Demografisk statistik om Facebook 2021: användare efter ålder och kön

Facebook har blivit en del av vår dagliga rutin de senaste åren. Vi lägger sällan märke till detta beteende, trots att vi kollar våra telefoner och bärbara datorer varje minut. Facebook har gradvis tagit sig in i våra liv och förändrat våra vanor. Den sociala mediekanalen hjälper oss att få och dela information till människor på ett enkelt sätt, samt att komma i kontakt med massor av användare över hela världen.

Det har gått mer än 15 år sedan den lanserades 2004, men antalet användare ökar fortfarande stabilt varje år. Under denna långa tid av etablering har många viktiga förändringar gjorts. I den här artikeln kommer vi att ta reda på de viktigaste statistiken och siffrorna som alla bör känna till om Facebook år 2021.

Färre tonåringar använder Facebook nu än tidigare år. För närvarande använder endast 51% av amerikanska tonåringar mellan 13 och 17 år Facebook. Förhållandet var 71% år 2015.

Användare som är 65 år och äldre är den snabbast växande gruppen på Facebook. Den "tysta" generationen hade vuxit på plattformen från 26% år 2018 till nästan 40% år 2019.

Antalet användare som är födda 1945, den tysta generationen, har ökat drastiskt under 2019 och början av 2020. Denna grupp har vuxit från 26% år 2018 till cirka 40% år 2019 på Facebook-plattformen. Medan, Millennials och Boomers bara ökade med 2%, och även minskningen av Gen-Z-användare.

Det har skett en enorm förändring i antalet tonåriga användare på Facebook-plattformen. Det fanns 71% aktiva tonårsanvändare på Facebook 2015. Fem år senare sjönk antalet amerikanska tonåringar i åldrarna 13-17 år som använder Facebook till 51%.

Trots att den äldre generationen ökar och tonårsanvändarna minskar på Facebook är unga vuxna fortfarande de dominerande användarna på denna plattform med 65% (Statista, 2019). Det är inte lika vanligt som för 4, 5 år sedan, men Facebook förblir dock den ledande positionen bland sociala mediekanaler. Millennials och Gen-Z har blivit de viktigaste målgrupperna för de flesta annonsörer på Facebook. Att förstå demografin hjälper företag att stärka sitt varumärke effektivt och få fördelar av marknadsföringen.

Endast 10% av Facebook-användarna bor i USA eller Kanada. Även om användarna i Asien och Stillahavsområdet utgör nästan 41,3% av de månatliga aktiva användarna på Facebook, är endast 10,1% antalet användare i USA och Kanada. Mer än 48% av Facebooks annonsintäkter kommer dock från USA och Kanada. I motsats till vad många tror säger 69% av de vuxna i USA att de använder Facebook (Pew Center, 2019). Trots den låga andelen globala användare har många människor i USA använt Facebook. Till skillnad från resten av världen är 68% av dessa Facebookanvändare i åldrarna 50-64 år. Detta är värdefull information för marknadsförare för att identifiera den exakta målgruppen att rikta sig till.  Läs mer!

74% av höginkomsttagarna är Facebook-användare. Bland höginkomsttagare är Facebook-användningen framträdande och överträffar till och med LinkedIn, som endast 49% av de användare som tjänar mer än $75 000 har tillgång till. YouTube är den enda sociala mediesajt där 83 procent av höginkomsttagarna har större täckning.

Se fler tips om optimering av Facebook här!

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

sv_SESvenska
sociala medier-innehåll-idéer

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev