Topp 10 statistik om LinkedIn som alla marknadsförare bör känna till 2021

Vår LinkedIn-statistik ger dig information om vem som använder plattformen, vad de pratar om och vad de använder den till, vilket i sin tur hjälper dig att förstå hur du kan maximera dess kapacitet.

En klok man sade en gång: "Kunskap är makt". Det finns så mycket potential i LinkedIn att det enda sättet att förstå den fullt ut är att förstå dess användare, egenskaper och funktioner.

Under 2020 ökade LinkedIn enormt i användning, registrering, innehåll och antal timmar som spenderades på sidan. LinkedIn har snabbt blivit den mest populära och mest överfyllda plattformen för yrkesverksamma runt om i världen. I vår tidigare karusell: 8 tips för att hacka din närvaro på LinkedInVi visade dig hur du optimerar din profil och skapar ditt personliga varumärke. I den här karusellen presenterar vi insiktsfull LinkedIn-statistik för 2020 som hjälper dig att planera dina marknadsförings- och affärsstrategier för 2021. 

..

  1. LinkedIn rapporterar över 772 miljoner användare spridda över 200 länder, 50 miljoner företag. De fem länder som har flest medlemmar är USA (170 miljoner medlemmar), Indien (70 miljoner medlemmar), Kina (60 miljoner medlemmar), Brasilien (45 miljoner medlemmar) och Storbritannien (29 miljoner medlemmar) (källa: LinkedIn och Statista)

..

  1. 25-34-åringar är den dominerande demografiska gruppen i LinkedIn-populationen, med 59,9%. I oktober 2020 var LinkedIns användarbas något manlig, med kvinnor som endast stod för 42,5% av användarna (källa: Hootsuite/We are social).

..

  1. 90 miljoner LinkedIn-användare är påverkare på hög nivå. 63 miljoner i beslutsfattande positioner. 17 miljoner opinionsbildare och 10 miljoner chefer på C-nivå. Det är inte konstigt att LinkedIn är en så effektiv kanal för B2B-marknadsföring. Om du inte redan har gjort det, upprätta dina LinkedIn-strategier för att fånga upp dessa viktiga beslutsfattare för ditt företag (källa: LinkedIn).

..

  1. Tack vare Covid-19-pandemin skedde en enorm ökning av antalet ökad användning av LinkedIn för distribution av innehåll, nätverkande och kompetensutveckling. LinkedIn rapporterade att antalet LinkedIn Live-strömmar ökade med 437% jämfört med året innan, att antalet konversationer mellan anslutningar ökade med 55% jämfört med året innan och att 1 miljon timmars LinkedIn Learning-innehåll tittade på varje vecka (källa: LinkedIn).

..

  1. Trots att innehållet ökar är det bara 1% av användarna som lägger upp innehåll varje vecka. Även om 91% av cheferna rankar LinkedIn som sin främsta källa för högkvalitativt och relevant innehåll (källa: LinkedIn).

..

  1. Hubspot observerade virala inlägg på LinkedIn och drog slutsatsen att de ämnen med störst trafik på plattformen var: infotainment-video, hur man gör, personliga berättelser, datadrivna upptäckter och inlägg som ifrågasatte konventionella visdomar. Annat anmärkningsvärt innehåll är inlägg om personliga misslyckanden, hjärtevärmande berättelser, humor som man kan relatera till andra, frågor och "ask me anything"-inlägg (källa: Hubspot).

..

  1. Vill du veta vad folk pratar om på LinkedIn? Finding Tom har identifierat den de 20 bästa hashtaggarna som var vansinnigt populära på LinkedIn, vilket också visade sig vara de typer av ämnen som människor och företag var mest intresserade av (källa: Findingtom).

..

  1. #Innovation - 38 600 000
  2. #Mhantering - 36,000,000
  3. #DigitalMarketing - 27,500,000
  4. #Technology - 26 100 000
  5. #Entreprenörskap - 22 700 000
  6. #Marketing - 19,900,000
  7. #Socialmedia - 19,700,000
  8. #Branding - 18 100 000
  9. #P Personlig utveckling - 14 700 000
  10. #Sustainability - 13 200 000
  11. #Travel - 7,000,000
  12. #Fundraising - 5 800 000
  13. #Sales - 5,700,000
  14. #Law - 5,500,000
  15. #Culture - 4,700,000
  16. #Fashion - 4,200,000
  17. #Networking - 3,400,000
  18. #Business - 3,300,000
  19. #Health - 2,100,000
  20. #Storytelling - 470 000

..

  1. Hitta inspiration till ditt företag och innehåll med Omrs listor över mest följda påverkare på LinkedIn (källa: omr).

..

  1. Bill Gates (Microsoft, medgrundare) - 28,1 miljoner
  2. Richard Branson (grundare, Virgin Group) - 17,33 miljoner
  3. Jeff Weiner (LinkedIn, styrelseordförande) - 10,76 miljoner
  4. Ariana Huffington (Huffington Post, grundare) - 9,2 miljoner
  5. Satya Nadella (Microsoft, VD) - 7,95 miljoner
  6. Jack Welch (verkställande ordförande, Jack Welch Management Institute) - 7,28 miljoner
  7. Mark Cuban (teknikentreprenör) - 6,19 miljoner
  8. Tony Robbins (författare och personlig coach) - 5,81 miljoner
  9. Deepak Chopra (författare och grundare av Chopra Foundation) - 5,73 miljoner
  10. Daniel Goleman (psykolog och journalist) - 5,46 miljoner

..

  1. De fem största växande branscherna från och med 2020 (källa: LinkedIn Sales Navigator: avancerade sökfilter).

..

  1. Informationsteknik och tjänster (20M+)
  2. Detaljhandel (11M+)
  3. Finansiella tjänster (11M+)
  4. Datorprogramvara (9M+)
  5. Marknadsföring och reklam (8M+)

..

  1. De 5 mest växande funktionerna i ett företag (källa: LinkedIn Sales Navigator: avancerade sökfilter).

..

  1. Operations (60M+) - Detta resultat kan inkludera chefer på C-nivå, verkställande direktörer och personer med operativa befattningar.
  2. Affärsutveckling (47M+)
  3. Försäljning (34M+)
  4. Utbildning (30M+)
  5. Teknik (28M+)

..

Bonus! Vi tycker att listan över de mest följda personerna på LinkedIn är ganska mansdominerad, så vi vill ge kvinnliga röster med våra listor över kvinnliga influencers från olika branscher. I ingen särskild ordning:

Katie Mitchell 

Sara Blakely

Virginia Bautista

Chaniqua (Nikki) Ivey

Camille Trent

Mita Mallick

Christine Tao

Carla Harris

Chip Huyen

Deborrah Ashley, MBA

..

Vad tycker du om våra tips på de 10 bästa statistiska uppgifterna om LinkedIn för din 2021-strategi? Följ Sisu Digital för fler LinkedIn-nummer, hacks och optimeringar.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Är-facebook-ads-död-innehåll-marknadsföring-tunnel

Är B2B Facebook-annonser döda, och hur kan justerad content marketing funnel hjälpa till att fylla tomrummet?

Facebook brukade vara utmärkt på att optimera kampanjer för rätt KPI:er tack vare sin kolossala användardatabas. Att bli träffad av ATT - vad finns det kvar för B2B Facebook-marknadsföring? Vi måste fokusera på en mer hållbar, resultatorienterad strategi för leadgenerering och konvertering. Vi presenterar: Strategi för innehållsmarknadsföring optimerad för iOS 14.5.

Läs mer "
s-handel

Vad du behöver veta om S-handel

E-commerce (EC) är en förkortning för Electronic Commerce (elektronisk handel), medan S-commerce (SC) står för Social Media Commerce (handel via sociala medier) - köp och försäljning av varor och tjänster.

Läs mer "

It has come to our attention that some individuals are falsely using our name, Sisu Digital to scam people on Telegram. We want to make it clear that we have no connection with these scammers, nor do we endorse their actions. We do not offer any shady, questionable jobs or hire people for such activities. If you encounter any suspicious activity, report it immediately. We are not responsible for any consequences if you follow the scammers. Be smart and take care of yourself!