influencer-marketing-guide

En hjälpsam guide för att starta Influencer Marketing för små och medelstora företag år 2021

Vad är Influencer Marketing (IM)?

I stället för att marknadsföra direkt till konsumenterna samarbetar varumärken och influencers (ofta inom samma bransch) med Influencer Marketing (IM) för att skicka meningsfulla budskap (om produkter och tjänster) till målgruppen. Detta sker främst via sociala medieplattformar där influencers bygger upp sin egen gemenskap för samma intresse. Nedan följer en fördelning från Olapics forskning om var användarna engagerar sig i influencers innehåll efter kön och åldersgrupp:

  • Kvinnor är mer benägna att följa influencers på Instagram.
  • 33% av de tillfrågade föredrar att få innehåll i form av videor med ljud i sitt flöde.
  • Män följer oftare influencers på YouTube.
  • 25-34-åringar är särskilt benägna att följa Influencers på Facebook (43%).
  • 19-24-åringar är särskilt benägna att följa Influencers på Instagram (53%).
  • Äldre respondenter är mindre benägna att följa influencers (45% av 35-44-åringar, 65% av 45-54-åringar och 79% av 55-61-åringar svarade att de inte följer några influencers).

Stöd är den viktigaste strategin i IM. Människor har lågt förtroende för reklam eller tycker till och med att den är störande. För två år sedan, endast i USA, 86,9 miljoner människor använde Adblocker. Enligt följande Företag för social analys som tillhandahåller delbart och märkesbaserat innehåll - Fullscreenöver en tredjedel (38 procent) av de respondenter som arbetar med influencers litar mer på vad en influencer säger om varumärket än vad varumärket säger om sig självt.

Definiera ditt mål

Ett tydligt och mätbart mål är en mycket viktig faktor som avgör om en marknadsföringskampanj blir framgångsrik. Det är det första steget för att planera och det sista steget för att utvärdera resultatet.

Diskutera inom din organisation vad som ska uppnås genom att samarbeta med influencern:

  • Ökad medvetenhet hos kunderna.
  • Stärkt goodwill och förtroende för varumärket.
  • Ett starkt engagemang och en god konversation på sociala medier.
  • Ökad försäljning.
  • Främja en produktlansering.

Vilken typ av influencer ska du välja?

Enligt Olapic är en influencer en person som antingen har en eller alla följande följare:

  • 10 000+ följare.
  • Varumärken engagerar sig för att hjälpa till att marknadsföra sina produkter/tjänster/budskap.
  • Som delar med sig av information om produkter som de älskar.
  • Vem är expert på sitt område.

Det finns fem vanliga typer av påverkare:

1. Kändis influencer
Många kändisar kan ge massor av trafik och försäljning till ditt företag. Utmaningen är att kändisar också är de svåraste och dyraste influencers att komma i kontakt med eftersom de får många förfrågningar om samarbete. Det kan ta från månader till till och med år att nå en kändis.

2. Myndighetsinfluensare
Influencers med auktoritet har det här namnet eftersom de är inriktade på att bygga upp sin auktoritet. Dessa influencers skriver ofta böcker, håller föredrag, skriver artiklar, är värd för en podcast, gör en videoserie eller skriver för framstående förlag. Med en bra uppsökningsstrategi kan en auktoritetsinfluencer kopplas samman inom en eller två veckor.

3. PR-influensare
Den här gruppen omfattar journalister eller redaktörer vars ämne är inom ditt affärsområde. Samarbetet har störst sannolikhet att lyckas om det skapar en ömsesidig nytta för de två parterna. PR-influencers har ofta ett intresse för ett varumärke eller en berättelse som kan öka trafiken till deras artikel eller öka deras personliga varumärke.

4. Kontakter
Det största värdet som kontaktpersoner tillför är deras relation med andra påverkare i deras nätverk. Det är svårt att identifiera någon som en kontaktperson och att utvärdera deras exakta inverkan på kampanjen.

5. Mikro-influenser
Sist men inte minst har mikro-influencers fått stor uppmärksamhet på senare tid. De är perfekta partners för små och medelstora företag av två skäl:
1. Lätt och prisvärt att arbeta med.
2. Även om de har en lägre räckvidd (10 000-50 000 följare) har de ofta ett högre engagemang, vilket ofta leder till högre försäljning.
Ibland är det inte alltid effektivt att kontakta en toppinfluencer utan ett par mikroinfluencers. Följare av mikro-influencers har vanligtvis (1) meningsfulla relationer i verkliga livet eller (2) delar samma intresse eller åsikt om ett specifikt ämne. Det hjälper mikroinfluencern att få ett bättre engagemang i kampanjen även om antalet följare är lägre. Lyckligtvis är engagemanget i den digitala marknadsföringen ofta det mått som betyder mest.

Strategi för att nå ut till influencers

Så när du vet vad kampanjens mål är och vilka influencers du vill ha, är nästa steg att nå dem. Vanligtvis fungerar ett välskrivet formellt e-postmeddelande (glöm inte bort en tilltalande ämnesrad). Du kan också försöka nå dem via deras telefonnummer eller profiler i sociala medier.

En magisk formel skulle vara:
Influencer Research + Influencer Benefit + Samarbetsplan i stora drag = Svar från influencern

Om du har svårt att hitta en lämplig influencer finns det flera webbplatser som erbjuder hjälp:
- Nämninfluencers instrumentpanel
- Buzz Sumo
- Insight Pool
- HYPR

Förberedelse av en IM-kampanj

En IM-kampanj består av tre delar:

1. Ersättning för påverkare
En rättvis kompensation eller en övertygande belöning garanterar en positiv respons från influencers. Visa mer respekt för influencern genom att föreslå en förhandlingsbar ersättning. Försök bara att göra ditt förslag till en äkta win-win-situation.

2. Typ av kampanj
Det finns många olika typer av IM-kampanjer att välja mellan, beroende på vilken typ av influencer du arbetar med och vilket slutmål du har. Nedan följer de mest populära alternativen från Cloohawk. blogg:

  • Värd för giveaways
  • Affiliate-marknadsföring
  • Sponsrat innehåll i sociala medier
  • Program för varumärkesambassadörer
  • Skapa en webbutik för influencern

3. Avkastning på investeringar

Enligt Tomoson tjänar företagen $6,50 för varje $1 som spenderas på IM, och de bästa 13% tjänar $20 eller mer. Hela 70% tjänar $2 eller mer, medan resten antingen går jämnt ut eller inte ger någon avkastning på investeringen. 51% av marknadsförarna anser att de får bättre kunder genom IM när de ombeds att bedöma den genomsnittliga kvaliteten på de kunder som de får genom denna kanal.

Siffrorna ovan låter positiva. Så hur kan du spåra avkastningen på din egen IM-kampanj? Nedan följer förslag från Forbes Agency Council:

  • Rapportera om engagemangsmått (visningar, gilla, klick, delningar, reaktioner) för att beräkna måttet Kostnad per engagemang (CPE).
  • Följ upp försäljningssiffrorna och trafiken på webbplatsen.
  • Skapa en landningssida för att mäta data.
  • Använd spårbara länkar.

Tyckte du att vår guide om Influencer Marketing var till hjälp? Utöka dina marknadsföringsstrategier med vår 8 tips för att optimera dina Facebook-annonser eller förbereda dig för det nya årtiondet med De 10 främsta trenderna inom sociala medier 2021.

Följ Sisu Digital för fler guider om digital marknadsföring, personliga varumärkeshacks och affärstrender.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

s-handel

Vad du behöver veta om S-handel

E-commerce (EC) är en förkortning för Electronic Commerce (elektronisk handel), medan S-commerce (SC) står för Social Media Commerce (handel via sociala medier) - köp och försäljning av varor och tjänster.

Läs mer "
sv_SESvenska
sociala medier-innehåll-idéer

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev