Utvecklingen av memetiska medier

Emojis och klistermärken är inte populära i text längre under de senaste åren. Istället dominerar GIF:er och memes i sociala medier och chattappar. Alla är inte roliga och positiva, men memes förändrar kommunikationssättet och är ett intressant sätt att öka engagemanget i samhället.

I den här artikeln kommer du att bli överraskad av de fakta om memetiska medier under de senaste åren. I slutet av inlägget finns det några användbara tips för att ditt företag ska få fördelar av marknadsföring i sociala medier.  

  1. Varför är memetiska medier heta år 2021?
  2. Memes och GIF:s är numera nyckelelement i kommunikationen.
  3. De är dock inte bara positiva och gulliga...
  4. De kan användas för att manipulera användarnas perspektiv.
  5. 55% 13-35-åringar skickar memes varje vecka.
  6. Nämnandet av memes har ökat under de senaste 13 månaderna, från 19,8 miljoner i augusti 2019 till 24,9 miljoner i juli 2020 (+26%).
  7. Memes som innehåller gamla filmer, serier och populärkultur kan vara en ny tidskatalysator i marknadsföringen. Läs mer om memes!
  8. Sonys PS5 släppte en trailer med produktens nya utseende och fick snabbt respons från användarna. Det här formatet är mycket enkelt men ger ett stort engagemang på 180 000.
  9. Ta med dig något:
    1. Dela och uppmuntra användargenererade memes (UGM).
    1. Övervaka din varumärkeslogotyp
    1. Var försiktig med vad du lägger ut
    1. Kontrollera bestämmelserna
  10.  Följ sisudigital.fi för att få de senaste marknadsföringsnyheterna och trenderna inom sociala medier.

För att få fler marknadsföringsnyheter och tips om sociala medier. Klicka på här!

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Är-facebook-ads-död-innehåll-marknadsföring-tunnel

Är B2B Facebook-annonser döda, och hur kan justerad content marketing funnel hjälpa till att fylla tomrummet?

Facebook brukade vara utmärkt på att optimera kampanjer för rätt KPI:er tack vare sin kolossala användardatabas. Att bli träffad av ATT - vad finns det kvar för B2B Facebook-marknadsföring? Vi måste fokusera på en mer hållbar, resultatorienterad strategi för leadgenerering och konvertering. Vi presenterar: Strategi för innehållsmarknadsföring optimerad för iOS 14.5.

Läs mer "
sv_SESvenska
sociala medier-innehåll-idéer

Här är en gåva till dig

.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev