3 B2B'-företag som gör Instagram-marknadsföring bättre än de flesta andra

3 B2B-företag som gör Instagram-marknadsföring bättre än de flesta.

Vi är här för att bevisa att B2B och Instagram-marknadsföring inte är olikt pommes frites + glass.

Kära B2B-marknadsförare,.

Visste du att 2020 och allt det som följer med det har gjort att Instagrams aktiva användarbas har ökat till mer än 1 miljard euro?

Medan B2C:s kör absolut De flesta B2B-företag har kämpat för att hitta fotfäste på denna visuella plattform, men de är vilda på grammet och drar full nytta av kreativ innehållsmarknadsföring.

Lär dig av proffsen. Vi har identifierat tre B2B-företag som gör Instagram-marknadsföring bättre än de flesta, och hur vi kan bli precis som dem.

Men först -

.

Låt oss gå igenom några fakta.

IG B2B1

Känslan av att FOMO ännu?

Var inte orolig. Vi har dig här.

För att inspirera dig och starta din resa till B2B Instagram-marknadsföring, här är 3 B2B-företag med 3 olika nischer som är bara att göra det.

.

När de aktiverar #CreativityForAll

Att förlita sig på visuellt fängslande media för att stjäla uppmärksamheten, lämnar Adobe faktiskt det tunga jobbet till sin kreativa gemenskap.

Adobe 1
Adobes syn på B2B Instagram-marknadsföring.

Med 1,1 miljoner följare skulle det vara slarvigt av mig att inte nämna Adobe och deras briljanta, så enkla och viktiga marknadsföringsstrategi på Instagram: användargenererat innehåll (UGC).

(...som är fantastiskt vackra, hisnande och häpnadsväckande vackra.)

När den kreativa jätten visar upp och presenterar konstverk, misslyckas de aldrig med att ge krediter till de respektive konstnärerna, som är skapare från hela världen. #Creativitet för alla. Det är inte bara ett smart sätt att mjukförsäljning deras produkter, men Adobe stärker och upplyser också sina medlemmar i gemenskapen genom att ge dem en ökning av antalet profilvisningar och följare.

Dessutom finns Adobes dedikerade #WomenCreateWednesday och otaliga andra kampanjer som främjar social medvetenhet vinner också publikens hjärta gång på gång.

.

Ta med dig något:

  • Adobe är ett framgångsrikt B2B-varumärke på Instagram eftersom de vet hur de ska använda Instagram-marknadsföring på rätt sätt med UGC, i motsats till att tillägna sig Instagram för att marknadsföra sig med oäkta, bristfälliga inlägg.
  • De lyckas också bygga upp och vårda en stödjande gemenskap som i huvudsak är deras varumärkesambassadörer.
  • För dig: När du som B2B-företag närmar dig Instagram-marknadsföring måste du lyfta fram ditt företags kultur och värderingar och samtidigt förstå hur stor social påverkan du kan ge din målgrupp. På så sätt kan du konversera och skapa kontakt med din publik, oavsett om det rör sig om ett multinationellt företag eller ett enmansband.

.

När de praktiserar vad de predikar

Mailchimp hjälper små företag att göra stora saker.

Mailchimp är en marknadsföringsjaggernaut som är uteslutande som syftar till att lyfta upp och stärka småföretag. B2B:s vision och uppdrag är välrepresenterade via deras Instagram-profil - som för närvarande har över 130 000 följare.

Mailchimp 1
Mailchimp fokuserar i sin marknadsföringsstrategi på sin gemenskap och sina medarbetare.

De lyfter fram småföretagares berättelser: hur de har startat och vuxit med hjälp av Mailchimp-tjänster. Som ett resultat av detta är Mailchimps marknadsföringsmeddelanden aldrig de samma som tidigare. i ansiktet sorters - deras framstående kunder är de bästa budbärarna.

I linje med deras vision har Mailchimp till och med en särskild @mailchimppresents att presentera underhållande och pedagogiskt innehåll som skapats för företagare. Detta är ett kraftfullt sätt att stärka varumärkespositioneringen, men det visar också att de bryr sig.

På ett annat sätt: en titt på @mailchimp visar en rad unika illustrationer, vackra bilder och animerade videor. Kreativiteten och den charmiga originaliteten har länge varit synonymt med varumärkets image - har du någonsin gett deras maskot Freddie en high-fived?

3 B2B-företag som gör Instagram-marknadsföring bättre än de flesta. Mailchimp.
Ge Fred en high-five när du är klar med att publicera en e-postkampanj!

 .

Ta med dig något:  

  • Mailchimp:s Instagram-marknadsföringsstrategier försöker inte visa upp sig dess tjänster, utan snarare främja varumärket, dess ethos och gemenskapen. Detta gör Mailchimp till en hubb som lockar till sig exakt sin målgrupp (entreprenörer, små och medelstora företag).
  • För dig: Med Instagram kan B2B-företag överväga att välja en skräddarsydd marknadsföringsstrategi som passar deras målgrupp och mål bäst, inte nödvändigtvis en gemensam strategi.

.

När de vet var det gör ont

Det började med ett verkligt behov av att kommunicera, genom många försök och uppdateringar, Slack har sedan dess kommit in i Silicon Valley's Hall of Fame som en av de starkast, snabbast växande SaaS.

Slack
B2B-marknadsföring på Instagram kan ha många olika former.

De har bara nyligen rekryterat en CMO. Hur går det för dem på Instagram?

När det gäller B2B-innehåll med fokus på kundenVi borde alla följa Slacks profil och lära oss en sak eller två av deras smarta marknadsföringsstrategi på Instagram.

I likhet med Adobe och Mailchimp är Slack visuellt mycket bra. De utnyttjar denna kreativa känsla för att visa hur Deras produkter kan underlätta kommunikationen på din arbetsplats, främja samarbete och uppmuntra till delning av molnbaserade tillgångar.

Allt ovan nämnt innehåll levereras via:

  • textbaserade inlägg
  • humoristiska chattutdrag
  • informativa karuseller
  • demonstrationsvideor för nya funktioner

...bland annat.

Och där ligger poängen. Det är inte bara ett roligt sätt att uppdatera användarna om de senaste funktionerna eller diskutera deras senaste rörelse. #ReinventWorkSlack känner också till sina kunders Smärtpunkter och använder Instagram som en kund stödkanal.

.

Ta med dig något:

  • Värdedrivet, kundcentrerat innehåll är kärnan i Slacks Instagram-marknadsföring. De ger användarna instruktioner och idéer om hur de kan lösa problem med hjälp av Slacks funktioner.
  • Bite size-inlägg är lätta att smälta och engagera sig i, och Slack har utnyttjat detta.
  • För dig: Precis som alla andra företag måste B2B-företag förstå sin målgrupp och deras smärta/tillfredsställelsepunkter. Skapa Instagram-innehåll som motsvarar målgruppens behov och börja se mer engagemang.

.

B2B-marknadsförare tar med sig...

Från och med 2021, när varumärkespersonlighet och originalitet är det som gäller, är Instagram den lämpligaste plattformen för varumärken av alla sorter och storlekar att uttrycka sig på. Så länge din målgrupp använder plattformen är jag övertygad om att du bara måste hoppa på den.

Här är de 3 saker att ta med sig i all sin prakt när det gäller B2B Instagram-marknadsföring:

  • Framhäv ditt företags kultur och värderingar genom att använda varumärkets röst, bilder och hashtag-kampanjer.
  • Skräddarsy en marknadsföringsstrategi som passar din målgrupp och dina mål bäst.
  • Identifiera och skapa Instagram-innehåll som korrelerar med målgruppens smärta/tillfredsställelsepunkter.

Bonustips: ligga steget före konkurrenterna genom att hålla dig uppdaterad om aktuella trender inom sociala medier.

.

B2B Instagram-marknadsföring är inte ett trehövdat monster som du måste ta dig an som ensam riddare.

Du är inte ensam.
Du är inte ensam.

Är du fortfarande tveksam eller inte säker på hur du ska gå vidare med B2B Instagram-marknadsföringen för ditt varumärke?

Sträck ut handen och låt oss ge dig en hand. för allt som rör B2B-marknadsföring i sociala medier, eller gå med i vår e-postlista för att få fler marknadsföringsguld som detta (reserverat enbart för dem som vill växa, optimera och uppgradera).

Vilka B2B-marknadsföringsstrategier på Instagram har imponerat på dig?

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

s-handel

Vad du behöver veta om S-handel

E-commerce (EC) är en förkortning för Electronic Commerce (elektronisk handel), medan S-commerce (SC) står för Social Media Commerce (handel via sociala medier) - köp och försäljning av varor och tjänster.

Läs mer "
sv_SESvenska
sociala medier-innehåll-idéer

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev