"Det enda syftet med en mening är att få läsaren att läsa nästa mening" - Henneke Duistermaat.
Det finns för många kopior som antingen är för skräppostande, säljande eller irrelevanta. Detta dåliga rykte gör copywriters jobb mycket svårare, men det betyder inte att vi inte kan sticka ut från mängden och fånga läsarnas uppmärksamhet.
När det är rätt gjort tar copywriting din produkt till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt med rätt lösning.
Copywriting vs. innehållsskrivning
Det finns två grundläggande skillnader mellan copywriting och innehållsskrivande: ditt mål och hur du presenterar din text.
Copywriting är att sälja genom skrivna ord. Målet är att väcka intresse, lösa problem och sälja produkter eller tjänster på kort tid. Marknadsföringstexter kan åtföljas av bilder, grafik eller videor som visar hur produkten fungerar. Ibland räcker det med en bild för att förmedla budskapet.
Copywriter tar hand om:
- Annonser, online och offline
- Webbsidans innehåll
- Innehåll på landningssidan
- E-postkampanjer
- Manuskript för tv- eller radioreklam
- Video manuskript
- Kataloger
- Reklamskyltar
- Slogans och taglines
Att skriva innehåll är att utbilda, informera och underhålla. Målet är att bygga upp förtroende, engagera din publik och skapa ett gott rykte för varumärket på lång sikt. Det är grunden för framtida försäljning när ditt företag bygger upp sin expertis och portfölj.
Innehållsförfattaren tar hand om:
- Artiklar
- Blogginlägg
- Pressmeddelanden
- Vitböcker
- Nyhetsbrev via e-post
- E-böcker
- Podcasts
Här är ett exempel på innehåll från Sisu Digital: De 5 största affärstrenderna 2021 och vad du kan åstadkomma med dem.
Problem och lösningar
AIDA
Föreställ dig köpresan med hjälp av en modell som kallas AIDA: awareness, interest, desire, action (medvetenhet, intresse, önskan, handling).
- Medvetenhet: när kunderna inte vet något om din produkt. Fånga deras uppmärksamhet med något som de bryr sig om. Introducera ett problem. För B2B-kunder kan det vara ett dyrt problem som kostar företaget mycket pengar. Beroende på din målgrupp bör du ta reda på vad som orsakar dem så mycket smärta att de är villiga att spendera pengar på det.
- Intresse: när kunderna får kännedom om dina produkter. De har ett problem som de vill lösa och du tillhandahåller lösningen. Fokusera på de fördelar som är viktiga för dem, inte varför din produkt och ditt företag är så bra.
- Önskemål: när kunderna funderar över för- och nackdelar med köpet. Stimulera känslor som förstärker behoven.
- Åtgärder: när kunderna är redo att konvertera. Skapa uppmaningar till åtgärder (CTA) som möjliggöra omedelbara reaktioner. Då fattar hjärnan beslut på ett logiskt sätt för att kompensera för känslomässiga behov. Det är därför man ser många annonser i detta skede som erbjuder rabatter eller smarta priser för att motverka den monetära barriären.
Det visar sig att AIDA inte är helt olikt Arianas ikoniska låt - 7 rings. Om något gör det den lättare att komma ihåg.
Josh Braun's 4T
AIDA fungerar för copywriting i allmän mening. Men när du skriver kalla e-postmeddelanden vill vi presentera dig för Josh Braun's fantastiska 4T modell.
- Utlösare: använda en utlösande händelse för att inleda samtalet. Titta till exempel på din prospekts LinkedIn för att se vad han pratar om, kommentera en utmaning han har eller ge en komplimang för hans senaste prestation.
- Tredjeparts trovärdighet: nämna kunder med liknande problem och hur du har hjälpt dem att lösa det.
- Undervisa: ge dina potentiella kunder ett solitt bevis (vittnesmål, fallstudier, bilder före och efter, etc.).
- Berätta för mig: uppmaningar till åtgärder. Josh uppmuntrar CTA:er som inte sätter för stor press på potentiella kunder. Till exempel CTA:er som kräver 15 minuter eller en timme av deras värdefulla tid. Satsa på intresse i stället för påtryckningar (Vill du veta mer om ...?)
Det bästa med den här metoden är att Josh inte vill att du ska fokusera på "jaget". Kalla e-postmeddelanden eller andra typer av copywriting bör fokusera på kunderna - "du". E-postmeddelandet bör vara begränsat till 65 ord och innehålla mer "jag" än "du".
Få dina kunder att känna att e-postmeddelandet skickades specifikt till dem och inte till andra kunder.
Har du inte tid att skriva egna marknadsföringstexter? Sisu Digital erbjuder copywriting-tjänst beroende på dina behov, t.ex. webbtexter, annonstexter, bloggar, fallstudier, e-postmarknadsföring osv.
Känn din publik
Copywriting börjar inte med rubriker, utan med din målgrupp.
"Ditt jobb är inte att skriva texter. Ditt jobb är att känna dina besökare, kunder och potentiella kunder så väl att du förstår vilken situation de befinner sig i just nu, var de vill vara och exakt hur din lösning kan och kommer att få dem att nå sitt ideal."
- Joanna Wiebe.
Har du någonsin fått en annons som fått dig att känna att den är gjord för dig?
Du tänkte bokstavligen bara på den produkten.
Eller när du klickar på en annons, surfar runt på webbplatsen och sedan dyker samma annons upp igen, men med exakt samma produkter som du har surfat runt på tidigare.
Utnyttja marknadsföringsdata till din fördel. Använd intressebaserad, platsbaserad information och kundernas beteende i realtid för att anpassa dina marknadsföringstexter.
Om du når ut till en B2B-utmanare ska du komma nära och personligt, vilket Josh Braun har föreslagit i 4T-modellen. Enligt forskning om social loafing är människor mer benägna att svara när de känner sig individuellt ansvariga för det.
copywriting
Känslomässiga utlösare
Känslor är den strömbrytare som sätter igång människors iver att tillfredsställa sina behov.. Känslor kan utlösas på många olika sätt: behov, känslor och brådska.
Maslows behovshierarki
Fysiologiska behov, säkerhetsbehov, behov av kärlek och tillhörighet, behov av uppskattning och behov av självförverkligande.
Psykologi och marknadsföring hänger ihop. Faktum är att en stor del av marknadsföringen består i att ta reda på vad dina kunder behöver vid rätt tidpunkt. Beroende på deras behov och beteenden skrivs och utformas varje exemplar i enlighet med detta.
En potentiell kund som är gift och har två barn skulle till exempel prioritera säkerheten. Med denna logik skulle han kanske köpa en minivan i stället för en sportbil, investera i utbildning i stället för i den fluktuerande aktiemarknaden, köpa en sjukförsäkring för familjen i stället för att hoppa ut ur ett flygplan (vi talar om fallskärmshoppning).
Apple revolutionerade hela marknadsföringsbranschen genom att fokusera på de viktigaste behoven: självkänsla och självförverkligande.
Men samhället förändras snabbt och vi kastade bara idéer. Det är ditt ansvar att ta reda på dina kunders angelägna behov.
De 5 sinnena
Syn, hörsel, smak, lukt och känsel. Ibland spelar även det sjätte sinnet en viktig roll.
Det finns tydliga ljud, smaker och dofter som omedelbart väcker ditt minne och kittlar dina sinnen så fort du utsätts för dem.
Ljudet av en biff som slår mot en glödhet stekpanna - brinnande.
Lukten av ruttna sopor - stinkande (och klibbig).
Smaken av världens hetaste chilipeppar - eldig.
Synen av julbelysning på en festlig marknadsplats under vinternatten - bländande
Och slutligen, känslan av en spindel som kryper uppför armen - hårresande.
Tog vi dig inte med på en känslomässig berg- och dalbana nyss?
Inför känslor i ditt copywriting. Skriv som om du är med i en storfilm.
Gör din kopia särskiljande. Använd beskrivande, grafiska och levande ord i stället för tråkig företagsjargong.. Den bästa, den billigaste? Dessa ord används så ofta att folk tenderar att glömma dem.
Brådskande
Människor är rädda för att missa något - FOMO. Det är den sista knuff som får kunderna att köpa. Företag har alltid skapat en känsla av brådska genom att visa upp tidskänsliga rabatter, specialerbjudanden, nedräkningar i realtid, särskilt i slutet av köpresan.
Och det fungerar.
Tricket är att placera dessa erbjudanden i rätt tid. För evenemang som jul, nyår, Black Friday, Alla hjärtans dag, fars dag, mors dag, barnens dag osv. För att inte tala om personliga händelser som födelsedagar eller årsdagar. Med en stark konsumtionshets har du 10 särskilda händelser för 12 olika månader.
Ibland är det ännu enklare att visa vad dina kunder har missat. Nästa gång kommer de säkert att agera.
Blanda inte ihop
Det finns så många saker som kan gå fel med dina annonser. Det kan vara så förvirrande att folk inte förstår vad du försöker sälja. Den kan vara för okänslig för dagens känslor eller helt och hållet missa målet. Eller så kan den ha för många flashiga detaljer som gör att huvudbudskapet hamnar i skymundan.
Vare sig du gillar det eller inte gäller den gamla gyllene regeln från KISS fortfarande - håll det kort och enkelt, hålla det kort och koncist, håll det enkelt, dumt! De fungerar alla.
Å andra sidan kan den ha ingenting, och vi skämtar inte. Kolla in det här Wayfair-annons och berätta för oss om du förstår vad de försöker säga.
Vad folk säger om dig
Människor litar mer på vad en person säger än ett företag. Dessa ord blir ännu mer trovärdiga när de kommer från dina kunder.
Använd dig av berättelser om kundernas framgång, fallstudier, vittnesmål, recensioner och betyg eftersom de bidrar till att skapa förtroende. Kundens ord gör det lättare att relatera - här är någon som är likadan som jag, samma problem, samma situation, och den här produkten erbjuder lösningarna.
Oftast har folk inte hört talas om vad ditt företag gör förrän de stöter på dina annonser. Vittnesmål från nöjda kunder är bra, särskilt de som nämner produktens egenskaper och hur den har förändrat deras liv till det bättre (sparar tid, pengar, får dem att må bra osv.). Det är i alla fall bättre än en direkt försäljningspresentation som får folk att känna sig tvingade att köpa något.
Om människor dras till dina annonskopior av känslor hjälper vittnesmål dem att fatta beslut på ett logiskt sätt. Det är det bevis de behöver för att motivera sina beslut.
Observera att vittnesmålsannonser fungerar bättre när dina potentiella kunder är nära konverteringsfasen.
Vi pratade om att inte förvirra människor, det bästa sättet är att Skippa företagsjargongen. Ta av dig det fina utseendet och tilltala dem med äkthet och empati. Ta till dig kraften i de riktiga orden som dina kunder redan har gett dig.
På samma sätt kan du engagera experter eller relevanta influencers för att ge dina annonser en trovärdighetsförstärkning. Vi är till exempel säkra på att ni alla känner till Colgates "rekommenderat av tandläkare". Visst gör alla tandkrämsmärken det nu, men när Colgate gjorde det för två decennier sedan blev det nästan ett slagord och skilde Colgate från andra märken.
På senare år har dock de yngre generationerna blivit mer intresserade av influencers och kändisar. Dina annonser blir mer kraftfulla när dina produkter eller tjänster lätt kan identifieras med influencerns eller kändisens bild.
Vem du än väljer att representera dina annonser ska du se till att de är relevanta för din målgrupp och bidrar till att förstärka ditt varumärke.
CTA:er
Gör det djärvt.
Måla dina CTA:er i en annan färg, placera dem i en större storlek eller ge dem en snygg design. Den mänskliga hjärnan är utformad för att upptäcka saker som skiljer sig från andra saker.
Gör det tydligt.
Den sämsta CTA som du kan använda i din annons är "klicka här". Du har kommit så långt genom att få läsarna att stanna upp och läsa dina annonser. Men som de flesta människor kommer de bara att skumma igenom annonserna och hitta det som passar dem.
CTA-länken ska vara begriplig i sig själv och läsarna ska veta vart CTA-länken leder dem. Var specifik i ditt erbjudande till dina läsare och kom ihåg att du försöker lösa deras stora problem.
Eftersom vi älskar Josh Braun, som är mästare på att skriva kalla e-postmeddelanden. Här har vi ett exempel på ett kallt e-postmeddelande som skrevs med hjälp av 4T-tekniken.
Dubbelkontrollera att dina CTA-länkar är nåbara. Det skulle vara pinsamt om din landningssida har ett 404-fel. Föreställ dig att dina potentiella kunder har köpt dina löften, tagit sig tid att klicka på en länk och förväntat sig att den skulle leda dem till lösningen på deras problem. Det gjorde den inte. Det är en sak att gå miste om försäljning och trafik, men vad som är ännu värre är att detta misstag kan skada din varumärkesbild och ditt professionella rykte.
Glöm vad din lärare lärde dig i skolan
Du skriver marknadsföringskopior, inte uppsatser.
Låt ditt skrivande vara fritt. Engagera din publik med en berättelse, hitta på roliga ordlekar i rubrikerna eller använd en analogi för att göra din text mer levande.
"Det enda syftet med en mening är att få läsaren att läsa nästa mening".
- Henneke Duistermaat
Henneke rekommenderar starkt att copywriters använder korta meningar. Eftersom långa meningar kan förvirra läsarna och få dem att somna.
Här är ett exempel på en webbkopia med "okonventionell" skrivning. En kort mening utan syfte. Eller en mening som börjar med "men" eller "det". Men det fungerar. För copywriting handlar om att kommunicera med din publik.
Avslutande kommentarer
Copywriting är inte lätt för de flesta. Men det blir bättre med övning och genom att lära sig av misstag.
Copywriting kan inte heller tvingas fram. Som marknadsföringsbyrå känner vi till de utmaningar som våra skribenter har övervunnit. Ibland behöver man bara ta en paus och ta ett djupt andetag.
Det värsta du kan göra är att tvinga dig själv att sitta framför datorn och försöka pressa fram allt kreativt som finns kvar i din hjärna.
Gå och prata med dina kunder, kollegor, vänner och familj. Titta på en rolig Youtube-video. Titta runt efter idéer och inspiration.
Hitta ett nytt perspektiv.
"Den mest djupgående texten är den lättaste att förstå".
- Leslie O'Flahavan
Vad tyckte du om våra copywriting-hacks? Nu när du vet hur du skapar kraftfulla marknadsföringstexter, varför inte prova dem nästa gång du kör en Facebook Ads-kampanj? Läs vår 8 tips för att optimera dina Facebook-annonser.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få fler tips om copywriting, kunskap om digital marknadsföring och affärsinsikter.