trender för sociala medier 2021

De 10 främsta trenderna inom sociala medier 2021 som kommer att ge dig ett försprång framför konkurrenterna

Hur kommer marknadsföringen i sociala medier att förändras år 2021? I den här artikeln rangordnas de tio trenderna från den minst till den mest betydelsefulla för kunderna.

På grund av pandemin har kundernas beteende gentemot sociala medier gradvis förändrats. För att få mer information om detta har vi gjort efterforskningar om sociala medietrender 2021, särskilt dokument från Talkwalker- och HubSpot-teamen. Intervjuerna genomfördes med 70+ globala experter för att samla in deras åsikter, förutsägelser samt take away-tips för sociala medietrender år 2021.

10. Remixing är det nya användargenererade innehållet 

Användargenererat innehåll (UGC) definieras helt enkelt som alla typer av innehåll som skapas av användare eller "riktiga människor". Bilder, videor, recensioner, blogginlägg osv. är några populära former av innehåll som människor skapar. UGC användes inom marknadsföring för mer än 15 år sedan, men TikTok, Koji och Instagram Reel har lyft upp UGC till nästa nivå. Remixing är konsten att använda befintliga format och idéer och sedan anpassa dem för att matcha användarnas personligheter och hobbies. Vissa företag förväntar sig fler möjligheter till remixing och varumärkesengagemang där nya användare kan skapa enastående innehåll. 

Under pandemins nedstängning har det blivit allt vanligare att man nämner "remix" på TikTok och Koji. Folk stannar hemma för att skapa innehåll i stället för att gå ut, och därför måste vissa verktyg läggas till för att uppfylla deras behov. Remixing kommer att hjälpa användarna att skapa innehållet enkelt med färre tekniska begränsningar. Enligt Dmitry Shapiro, GoMetas vd och medgrundare, "ger remixing vanliga människor makten att lägga lager av sammanhang och självuttryck". (forbes.com).

Trenden har precis börjat, men det är ett lovande scenario när varumärken tillhandahåller mallar och verktyg för att användarna ska kunna skapa innehåll eller kallas för samproduktion. Baserat på den snabba utvecklingen av plattformar för sociala medier kommer användarnas efterfrågan att tillgodoses liksom konkurrenternas tillväxt. Som förutspått kommer 3D-spel, bilder, VR och AR-användargenererat innehåll att bli dominerande typer inom en nära framtid. 

Ta med dig något:

  • Ge användarna rätt tillgångar: Logotyper, mallar och digitala verktyg hjälper användarna att skapa innehållet på ett effektivt sätt. Dessa tillgångar underlättar och uppmuntrar användarnas kreativitet => bättre innehåll kommer att skapas. 
  • Fortsätt att samarbeta med skapare: UGC får vanligtvis 28% mer engagemang än ett varumärkes originalinnehåll. Glöm därför inte att omedelbart engagera dig i din publiks innehåll.  
  • Ta hand om dina kanaler i sociala medier: Vissa företag har ingen strategi för sociala medier för olika kanaler. Tiktok och Instagram hjälper ditt varumärke att bli mer populärt och tillgängligt för unga och kreativa människor. 
  • UGC:s riskhantering: Övervaka noggrant varje aktivitet som påverkar ditt varumärkes rykte. Någon kommer att försöka bombardera ditt företag med negativt innehåll för att sänka ditt företag. Kontrollera återigen varje omblandat innehåll för att reagera så snabbt som möjligt innan det blir viralt. 

9. De fyra K:na i pandemiskt innehåll 

Även om pandemin lyckas bekämpas år 2021 finns det fortfarande vissa efterverkningar kvar att ta itu med. Företagen kommer att behöva anpassa sig till de nya arbetsförhållandena och den nya arbetsmiljön, troligen hemma, eller begränsade personer på arbetsplatsen. Det finns fyra K:n för att forma affärssituationen år 2021: Gemenskap, kontaktlöst, renlighet, och Medkänsla.  

Trots fokuseringen på de fyra K:na är dessa ämnen fortfarande aktuella på olika sociala medier. 78% av konsumenterna tror att varumärken kommer att hjälpa dem i deras dagliga liv med information och trygghet genom Covid-19. Det finns dock fortfarande en kommunikationsklyfta mellan dem. Medan företagen koncentrerar sig på att stödja samhällen har kunderna mer oro för renlighet. År 2021 kommer Covid-19 att förbli den centrala frågan i de flesta samtal och företagen bör noggrant välja vilka ämnen de vill kommunicera.

Enligt Janet Machuka, grundare av ATC Digital Academy, kommer pandemins 4 K:n att bli en ny normal sak inom marknadsföring. Konsekvenserna av den påverkar delvis alla varumärken, och därför måste marknadsföringsstrategierna med de 4 K:na tillämpas. 

Enligt Lilach Bullock, en innehållsmarknadsförare, kommer 2021 att vara fullt av experiment, nya strategier eller till och med produkter och tjänster för att komma ikapp den nya världen efteråt. 

social-media-trends-in-2021-1

LEGO tog till exempel kontakt med sin publik med ett meningsfullt foto av en kille som tvättar händerna. Denna tweet genererade 4 000 engagemang. Senare fortsatte de att ge ett liknande budskap under nedstängningen. LEGO har framgångsrikt byggt upp sin gemenskap med C om renlighet bland deras familj och unga publik. 

Andra varumärken började också snabbt engagera sig i budskapen om hälsa och säkerhet sedan det första tillkännagivandet om Covid-19. Frasen "tvätta händerna" har fått 81,7 000 delningar på fem månader sedan mars 2020. 

När det gäller hur det påverkar den digitala aspekten, De fyra K:na kommer att omarbeta varumärkeskommunikationen under nästa år. Företagen måste förstå sina kunders problem för att hitta det bästa sättet att skapa kontakt och hjälpa dem att lösa sina problem.

Ta med dig något: 

  • Följa analyser av världsomspännande trender: Övervaka ofta pandemisituationen för att snabbt kunna reagera på eventuella problem och hjälpa dina kunder att lösa dem. Att dela ut meddelanden kan hjälpa dig att stärka dina relationer med ditt samhälle. 
  • Fokusera på innehållet i de 4 K:na: Ta reda på vilka element som dina kunder har följt och koppla sedan dessa nycklar till ditt varumärke. Visa dem hur du bryr dig om samhället, hur ren butiken är osv. 
  • Förbered dig för den pågående pandemin: Rikta inte in dig på nya kunder, eftersom de fortfarande är osäkra på grund av den pågående pandemin. Fokusera på relevant innehåll som uppfyller kundernas behov. 

8. Uppkomsten av memer

Emojis och klistermärken är inte populära i text längre under de senaste åren. Istället används GIFs och Memes dominerar sociala medier och chattappar. Alla är inte roliga och positiva, men memes förändrar kommunikationssättet och är ett intressant sätt att öka engagemanget i samhället. En meme innehåller en enorm betydelse och implikation, därför kan avsändaren och mottagaren lätt förstå varandra utan ett ord. Även om memes inte alls är professionella är deras positiva effekter obestridliga. 

55% memes skickas varje vecka till den unga generationen i åldern 13-35 år. Nämnandet av memes ökade från 19,8 miljoner till 24,9 miljoner under 2020, med en topp på 28 miljoner i april 2020. De tre mest engagerande ämnena för memes är Covid-19 (2,9%), ekonomi (2,8%) och politik (2%). Dessa ämnen är mycket känsliga och riskerar lätt att bli föremål för memetisk manipulation. 

