social-media-idéer-2019-fultimat-korv-blad-sisu-digital

120 idéer för innehåll i sociala medier - det ultimata fuskbladet

Behöver du desperat nya idéer om vad du ska publicera på dina sociala medier?

Du har kommit till rätt ställe.

Detta "Ultimat fusklapp med 120 idéer för innehåll i sociala medier" är för dig.

Vår uttömmande lista kommer att få din kreativitet att blomstra under lång tid.

Få aldrig mer slut på idéer för innehåll i sociala medier - åtminstone inte för de kommande fyra månaderna!

En gång frågade jag en klient: "Vad är din problemställning när det gäller att hantera dina sociala medier?"

Jag trodde att han skulle svara att det var för att producera kvalitetsinnehåll.

"Att komma på nya idéer varje dag", sade han. "Många gånger sitter jag fast i en rutin och kan inte komma på något intressant att dela med mig av till mina kunder. Det är frustrerande."

Det är sant att brainstorming är en av de svåraste delarna av att driva någon form av kampanj i sociala medier.

Marknadsförare förväntas ta hand om flera sociala profiler och hålla dem uppdaterade med nytt innehåll för hungriga följare.

Att hitta på nya idéer och skapa högkvalitativt innehåll på ett konsekvent sätt är naturligtvis ingen lätt uppgift. Som med många andra utmaningar är det bäst att ta en sak i taget. Det är just därför du behöver den här omfattande listan för att ge bränsle till din inspiration.

När du börjar, var uppmärksam på vad som fungerar bäst för ditt företag och vad din målgrupp visar störst intresse för. Ju mer du vet om kunderna, desto lättare är det att skapa den typ av innehåll som de älskar.

Är du redo? Här har du!

————————————————

1. Dela det senaste blogginlägget från din webbplats
2. Dela med dig av ett foto eller en video av din produkt
3. Dela med dig av ett foto/en video av ditt företags kontor.
4. Dela med dig av ett foto eller en video för att visa ditt företags personal och kultur.
5. Dela med dig av en del av ditt företags historia
6. Dela med dig av ett foto/en video bakom kulisserna.
7. Dela med dig av företagets senaste nyheter och tillkännagivanden.
8. Dela med dig av en kundrecension eller ett vittnesmål
9. Intervjua en kund/klient


10. Be din publik om recensioner eller vittnesmål
11. Dela med dig av en branschnyhet
12. Dela med dig av ett snabbt tips/råd inom din bransch
13. Dela med dig av ett foto eller en video från ett evenemang, en workshop eller en konferens som ditt företag deltog i.
14. Publicera en bild med ett varumärke
15. Gör reklam för ett evenemang som ditt företag kommer att delta i.
16. Publicera ett svar på en fråga som ofta ställs av dina kunder/klienter.
17. Dela din egen eller en kurerad infografik
18. "Fråga en expert" - bjud in en påverkare/branschledare till ett samtal.
19. Dela en länk till dina kostnadsfria resurser (e-böcker, vitböcker, infografik eller annat nedladdningsbart innehåll).


20. Dela med dig av en användbar resurs från andra
21. Dela ett avsnitt av en podcast (eller starta en egen podcast!)
22. Dela med dig av en ny platsannons/annons
23. Dela ett tillkännagivande om en nyanställd/ny gruppmedlem.
24. "Denna dag i historien"
25. Dela med dig av ett evenemang som ditt företag anordnar
26. Dela ett spännande foto och be din publik/ dina fans att gissa vad det är.
27. Dela med dig av ett inspirerande/motiverande/humoristiskt citat.
28. Dela med dig av ditt företags prestationer/utmärkelser
29. Dela med dig av ditt företags milstolpe


30. Dela med dig av ditt företags födelsedag
31. Dela med dig av ditt företags ekonomiska resultat om du är ett stort börsnoterat företag.
32. Fråga dina kunder vilka produkter eller tjänster de skulle vilja att du erbjuder.
33. Be om feedback från kunderna om en ny funktion, ett nytt projekt, ett evenemang eller ditt inlägg.
34. Dela en instruktion som förklarar hur en funktion eller ett verktyg fungerar.
35. Dela med dig av en recension av din egen produkt eller en produkt som ditt företag använder och som dina följare tror att de skulle tycka är användbar.
36. Skicka ett kreativt/ oväntat användningsområde för din produkt.
37. Be dina fans att ladda upp bilder där de använder dina produkter och tagga ditt företag.
38. Dela användargenererat innehåll
39. Dela ett gammalt blogginlägg med hög prestanda på nytt


40. Återanvänd en gammal resurs i ett nytt format (omvandla t.ex. ett långt blogginlägg till en infografik).
41. Lyft fram en kund/ett projekt/en fallstudie
42. Dela med dig av något roligt, till exempel memes eller GIFs (T.G.I.F.)
43. Dela med dig av en kommande semester
44. Dela med dig av en årstidsrelaterad fakta/ett foto/en video
45. Håller en frågesport
46. Håller en tävling
47. Håll en utdelning
48. Håll en "flash sale" (snabbförsäljning)
49. Genomföra en omröstning


50. Håller en debatt om ett ämne
51. Dela med dig av ett tidsbegränsat erbjudande på en produkt eller tjänst.
52. Be dina fans om idéer till innehåll
53. Be dina fans/följare att svara på en enkät.
54. Dela med dig av en smygtitt/premiär av en ny produkt/funktion/evenemang.
55. Fyll i tomrummet med ämnen som varierade från affärs-/produktrelaterat till Industrirelaterat till semester och festligt till slumpmässigt.
56. Dela med dig av en chockerande statistik eller ett fascinerande faktum.
57. Dela ett inlägg med toppresultat på nytt
58. Främja en partner eller ett varumärke som kompletterar din verksamhet.
59. Ge en eloge till ett annat lokalt företag eller en annan lokal organisation.


60. Dela med dig av en intressant branschforskning eller ett intressant resultat
61. Sammanfatta huvudpunkterna i en forskning/rapport.
62. Dela med dig av en favoritbok
63. "En dag i livet" för en designer/utvecklare/direktör/ VD
64. "Gör en resa i minnet" och berätta om de första affärsdagarna.
65. Rekommenderar att följa en branschledare på sociala medier
66. "Underteckna det här" och be dina fans komma med kreativa bildtexter till ett foto.
67. Dela en Youtube-video
68. Dela med dig av en förutsägelse om en aktuell händelse och ett skeende.
69. Gör en inläggsserie om ett relevant ämne


70. Publicera en länk till en insamling och uppmuntra dina följare att stödja en sak.
71. Få dina anställda att skapa ett eget foto, blogginlägg eller video och dela med sig av sina tankar.
72. Presentera en viss anställd/gruppmedlem
73. "Månadens anställd"
74. Ställ en enkel, grundläggande fråga om din verksamhet som din publik snabbt kan besvara.
75. Berätta en rolig eller känslomässig historia som är relevant för ditt företag.
76. Berätta din egen historia eller en historia om företaget
77. Dela en kreativ reklamfilm
78. Ta en bild av din arbetsyta/arbetsbord.
79. Dela med dig av nyheter som är intressanta och trendiga i samhället (Slush? Öppnandet av Finlands "flaggskeppsbibliotek" Ode?).


80. Värd för ett live-evenemang/ en story (frågestund, live-diskussion med fans, bakom kulisserna, smygtitt etc.).
81. Fråga dina fans vad de gillar och inte gillar med ditt online-evenemang.
82. Dela ett inlägg av en influencer, en tankeledare som är relevant eller relevant att relatera till.
83. "Throwback Thursday"
84. Berätta om en gång då en kund lärde dig något
85. Dela med dig av ditt senaste e-postmeddelande/nyhetsbrev
86. Rätta till en vanlig missuppfattning som rör din bransch.
87. Dela med dig av de främsta myterna om din bransch
88. Tacka dina kunder för deras stöd
89. Ställ en flervalsfråga


90. Ställ en sluten fråga eller en ja/nej-fråga.
91. Ställ en fråga om sant eller falskt
92. Ditt "mest populära fan"
93. Dela ett foto av något som är roligt, intressant, tankeväckande, gulligt eller sött.
94. Dela med dig av trivialiteter om dina lagmedlemmar
95. Lägg upp ett foto, be fansen gissa var du har varit eller dela med dig av en trivial historia om en plats du har varit på.
96. Dela med dig av en personlig sak, till exempel vart du ska under dagen eller vad du gjorde igår.
97. Dela med dig av en lista över vad du bör och inte bör göra med din produkt eller tjänst.
98. Dela med dig av visionen och uppdraget bakom ditt företag
99. Dela med dig av grupper/föreningar som ditt företag är med i


100. Dela med dig av visuellt material som rör ditt företag (reklambanners, flygblad, visitkort).
101. Dela en tecknad film som är relevant för ditt företag eller din bransch.
102. Dela med dig av ett utdrag ur en bok du läser.
103. Dela länkar till dina andra profiler på sociala medier och be dina följare att ansluta sig till dig där.
104. Dela med dig av information om andra företagare och gör korsvis marknadsföring.
105. Intervjua en företagare eller en medlem av teamet
106. Starta en 30-dagars utmaning
107. Leda en månads- eller veckoserie (rundabordssamtal, podcast, AMA osv.).
108. Genomför ett övertagande av sociala medier i 24 timmar med affärspartners eller branschinfluencers.
109. Gör ett exklusivt erbjudande på sociala grunder


110. Prata om framgång och hur man når framgång
111. Prata om misslyckanden och vad man inte ska göra för att undvika misslyckanden.
112. Dela med dig av en handskrift/ handritning/ tankekarta.
113. Dela en checklista för att uppnå något
114. Dela med dig av din sponsring av ett evenemang
115. Dela med dig av dina tankar om en paradox
116. Dela med dig av din åsikt om ett problem som finns i din kommun/ ditt samhälle/ ditt land.
117. Berätta om ditt misstag, vad du förlorade och vad du lärde dig.
118. Dela med dig av en ny insikt från en vardaglig sak.
119. Ge en eloge till din mentor/rådgivare som hjälper dig i en svår tid.

Där har du den - den "2021 ultimata listan med 120 idéer för innehåll i sociala medier".

Om du har publicerat samma typer av innehåll om och om igen är det dags att ändra dig och prova några av de här idéerna.

Låt din kreativitet flöda! Dina sociala flöden och dina kunders flöden kommer aldrig att kännas tråkiga längre.

———————————————–

Finns det några andra idéer som du använder för din marknadsföring i sociala medier som inte finns med på vår lista?

Känner du till några andra kreativa inlägg som varumärken provar?

Berätta för oss i kommentarerna nedan.

————————

Nu när du har idéer om innehåll för i stort sett hela året, kan du arbeta med dina digitala marknadsföringsstrategier med hjälp av De 10 främsta trenderna för marknadsföring i sociala medier 2021, eller förbereda ditt företag för det nya årtiondet med de 5 största affärstrenderna 2021.

Följ Sisu Digital för fler idéer för innehåll i sociala medier, strategier för digital marknadsföring, trendiga nyheter och insikter.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg