Optimera Facebook-annonser

8 tips för att optimera dina Facebook-annonser - hacka dig fram till massiv framgång på Facebook

Lär dig proffsens hemligheter för att få bästa möjliga avkastning på dina Facebook-kampanjer!

Fler och fler spenderar pengar på Facebook-annonser, vilket leder till betydligt högre CPM (kostnad per 1 000 visningar) och högre CPE (kostnad per engagemang). Betalar du mer men uppnår mindre? Det är bara genom att minska kostnaderna som du kan överleva på en alltmer konkurrensutsatt marknad. Här är 8 enkla sätt som hjälper dig att optimera dina Facebook-annonser, minska kostnaderna och förbättra avkastningen (ROI).

1. Optimera målgruppen

Analysera om din annons levereras och distribueras till rätt målgrupp. Besök annonshanteraren för att se fördelningen, för att se vilken ålder, vilket kön och vilken stad som engagerar sig i ditt innehåll. Analysera vilka intressen och beteenden dina idealkunder har. Dra nytta av analysverktyget Facebook Audience Insights.

Facebook uppdaterar ofta sina algoritmer, vilket kan påverka hur en person kan uppfattas ha en hobby eller ett beteende. Dessutom kan en persons preferenser förändras med tiden. Om de är i behov av en produkt kommer de att söka efter den på marknaden och till och med gå med i en grupp/gemenskap för att lära sig om den. Men när de väl har köpt produkten kanske de inte längre är intresserade av liknande produkter. När du väljer målgrupp bör du därför skapa flera grupper för att göra experiment. Testa alltid, testa och testa. Mät resultaten och lär dig av dina misstag.

2. Optimera räckvidden

Det finns två sätt att nå fler människor och samtidigt minska kostnaden för räckvidden: du kan antingen öka den organiska räckvidden genom att utnyttja Facebook SEO och hashtags så att användarna hittar dig på ett naturligt sätt, eller så kan du minska CPM genom att till exempel använda video för annonser om det är möjligt. Videor har vanligtvis billigare CPM-priser. Tricket här är att skapa en videoannons som väcker känslor och uppmuntrar människor att vidta åtgärder.

3. Optimera annonsernas placering

Facebook "lockar" ofta, ibland skrämmer de nya annonsörerna genom att visa varningar som "om du tar bort Instagramplaceringen kan den potentiella räckvidden/engagemanget minska med 30%...".

Fall inte för det. Du bör välja rätt placering för din produkt/bransch. Det är inte alla produkter som säljer på Instagram. om majoriteten av dina kunder inte finns på Instagram slösar du bort pengar.

Det finns många annonsplaceringar att välja mellan. Testa olika placeringar för att ta reda på vad som fungerar bäst för dina produkter. Ta reda på placeringar där det finns färre annonsörer som konkurrerar, då kommer dina annonskostnader att minska.

4. Kör en kampanj för återinriktning

Personer som redan är intresserade av dina produkter är mer benägna att samtala än förstagångsbesökare. Du vill köra retargeting-kampanjer till dem som redan känner till dina produkter. Visa mer intressanta funktioner, kundrecensioner, sociala bevis, dvs. för att övertyga dem om varför de ska köpa din produkt. Du kan till och med ge dem rabatter.

Tillämpa marknadsföringstratten när du kör en retargeting-kampanj.

5. Optimera bilder

På Facebook innebär uppmärksammade bilder en högre engagemang och lägre annonskostnader. Din uppgift är att göra inläggsbilden högkvalitativ, iögonfallande och imponerande.

Det finns många sätt att ta bättre bilder beroende på vilken produkt eller tjänst du har. Om du till exempel säljer kläder kan du hitta på unika kollektioner och kombinationer, anlita en professionell modell eller samarbeta med en designer som är duktig på Photoshop!

6. Optimera innehållet

ägna tid åt att tänka ut en bra titel och de åtta till tio första raderna. Gör A/B-tester. Du har bara några få sekunder på dig att fånga användarnas uppmärksamhet i dag. Se till att dina annonser sticker ut. Berätta något för dina läsare som får dem att fortsätta läsa ditt innehåll. Ju mer människor lockas av dina annonser, desto mer klickar de och desto billigare kostar dina annonser. I de flesta fall är skillnaden i innehåll en tunn linje mellan vinst och förlust.

7. Uppmuntra till åtgärder

Tro inte att kunderna vet vad du vill att de ska göra. Det gör de inte. Berätta exakt vad de ska göra och uppmana dem att agera. Oavsett om du vill att dina läsare ska gilla och kommentera ditt inlägg, tagga sina vänner, titta på videon till slutet, klicka på länken, lämna sin e-postadress, ladda ner en e-bok - ha alltid en tydlig CTA (Call-to-Action). Tänk på något du kan ge dina kunder gratis. Alla älskar gratiserbjudanden!

8. Använd chatbot

Skapa en chatbot som skickar kostnadsfria, personliga meddelanden till kunder som har kontaktat dig tidigare. Detta är ett utmärkt sätt att sälja mer samtidigt som du spenderar mindre på annonser. Du behöver bara inrätta en chatbot och sedan skicka personliga meddelanden till dina kunder.

Fortsätt att lära dig för att hålla dig på topp

Facebook är som ett slagfält eftersom det blir alltmer konkurrensutsatt med så många aktörer och allt svårare att göra saker och ting rätt. Facebook själv slutar aldrig att experimentera och lansera nya funktioner för både användare och annonsörer. För att överleva och blomstra i en sådan här miljö i ständig utveckling måste du fortsätta att lära dig och testa för att ta reda på vad som fungerar bäst för dig och ditt företag. Håll dig på topp i spelet.

Det här är några enkla sätt att ta dina Facebook-annonser till nästa nivå. Om du följer dessa tips kommer du att lyckas bättre med dina Facebook-kampanjer.

Behöver du fler knep för att förbättra dina sociala medier? Kolla in 120 idéer för innehåll i sociala medier eller . 10 bästa exempel på Facebook-annonser som garanterat ökar din avkastning på annonsutgifterna.

Följ Sisu Digital för fler idéer för innehåll i sociala medier, strategier för digital marknadsföring, trendiga nyheter och insikter.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

s-handel

Vad du behöver veta om S-handel

E-commerce (EC) är en förkortning för Electronic Commerce (elektronisk handel), medan S-commerce (SC) står för Social Media Commerce (handel via sociala medier) - köp och försäljning av varor och tjänster.

Läs mer "
sv_SESvenska

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev