affärstrender-i-2021-strategi för digital marknadsföring

De 5 största affärstrenderna 2021 och vad du kan åstadkomma med dem

Hur påverkar dessa trender ditt företag, från tekniska innovationer till växande social medvetenhet? Förbered dig med våra tips på de fem största affärstrenderna 2021.

Covid-19-pandemin har orsakat otaliga grymheter i världen och förändrat vårt sätt att leva för alltid. Men även detta mörker kommer att passera och en ny dag kommer. År 2021 markerar ett nytt årtionde, där nya upptäckter och innovationer kommer att omforma våra levnads-, arbets- och konsumtionsvanor. Vad innebär detta för företagen och hur kommer de att anpassa sig till dessa förändringar? Här är 5 affärstrender år 2021 som ditt företag bör förbereda sig för.

Vår trendprognos fokuserar på digital omvandling, affärsstrategi, teknik och deras konsekvenser för din digitala marknadsföringsstrategi för 2021.

1. Fjärrkontrollen är här för att stanna

Om du tror att dina anställda kommer att skynda sig tillbaka till kontoret när de har vaccinerats, tänk om! Många företag har insett hur enkelt det är att ha möten online genom videokonferenser eller erkänn att ett e-postmeddelande kunde ha räckt. FacebookMark Zuckerberg har sagt att han planerar att låta hälften av företaget arbeta på distans permanent.

Twitter, Spotify, Slack, och många andra företag har också uttryckt sin avsikt att införa detta arbetssätt på lång sikt. Även om detta kanske inte är fallet för alla företag tror vi att åtminstone företag kommer att vara öppna för en flexibel policy för distansarbete. Hur som helst, företagen kommer att vara mer villiga att investera i nya virtuella verktyg eller infrastrukturer som kan bidra till att öka de anställdas produktivitet. 

Distansarbete fortsätter - affärstrender 2021

En annan typ av fjärrstyrning är driftssättet för restauranger, köpcentra, livsmedelsbutiker och detaljhandel i allmänhet. Även med vaccinationer kan människor fortfarande vara försiktiga eller oroliga för att lämna sitt trygga utrymme. Det kan finnas ett behov av en kombination av gamla och nya marknadsföringsmetoder. Det gamla sättet att marknadsföra som vi talar om är inte genom traditionella kanaler, utan genom nostalgimarknadsföring, som påminner konsumenterna om "den gamla goda tiden" och ger dem en positiv känsla för det förflutna.

Å andra sidan kan ny marknadsföring genomföras genom influencer marketing eller affiliate marketing. Det finns ett talesätt som säger att "folk vill ha det de inte kan få", eller kanske, i det här fallet, att de kan få det, men att de bara behöver en liten knuff. Att se influencers utforska nya underverk, prova nya saker och till och med resa till olika länder igen kommer att stimulera konsumenternas önskan att återuppta gamla vanor.

Det finns en anledning till att Instagram-influencers har blivit allt populärare de senaste åren. Även om konsumenterna går ut och lever sina liv offline är de ständigt uppkopplade mot internet för att hitta det nya bästa och de senaste trenderna. Det är därför som kontaktpunkter på nätet är extremt engagerande och viktiga för företag att investera i.

Hitta din gamla och nya marknadsföringsstil med hjälp av våra guider till marknadsföring av influencers och marknadsföring av nostalgi.

2. Digital omvandling

Under pandemin får vi se många företag. att bli kreativ med sina affärsmodeller för att hålla sig relevanta, till exempel matabonnemang, spökkök, fitnessklasser på nätet osv. Många småföretag skyndade sig att bygga upp sina e-handelsplattformar. inom 24 timmar

Fintech är också på väg att överträffa teknikindustrin. För att stödja digitaliseringen av företag och stimulera ekonomin dyker det upp allt fler finansiella tekniska lösningar för onlinebetalningar som Venmo, PayPal, Facebook Payment osv. Eftersom konsumenterna rör sig på nätet bör naturligtvis även cybersäkerhetslösningar vara mycket efterfrågade.

digital omvandling - affärstrender 2021

Dessa alternativ finns och är bekväma för konsumenterna, så varför skulle inte folk fortsätta att använda dem? Tekniken har redan förändrat företagens sätt att arbeta, pandemin var den knuff som tvingade företagen till digital omvandling. Detta ger oändligt många möjligheter för ditt företags produkt- och tjänsteutveckling, strategier för marknadsföring online och leadgenerering. Det värsta är att hjälplöst hamna i en pandemi igen, så bygg upp din digitala plattform och stärk dina online-relationer med dina kunder.

3. Att bli smidig

När Covid-19 började terrorisera världen i slutet av 2019 drabbades många företag eftersom de inte var förberedda. Ingen av de långsiktiga strategiska affärsplanerna kunde ha förutsett de katastrofala konsekvenserna av en pandemi. Men en smidigare och mer kortsiktig strategi hade kunnat göra det.

att bli smidig - trender för företag 2021

Taival jämför processen för att bygga upp din affärsstrategi med Christopher Columbus upptäckt av Amerika. Sanningen är den att när Columbus gav sig ut på sin utflykt var hans första mål Indien. Men det hårda vädret och den hårda vinden på havsvatten är nyckfull, så han var tvungen att justera sina segel därefter. Om man följer denna analogi innebär en kortare strategicykel inte att en ny strategi måste genomföras, utan snarare att Din strategi bör testas mot den aktuella miljön varannan eller varannan månad., eller ännu kortare än så.

Den största utmaningen med att vara flexibel är att få den högsta ledningen att gå med. Detta är verkligen ett tankesätt som det tar lång tid att forma och sprida i företaget. Men vi tror att företagen efter denna pandemi borde ha lärt sig en stor läxa om flexibilitet och förändringshantering, som är avgörande för deras affärsmässiga överlevnad. För att hålla din affärsstrategi smidig rekommenderar vi följande:

? Håll ögon och öron öppna för de senaste trenderna och förändringarna i världen.

? Kämpa inte mot strömmen, följ med förändringen.

? Fokusera på dina kunders behov och vänd dig om.

? Ständigt experimenterande i små mängder.

? Stöd från ledningen och genomförande i hela företaget.

4. Ökad medvetenhet 

Förutom Covid-19-pandemin har världen också skakats av följande evenemang såsom de australiensiska buskbränderna, Black Lives Matter-rörelsen, explosionen i Beirut, Amazonas regnskog som ständigt brinner, de politiska händelserna i USA och många fler. 2020 har varit ett tufft år för oss alla, med alla de hemskheter som har hänt finns det ett behov av känslomässiga förbindelser, vägledning och positivitet.

trender för hållbarhetsaffärer år 2021

Mer än en bra produkt eller tjänst, Konsumenterna kräver nu att varumärkesbudskapet ska vara inkluderande, etiskt och hållbart.. Eftersom de yngre konsumenterna är den generation som kommer att få ta konsekvenserna av klimatförändringarna är det oerhört viktigt för dem att företagen använder sin makt för att förespråka hållbarhet och vidta åtgärder för en bättre framtid. Det finns höga förväntningar på att produktförpackningar och marknadsföringsmaterial ska vara moderna och miljövänliga. Dina marknadsförings- och reklaminsatser bör ta hänsyn till den rådande stämningen, kundernas behov och det politiska klimatet. Kolla in dessa annonser som väcker starka känslor hos kunderna under Covid-19 och som ett resultat av detta kunde de få stöd, viralitet och varumärkeskännedom.

Flashiga annonser kan locka till sig explosiv uppmärksamhet under en kort tid, men pålitliga varumärken med en genuin önskan att förstå och hjälpa sina kunder vinner det långa spelet med att bygga relationer.

5. Tekniska framsteg ger möjligheter till bättre annonser på nätet

Även vid en pandemi befinner sig mänskligheten på toppen av sin innovationsförmåga. Många tekniska framsteg inom rymdforskning, medicinska landvinningar, bioteknik, förstärkt verklighet/virtuell verklighet (AR/VR), artificiell intelligens (AI) och maskininlärning, 5G-anslutning, cybersäkerhet och sakernas internet (IoT) gjordes i år. Hur kommer företagen att dra nytta av dessa möjligheter för sin verksamhet år 2021? 

5G kommer till exempel att ge en överlägsen internetuppkoppling. Detta är en en enorm förändring av den digitala reklamen. En bredare internettäckning kommer att öka kundkretsen avsevärt, och snabbare hastighet leder till högre annonskvalitet med nya funktioner. Onlineannonser kan visas på olika enheter med mer avancerade bilder och medier. I kombination med AR/VR kan företag skapa interaktiva annonser som introducerar en helt ny digital upplevelse för sina kunder. Produkter och tjänster kan väckas till liv på ett mer realistiskt sätt. Ta reda på hur AR/VR kan vara implementerad för företagsanvändning för ditt företag.

trender för teknik och företag 2021

Videoannonser kommer att ta sig till en ny nivå. Med en 5G-anslutning kan videoströmning ske lika snabbt som din hjärna kan reagera. Tillsammans med AI-drivna IoT-enheterkan videoannonser göras i ett "välj ditt eget äventyr"-format, vilket gör det möjligt för konsumenterna att interagera med annonserna mitt i spelningen. Vi hoppas att vi får se fler Bandersnatch-videoannonser i framtiden! Marknadsförarna hoppas att mer interaktiva annonser med högre upplösning kommer att hindra konsumenterna från att klicka bort eller blockera annonserna. Snabbare dataöverföring gör det dessutom möjligt för marknadsförare att få analyser av marknadsföringsresultat i realtid och göra personliga annonser.

Bättre internetuppkoppling ger också tillväxtmöjligheter för sakernas internet. Möjligheterna är oändliga med smarta enheter/fordon, smarta hem, smarta kontor och till och med smarta städer. Detta är ett helt nytt spel för onlineannonser, som kan placeras i olika format beroende på placering. Omnichannel och cross-channel marknadsföring kommer att bli allt populärare för att säkerställa en smidig kundupplevelse.

Vi nämnde ovan att fler konsumenter kommer att spendera tid på nätet, och den här utvecklingen kommer säkert att hålla dem kvar där under lång tid. Företag som i hög grad förlitar sig på traditionella marknadsföringsmetoder som kabel-tv, tidskrifter eller tidningar kommer att bli mindre relevanta om de inte för över sin verksamhet på nätet. Håll dig relevant genom att bygga din webbplats, utveckla en integrerad strategi för digital marknadsföring, skapa en video eller en annons på nätet.

Vad tycker du om våra tips på de största affärstrenderna 2021? Är ditt företag redo för de kommande förändringarna?

Om du inte redan har en webbplats (eller om du vill ge den ett nytt utseende), bygga din webbplats med Sisu Digital.

Eller utveckla din strategi för marknadsföring på nätet med vår det ultimata fuskbladet för sociala medier eller . 8 tips för att optimera dina Facebook-annonser

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Är-facebook-ads-död-innehåll-marknadsföring-tunnel

Är B2B Facebook-annonser döda, och hur kan justerad content marketing funnel hjälpa till att fylla tomrummet?

Facebook brukade vara utmärkt på att optimera kampanjer för rätt KPI:er tack vare sin kolossala användardatabas. Att bli träffad av ATT - vad finns det kvar för B2B Facebook-marknadsföring? Vi måste fokusera på en mer hållbar, resultatorienterad strategi för leadgenerering och konvertering. Vi presenterar: Strategi för innehållsmarknadsföring optimerad för iOS 14.5.

Läs mer "
sv_SESvenska
sociala medier-innehåll-idéer

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev