E-commerce (EC) är en förkortning för Electronic Commerce (elektronisk handel), medan S-commerce (SC) står för Social Media Commerce (handel via sociala medier) - köp och försäljning av varor och tjänster via sociala medier, främst Facebook och Instagram.
En annan viktig term i detta sammanhang är M-handel eller Mobile Commerce (MC). MC är en typ av EG som är på frammarsch och som innebär att försäljningstransaktioner på nätet sker via mobila enheter, t.ex. smarttelefoner och surfplattor.
Det finns en nära koppling mellan SC och MC eftersom allt fler användare av sociala medier surfar på internet med sina mobiltelefoner. En studie av The Manifest visar att nästan hälften av användarna av sociala medier (46%) föredrar att få tillgång till sociala medier via mobilappar. Enligt ComScores undersökning, nästan 80 procent av all tid i sociala medier spenderas i mobilen.
Eftersom allt fler människor använder sociala medier via sina mobila enheter ökar också värdet och relevansen av SC. MC och SC är båda snabbt växande områden på grund av deras unika egenskaper och de enastående fördelar som de erbjuder, bland annat bärbarhet, tillgänglighet och uppkoppling.
Företag som vill sälja sina produkter på sociala medier bör anpassa sin marknadsföringsstrategi så att den bäst passar kundernas önskemål om användning. Det är dags att göra din nätbutik mobil.
Hur mycket folk köper på SoMe
Shopping på Instagram gör det möjligt för användare att köpa produkter som visas i bilder och berättelser. Efter en första testperiod i USA rullade Instagram ut sina köpbara inlägg till 44 länder, inklusive Storbritannien, Australien, Tyskland och Kanada, i mars 2018.
Sedan 2017, då Facebook lanserade sin funktion "Köp nu", har den dominerat marknaden helt och hållet.
Enligt Wunderman Thompson Commerce, konsumenternas köpbeslut påverkas i hög grad av sociala medier, och Facebook har den största användarbasen. I maj 2018 hade Facebook mer än 2,20 miljarder aktiva månadsanvändare och 1,45 miljarder av dessa användare loggar in på Facebook minst en gång om dagen.
Stor handel rapporter:
20% av de som handlar på nätet skulle sannolikt göra ett köp från Facebook.
18% av kunderna skulle köpa en vara som en vän gillade på Facebook.
21% av de som handlar på nätet skulle köpa en produkt som presenteras i ett varumärkes Facebook-inlägg.
Hur användare av sociala medier interagerar med varumärken
Det är viktigt att veta hur du beter dig eller hur du publicerar dig på sociala medier, eftersom det återspeglar ditt varumärkes personlighet och därmed påverkar dina fans att köpa eller avfölja!
Sociala medier används allt oftare som en plattform för kundtjänst där kunder och potentiella kunder vill ha svar snabbt och i realtid.
Undersökningen 2017 av Sprout Social påpekade att konsumenterna är mer benägna att köpa från varumärken som aktivt reagerar på feedback och kommentarer på nätet, erbjuder kampanjer och producerar pedagogiskt innehåll på sociala medier.
Framtida trender för SoMe-shopping
1. Marknadsföring av mikro-influensorer stjäl strålkastarljuset
Mikroinfluencers som har 2 000-50 000 publikmedlemmar har stor betydelse för vilka produkter och tjänster konsumenterna köper. De betraktas som experter inom sin respektive nisch, till exempel matbloggare, lokala modefantaster eller fitnessguruer.
Mikroinfluencers har en mindre publikbas men en djupare kontakt med sina följare. De producerar högkvalitativt och varumärkesanpassat innehåll och, ännu viktigare, har visat sig generera meningsfullt engagemang och personlig interaktion. Det är guld i marknadsföringen nuförtiden.
Faktum är att influencers med 1 000 följare genererade 85% högre engagemang än de som har 100 000 följare. Det är intressant att notera att engagemanget tenderar att minska när antalet följare ökar.
Micro-influencerns följare tenderar att se sig själva som jämlikar med influencern snarare än fans - och 84% av konsumenterna säger att de litar mer på rekommendationer från kamrater än på reklam.
2. Konverserande artificiell intelligens (AI) förbättrar kundupplevelsen
Gartner förutspår att År 2020 kommer 85% av kundinteraktionerna att hanteras utan mänsklig inblandning och 25% av kundsupport och tjänster kommer att integreras med virtuella assistenter.
Enligt E-Residency har artificiell intelligens (AI) kunnat hantera 45% av kundfrågorna i livechatt under 2018. Chatbot för sociala medier är framtidens kommunikation mellan konsumenter och varumärken.
En chatbot är en mjukvara som är utformad för att simulera mänsklig konversation, och de drivs ofta av artificiell intelligens och maskininlärning.
Under de kommande fem åren beräknas hälften av världens befolkning aktivt använda meddelandeprogram på nätet (Messenger, Whatsapp, Viber osv.). Och meddelandeapplikationen är en av de bästa plattformarna för chatbots att fungera.
3. Snabbt föränderligt konsumentinnehåll (FMCC) fungerar bäst.
FMCC är främst skapad för konsumtion av innehåll på nätet och kan delas snabbt. Den här typen av innehåll passar perfekt in på behoven hos moderna konsumenter som ofta är på språng, surfar på sociala medier på tåget eller medan de väntar på en måltid. Upptagna kunder har inte tid att gå in på företagets webbplats, men skulle klicka på köp direkt efter att ha läst ett inlägg om en produkt om de är övertygade. De letar inte heller efter komplicerat innehåll utan efter rakt, lätt att följa och lite underhållande.
En av de mest effektiva formerna av FMCC är video, eftersom det går snabbare och är mindre ansträngande att titta än att läsa. Faktum är att plattformar för sociala medier ständigt uppdaterar funktioner som främjar videoinnehåll.
Facebook lanserade nyligen en handfull funktioner för att göra det snabbt och enkelt att skapa amatörvideor. Med deras videokit kan du skapa mobiloptimerade sociala videor med hjälp av förvalda bilder, logotyper och textöverlägg utan att behöva lägga en stor budget.
2018 lanserade Instagram IGTV, en app för att titta på långa videor. Den har utformats med Instagram-publiken i åtanke: det är en vertikal helskärmsupplevelse.
IGTV ger nu varumärken möjlighet att skapa videor som är upp till en timme långa. Jämfört med de vanliga 60 sekunderna som Instagram vanligtvis tillåter är detta en stor förändring för att marknadsföra produkter och tjänster till kunderna på ett mer övertygande sätt.
S-handel - en framtid full av tillväxtpotential
Plattformar för sociala medier har byggt upp en bra infrastruktur som stöder e-handel. Konsumenterna har redan etablerat en vana att handla via mobiltelefonen. Det är uppenbart att 2019 kommer att bli ett blomstrande år för shopping på sociala medier.
S-handel ger faktiskt konsumenterna möjlighet att utnyttja kraften i sitt samhälle till sin fördel. Konsumenterna använder dessa plattformar för att dela med sig av och diskutera produkter som de köper, vilket underlättar ett pålitligt nätverk av personer som gör välinformerade inköp.