eller dina tjänster och deras funktioner.
  • Kontaktsida - Se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade och korrekta. Detta är viktigt för att skapa förtroende.
  • Bloggsida - Detta gäller kanske inte alla webbplatser, men om du har en blogg bör denna sida uppdateras regelbundet.

6. Kontrollera om ditt innehåll innehåller några fel

Det innehåll som du publicerar på din webbplats talar mycket om hur professionell du är. Eventuella fel eller skrivfel i innehållet eller kopian kan inte bara vara pinsamt utan också skadligt för ditt varumärkes rykte. Kontrollera därför om det finns några fel innan din WordPress-webbplats lanseras. Fokusera på grammatik, stavning, redundanser i innehållet, format och innehållets struktur. Se till att du har tillräckligt med relevanta bilder och grafik för att bryta monotonin i texten på alla sidor.

7. Ta bort falskt innehåll

En sak som man lätt kan glömma när man arbetar med webbdesign är att ta bort allt oäkta innehåll från webbplatsen innan den lanseras. Vi lägger ofta till platshållande text och bilder där vi vill lägga till innehåll senare. Om du inte behövde lägga till innehåll på dessa ställen och inte återbesökte sidorna före lanseringen av webbplatsen kan platshållarinnehållet lämnas kvar som det är.

Se till att du raderar allt som inte ska finnas på webbsidorna innan du går live med din WordPress-webbplats.

8. Ta bort oönskade plugins, bilder, sidor/posts

Det finns ingen anledning att behålla plugins, bilder, sidor och inlägg om du inte tänker använda dem. Dessa oönskade element kommer att sakta ner talet på din webbplats, samtidigt som de försvårar hanteringen.

Att ta bort oanvända element är ett av de enklaste sätten att frigöra lagringsutrymme och hålla din webbplats igång på bästa sätt. Och även efter att du har lanserat webbplatsen bör du städa upp en gång i månaden. 

9. Uppdatera ditt CMS

Ett CMS kan vara mycket praktiskt, särskilt för nybörjare inom webbdesign. Ett CMS (Content Management System) kan ta hand om att skapa, hantera och uppdatera innehållet på dina webbsidor och bloggar.

WordPress är en av de mest populära CMS-plattformarna och om du skapar din webbplats på WordPress behöver du inte oroa dig för mycket. Se bara till att du uppdaterar programvaran från tid till annan för att se till att du får ta del av alla de senaste funktionerna i de uppdaterade versionerna.

10. Kontrollera din webbplats på en mobil enhet

Det är oerhört viktigt att webbdesignen är mobilanpassad i dag. Fler och fler surfar på internet från sina mobila enheter och därför måste din webbplats också ge mobila användare en smidig upplevelse. För att optimera din WordPress-webbplats för mobila enheter måste du se till att alla element, inklusive text, bilder och grafik, är optimerade för mobilskärmen. En webbplats för skrivbordet är svår att interagera med på mobilskärmar och kan kosta dig värdefull trafik.

Du kan kontrollera om din webbplats är mobilanpassad manuellt genom att bläddra igenom den på en mobil enhet. Eller så kan du använda verktyg som Googles mobilanpassningstest som du kan köra gratis på din webbplats.

11. Kontrollera XML-sökplatskartan

Du måste ha skapat en webbplatskarta redan i början av din webbdesignprocess. En XML-sitemap är en fil som innehåller alla webbadresser som du vill att sökmotorerna ska indexera på din webbplats. Den är viktig för att du ska kunna se till att inga nyckelsidor från din webbplats missas när Google indexerar din webbplats och att de kan visas i sökmotorresultaten.

Om du vill kontrollera hur ofta din XML-sitemap skickas till Google kan du installera insticksprogrammet Google XML Sitemaps i WordPress. Det kommer att automatisera inlämningsprocessen varje gång en ny sida publiceras på din webbplats.

12. Kontrollera om webbplatsen fungerar korrekt i olika webbläsare.

En bra webbplats ska fungera lika bra i alla populära webbläsare. Det bidrar till användarupplevelsen och ger din webbplats mer trafik. Se därför till att kontrollera din WordPress-webbplats kompatibilitet med alla större webbläsare.

Att testa manuellt är tillräckligt bra, eftersom det knappt finns tre eller fyra av de mest populära webbläsarna som du behöver testa för. Men det finns onlinetjänster, som BrowserShots eller BrowserStack Screenshots, som du också kan använda om du vill köra tester på fler webbläsare.

13. Kontrollera din webbplats laddningshastighet

Din webbplats prestanda beror också på hur snabbt den laddas. Laddningshastigheten är inte bara en faktor för att förbättra användarupplevelsen, utan används också av Google som en parameter för att rangordna webbplatser. Därför är det viktigt att testa och optimera webbplatsens laddningshastighet innan lanseringen.

För att förbättra laddningshastigheten på din WordPress-webbplats kan du installera ett caching-plugin. Det hjälper till att cacha vissa filer i användarens webbläsare så att den laddas snabbare nästa gång de besöker din webbplats. Andra alternativ för att förbättra hastigheten är att optimera bilder och videor, installera CDN:er och välja en bra webbhotellstjänst.

14. Kontrollera att sökmotorindexering är tillåten

När du fortfarande håller på att utveckla webbplatsen är det vanligtvis lämpligt att inaktivera sökmotorindexering så att webbplatsen inte visas i sökningar medan den fortfarande är under uppbyggnad. Men när du är på väg att lansera din färdiga webbplats ska du inte glömma att aktivera sökmotorindexeringen igen.

Det är mycket enkelt att ändra inställningen i WordPress. Gå bara till Inställningar Läsningar och avmarkera rutan för "Sökmotorernas synlighet".

15. Kontrollera SEO och lägg till metadata på alla sidor.

SEO är viktigt för att din webbplats ska få en bättre placering i sökningar. Se till att din webbplatsens SEO är helt rätt. Kontrollera om du har lagt till metatitlar och metabeskrivningar för varje sida. Kontrollera att innehållet är nyckelord optimeradURL:erna är sökmotorvänliga och alla sidor är sökbara.

För din WordPress-webbplats kan du använda ett SEO-plugin som Rank Math för att optimera din webbplats för sökning.

16. Testa alla dina formulär

Formulären på din webbplats är lika viktiga som innehållet. De flesta webbplatser har idag kontaktformulär, anmälningsformulär, registreringsformulär med mera. Innan din WordPress-webbplats lanseras ska du se till att alla dina formulär visas och fungerar korrekt. Se till att de uppgifter som samlas in av dessa formulär lagras effektivt. Skicka några testinlämningar. Använd några exempel på e-postid för att kontrollera om formulären skapar dina e-postlistor på rätt sätt. Kontrollera också om du har skapat ett anpassat bekräftelsemeddelande för varje formulär och om dessa skickas till användarnas e-postadresser.

17. Testa alla sociala integrationer

Se till att du har lagt till sociala delningsalternativ på dina webbsidor och kontrollera att de fungerar som de ska. Kontrollera om de länkar till rätt sidor, om du har lagt till alla viktiga knappar för sociala medier och om delningsfunktionen fungerar korrekt.

18. Installera webbanalys

Webbanalys kan hjälpa dig att övervaka webbplatsens prestanda och fatta bättre beslut för att förbättra den. Den visar i allmänhet hur mycket trafik du får, användarnas beteende, demografiska data och mycket mer. För WordPress-webbplatser är Google Analytics det bästa analysverktyget. Det är ett gratis verktyg som du kan integrera med WordPress för att få alla viktiga insikter och statistik i realtid om din webbplats prestanda.

19. Konfigurera e-post för din webbplats

Du måste konfigurera en e-postadress för din WordPress-webbplats för att kunna skicka transaktionsmeddelanden. Att ha din webbplats och e-post hos samma webbhotell kan vara ett problem eftersom din e-post inte fungerar om din webbplats är nere. Vissa webbhotell inaktiverar helt och hållet sändning av e-post från sin server.

Du kan använda en dedikerad e-postsändningstjänst och ett WordPress SMTP-plugin i stället för att använda olika webbhotell för din webbplats och e-post.

20. Se till att dina permalänkar är optimerade

Kontrollera dina permalänkar och se till att de är optimerade för SEO. Permalänkar som beskriver sidans innehåll är vanligtvis lätta att läsa och bra för sökmotorerna. Dessa ger dina användare och sökmotorer mer information om webbsidan.

Till exempel, https://xyz.com/?p=69384 är inte lika hjälpsam som https://xyz.com/website-launch-checklist-2021.

Den senare är en mer optimerad permalink och det är den typen av struktur som du vill följa.

21. Se till att de juridiska sidorna och policyn är korrekt utformade.

Slutligen, på checklistan för lanseringen av din webbplats, får du inte glömma att lägga lite tid på de juridiska frågorna. Se till att dina användarvillkor finns tillgängliga på webbplatsen. Integritetspolicyn bör också finnas med för att skapa förtroende bland användarna. Se till att webbplatsen är förenlig med dataskyddsbestämmelserna och inkluderar samtycke till cookies.

Det finns flera WordPress-plugins som kan hjälpa dig med dessa juridiska frågor och förenkla efterlevnaden.

Slutsats

Det kan tyckas som om jobbet är över när webbplatsen är utformad och utvecklad och redo att lanseras. Men även om en stor del av arbetet är gjort är det lika viktigt att kontrollera varje detalj före lanseringen av webbplatsen. En checklista för lansering av webbplatsen kan göra den här uppgiften enklare för dig.

Så, gå vidare och gör den här checklistan för lansering av WordPress-webbplatser till din egen.

Vill du lära dig mer om webbdesign, SEO och digital marknadsföring? Vi på Sisu Digital har många andra användbara resurser för dig. Vi kan hjälpa dig med utformning och utveckling av din webbplats också. Många nystartade företag och små och medelstora företag runt om i världen har sett fantastiska resultat med våra digitala lösningar. Ta kontakt med oss för att få veta mer om våra webbdesigntjänster i världsklass.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Bygg en landningssida med hög konverteringsgrad i 10 enkla steg

Bygg en landningssida med hög konverteringsgrad i 10 enkla steg

Landningssidor leder till trafik till din webbplats, bygger upp ditt varumärke och förbättrar SEO. Du kan enkelt integrera dem i en framgångsrik PPC-strategi. Mer än 68% av B2B-företagen har en sida med hög konverteringsgrad för att hitta leads för konvertering. Bygg en högkonverterande landningssida med de här 10 enkla stegen.

Läs mer "