Viktiga aspekter av webbdesign för 2021: hur du utformar en robust WordPress-webbplats

Att ha en närvaro på nätet är inte längre ett alternativ utan en nödvändighet. Din webbplats är ditt varumärke och din identitet på nätet.

Oavsett om du driver ett fullfjädrad företag eller arbetar som enskild entreprenör, eller om du bara behöver designa webbplatser som en del av ditt arbete, är det viktigt att veta hur man designar en webbplats, och en bra sådan.

Det kan låta som en svår uppgift, men när du väl har förstått hur du ska börja med webbdesign och vilka verktyg du behöver ha med dig blir arbetet effektivare.

Det viktigaste när du utformar en webbplats är att ha en väl genomtänkt strategi. Liksom alla andra processer i ett företag kräver även utformning av webbplatser lite planering för att se till att du har en färdplan att följa. 

Du behöver inte vara ett tekniskt geni för att bygga en bra webbplats. Med alla verktyg och tjänster som finns tillgängliga kan vem som helst lära sig att skapa en webbplats från grunden.

Här delar vi med oss av en steg-för-steg-guide som hjälper dig att planera och bygga din webbplats med minsta möjliga ansträngning.

1. Definiera webbplatsens syfte och strategi

Det första du behöver göra när du funderar på att utforma en webbplats är att definiera varför du behöver webbplatsen. Vilket syfte ska webbplatsen tjäna för dig? Din webbplats måste vara en unik identifierare av ditt varumärke, så den måste utformas i linje med dina affärsbehov.

Du måste bestämma vilket innehåll du ska publicera på din webbplats. Om det ska vara en nätbutik eller ett informationscenter för dina kunder eller om det ska vara en nyhetssida. 

Det finns i stort sett tre strategiska alternativ som du kan välja mellan - sälja produkter eller tjänster, generera ledtrådar och etablera affärsidentitet. Det kan handla om nätbutiker, portföljsidor, bloggar, landningssidor, CV-sidor, evenemangssidor med mera, som alla har olika mål.

Syftet med din webbplats påverkar också designen av din webbplats. Vilka funktioner du behöver integrera i webbplatsen bestäms utifrån dess syfte. 

Därför måste du också ha en lämplig innehållsstrategi som definierar vilken typ av innehåll du kommer att lägga upp på webbplatsen.

2. Välj plattform för din webbplats

När målet för din webbplats är fastställt måste du bestämma vilken plattform du ska använda för att utveckla webbplatsen. Det finns många plattformar online som du kan välja mellan.

Ett av de mest populära alternativen är WordPress. Nästan 20% för webbplatser med eget webbhotell Globalt sett använder vi WordPress, vilket är enormt för en enda plattform.

WordPress ger dig så många designalternativ att du kan titta på 10 helt olika webbplatser med extremt olika design och element och alla kan vara byggda på WordPress.

Du kan skapa en perfekt och unik webbplatsdesign med WordPress, men innan du börjar måste du välja ett webbhotell.

Du måste också köpa och ladda upp ditt tema innan du börjar bygga din webbplats. Låt oss titta på de steg som ingår i utformningen av en WordPress-webbplats. Detta kommer att hjälpa dig att förstå processen bättre.

  • Namnge din webbplats

Detta är förmodligen den enklaste och samtidigt den mest kritiska delen av processen. Det är lätt att välja ett namn för din webbplats, men du måste också komma ihåg att detta är det namn som människor kommer att relatera ditt varumärke till. Så gör ditt val klokt. 

  • Köp en domän och ett webbhotell

Det finns flera företag som kan registrera ett nytt domännamn åt dig. Några av de mest populära företagen är BlueHost, DreamHost, GoDaddy, Hostinger med flera. Låt oss ta BlueHost som exempel för tillfället. 

BlueHost är en webbhotell som är optimerad för WordPress. Den är ganska prisvärd och är nybörjarvänlig så att du inte kommer att tycka att den är för överväldigande.

Så du går till BlueHosts webbplats och väljer en hostingplan som passar dig. Du kan välja mellan tre olika planer - Basic, Plus och Choice Plus. Om du bara börjar är Basic-planen tillräckligt bra. 

Nästa steg är att ange det domännamn som du har valt för din webbplats. BlueHost ger dig också ett gratis domännamn i ett år om du behöver ett. Därefter kan du ange dina personuppgifter, göra betalningen och slutföra köpet. 

  • Installera WordPress

Du kan installera WordPress manuellt eller använda BlueHost för detta. När du har registrerat dig hos BlueHost kan du logga in på din kundprofil. BlueHost ger dig en lättanvänd guide för att installera WordPress.

Du kan också gå till fliken "Mina webbplatser" och ange domännamnet för din nya webbplats och det användarnamn eller lösenord som du kommer att använda i WordPress.När guiden är klar med installationen är din webbplats redo att anpassas. 

  • Ställ in permalänkar i WordPress

En permalink bestämmer hur dina webbadresser är strukturerade på din webbplats. Den vanligaste och mest bekväma strukturen är en som innehåller webbplatsens namn tillsammans med sidans titel.

Prissidan på en SaaS-webbplats kan till exempel ha webbadressen "XYZ.com/pricing". 

För att välja permalänk i WordPress går du till Inställningar och sedan till Permalänkar och väljer den stil du behöver. 

  • Gör din WordPress-webbplats offentlig

För att din webbplats ska vara synlig för alla och visas i sökningar måste Google hitta och indexera webbplatsen. För detta måste du gå till Inställningar på WordPress igen, sedan gå till Läsning och avmarkera rutan mot "Avråda sökmotorer från att indexera den här webbplatsen".

  • Ange titel och tagline

Nästa steg är att ange din WordPress-webbplats titel och tagline. För detta går du till Inställningar och i fälten som markeras Ange titel och tagline skriver du in den titel och tagline som du vill använda.

Beroende på vilket tema du väljer kan titeln och taglinen visas på flera ställen på webbplatsen. Den kommer också att finnas med i SEO-beskrivningen som används av Google när din webbplats listas i sökresultaten. 

Taglinen är dock inte obligatorisk och kan lämnas tom om du inte behöver någon. 

  • Tillåt eller inaktivera kommentarer, pingbacks osv.

Om du vill tillåta eller hindra användare från att kommentera nya inlägg, pingbacks osv. kan du gå till Inställningar och sedan till Diskussioner och kryssa i eller avmarkera de lämpliga rutorna för att göra ändringarna.

  • Ställ in din tidszon

Om du ställer in din tidszon blir publiceringen av dina nya inlägg och sidor mer meningsfull och förutsägbar. Du kan ställa in tidszonen på den plats där du befinner dig eller på den plats där din målgrupp befinner sig, beroende på vad som bäst tjänar syftet.

  • Köp ett tema

Nästa sak att göra är att skaffa ett WordPress-tema för din webbplats. Det finns några gratis och betalda alternativ på WordPress självt, men om du vill ha ett större utbud att välja mellan måste du gå till en online-marknadsplats som ThemeForest eller en oberoende temaaffär som t.ex. TemaIsle.

Du kan köpa det tema du vill från dessa webbplatser och ladda ner zip-filen till WordPress. När temat har lagts till i WordPress-biblioteket kan du enkelt installera det genom att gå till Utseende → Teman, välja temat och klicka på Installera. Och för att aktivera det på din webbplats behöver du bara klicka på knappen Aktivera som visas. 

  • Installera plugins

En annan mycket viktig sak som kommer att hjälpa dig att hantera din webbplats senare är de plugins du använder. Oavsett om du vill ha analyser förknippade med din webbplats, vill skapa en nätbutik eller enkelt vill ändra webbplatsens utformning, är en insticksmodul oumbärlig.

Välj därför noggrant bland de tusentals WordPress-plugins som finns tillgängliga och installera dem i det här skedet.

Med detta är grunderna för din webbplatsdesign nästan klara. Nu behöver du finjustera saker och ting lite för att göra den mer funktionell och tilltalande.

3. Undersök det senaste Webbdesign Trender

Även om dina val av webbdesign påverkas mer av dina personliga preferenser är det lämpligt att hålla koll på de senaste webbdesigntrenderna för att se till att din webbplats inte går miste om något. 

Ta en titt på vad dina konkurrenter gör. På så sätt får du reda på vilka de senaste trenderna i din bransch är och du kan sedan bestämma om du ska följa den trenden eller skapa en ny. 

Trenderna kan omfatta allt från färger som används på andra konkurrerande webbplatser till typsnitt och den typ av interaktion som varumärkena har med sina kunder och mycket mer.

4. Bestäm dig för ditt varumärke

Varumärkesprofilering är oerhört viktigt när det gäller utformning av webbplatser. Din webbplats är representationen av ditt varumärke på nätet och därför måste den vara förenlig med ditt övergripande varumärke.

Allt från logotyp, typsnitt, färgschema till bilderna du använder bör vara i linje med din varumärkesstrategi. 

Färgskalan du använder ska till exempel omedelbart påminna besökaren om ditt företag. Det bör ha en viss relevans för företagets image.

Om du till exempel säljer krukväxter på nätet bör färgskalan på din webbplats helst innehålla gröna nyanser så att besökarna kan koppla ditt företag till webbplatsen.

Varje färg i spektrumet representerar vissa egenskaper, t.ex. rosa representerar något feminint eller tjejigt, rött representerar energi eller livfullhet, gult reflekterar optimism och glädje. Därför är det viktigt att använda färgerna på ett lämpligt sätt. 

Dessutom bör din logotyp och dina typsnitt vara konsekventa med vad du använder på andra plattformar. Att använda skräddarsydda bilder på rätt ställen på webbplatsen kan också fungera bra för ditt varumärke. 

5. Skapa en karta över din webbplats

Nästa sak som din webbplats behöver är en karta över webbplatsen. Webbplatskartan avgör hur många sidor du behöver skapa. Webbplatskartan ger dig en tydlig bild av vad din webbplats kommer att omfatta.

Att bygga en webbplats utan en webbkarta kan vara mycket svårt eftersom du inte har någon uppfattning om vad webbplatsen ska omfatta.

En idealisk webbkarta har vanligtvis följande sidor:

  • Startsida
  • Om sidan
  • Produkt- eller tjänstesidor
  • Blogg
  • Kontaktsida

Vissa webbplatser kan också behöva följande 

  • Resurser
  • Prissättning
  • Erbjudanden etc.

Varje företag har unika funktioner och behov, och därför måste din webbkarta täcka alla viktiga aspekter av företaget.

Det blir mycket lättare att visualisera om du skapar ett flödesschema som visar vilka sidor som ska ingå och var i webbplatsens navigering dessa sidor ska ligga.

6. Skapa design för webbsidan

Nästa viktiga steg är att skapa en unik design för din webbplats med hänsyn till alla de element som vi har diskuterat hittills. Nu finns det lätt tillgängliga teman och mallar på nätet som de flesta nybörjare föredrar att använda.

Men en sak att komma ihåg här är att en mall aldrig kommer att ge din webbplats den unika upplevelsen som en anpassad UI- eller UX-design ger. 

För detta behöver du hjälp av erfarna grafiska designers och UI/UX-designers eller riktigt bra designverktyg. Designen ska tydligt definiera hur varje sida på din webbplats ska se ut, var innehållet ska placeras på en sida, var du ska placera dina CTA-knappar och opt-in-formulär med mera. 

Om du planerar att utforma webbsidorna själv kan du börja med en grov skiss över hur du vill att sidan ska se ut. Utifrån denna första skiss kan du skapa en mock-up av webbplatsen och om detta ser bra ut kan du gå vidare och bygga en prototyp för att testa om webbsidan fungerar som förväntat.

7. Skriva din webbplats

En annan mycket viktig aspekt av din webbplats är webbtexten. Din webbplats ska inte bara vara engagerande och kunna locka fler besökare till din webbplats, utan den ska också hjälpa webbplatsen att synas i sökningar. Helst ska webbplatsens text vara kort och koncist.

Längre innehåll är avsett för andra plattformar som bloggar. Texten ska vara riktad till den målgrupp som du riktar dig till.

Viktiga ord och fraser samt CTA:er ska vara feta eller åtminstone tydligt synliga. Webbplatsens texter bör också vara sökoptimerade genom att använda rätt nyckelord och strukturera innehållet på rätt sätt.

Har du inte tid att skriva en egen webbplats? Sisu Digital erbjuder copywriting-tjänst beroende på dina behov, t.ex. webbplats- och annonstexter, bloggar osv.

8. Bygg dina webbsidor

När designen, grafiken och texten är klara är det dags att bygga upp sidan. På WordPress kan den här processen vara enkel eller något komplicerad, beroende på vilket tema du har valt.

Vissa teman har enkla webbsidebyggare, men vissa teman kräver lite manuellt arbete. 

För att göra processen enklare i WordPress kan du prova några plugins för sidbyggare, t.ex. Elementor sidbyggaren som har en mängd funktioner som gör det mycket snabbare att skapa din design.

9. Lägg till interaktiva upplevelser och CTA 

Du har vissa mål för din webbplats, t.ex. att generera fler leads eller driva försäljning. Oavsett vilket mål du har måste du få besökarna att agera på din webbplats. Det är därför din webbplats behöver en uppmaning till handling. 

Det kan vara bra att lägga till ett kontaktformulär på ena sidan av din landningssida eller en popup-fönster som visas vid rätt tidpunkt i besökarens resa.

Det är dock viktigt att du inte skräddarsyr dina besökare med popup-fönster och CTA:er. Håll dem diskreta och vältajmade så att webbplatsen inte framstår som alltför säljande.

Du kan också lägga till interaktiva upplevelser på din webbplats. Till exempel ett interaktivt gratisverktyg, en kalkylator av något slag eller ett snurrande hjul för erbjudanden om du bygger en e-handelswebbplats.

10. Lansera din webbplats

När allt detta är gjort är din webbdesign klar och du kan lansera din webbplats. Publicera din webbplats och marknadsför den på andra plattformar. Dela länken till dina sidor i sociala medier.

Ta kontakt med influencers inom din nisch för att samarbeta och marknadsföra din webbplats. Om du har en e-postlista kan du skapa en e-postkampanj för att marknadsföra webbplatsen.

Marknadsför webbplatsen på alla möjliga sätt. En bra digital marknadsföringsstrategi kan vara till stor nytta i det här läget.

11. Optimera, analysera och förbättra

När din webbplats är igång kan du nu mäta dess prestanda i realtid. Det är viktigt att övervaka och spåra webbplatsens prestanda för att se till att den uppfyller de uppsatta målen. Om du redan har analysfunktioner inbyggda i din webbplats kan du enkelt hålla koll på prestandan.

Du kan också använda Google Analytics för att mäta och spåra vissa saker, t.ex. antalet sidvisningar, hur länge användarna spenderar på en sida, konverteringsfrekvens, avvisningsfrekvens och mycket mer.

Dessa mätvärden hjälper dig att identifiera problem på din webbplats och förstå vad som saknas. De kan också hjälpa dig att förbättra webbplatsens SEO så att den rankas bättre i sökresultaten. Analyser visar dig också hur din webbplats står sig i förhållande till konkurrenterna.

Slutsats

Oavsett vilken typ av webbplats du bygger är de här stegen gemensamma för alla typer av webbdesign. Om du följer dem korrekt och utför dem väl kan den här steg-för-steg-guiden hjälpa dig att skapa engagerande och estetiska webbplatser på nolltid.

Även om din webbplats redan är i drift ska du komma ihåg att en webbplats aldrig riktigt är färdig. Den måste utvecklas och förändras med tiden, och den här handboken kan vara till nytta när du behöver förnya din webbplats.

Behöver du en webbplats för ditt nya företag eller behöver din webbplats en uppgradering? Sisu Digital erbjuder tjänster för webbdesign för landningssidor, webbplatser med en sida och webbplatser med flera sidor.

Ser du inte vad som är rätt för ditt företag? Vi utvecklar också webbplatser som är anpassade till ditt företags behov.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

sv_SESvenska
sociala medier-innehåll-idéer

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev