Bygg en landningssida med hög konverteringsgrad i 10 enkla steg

Bygg en landningssida med hög konverteringsgrad i 10 enkla steg

Landningssidor leder till trafik till din webbplats, bygger upp ditt varumärke och förbättrar SEO. Du kan enkelt integrera dem i en framgångsrik PPC-strategi. Mer än 68% av B2B-företagen har en sida med hög konverteringsgrad för att hitta leads för konvertering. Bygg en högkonverterande landningssida med de här 10 enkla stegen.

I det virtuella landskapets ständigt föränderliga värld är landningssidan ett av de viktigaste verktygen inom digital marknadsföring. Den är känd under olika benämningar, t.ex. destinationssida, lead capture page och statisk sida.

Vad är landningssidor?

En landningssida är en enskild sida som öppnas när en besökare klickar på ett marknadsföringsmeddelande, ett sökresultat, en annons på nätet osv.

När besökaren kommer till den här sidan visas en riktad försäljningskopia. Detta är vanligtvis en förlängning av länken, annonsen eller sökresultatet som besökaren klickade på.

De används i första hand för att generera leads. De beslut (eller åtgärder) som besökaren fattar på denna landningssida påverkar annonsörens konverteringsgrad. En landningssida kan finnas på ett företags webbplats, på en enskild sida eller som en del av en mikrosida.

För att förbättra annonsernas prestanda kopplas landningssidor till e-postkampanjer, affiliate-konton, sökmotormarknadsföring och kampanjer i sociala medier.

Optimering av landningssidor görs för att omvandla besökare till potentiella leads och försäljning. Om ett företags mål är att få leads ska landningssidan innehålla ett sätt för besökarna att ta kontakt. Detta vanligtvis genom ett förfrågningsformulär eller ett telefonnummer.

Om målet är att få till stånd en försäljning visas en länk på en landningssida som uppmanar besökarna att klicka på den. Länken leder dem till ett kassasystem eller en kundvagn. Marknadsförare analyserar den aktivitet som skapas av denna länkade URL. Konvertering och klickfrekvens erhålls för att ta reda på hur framgångsrik en viss annons är.

Varför är en landningssida viktig?

Att bara bygga en webbplats och låta den vara på hjälper dig inte att bygga upp en blomstrande verksamhet eller utveckla ett framgångsrikt företag. Du måste göra aktiva ansträngningar för att nå ut till din målgrupp och omvandla dem till leads och betalande kunder. En landningssida är ett målinriktat sätt att uppnå detta.

Landningssidor driver trafik till din webbplats, bygger upp ditt varumärke och förbättrar SEO.. Du kan enkelt integrera den i en framgångsrik PPC-strategi.

Enligt en studera genomförd av Marketing Sherpa, mer än 68% av B2B-företag har en sida med hög konverteringsgrad för att hitta leads för konvertering.

Landningssidor leder konsumenterna till ett specifikt erbjudande, en produkt eller tjänst och uppmuntrar dem att fatta ett beslut (vidta en åtgärd). Detta ger dig möjligheter att skapa konverteringar och öka din kundbas.

Ett företag som inte har en landningssida kommer att drabbas hårt av sina marknadsföringsinsatser, särskilt när det gäller digital marknadsföring. Om det är så viktigt att ha en landningssida, varför använder inte alla företag dem? Det finns fortfarande många missuppfattningar kring dem, särskilt att de är svåra att skapa och hantera.

Lyckligtvis är detta inte sant! Om du vill bygga en landningssida som konverterar, fokusera mindre på flashighet och mer på att ge kunderna vad de vill ha.

Så här kan du skapa en landningssida med hög konverteringsgrad på 2021

Steg 1: Studera din publik

Förbättra konverteringsgraden och öka användbarheten av din landningssida genom att vara medveten om ditt budskap och din målgrupp. Undvik att använda generiska budskap. Det ger bara besökarna samma upplevelse som de förmodligen fått på andra webbplatser.

Skilj dig från konkurrenterna och skapa flera landningssidor för din specifika målgrupp. Detta kommer att bidra till att optimera konverteringsgraden.

Om du till exempel har ett klädföretag kan du skapa flera sidor med skräddarsytt innehåll för kunder som bor i vissa delar av landet.

Glöm inte att lägga till en känsla av brådska när det behövs. Skapa en landningssida som visar upp vinterkläder för potentiella kunder som bor i svalare områden, medan en annan landningssida kan marknadsföra badkläder för potentiella kunder som bor i varmare områden.

Steg 2: Använd en uppmärksammande rubrik

En flashig rubrik är det första besökarna ser när de kommer till ditt företags landningssida. Det är detta som kommer att väcka deras första intresse och kanske till och med hålla dem kvar på sidan i några sekunder. Det kommer också att locka dem att titta vidare eftersom du redan har väckt deras nyfikenhet. Din rubrik kommer att signalera att "vårt företag har det du söker".

Även om en rubrik består av ett fåtal ord är det ändå en del vetenskap som ingår i den. Därför är det väldigt lätt att klanta till det.

Här är viktiga element som måste ingå för att en effektiv rubrik ska bli bra:

  • Den informerar besökarna vad den här produkten handlar om.

  • Den är tydlig och enkel..

  • Det är relevant. Det betyder att den håller vad den lovade i annonsen. Det är detta löfte som motiverade besökaren att klicka på länken. Om din rubrik inte är relaterad till annonsen eller om den inte håller vad den lovar kommer besökaren att bli missnöjd och lämna landningssidan.

  • Det visar empati. Vad är den potentiella besökarens största bekymmer? Visa att du förstår!

Steg 3: Skriva en effektiv text

Att skriva en bra text är det svåraste som finns, eftersom den måste stödja de fördelar som du beskrev i rubriken. Texten måste göra detta på ett så övertygande och övertygande sätt som möjligt.

Huvudmålet är att hålla besökarna kvar på landningssidan tills de rullar ner till uppmaningen till handling. Med andra ord måste din kropp ha innehåll som konverterar.

Om du vill skriva bra texter för landningssidor måste du vara övertygande i marknadsföring och skrivande. Det finns ytterligare saker att ta hänsyn till, till exempel ordantalet.

Om du bara använder några få ord får dina besökare inte tillräckligt med information för att övertyga dem om fördelarna med din produkt/tjänst. Det kan också få dem att INTE lita på dig!

Om du använder för många ord (överdrivet ordval) kan det ta bort tydligheten och överväldiga dem.

Även om det inte finns någon fast regel om hur många ord du ska använda, är det nödvändigt att använda så många ord som krävs för att förmedla din poäng. Om tjänsten eller produkten är för komplex, se till att du listar alla nödvändiga detaljer.

Om du utelämnar denna lista kommer din kund att känna sig osäker. Om du är en affiliate-marknadsförare som marknadsför en e-bok i utbyte mot ett e-postmeddelande behöver du dock inte använda så många ord. Men du måste ändå ta upp fördelarna.

Steg 4: Börja skriva

1. Nämn smärtpunkterna.

Det ligger i människans natur att undvika smärta och söka nöje. Vi är en hedonistisk art. En enkel copywritingstrategi är att hjälpa besökarna att komma ihåg vad de kan förlora om de inte tar del av ditt erbjudande.

Förlusträdsla är starkare än att tänka på vad vi kommer att vinna.. Om du kan visa vad besökarna har att förlora och vad de kommer att vinna är du nära att vinna. Men överdriver inte heller. Visa vad det är som gör ont, men visa snabbt hur produkten/tjänsten kan lindra problemet.

2. Få läsaren att känna.

Det är hjärnans områden som söker njutning. Du kan göra detta med hjälp av bilder. Visa till exempel husdjur som använder produkten och har roligt. Du får också läsarna att må bra med bra texter.

Hur? Visa vad din produkt representerar. Om din produkt eller tjänst till exempel ger smärtlindring eller befrielse från skadedjur osv. Se till att använda starka och gripande ord för att få besökarna att känna sig nöjda med ditt företag och det du erbjuder.

3. Använd bilder på rätt sätt.

Din landningssida blir ineffektiv utan bilder.

En bild förmedlar känslor. Den visar hur din tjänst eller produkt kommer att se ut. Vissa bilder visar även hur din produkt/tjänst fungerar.

En annan viktig roll som bilderna spelar är att bryta upp texten. I princip lägger de till en visuell dimension till din landningssida.

En ögonspårning studera visade att människans hjärna kan bearbeta bilder 60 000 gånger snabbare än text. Det innebär att bilderna omedelbart fångar besökarens uppmärksamhet, särskilt om de är nära rubriken.

Föreställ dig vilken effekt du får om du lyckas med rubriken och huvudbilden! Bilder framkallar och utlöser känslor på ett effektivare sätt än ord. Du måste hitta rätt balans mellan att visa och berätta.

Bilder är en viktig del av optimeringen av landningssidor. När du väljer en bild ska du se till att den är:

  • Tillräckligt stor men inte för stor.
  • Hög kvalitet och inte suddiga.
  • Relevant för din verksamhet.
  • Uppmärksammande.

Med allt detta i åtanke kan din bild visa en person som använder tjänsten/produkten. Om din produkt eller tjänst är lite komplicerad kan du använda skärmdumpar som visar hur man använder den. Detta är en utmärkt idé för SaaS-företag. Om du väljer denna bild, se till att de är iögonfallande och roliga.

Vanliga skärmdumpar fungerar inte. När du lägger ner tid och kraft på att välja en lämplig bild kommer dina kunder att förstå vad de får ut av din produkt eller tjänst. Om bilden är för komplicerad kommer besökaren inte att gå vidare.

Steg 5: Bygg upp kundernas förtroende med recensioner

Hur många gånger har du läst kundrecensioner om en viss tjänst eller produkt innan du fattar ett köpbeslut? Om du har gjort det vet du vilket värde recensioner på nätet har och vilken direkt inverkan de kan ha på ett företag.

För att uttrycka det enkelt: kunderna bryr sig om vad andra kunder tycker. I en undersökning som BrightLocal genomförde framkom att 85% av kunderna litar lika mycket på recensioner på nätet som på personliga rekommendationer.

Om du får positiv feedback om dina produkter/tjänster ska du dra nytta av detta. Ta med vittnesmål från nöjda kunder på din landningssida. Dessa vittnesmål kommer att främja ditt företag och dess produkter/tjänster. De kommer också att hjälpa till att ge en potentiell kund den sista knuffen innan han eller hon fattar ett köpbeslut.

Steg 6: Inkludera rabatter och kampanjkoder

Detta är användbara verktyg för att öka försäljningen. En undersökning som utfördes av Yodle visade att 57% av kunderna uppgav att företag som erbjöd särskilda rabatter för återvändande kunder, stod ut från konkurrenterna.

När du bygger din landningssida bör du överväga möjligheten att erbjuda erbjudanden och kupongkoder som ett incitament för dina kunder. Skapa en specifik landningssida som riktar sig till ett visst målgruppssegment.

Steg 7: Ge kunderna sociala bevis

Vad är sociala bevis?

Det handlar om allt som har att göra med antalet delningar, tweets, likes, prenumeranter, pins osv. som ditt företag får. Du bör visa dessa på ett tydligt sätt på din landningssida.

Varför? En nyligen publicerad Hubspot visade att 71% av millennials var mer benägna att köpa något om produkten/tjänsten rekommenderades på nätet.

Rekommendationer i sociala medier från jämnåriga spelar en stor roll för köpbeslut. Det visar potentiella kunder att ditt företag har en fanbas. Detta kan hjälpa dig att övertyga dem.

Om ditt företag är nytt och du ännu inte har samlat tillräckligt med socialt inflytande kan du be nuvarande kunder att lämna in vittnesmål.

Så här kan du inkludera dem:

  • Inkludera vittnesmål från riktiga kunder. Experter och kändisar är bra att ha, men du behöver inte bara få dem från dessa källor. Välj vittnesmål som är viktiga för din målgrupp.

  • Inkludera bilder. Bilder ger ditt vittnesmål ytterligare en nivå av förtroende. Se till att varje rekommendation publiceras med ett foto av personen i fråga.

  • Vittnesmålen måste vara specifika. Undvik flummiga generaliseringar. De är inte bra som vittnesmål. De ser faktiskt falska och manipulerade ut. Det bästa vittnesmålet är ett som förmedlar erfarenheter och tillämpningar med en viss tjänst/produkt.

Steg 8: Håll det enkelt

Många e-handelssajter gör det stora misstaget att lägga in mycket information på sina landningssidor. Det kan hjälpa till att sätta flera produkter framför kundens ansikte, men det är också överväldigande och tröttsamt. 

Håll designen ren när du utformar din landningssida. Behåll bara den viktigaste texten med en relevant bild eller två. Se till att bilderna inte tar överhanden över innehållet.. Om din landningssida är enkel i sin utformning är det lättare för potentiella kunder att navigera och förmodligen konvertera. 

Steg 9: A/B-testar din sida

När din landningssida är utformad och klar publicerar du den. Börja sedan utvärdera mätvärdena för att ta reda på hur den fungerar. Får du de konverteringssiffror du förväntade dig? Om inte, var försvinner besökarna?

Du kan samla in information om sidans prestanda från olika källor, t.ex:

  • Registreringssessioner för användare
  • Bläddra kartor
  • Värmekartor

Med hjälp av dessa siffror kan du se om det krävs ytterligare arbete för att förbättra situationen. 

När du har studerat siffrorna kan du testa olika versioner av dina sidor mot varandra. Se vilken landningssida som har bättre mätvärden. Med A/B-testning kan du förfina din landningssida under en viss tid. Det säkerställer att du får bästa möjliga prestanda från din digitala trafik.

Steg 10: Avsluta med en smäll - uppmaningen till handling

Ett viktigt kännetecken för en landningssida med hög konverteringsgrad är en stark uppmaning till handling (CTA). CTA:n är vanligtvis placerad i slutet av landningssidans text. Dess huvudsyfte är att låta besökarna veta exakt vad de ska göra härnäst. Det får inte råda någon förvirring. Språket i din CTA måste vara tydligt och direkt.

CTA kallas ibland för "money shot". Det är mycket viktigt att du gör allting korrekt när det gäller den. Undersök till exempel var CTA:n är placerad. De flesta placeras i slutet av landningssidan eftersom din text kommer att användas för att värma upp potentiella besökare.

Om CTA:n visas för snabbt kanske besökaren inte är redo att fatta ett beslut. När du skriver din CTA måste den isoleras från andra element på din blogg. Det måste vara uppenbart för besökarna att det är en CTA. Många digitala marknadsförare omvandlar CTA till en knapp. Detta vädjar till människans instinkt att vilja klicka på en knapp när de ser den.

Vilka färger är lämpliga för din CTA? Det är alltid en bra idé att använda kontrasterande färger för bakgrunden och CTA. Vit och svart fungerar till exempel utomordentligt bra. Dessa två nyanser kan dock också vara vardagliga, så välj färger som är visuellt uppseendeväckande. Dessa kommer att hjälpa din CTA att sticka ut. En bra utgångspunkt är dina varumärkesfärger.

CTA-texten är en annan viktig aspekt av optimeringen av landningssidan. När du använder språk i första person visar du att du är ägare. Ett exempel är "begär min kostnadsfria broschyr nu". Du kan också använda direkt språk som till exempel "Registrera dig gratis idag". Det förmedlar till besökaren att de inte behöver spendera sina pengar idag. Ordet "gratis" är ett ord som är utmärkt för att öka konverteringsgraden.

Lär dig hur du skriver bättre marknadsföringstexter och CTA:er med vår copywriting-teknik: hur man skapar kraftfulla marknadsföringstexter

Hoppa över alla steg och låt oss hjälpa dig

Landningssidan spelar utan tvekan en viktig roll för dina konverteringar. Det är därför mycket viktigt att du gör rätt. Det innebär många aspekter, till exempel att välja en lämplig bild, skriva bra innehåll och designelement.

Dessutom måste du skapa flera landningssidor för att rikta dig till olika målgrupper som använder dina produkter/tjänster. Du måste hålla koll på tester och justeringar allt eftersom du gör framsteg.

Detta kommer att bidra till att förbättra din prestation. Använd de tips som nämns i den här bloggen för att bygga en landningssida som ger högre konverteringsgrad.

Prenumerera på Sisu Digital för att få fler värdefulla tips om hur man bygger effektiva landningssidor.

Behöver du en landningssida för dina kommande produktlanseringar? Sisu Digital erbjuder tjänster för webbdesign för landningssidor, webbplatser med en sida och webbplatser med flera sidor.

Ser du inte vad som är rätt för ditt företag? Vi utvecklar också webbplatser som är anpassade till ditt företags behov.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Är-facebook-ads-död-innehåll-marknadsföring-tunnel

Är B2B Facebook-annonser döda, och hur kan justerad content marketing funnel hjälpa till att fylla tomrummet?

Facebook brukade vara utmärkt på att optimera kampanjer för rätt KPI:er tack vare sin kolossala användardatabas. Att bli träffad av ATT - vad finns det kvar för B2B Facebook-marknadsföring? Vi måste fokusera på en mer hållbar, resultatorienterad strategi för leadgenerering och konvertering. Vi presenterar: Strategi för innehållsmarknadsföring optimerad för iOS 14.5.

Läs mer "
cold_email_featured_replaced

Steg-för-steg-guide för en kall e-postkampanj

E-postmarknadsföring är ett av de mest produktiva verktygen för att utveckla ditt företag. Det är gratis, personligt och direkt. Om du kämpar eller vill lära dig mer om en kall e-postkampanj har du kommit till rätt ställe där du kan hitta ditt svar grundligt.

Läs mer "