Facebook-statistik 2021

Den bästa Facebook-statistiken som alla marknadsförare bör känna till 2021

Facebook har blivit en del av vår vardag de senaste åren. Vi lägger sällan märke till detta beteende, trots att vi kollar våra telefoner och bärbara datorer varje minut. Facebook har gradvis tagit sig in i våra liv och förändrat våra vanor. Den sociala mediekanalen hjälper oss att få och dela information med människor på ett enkelt sätt, samt att komma i kontakt med massor av användare över hela världen.

Det har gått mer än 15 år sedan den lanserades 2004, men antalet användare ökar fortfarande stabilt varje år. Under denna långa tid av etablering har många viktiga förändringar gjorts. Om du har läst vårt tidigare inlägg om Demografisk statistik om Facebook år 2021Sisu Digital fokuserade endast på det demografiska segmentet. I den här artikeln visar vi dig Facebook-statistiken för andra segment som alla bör känna till år 2021.  

1. Facebooks demografiska uppgifter

  • Användare som är 65 år och äldre är den snabbast växande gruppen på Facebook
1
 Källa: qz.com

Den "tysta" generationen hade vuxit på plattformen från 26% år 2018 till nästan 40% år 2019. Antalet användare som är födda 1945, även kallad den tysta generationen, har ökat drastiskt under 2019 och i början av 2020. Denna grupp har vuxit från 26% år 2018 till ungefär 40% år 2019 på Facebook-plattformen. Medan, Millennials och Boomers bara ökade med 2%, och även minskningen av Gen-Z-användare.

  • Färre tonåringar använder Facebook nu än tidigare år
2
Källa: PEW Research Cente

För närvarande använder endast 51% av amerikanska tonåringar mellan 13 och 17 år Facebook. År 2015 var siffran 71%. Det sker en enorm förändring av tonårsanvändarna på Facebook-plattformen. Det fanns 71% aktiva tonårsanvändare på Facebook 2015. Fem år senare sjönk antalet amerikanska tonåringar mellan 13-17 år som använder Facebook till 51%.

Trots att den äldre generationen ökar och tonårsanvändarna minskar på Facebook är unga vuxna fortfarande de dominerande användarna på denna plattform med 65% (Statista, 2019). Det är inte lika vanligt som för 4, 5 år sedan, men Facebook förblir dock den ledande positionen bland sociala mediekanaler. Millennials och Gen-Z har blivit de viktigaste målgrupperna för de flesta annonsörer på Facebook. Att förstå demografin hjälper företag att stärka sitt varumärke effektivt och få fördelar av marknadsföringen.

  •  Endast 10% av Facebook-användarna bor i USA eller Kanada.
3
Aktiva användare varje månad

Även om användarna i Asien och Stillahavsområdet utgör nästan 41,3% av de månatliga aktiva användarna på Facebook, är endast 10,1% lika många som användarna i USA och Kanada. Mer än 48% av Facebooks annonsintäkter kommer dock från USA och Kanada. I motsats till vad många tror säger 69% av de vuxna i USA att de använder Facebook (Pew Center, 2019). Trots den låga andelen globala användare har många människor i USA använt Facebook. Till skillnad från resten av världen är 68% av dessa Facebookanvändare i åldrarna 50-64 år. Detta är värdefull information för marknadsförare för att identifiera den exakta målgruppen att rikta sig till.  

  • 74% av höginkomsttagarna är Facebook-användare.
4
Källa: PEW Research Center

Facebook-användarna är framträdande och överträffar till och med LinkedIn, där endast 49% av användarna tjänar mer än $75 000. YouTube är den enda sociala mediesajt där 83 procent av höginkomsttagarna har större täckning.

  • Annan viktig demografisk statistik:
    • Facebooks globala annonseringspublik är 43% kvinnor och 57% män.
    • 41% av MAU är baserade i Asien, 16% i Europa, 10% i USA och Kanada och 33% i resten av världen.
    • I Indien har könsuppdelningen bland Facebook-användarna varit särskilt uttalad: Facebookanvändarna är 78% män och 22% kvinnor.

2. Användning av Facebook

  • 1,62 miljarder användare besöker Facebook dagligen.

Enligt sproutsocial ökar Facebooks användare stabilt varje år, även om folk säger att de använder sociala medier mindre. I USA, 74% av människor använder Facebook varje dag, med en genomsnittlig tid på 37 minuter på alla enheter.  

  • 88% av Facebook-användarna använder plattformen för att hålla kontakten med vänner och familj.
5
Varför använder människor Facebook i USA?

På grund av ökad migration, studier utomlands och arbetskraftsexport har efterfrågan på videosamtal ökat drastiskt. Att hålla kontakten med vänner och familj är därför den mest populära anledningen till Facebookanvändning. Dessutom är underhållning och nyheter också faktorer som gör att människor använder Facebook regelbundet.

  • Den största trafiken sker mitt på dagen på onsdag och torsdag.
6
Källa: sproutsocial

Inläggsplanering är en av de viktigaste faktorerna för alla marknadsförare och företag för att optimera sitt engagemang med kunderna. Enligt sproutsocial är de bästa tiderna att lägga upp inlägg på Facebook mellan 11 och 14 på onsdagar och torsdagar. Under den perioden kan varumärken enkelt maximera sitt engagemang och nå flest människor. Visst, beroende på din bransch och målgrupp kan din räckvidd och ditt engagemang vara annorlunda. Den här grafen visar de allmänna uppgifterna om Facebooks globala engagemang, du kan hänvisa till detta men det är inte 100% tillämpligt för alla företag. Testa din målgrupp och skapa en innehållskalender för sociala medier hjälper ditt varumärke att identifiera de bästa tidpunkterna för att publicera på varje plattform.

