Emojis och klistermärken är inte populära i text längre under de senaste åren. Istället dominerar GIF:er och memes i sociala medier och chattappar. Alla är inte roliga och positiva, men memes förändrar kommunikationssättet och är ett intressant sätt att öka engagemanget i samhället.
I den här artikeln kommer du att bli överraskad av de fakta om memetiska medier under de senaste åren. I slutet av inlägget finns det några användbara tips för att ditt företag ska få fördelar av marknadsföring i sociala medier.
- Varför är memetiska medier heta år 2021?
- Memes och GIF:s är numera nyckelelement i kommunikationen.
- De är dock inte bara positiva och gulliga...
- De kan användas för att manipulera användarnas perspektiv.
- 55% 13-35-åringar skickar memes varje vecka.
- Nämnandet av memes har ökat under de senaste 13 månaderna, från 19,8 miljoner i augusti 2019 till 24,9 miljoner i juli 2020 (+26%).
- Memes som innehåller gamla filmer, serier och populärkultur kan vara en ny tidskatalysator i marknadsföringen. Läs mer om memes!
- Sonys PS5 släppte en trailer med produktens nya utseende och fick snabbt respons från användarna. Det här formatet är mycket enkelt men ger ett stort engagemang på 180 000.
- Ta med dig något:
- Dela och uppmuntra användargenererade memes (UGM).
- Övervaka din varumärkeslogotyp
- Var försiktig med vad du lägger ut
- Kontrollera bestämmelserna
- Följ sisudigital.fi för att få de senaste marknadsföringsnyheterna och trenderna inom sociala medier.
För att få fler marknadsföringsnyheter och tips om sociala medier. Klicka på här!