Bästa metoder för en framgångsrik strategi för innehållsmarknadsföring

"Innehållet är kung". Det har du säkert hört många gånger. Men varför är det kung? Här är några statistiska uppgifter som kan besvara den frågan:

  • 77% av alla internetanvändare i världen läser bloggar mycket regelbundet.
  • 57% av användarna av sociala medier följer ett varumärkes sociala konto för att få reda på nya produkter och tjänster.
  • Mer än 50% av alla podcastlyssnare är mer benägna att köpa produkter som de hör annonseras i podcasten än de är genom traditionell reklam.
  • Infografik kan öka trafiken till webbplatser med upp till 12%.
  • Videor i varma och kalla e-postmeddelanden öka CTR med hela 300%

Om du funderar på den finländska marknaden i synnerhet:

  • 56% i åldersgruppen 25-34 år läser bloggar varje dag. 54% i åldersgruppen 35-44 år och 52% i åldersgruppen 45-54 år följer efter, med hög läsfrekvens.
  • Över 60% av Finlands befolkning använder aktivt sociala medier för att umgås med sina nära och kära och för att följa med i varumärkesmeddelanden.
  • Nästan 50% finländare lyssnar på underhållningsrelaterade podcasts varje år. Därefter följer 35% av befolkningen som får sin information om aktuella frågor från podcasts.

Vi skulle kunna fortsätta. Men den här statistiken visar att innehållets kraft är fenomenal. Det är därför som företag - stora som små - bör ägna sig åt innehållsmarknadsföring. I den här artikeln ska vi utforska de bästa metoderna och teknikerna som du kan använda för att göra dina kampanjer för innehållsmarknadsföring till en stor framgång.

Allt du behöver göra är att följa de fyra steg som vi har beskrivit nedan för att få riktigt effektiva resultat från din kampanj för innehållsmarknadsföring:

Var uppmärksam på vad din publik behöver

Många varumärken använder sig av en "push"-metod till innehållsmarknadsföring, istället för att använda en "pull"-strategi. Vad vi menar är att de bokstavligen trycker på det innehåll de vill marknadsföra utan att fundera på om publiken vill ha det eller behöver det. Detta är ett av de säkraste sätten att snabbt förlora en kundkrets.

Istället måste fokus för din kampanj för innehållsmarknadsföring vara att "dra" publiken till dig. Det enda sättet att göra detta är att skapa innehåll som publiken faktiskt tycker om.

Du måste aktivt överväga vilken typ av innehåll din publik vill konsumera och vad de gillar och inte gillar. Genom att skapa innehåll enligt deras smak kan du bygga upp en trogen följarskara. Detta kommer i slutändan att ge dig friheten att främja den typ av innehåll som du faktiskt vill driva mot sedan.

Nu undrar du kanske hur du skapar innehåll som din publik gillar och engagerar sig i. Här är tre strategier för att göra detta:

Prata med publiken

Ett av de bästa sätten att veta vilket innehåll dina följare i sociala medier, bloggläsare och podcastlyssnare vill ha av dig är att fråga dem. Genom att föra en konversation och hämta innehållsidéer från dem som följer dig kan du se till att du aldrig missar målet.

Några av de sätt på vilka du kan hämta innehållsidéer från din publik är:

  • Skapa en enkät eller ett feedbackformulär

Detta är en särskilt bra teknik när du använder sociala medier. Plattformar som Instagram och Facebook har alternativ där du kan skapa omröstningar och feedbackformulär för att få information från dina följare.

  • Starta en diskussion

Du kan också starta en diskussion om ett ämne som är viktigt för din bransch eller nisch och uppmana din publik att delta. Du kan också diskutera aktuella händelser. Genom att läsa deras kommentarer får du en uppfattning om hur de tänker/tycker om diskussionsämnet. Du kan sedan skräddarsy ditt innehåll i enlighet med publikens åsikter.

  • Avsluta ditt innehåll med en fråga

Låt oss säga att du skriver en artikel om "5 sätt att skydda dig mot Covid19-överföring". Du kan avsluta artikeln med en fråga som "Vad gör du för att skydda dig mot pandemin av coronavirus?". Sådana frågor fungerar som en inbjudan till samtal. Alla kommentarer och svar från dina läsare kan bli ämnen för framtida blogginlägg. Du kan följa samma policy för podcasts, videor, Gifs, infografik och inlägg i sociala medier.

Socialt lyssnande

Över 3,8 miljarder människor använder sociala medier idag. Varje person lägger upp olika typer av innehåll på sitt konto. De delar innehåll från olika skapare - ibland innehåll som också har motstridiga perspektiv. Det kan skapa en massa förvirrande data att sålla igenom när du försöker förstå din målgrupps psyke på nätet. Det är här som verktyg för social lyssning kommer in i bilden.

Social listening är processen att lyssna på din målgrupps puls och förstå deras engagemang på nätet. När du använder verktyg för social lyssning kan du:

  • Identifiera aktuella trender i sociala medier och innehållstrender som folk pratar om.
  • Utvärdera din målgrupps känslor för specifika trender och ämnen.
  • Ta reda på hur många som pratar om ditt varumärke och interagera med personer som nämner dig i sina inlägg.
  • Förstå publikens känslor om ditt varumärke och ditt innehåll.
  • Ta reda på vad din publik tycker om dina konkurrenter och deras innehåll.
pexels pixabay 265087
Använda den information som du tar fram

Med hjälp av den information du får fram kan du skapa en riktigt fokuserad och målinriktad kampanj för innehållsmarknadsföring som är anpassad till din målgrupps smak och behov.

Om du inte använder verktyg för socialt lyssnande för närvarande, är här några verktyg som vi rekommenderar:

  • Hootsuite
  • Synthesio
  • Audiense
  • Mentionlytics
  • Talkwalker

Analys av konkurrenterna

Slutligen är ett bra sätt att skapa innehåll som din publik kommer att gilla och vilja veta att du engagerar dig i analys av konkurrenternas innehåll. Alla företag har konkurrenter. Det är mycket troligt att du har en konkurrent som överträffar dig i sin innehållsmarknadsföring. När du är ett nytt företag och håller på att bygga upp din publikbas hjälper det verkligen att studera konkurrentens innehållsskapande och marknadsföringsstrategi.

Så hur analyserar du din konkurrents strategi för innehållsmarknadsföring?

  • Studera vilken typ av produkter/tjänster de skapar innehåll om.

Din konkurrent kommer inte att rikta sig till alla segment av din målgrupp. Genom att analysera vilken typ av produkter och tjänster de säljer kan du ta reda på vilka segment av din publik som ännu inte har blivit målgrupp. Ditt innehåll kan riktas till dem.

  • Utvärdera deras SEO-strategi

Vilken typ av sökord är dina konkurrenter inriktade på? Hur rankas de i sökmotorerna? Vilken typ av trafik lockar deras SEO-strategi till sig? Beroende på dessa svar kan du anpassa din SEO-strategi, Sökordsforskningsprocessen och metaskapande ska likna deras, så att ditt varumärke också blir synligt för din publik.

  • Tänk på vilka innehållsformat de använder

Det är inte alla i din målgrupp som vill läsa långa artiklar. Vissa föredrar korta videor, podcasts, infografik eller bildspel. Du bör kontrollera vilka former av innehåll som dina konkurrenter regelbundet publicerar. Detta kommer att berätta för dig vilka målgrupper de ännu inte riktar sig till och du kan täppa till denna lucka genom att skapa lämpligt innehåll.

Detta leder oss också till nästa bästa praxis som du måste följa - skapa kanalspecifikt innehåll.

Skräddarsy innehåll för en specifik kanal

Världen är mycket social idag och du hittar troligen din målgrupp på olika sociala medier. Men tricket för att lyckas med innehållsmarknadsföring är att förstå att allt innehåll inte fungerar bra i alla kanaler. Du måste anpassa ditt innehåll till varje specifik kanal för att se till att din strategi för innehållsmarknadsföring ger positiva resultat.

Låt oss nu ta en titt på de olika strategier som du kan använda för att lyckas på varje kanal i sociala medier. Kom ihåg att den optimala tiden för att publicera på varje plattform inte är densamma för alla branscher, så de uppgifter vi tillhandahåller är endast den baserade tiden. Det rekommenderas att du gör din egen forskning om den lämpligaste publiceringstiden för din målgrupp.

pexels pixabay 147413
Skräddarsy innehåll för en specifik kanal

Facebook

Facebook är den mest mångsidiga plattformen för sociala medier. Det ger dig många möjligheter att experimentera med olika typer av innehåll för att locka olika typer av målgrupper.

Några saker du kan göra är:

  • Starta en Facebook Live-video - Över 2 miljarder människor tittar på Facebook Live-videor varje år.
  • Publicera berättelser om ditt företag bakom kulisserna och levandegör din verksamhet.
  • Kommentera trendiga ämnen och bjud in folk att delta.
  • Använd Facebook för att berätta historier - om ditt varumärke, varje produkt/tjänst, anställda, andra kunder osv.
  • Skapa frågesporter, omröstningar, tävlingar, giveaways och annat interaktivt innehåll för att locka folk.
  • Dela med dig av rabatter, erbjudanden och andra lead magnets som kunderna kommer att älska.

Tekniska detaljer:

  • Bästa tiden att lägga upp på Facebook: 6:00-8:00 OCH 13:00-17:00.
  • De bästa dagarna att lägga upp på Facebook: Onsdag.
  • Hur ofta ska du publicera på Facebook? En gång om dagen.
  • Teckenlängd för inlägg på Facebook: 63 206 tecken.
  • Videolängd för Facebook: Upp till 240 minuter (för flöde) och upp till 120 sekunder (i berättelser).

Instagram

Instagram är en utmärkt plats om du vill främja en strategi för visuell marknadsföring av innehåll. Några av de bästa sätten att använda innehåll för Instagram är:

  • Använd Stories för att ge människor en inblick i ditt varumärkes personlighet.
  • Använd IGTV för att visa upp produkter och svara på vanliga frågor om företag.
  • Gör en intervju med någon viktig person inom din nisch och direktsänd den.
  • Publicera högupplösta fotografier av dina produkter/tjänster, dina anställda, dina kontorslokaler och aktiviteter bakom kulisserna.
  • Dela med dig av citat från inspirerande personer som är i linje med din varumärkesidentitet.
  • Organisera en Övertagande av Instagram genom att samarbeta med en känd innehållsskapare inom din nisch.

Tekniska detaljer:

  • Bästa tiden att lägga upp på Instagram: 8:00-12:00 OCH 16:00-17:00.
  • De bästa dagarna att lägga upp på Instagram: Tisdag, onsdag och torsdag: De bästa dagarna för att posta på Instagram är tisdag, onsdag och torsdag.
  • Hur ofta ska du lägga upp inlägg på Instagram? 2-3 inlägg per dag.
  • Teckenlängd för bildtexter på Instagram: 2 200 tecken (kommer att förkortas efter 125 tecken).
  • Filstorlek för IGTV: För videor som är kortare än 10 minuter: Under 650 MB och upp till 3,6 GB för videor som är längre än en timme. Videor måste vara 1080 x 1920 pixlar och i MP4-format.

LinkedIn

LinkedIn är ett socialt nätverk för yrkesverksamma och företag. Särskilt för B2B-marknaden har LinkedIn visat sig vara en utmärkt källa för att generera bly. LinkedIn är en plattform som är inriktad på företag och är därför en perfekt kanal för:

  • Dela med dig av din expertis och dina kunskaper om branschen.
  • Publicera artiklar och hur man skriver.
  • Publicera utdrag från expertintervjuer som du har gjort.
  • Lägg upp original företagsforskning.
  • Dela med dig av uppdateringar om ditt företag.

Tekniska detaljer:

  • Bästa tiden att publicera på LinkedIn: 8:00-11:00 OCH 12:00-14:00.
  • De bästa dagarna att publicera på LinkedIn: Tisdag, onsdag och torsdag.
  • Hur ofta ska du publicera på LinkedIn: 2 till 5 gånger i veckan.
  • Teckenlängd för profilstatusuppdatering: 1 300 tecken.
  • Teckenlängd för artikelns brödtext: 110 000 tecken.

YouTube

YouTube blir alltmer populärt i dag eftersom det är den mest använda plattformen bland millennials och yngre kohorter. Några av de bästa sätten att genomföra kampanjer för innehållsmarknadsföring på YouTube är:

  • Videor eller recensioner som visar hur du tar fram en förpackning.
  • Vloggar om din erfarenhet av att använda din produkt/tjänst.
  • Komiska sketcher där din produkt/tjänst används som rekvisita.
  • Instruktionsvideor som visar hur något görs.
  • Utbildnings-/förklaringsvideor med vit tavla eller färganimation.
  • Videokompileringar.
  • Videor om produktuttag och produktjämförelser.
  • Utmaningsvideor.

Tekniska detaljer:

  • Bästa tiden att lägga upp på YouTube: 8:00-11:00 OCH 17:00-21:00.
  • De bästa dagarna att lägga upp på YouTube: Onsdag, fredag och lördag.
  • Hur ofta ska du lägga upp inlägg på YouTube? En video varje vecka.
  • Rekommenderade videoupplösningar: 1080p: 1080, 1440p: 2560×1440 och 2160p: 3840×2160

Andra kanaler

Utöver de tre ovanstående plattformarna finns det några fler som du kan använda för din marknadsföringskampanj för innehåll:

Pinterest

  • Sätt upp bilder av dina bästa produkter och tjänster.
  • Dela pins med platser som dina kunder kommer ifrån eller recept/produkter som folk har gjort med hjälp av ditt material.
  • Skapa temabaserade tavlor som användarna kommer att älska att engagera sig i.
  • Använd rika pins för att ge övertygande beskrivningar och dela idéer.

Twitter

  • Ställ frågor som får din publik att tänka.
  • Använd Twitter för att driva ett responsivt kundtjänstteam och använd konversationerna för att på ett subtilt sätt marknadsföra dina produkter.
  • Dela med dig av viktiga aktuella frågor.
  • Ge din åsikt om aktuella ämnen.
  • Gör tillkännagivanden om varumärket.

Återanvända och korsvisa innehåll

Så här är det med kanalspecifikt innehåll. Dessa innehållsformat är inte nödvändigtvis begränsade till de plattformar som vi har diskuterat ovan. Du kan använda dem även på andra plattformar om du gör dem om.

Återanvändning av innehåll är processen att omvandla ett innehållsformat till ett annat format. Detta är en strategi för innehållsmarknadsföring som gör det möjligt för dig att:

  • Publicera hela tiden en jämn ström av varierat innehåll på nätet.
  • Rikta dig till olika segment av din publik som hittills inte varit engagerade.
  • Se till att dina potentiella kunder inte blir uttråkade av samma typ av innehåll.
  • Erbjuda nya perspektiv på ditt innehåll på ett sätt som aldrig tidigare har använts.

Så, hur kan du återanvända ditt innehåll?

  • Lägg till ny information och forskning i befintliga blogginlägg.
  • Använd dina mest lästa bloggar som inspiration för dagliga/veckovisa e-postmeddelanden till prenumeranter.
  • Kombinera två eller flera relaterade blogginlägg och skapa ett detaljerat inlägg eller en guide.
  • Gör en djupdykning av en enskild blogg och gör den till en e-bok.
  • Kombinera flera e-böcker och skapa en onlinekurs.
  • Konvertera din e-bok till ett webbseminarium.
  • Förvandla dina videor till instruktionsbilder, infografik eller datavisualiseringar.
  • Dela upp dina webbseminarier och skriv dem som en artikel i flera delar.
  • Berätta om din blogg och skapa en podcast.
  • Ta ditt blogginlägg och gör det till en PPT-slide deck på SlideShare.
  • Destillera huvudpunkterna i din artikel och gör en infografik.
  • Använd dina interna data (särskilt studier, fakta och statistik) och formatera dem till fallstudier.
  • Använd dina interna data och din ursprungliga forskning och gör dem till ett schema för Twitter-inlägg.
  • Förvandla dina videor till podcasts och vice versa.
  • Använd de frågor som du har besvarat på Quora och skriv detaljerade blogginlägg om dem.
  • Kombinera dina inlägg i sociala medier om ett enda tema/ämne och gör dem till en infografik.
  • Ta med dig alla expertintervjuer som du har gjort och gör dem till en bok eller en podcastserie.
  • Använd dina kommentarer i sociala medier som inspiration för att skapa en FAQ-sida för ditt företag.
  • Utöka dina kundreferenser till att skriva/prata på video om "varumärkesupplevelser".
  • Dela samma inlägg i sociala medier till målgrupper i olika tidszoner.

Detta är bara toppen av isberget. När du experimenterar med återanvändning av innehåll kommer du att upptäcka nya sätt att omvandla ditt befintliga innehåll. Du kommer då att ha gott om material som räcker i flera år när du ägnar dig åt innehållsmarknadsföring på olika plattformar.

Användargenererat innehåll 

Den sista bästa metoden som vi vill dela med oss av är att alltid förlita sig på användargenererat innehåll.

Så här är det. Potentiella kunder litar på befintliga kunders ord när de fattar ett köpbeslut. Om du använder innehåll som en kund har skapat om användningen av din produkt eller tjänst är det den mest organiska formen av varumärkesstöd som finns.

pexels kaboompics com 6168
Användargenererat innehåll

I dag använder många varumärken på nätet användargenererat innehåll i stor utsträckning i sina kampanjer för innehållsmarknadsföring. Så här gör de:

  • Varumärken delar foton och videor som användare lägger upp på Instagram eller Facebook Stories i sina egna stories.
  • Varumärken publicerar blogginlägg, t.ex. recensioner och åsikter skrivna av kunder, på sina egna företagsbloggar.
  • Varumärken delar med sig av användarfilmade videor som t.ex. produktutpackningar eller produkters inköp i sina inlägg eller berättelser i sociala medier.
  • Varumärken kopierar och klistrar in kundrecensioner och vittnesmål från en plattform till en annan.
  • Varumärken startar hashtag-kampanjer och bjuder in publiken att delta genom att dela taggade inlägg i deras flöde.
  • Varumärken kombinerar flera kundomdömen och skapar en fallstudie för sin webbplats. Sådana fallstudier visar hur varumärkets produkter/tjänster har löst ett behov på marknaden.
  • Varumärken samlar in förstahandsinformation från användarna i form av undersökningar, opinionsundersökningar, frågor och svar samt frågesporter och delar resultaten på sociala medier. De kan använda svaren de fått för att skapa ett blogginlägg, en video eller en podcast om ett gemensamt tema/ämne som nämndes.

Precis som återanvänt innehåll är användargenererat innehåll extremt mångsidigt. Ju mer kreativt din befintliga kund eller följare i sociala medier är med sitt innehåll, desto bättre kan du skapa UGC-inlägg.

Behöver du hjälp med att ge din kampanj för innehållsmarknadsföring mer kraft? På Sisu Digital vet vi hur komplicerat det kan vara att driva en kampanj för innehållsmarknadsföring. Vi har många års erfarenhet av att arbeta med företag av alla storlekar för att hjälpa dem att driva riktade, personliga och effektiva kampanjer för innehållsmarknadsföring.

Vi följer inte en strategi för innehållsmarknadsföring som passar alla. Vi analyserar ditt unika företags behov, målmarknadens egenskaper, publikens konsumtionstrender för innehåll och skapar sedan en kampanj som gör att ditt varumärke kan glänsa på nätet.

Vår prioritet är att se till att du uppnår dina valda affärsmål, oavsett om det handlar om varumärkets synlighet, leadgenerering, återanvändning av målgruppen eller konverteringar. Om du vill dra nytta av vår mångåriga expertis och kompetens inom innehållsmarknadsföring är du välkommen att kontakta oss på följande adress kontakta oss i dag. Vi ser fram emot att samarbeta med dig på din resa för innehållsmarknadsföring.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Är-facebook-ads-död-innehåll-marknadsföring-tunnel

Är B2B Facebook-annonser döda, och hur kan justerad content marketing funnel hjälpa till att fylla tomrummet?

Facebook brukade vara utmärkt på att optimera kampanjer för rätt KPI:er tack vare sin kolossala användardatabas. Att bli träffad av ATT - vad finns det kvar för B2B Facebook-marknadsföring? Vi måste fokusera på en mer hållbar, resultatorienterad strategi för leadgenerering och konvertering. Vi presenterar: Strategi för innehållsmarknadsföring optimerad för iOS 14.5.

Läs mer "