  • Facebook Stories har 300 miljoner aktiva användare varje dag

Under Q3 2019 finns det 2,45 miljarder aktiva Facebookanvändare registrerade varje månad, vilket gör Facebook till världens största sociala medieplattform. Tack vare det enorma antalet användare publiceras miljontals berättelser varje dag. Nyligen är Instagram stories typ mer populära, Facebook stories växer också betydligt eftersom användarna spenderar mycket tid på den här plattformen.

  • 53% av de vuxna på Facebook förstår inte hur deras nyhetsflöde visar inlägg.
7
Källa: PEW Research Center

Den äldre generationen som använder Facebook har mindre förståelse för Facebooks algoritm, så de har ingen aning om hur deras nyhetsflöde visas. 59% av användarna mellan 18 och 29 år kan delvis förstå hur det fungerar.  

  • Annan viktig användningsstatistik:
    • Det genomsnittliga antalet Facebook-vänner i USA var 338 år 2014 (ingen nyare statistik finns tillgänglig).
    • I maj 2019 identifierades 120 miljoner falska aktiva Facebook-konton.
    • De mest omtyckta sidorna på Facebook är Facebook (215 miljoner), Samsung (160 miljoner) och Cristiano Ronaldo (122 miljoner).
    • Det genomsnittliga engagemanget för Facebook-inlägg är 3,42%.

3. Facebook-annonser

  • 94% av Facebooks annonsintäkter kommer från mobiler
8
Facebooks reklamintäkter från mobiler

Under det tredje kvartalet 2020 kommer Facebooks totala omsättning att reklamintäkter. uppgick till 21,22 miljarder dollar. Endast 6% av intäkterna kommer dock från stationära datorer. Mobil är den viktigaste plattformen som Facebook fokuserar på annonser på grund av den stora mängden användare som nyligen fått tillgång till mobiltjänster. Detta är också anledningen till att varje annonsör måste optimera sina annonser och sitt innehåll för att vara så mobilanpassade som möjligt.

  • Det genomsnittliga priset för Facebook Ads minskade med 6% under 2019
9
Källa: WordStream

Enligt en undersökning av WordStreamDen genomsnittliga kostnaden per klick (CPC) för en Facebook-annons i alla branscher är cirka $1,72. Om du förstår CPC på djupet kan du hjälpa ditt företag att beräkna avkastningen på investeringen och hantera budgeten på ett enkelt sätt. Figuren visar den genomsnittliga CPC för varje bransch, du kan hänvisa till detta och testa med dina egna annonser för att optimera CPC.

  • Annan viktig statistik om annonser:
    • 85% av amerikanska företag har använt Facebook som marknadsföringsplattform sedan 2016.
    • 80,4% av de sociala hänvisningarna till e-handelssajter kommer från Facebook.
    • Det finns 7 miljoner aktiva annonsörer på Facebook.
    • Reklam står för 99,9% av Facebooks intäkter, varav mobilannonsering står för 94%.
    • Den totala antalet annonser på Facebook ökade med 37% under 2019.

4. Videostatistik

  • Mobilanpassad video ger högre engagemang.

Videor är de mest populära inläggstyperna och utgör 11% av alla Facebook-inlägg. På grund av den ökande andelen Användargenererat innehåll, där användarna skapar sina videor oftast med telefonen, publiceras allt fler videor på sociala medier. Därför står mobila videoannonser för hälften av Facebooks videointäkter. Inom en snar framtid måste företag och annonsörer ändra sina strategier för att främja mobilvänliga videoklipp.

  • Användare tittar på 85% av Facebook-videor utan ljud

Psykologiskt sett föredrar Facebook-användare att surfa på nyhetsflödet i tystnad. Ett stort antal videor har gjorts utan ljud, så att användarna kan fokusera mer på det visuella som fångar deras uppmärksamhet. Om det finns dialog i dina videor gör undertexter det mer begripligt och bekvämt för tittarna att följa med.

  • Fyrkantiga Facebook-videor får 35% fler visningar än liggande videor
10
Genomsnittliga medievisningar per videoinlägg

En fallstudie från Buffer visade att fyrkantiga videor har större engagemang än landskapsvideor, både när det gäller antal likes och engagemang. Dessutom visade undersökningen att kostnaden minskar med cirka 7,5% för att få engagemang med fyrkantiga videor jämfört med landskapsvideor på mobiler och datorer. Facebook inspirerar också skapare och annonsörer att skapa videor med mobilvänligt format för att maximera engagemanget.

  • Annan viktig videostatistik:
    • Facebook-användare tittar på 100 miljoner timmar videoinnehåll på Facebook varje dag.
    • De vanligaste orsakerna till att använda Facebook är att titta på foton (65% av användarna), att dela innehåll med användarnas nätverk (57%) och att titta på videor (46%).
    • Engagemanget är störst för videor (6,04%), för länkar (2,78%) och för status (1,66%).
    • Facebook-användare är fyra gånger mer benägna att titta på direktsändningar än inspelade videor.

Att förstå denna statistik hjälper ditt företag att hitta den bästa strategin för Facebook-marknadsföring år 2021. Det kommer att vara en stor fördel för varje företag att utveckla sin plan.

Om du tycker att den här bloggen är till hjälp, tveka inte att lämna en kommentar och dela den! Följ oss för att få de senaste nyheterna.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

s-handel

Vad du behöver veta om S-handel

E-commerce (EC) är en förkortning för Electronic Commerce (elektronisk handel), medan S-commerce (SC) står för Social Media Commerce (handel via sociala medier) - köp och försäljning av varor och tjänster.

Läs mer "