Användargenererat innehåll (User Generated Content, UGC) definieras helt enkelt som alla typer av innehåll som skapas av användare eller "vanliga människor". UGC användes inom marknadsföring för mer än 15 år sedan, men i och med TikTok, Koji och Instagram Reel har UGC nått nästa nivå. Vissa företag förväntar sig fler möjligheter till remixing och varumärkesengagemang där nya användare kan skapa enastående innehåll.
Användargenererat innehåll har precis börjat, men det är ett lovande scenario när varumärken tillhandahåller mallar och verktyg för att användarna ska kunna skapa innehåll eller kallas för samproduktion. Baserat på den snabba utvecklingen av sociala medieplattformar kommer användarnas efterfrågan att tillgodoses, liksom konkurrenternas tillväxt.
I den här artikeln får du en del viktig statistik om UGC under 2020 och 2021, och du får också ta del av nyttiga slutsatser. Kolla in den!
1. Det användargenererade innehållet ökar.
2. Användargenererat innehåll (UGC) är alla former av innehåll som skapas av "riktiga människor".
3. Mer än 86% av företagen använder idag användargenererat innehåll i sin marknadsföring.
4. UGC:s framtida trender: 3D-spel, videor, AR och VR.
5. GoPro:s YouTube-konto är fullt av videor som tagits av kunderna.
6. Gen Z-konsumenter utgör 41% av TikToks community.
7. Annonser baserade på användargenererat innehåll får 4 gånger högre resultat.
8. Ta med dig:
1. Ge användarna lämpliga tillgångar.
2. Fortsätt att samarbeta med skapare.
3. Ta hand om kanaler i sociala medier.
4. Övervaka UGC:s verksamhet.
9. Har ditt företag tillämpat någon form av användargenererat innehåll ännu? 10. Lämna en kommentar under det här inlägget.
10. Följ sisudigital.fi för att få fler marknadsföringsnyheter och trender inom sociala medier! Kolla in hela bloggen här!