Komal Gupta, Head of Content Marketing på Ferns N Petals, anser att konsumenterna gradvis utvecklas och att innovation inom innehållsmarknadsföring därför är extremt viktigt just nu. Memes som innehåller gamla filmer, serier och popkultur kan vara en ny tidskatalysator i marknadsföringen. 

social-media-trends-in-2021-2

Ett exempel på varumärke är Sonys PS5 som släppte en trailer med produktens nya utseende och som snabbt fick respons från användarna. Det här formatet är mycket enkelt men ger ett stort engagemang på 180 000 personer. Det gör att memen blir mer lättillgänglig, lätt att dela och snabbt blir viral. Förutom den imponerande mängden engagemang hjälper den här tweeten också Sony att generera mer relevanta budskap och bygga en stark publik koppling. 

Ta med dig något:

  • Dela och uppmuntra användargenererade memes (UGM): Detta är det bästa sättet att öka din varumärkeskännedom med hjälp av UGM eftersom kunderna litar mer på verkliga människor än på varumärket i sig självt. Och glöm inte att ge upphovsmännen kredit, det bidrar till att stärka relationerna och uppmuntra dem att skapa mer värdefullt innehåll. 
  • Övervaka din varumärkeslogotyp: Normalt finns det ingen text på memes. Logotypen är det bästa sättet att identifiera ditt varumärke, så se till att bildigenkänningen fungerar som den ska i dina memes. 
  • Var försiktig med vad du lägger ut: Anstötliga och värdelösa memes leder till negativa kommentarer, vilket skadar ditt varumärke drastiskt. Det är därför du alltid måste dubbel- eller till och med trippelkolla visuella bilder och konsekvenser innan du laddar upp något. 

7. Nostalgisk marknadsföring

2020 är inte ett år som de flesta vill minnas, så det är förståeligt att folk mår mycket bättre när de ser tillbaka på tidigare år. De positiva känslorna med den Den gamla goda tiden bidra till att förstärka dina nuvarande känslor. Marknadsföring av nostalgi liknar detta. När kunderna har en optimistisk känsla för ditt varumärke ökar även de sentimentala känslorna. 

Under spärren ökade omnämnandet av nostalgiska nyckelord snabbt från 13 miljoner till 24,4 miljoner (+88%). Detta beror på att de positiva minnen från det förflutna hjälper dem att frigöra sig från sina nuvarande problem. Försök att koppla det positiva minnet till ditt varumärke för att skapa en känslomässig koppling till dina kunder. Om du får dem att må bra kommer de att lita på ditt varumärke. 

Enligt Aji Aditra Perdana, Head of Content Marketing på Home Credit Indonesia, kommer en kampanj för nostalgisk marknadsföring att få Den gamla goda tiden tillbaka. Världen förändras och ingen vet vad som händer härnäst. Att vara positiv kommer därför att vara till stor hjälp under pandemin. 

social-media-trends-in-2021-3

Netflix är till exempel en av mästarna i innehållsskapande genom att blanda originella idéer med kundernas nostalgiska behov. Stranger Things är det bästa exemplet på detta, som bygger på temat 80-talsnostalgi för att närma sig publiken. Serien nämndes med framgång 6,1 miljoner gånger och fick 23,1 miljoner engagemang. Stranger Things har blivit det hetaste ämnet som lockar massor av oro från publiken. 

Nostalgimarknadsföring kommer att förändra det digitala landskapet år 2021. Förmodligen kommer teman av Den gamla goda tiden, den bättre tiden, eller . gammal skola kommer snabbt att bli viral. Nostalgimarknadsföring fungerar dock bara för en generation i taget. Varumärken bör därför inte vara giriga genom att rikta sig till alla målgrupper med samma gammal skola innehåll.

Ta med dig något:

  • Förstå din målgrupp: Klassificera din målgrupp i olika demografiska grupper. Varje kampanj kommer eventuellt att nå en publik inom en åldersgrupp på tio år, men även kön, plats och andra faktorer påverkar resultatet. 
  • Det gamla är det nya "nya": Kolla din katalog och dina produkter för att se om någon av dem kan återutges. Begränsad upplaga tillsammans med nostalgiska känslor kommer att locka den unga generationen att köpa. Tänk utanför boxen med retrodesign, låtar, filmer och serier för att påminna kunderna om deras förflutna och stimulera deras sinnen. 
  • Samarbeta med retro-influensorer: Några av de befintliga influencers har haft sina communities fokuserade på nostalgiska faktorer. Kontakta dem och presentera dina idéer om nostalgimarknadsföring för att få kontakt med fler målgrupper som redan är kopplade till det förflutna. 

6. Marknadsföring genom samtal

Marknadsföring genom samtal är en metod för att engagera kunder genom samtal, t.ex. chattrobotar, sociala meddelanden, samtal osv. Den här metoden betonades av Gartner sedan den började som en trend under 2018. Marknadsföring behöver interaktion mellan varumärken och kunder, därför är samtal och kontakter de två viktigaste faktorerna för att bygga relationer och öka försäljningen. 

I den här högteknologiska eran kan en chatbot tillsammans med AI-lösningar anpassa omnikanalkonversationen. År 2021 kommer den fulla potentialen hos konversationsmarknadsföring att utnyttjas. Det varumärke som kan utnyttja och optimera den kommer att få en enorm fördel gentemot konkurrenterna. Automatiska svar på e-post och meddelanden är inte längre konstigt för människor, men det automatiska mänskliga röstmeddelandesvaret kommer att vara den nya nivån som AI kan göra. Det hjälper varumärken, särskilt stora företag, att svara på kundernas meddelanden omedelbart. 

Ming Johanson, vd för Mother of unicorns, säger att varumärkesröster kommer att spela en viktig roll i strategisk marknadsföring. Den utvecklar chatbots och röstsökning som leder till ett ökat kundengagemang. 

Enligt Sotirios Seridis, grundare av XYZ Lab, kommer marknadsföringsautomatisering via konversationshandel att bli allt viktigare under de kommande åren. 68% av användarna föredrar sms som det primära sättet att kommunicera med företag. Varumärken bör på allvar börja skapa sitt konversationssystem online. 

social-media-trends-in-2021-4

Dominos Facebook Messenger-chatbot hjälper företaget att lösa massor av kundfrågor utan att människor behöver röra vid dem. Botten har sitt namn, Dom, och några personligheter för att kommunicera med kunderna. Detta konversationssystem gör att kunderna enkelt kan få tillgång till de alternativ de vill kommunicera med varumärket. Det engagerar mer relevant innehåll till kunderna. 

År 2021 kommer alla varumärken att försöka integrera AI i sina konversationssystem online för att få kontakt med fler kunder. Relationerna kommer att stärkas perfekt. 

Ta med dig något:

  • Börja bygga upp ett samtalssystem: Chatbots, meddelanden i sociala medier eller SMS är några av de bästa verktygen för att starta en konversation med dina kunder. Det skapar fler möjligheter för ditt varumärke att kommunicera med kunderna och vice versa. 
  • Var försiktig med tonen och språket i kommunikationen: Förmänskliga AI-samtalet med en lättsam ton. Människor föredrar att kontakta ditt varumärke eftersom de känner en autentisk kontakt. 
  • Integrering av marknadsföring och kundservice: De flesta av samtalen börjar inom kundtjänstsektorn. Men om du bryter gränsen mellan marknadsföring och kundtjänst kommer du att skapa fler möjligheter för ditt varumärke att skapa fungerande lösningar för dina kunder. 

5. Socialt spelande 

Under pandemins nedstängning vände sig många människor till videospel som en ny form av underhållning. Spelsamhället har vuxit drastiskt tillsammans med ett stort antal fans. Under ett år har personer som identifierar sig som spelare ökat från 31,1 miljoner i augusti 2019 till 41,2 miljoner i juli 2020 (+32%). Inläggen och samtalen från dessa gamers startade en ny trend på olika sociala mediekanaler. 

De flesta av de nämnda nyckelorden är inte relaterade till de spel de spelar, utan till deras medspelare. Vänner och gemenskaper är de viktigaste samtalsfaktorerna med plattformar: Twitch och YouTube. Människor kan inte träffas ansikte mot ansikte i den verkliga världen, så det bästa alternativet är att bygga upp kontakter i digitala världar. Som förutspått kommer dessa spelgemenskaper att växa snabbt och bli starkare under de kommande åren. 

Enligt Jheric Delos, marknadschef på Amanotes, försvinner gränsen mellan sociala medier och spelplattformar gradvis. Detta är något som varumärken måste fokusera på eftersom de två gemenskaperna fortsätter att utvecklas och eventuellt smälta samman. 

Rahul Pillai, Senior Social Media Freelancer, anser att denna trend beror på kopplingen mellan UGC och interaktivt spelinnehåll. Människor tenderar att gilla och engagera sig mer i underhållningsinnehåll. 

social-media-trends-in-2021-5

Exempelvis måste biograferna vara stängda ett tag på grund av pandemiluckan. Det påverkar direkt produktionen av kommande filmer, även i marknadsföringshänseende. Warner Bros tog ett förtroendeingripande steg för att avslöja trailern till sin senaste film, Tenet av Christopher Nolan på spelplattformen Fortnite. Filmtrailern fick 2,6 000 omnämnanden och genererade 10,3 000 engagemang. Detta är bara samtalen från spelet, Fortnite-gemenskapens kontakter hade hjälpt Tenet mycket i en kampanj. 

Spotify är också ett exempel på ett sådant spelsamarbete. De blev en partner för ljudstreaming av League of Legends Esports. Olika målgrupper och marknadsföringskanaler, men likheten i kopplingen.

När det gäller det digitala landskapet kommer Facebook nästa år att lansera Facebook Horizon, där du kan utforska ett ständigt växande universum av virtuella upplevelser som utformats och byggts av hela gemenskapen. Spelindustrin kommer att blomstra inom kort med högteknologisk integration. Detta är en enorm möjlighet för varje varumärke att personalisera innehåll så att det driver publikens engagemang och i slutändan försäljning. 

Ta med dig något:

  • Sök efter fler samhällen: Gemenskaper växer snabbt överallt, från sociala medier till influencers och fanbases. Hitta rätt plats att hoppa in på och optimera chansen att marknadsföra ditt varumärke. 
  • Förstå dessa samhällen: Kommunicera och interagera för att få kunskap om dessa grupper, och engagera sedan publiken gradvis och skapa innehåll. Var inte för bråttom, annars kommer du att förstöra allt på grund av bristande trovärdighet. 
  • Bryt det vanliga: Tenet/Fortnite-grupperingen är det bästa exemplet på detta. Det hetaste spelet och en stor succé - Tenet samarbetar och skapar en jordbävning för två grupper av publik. Nu är det dags att skapa innovativa sätt att marknadsföra varumärkena genom att engagera en ny gemenskap.  

4. Gammaldags marknadsföring för en ny marknad

Under de senaste åren har vi sett många upp- och nedgångar i olika marknadsföringstrender. Marknadsföringsteknikerna är likartade. Men sättet vi närmar oss kunderna på är på något sätt lite annorlunda, när någon är på väg att ta med sig en marknadsföring på gammaldags vis tillbaka till testet. Under en pandemi av coronavirus är det en tid av osäkerhet, därför kan allt hända och ingen kan förutsäga det exakt. Med utgångspunkt i detta kommer vi förmodligen att få se en våg av marknadsföring på gammaldags vis år 2021, på grund av dess enkelhet att fånga kunderna.

Nyhetsbrev och podcasts ökade under hela pandemikrisen, till exempel lyssnar 55% av amerikanerna på podcasts och nyhetsbrev ökade till 14%. Vissa gammal skola Kommunikationsmetoderna är på väg tillbaka, särskilt röstsamtal. Röstsökning, röstanteckningar och röst Tweets har fått 164 000 omnämnanden och 774,4 000 engagemang. Detta är enorma siffror, och det är förutsägbart att de kommer att växa snabbare under de kommande åren. 

Enligt Neal Schaffer, författare till Age of Influence, är digital marknadsföring den första tanken som marknadsförare har idag. Det är därför som marknadsföring på gammaldags vis glömts bort, men varumärken börjar koppla ihop båda till digital marknadsföring i gammal stil. 

Exempel på varumärke: TheNewsMarket har redan släppt några gammaldags marknadsföringsmodeller via nyhetsbrev och podcast. Podcasten var framgångsrik och fick 8,5 000 engagemang och positiv feedback från användarna. 

Ta med dig något:

  • Öka din målgrupp med ett nyhetsbrev: 31% av B2B-marknadsförarna anser att nyhetsbrevet är bra för att skapa leads. Att anpassa meddelanden och information till varje användare ökar deras engagemang och stärker relationen. 
  • Hitta podcastmöjligheter: Identifiera temat för ditt företag utifrån produkter, tjänster, kärnvärden och visioner. Försök att intervjua några podcastare som passar kraven, och bestäm sedan målgruppen tillsammans. 
  • Få kontakt med Omni-influencers: Influencers som är verksamma i alla kanaler har en bred kontakt med sin publik på olika sociala medieplattformar och på olika sätt. Samarbeta med dem för att maximera engagemang och inflytande. 

3. Jättarna inom sociala medier anpassar sig till det nya normala 

Det är vanligt att höra rykten om att en social medieplattform ska försvinna och att en annan kommer att ta över. Jätteappar har ständigt uppdaterats med nya funktioner för att hålla jämna steg med sina konkurrenter och trender. Det är dock svårt att hitta ett tecken på kvalitetsförfall under de kommande åren. 

Under de senaste 13 månaderna har nyheterna på de tre största sociala medierna varit mycket intressanta: Facebook, Instagram och Twitter har nämnts något mer i olika digitala kanaler. Trots skillnaderna i faktorer som publik, demografi och kundbeteende kan ingen förneka att dessa plattformar dominerar. Trio. Tiktok har försökt hårt med en massiv ökning av berättelser och vines, men har fortfarande en lång väg att gå för att komma ikapp. 

De stora plattformarna har tillräcklig kapacitet för att snabbt anpassa sig till nya trender och ändra kundernas vanor, Facebook Horizon och Twitter voice är en del av detta. Som förutspått kommer dessa jätteappar fortfarande att vara dominerande på marknaden för sociala medier, men det kommer att ske en enorm förändring på grund av funktionsuppdateringar. 

Mat Navarra, konsult inom sociala medier, hävdade att jättar inom sociala medier som Facebook kommer att behöva ändra sina regler och restriktioner som införts av regeringar. Användarna blir mer försiktiga när det gäller dataläckage på internet efter skandalen med Cambridge Analytica. 

Karen Stutherland, forskare inom sociala medier vid University of the Sunshine Coast, tror däremot att social shopping blir allt vanligare i takt med att Facebook lanserar sin Commerce Manager-funktion för företag. Dessutom är virtuella evenemang på väg att utvecklas för den sociala kontakten även efter Covid-19-perioden. 

social-media-trends-in-2021-6

Exempel på varumärke: Facebook har framgångsrikt tagit itu med problemen med Covid-19 desinformation och felaktig information för att ge publiken den rätta informationen som de behöver. Den här videon ger fakta om pandemin som delades 33 000 gånger och hade 183 000 engagemang. Detta är det bästa beviset på att en plattform presenterar riktig information och får stöd från samhället. 

Ta med dig något:

  • Anpassa dig till plattformarna: Utnyttja alla tillgängliga funktioner på varje plattform du använder. Det hjälper ditt företag att enkelt anpassa sig till trender, till exempel om dina kunder gillar videor mer än foton och föredrar berättelser framför inlägg. I dessa fall måste du tillgodose deras behov i stället för att göra dig av med dem. 
  • Välj rätt sociala medier: Det finns hundratals plattformar för sociala medier, och det är svårt att kontrollera och vara bäst i varje kanal. Facebook, Instagram, Twitter eller till och med LinkedIn är ryggraden i din marknadsföringsstrategi. Så fokusera på de viktigaste kanalerna och förstå dina varumärkens kapacitet. 
  • Övervaka din PPC på sociala medier: Om din verksamhet är inriktad på annonser bör du hålla ett mer seriöst öga på dem. Sedan nya kommande uppdateringar, hitta andra lösningar för att optimera kampanjer och minimera budgeten. 

2. Lösningar för digital desinformation 

I sociala medier har det förekommit så många rykten om gränsen mellan falsk och riktig information att den blev allt starkare under pandemin av coronavirus. Det finns miljontals uppgifter om viruset, men ingen vet om det är fakta eller fiktion. Konsekvenserna av falska nyheter var mycket allvarliga när demonstrationer, upplopp och bedrägerier inträffade. Regeringar och användare förväntar sig att sociala mediekanaler koncentrerar sig på att lyfta fram sanningen och ignorerar bluffnyheter. 

Sedan februari 2020 har felaktig information och konspirationsteorier nämnts drastiskt på grund av Covid-19. Under den globala pandemin vill alla hitta den riktiga och officiella informationen för att ta hand om sig själva och sin familj, men det är en tuff resa att ta reda på det.

28% av de vuxna amerikanerna tror att mikrochips bör implanteras i människokroppen för att bota coronaviruset, baserat på falska nyheter. Den så kallade "konspirationsteorin" skapar en utmaning för regeringar och medicinska avdelningar när det gäller att forska om vaccin mot viruset. 

Enligt Gini Dietrich, grundare av Spin Sucks, är skadligt innehåll den farligaste fienden som kan förstöra ditt varumärke på något sätt. För alla företag är 2021 året då de måste välja ut verklig och korrekt information för att ge användarna möjlighet att bygga upp förtroendet igen. 

Tania Tai, verkställande direktör på DIA Brand, sade att öppen kommunikation är en viktig del av varje företag, men att desinformationen under pandemin har minskat deras förtroende. Det är därför som användargenererat innehåll kommer att vara mer tillförlitligt än varumärkesinnehåll. 

social-media-trends-in-2021-7

Vodafone drogs nyligen in i global pandemisk desinformation. I en falsk video hävdades det att 5G var huvudorsaken till Coronaviruset. Videon delades snabbt på flera forum och webbplatser, med cirka 1,8 000 engagemang efter att ha funnits på sociala medier. 5G-tornet brändes ner, vilket leder till allvarliga skador och avstängning av nätverket. Följderna blev katastrofala inte bara för Vodafone utan även för andra telekomsamarbeten.

Experter förväntar sig att plattformarna för sociala medier aktivt kommer att lösa den kontroversiella frågan så snart de kan. Det är inte lätt att balansera och kontrollera massor av data på nätet, men enligt uppskattningar kommer antalet falska nyheter att minska betydligt under 2021. 

Ta med dig något:

  • Öka öppenheten för ditt varumärke: 66% av kunderna hävdar att den mest attraktiva egenskapen hos ett varumärke är öppenhet. Om du inte tillhandahåller användbar information till dina kunder kommer någon annan att göra det. 
  • Var försiktig med vad du delar med dig av: Sätt inte ditt varumärke i en svår situation genom att dela felaktig information. Om inläggen inte är 100% korrekta eller autentiska, diskutera dem igen med ditt juridiska team för att få en bättre version. 
  • Förbättra säkerheten för dina kanaler: Hackare är inte något som är främmande för alla företag i dag, så se till att alla dina kanaler är säkra och noggrant verifierade för att minska riskerna. Tvåfaktorsautentisering är åtminstone det steg som varje socialt konto måste ha. Det tar tid att logga in, men det är säkrare än ett naket konto. Dessutom finns det få chanser att dina anställda tog över företagets konton och publicerade felaktig information som ledde till att ditt varumärke förstördes. Så var alltid försiktig!  

1. Influenserna från socialt medvetna kunder 

Detta är den främsta trenden i sociala medier år 2021 enligt undersökningen. År 2020 hade den socialt medvetna generationen ett betydande inflytande på varumärken, politik och samhälle. Därför måste varumärkena skapa innehåll med andra intressanta ämnen, annars kommer de gamla frågorna att bli föråldrade 2021.

När det gäller generation A&Z är samtalen om politik, psykisk hälsa, utbildning och ekonomi mycket viktiga för att få deras uppmärksamhet. Covid-19 har påverkat Gen-Z negativt, medan 50% av dem antingen har förlorat sitt jobb eller någon i sin familj har blivit uppsagd. Under de kommande åren kommer de att ha en explosionsartad tid att kämpa för att få tillbaka jobben och arbeta hårdare för att kompensera för de pengar de inte kunde tjäna. 

Enligt Roha Daud, Brand Consultant, har år 2020 fått Gen-Z att bli mogna och börja arbeta. Detta kommer att vara den mest välutbildade generationen när det gäller klimatförändringar, jämlikhet mellan raser, politik osv. Samarbetet mellan varumärken och Gen-Z kommer att hjälpa företaget att komma tillbaka på marknaden. 

Alison Battisby, grundare av Avocado Social, anser att "globala varumärken med en sund reklambudget kommer att utforska betalda möjligheter bland kortformat videoinnehåll, särskilt när det gäller att stödja stora evenemang som Super Bowl och de olympiska spelen". 

social-media-trends-in-2021-8

Ett exempel på varumärke är situationen med "Black Lives Matter" i år. Nike presenterade snabbt en video om detta ämne. Videon fick mer än 326 000 engagemang och 7,9 miljoner visningar. Nike förstår den sociala medvetenheten, så de engagerar sig i varumärket och stöder samhällena. Hashtaggen #UntilWeAllWin har fått 131 000 omnämnanden och 671 000 engagemang. Detta kraftfulla budskap hjälper Nike att få mer förtroende och stöd från både anställda och kunder. 

Med tanke på det digitala landskapet kommer varumärkena att behöva omstrukturera sig själva under de kommande månaderna och göra sig av med den gamla marknadsföringsstrategin för att få en mer socialt medveten marknadsföring. Att engagera sig i frågorna kommer att få fler yngre generationer att öka sin makt. 

Ta med dig något:

  • Förbättra anslutningen mellan varumärke och publik: Förstå dina kunder och ta reda på deras problem för att skapa en kontakt. Var seriös med vad du gör för att engagera dig med kunderna, annars får du möta den kris du skapat. 
  • Fokusera din marknadsföring på ditt uppdrag: Att sälja hårt är inte en bra idé att tillämpa på Millennials och yngre generationer. Endast 1% av millennieungdomarna tror att en övertygande reklam skapar förtroende. En marknadsföringskampanj som bygger på företagets uppdrag kommer att skapa en stark varumärkesresonans.   
  • Hantera sociala recessioner: Det är svårt att undvika alla sociala frågor, och därför måste alla varumärken förbereda en reservplan för dem. Vissa människor kommer att göra efterforskningar om ditt varumärke och ta reda på hur du hanterar globala problem. På något sätt kan de bli dina kunder. Så var beredd på alla scenarier! 

Slutsats

I ett nötskal kan man säga att den ultimata trenden som alla varumärken vill att du ska komma ihåg är följande Konsumenten är kung. I de flesta fall måste de vara en central del av marknadsföringsstrategierna. Det låter förmodligen klyschigt, men det är mycket sant. Om ett företag till fullo förstår sina kunders behov, önskemål, krav och konversationer kommer det att vara det företag som överlever i det kaos som väntar. Det är dags att lyssna på kundernas röst och omvandla den till varumärkesframgångar för 2021.  

Följ dessa trender för att få en första uppfattning om trenderna för sociala medier år 2021. Det kommer att vara en stor fördel för alla företag att utveckla sin plan.

Om du tycker att den här bloggen är till hjälp, tveka inte att lämna en kommentar och dela den! 

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

sv_SESvenska

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev