Nostalgimarknadsföring är en av de bästa trenderna för sociala medier år 2021. Att sitta fast hemma under en låsning är extremt tråkigt, eller hur? Men det var också en bra tid för oss att tänka på minnen i det förflutna.
De positiva känslorna kommer att hjälpa människor att komma över sina problem med pandemin 2020. Det är därför tonvis av #nostalgiska nyckelord och hashtags nämns populärt på olika plattformar i sociala medier. Över 70 experter förutspår att nostalgimarknadsföring kommer att slå igenom på sociala medietrender 2021.
Vill du dra nytta av nostalgimarknadsföring? Bläddra igenom för att se viktig information och tips för ditt företag.
- Varför är nostalgimarknadsföring en av de bästa trenderna inom sociala medier år 2021?
- De optimistiska känslorna från den gamla goda tiden bidrar till att förstärka de nuvarande känslorna.
- Genom att koppla upp sig på positiva minnen från det förflutna förhindrar man att känna sig dålig över sina nuvarande problem.
- Under pandemins nedstängning ökade omnämnanden av nostalgiska nyckelord kraftigt från 13 miljoner till 24,4 miljoner omnämnanden (+88%).
- Netflix lyckades med sin 80-talsnostalgiserie Stranger Things med 6,1 miljoner omnämnanden och 23,1 miljoner engagemang.
- "Världen förändras och vi vet aldrig när den är över. Att vara positiv är det bästa sättet att leva med denna pandemi" - Aji Aditra Perdana, Head of Socia Media & Content Marketing, Home Credit, Indonesien.
- Kom ihåg att nostalgimarknadsföring endast fungerar för en generation i taget.
- Ta med dig något:
Förstå din målgrupp i olika demografiska grupper.
Datautvinning tillbaka till 70-, 80- och 90-talen. - Ta med dig något:
Släpp ut dina produkter på nytt, OLD IS NEW!
Engagera retro-influencers med nostalgiska innehållsidéer. - Följ @sisudigital.fi för att få fler marknadsföringsnyheter och proffshacks.
Se fler trender inom sociala medier 2021 här!