vaikuttajamarkkinointi-opas

Hyödyllinen opas vaikuttajamarkkinoinnin aloittamiseen pk-yrityksille vuonna 2021.

Mitä on vaikuttajamarkkinointi (IM)?

Vaikuttajamarkkinoinnissa (Influencer Marketing, IM) brändit ja vaikuttajat (usein samalta toimialalta) tekevät yhteistyötä lähettääkseen merkityksellisiä viestejä (tuotteesta ja palvelusta) kohdeyleisölle sen sijaan, että markkinoisivat suoraan kuluttajille. Tämä tapahtuu useimmiten sosiaalisen median alustojen kautta, joissa vaikuttajat rakentavat oman yhteisönsä samaa kiinnostuksen kohdetta varten. Alla on jaottelu alkaen Olapicin tutkimus siitä, missä käyttäjät sitoutuvat vaikuttajasisältöön sukupuolen ja ikäryhmän mukaan:

  • Naiset seuraavat todennäköisemmin vaikuttajia Instagramissa.
  • 33% vastaajista haluaa vastaanottaa sisältöä mieluummin videoina, joissa on ääni.
  • Miehet seuraavat todennäköisemmin vaikuttajia YouTubessa.
  • 25-34-vuotiaat seuraavat erityisen todennäköisesti vaikuttajia Facebookissa (43%).
  • 19-24-vuotiaat seuraavat erityisen todennäköisesti vaikuttajia Instagramissa (53%).
  • Iäkkäämmät vastaajat seuraavat harvemmin vaikuttajia (45% 35-44-vuotiaista, 65% 45-54-vuotiaista ja 79% 55-61-vuotiaista vastasi, ettei seuraa yhtään vaikuttajaa).

Kannattaminen on IM:n ydinstrategia. Ihmiset eivät luota mainoksiin tai pitävät niitä jopa häiritsevinä. Kaksi vuotta sitten vain Yhdysvalloissa, 86,9 miljoonaa ihmistä käytti Adblockeria. Mukaan Sosiaalisen analytiikan yritys jakaa ja brändättyjä sisältöjä - Fullscreenyli kolmannes (38 prosenttia) vaikuttajien kanssa tekemisissä olevista vastaajista luottaa siihen, mitä vaikuttaja sanoo brändistä, enemmän kuin siihen, mitä brändi sanoo itsestään.

Tavoitteen määrittely

Selkeä ja mitattavissa oleva tavoite on erittäin tärkeä tekijä, joka ratkaisee markkinointikampanjan onnistumisen. Se on ensimmäinen askel suunnittelussa ja viimeinen askel tuloksen arvioinnissa.

Keskustele organisaatiossasi siitä, mitä yhteistyöllä vaikuttajan kanssa pitäisi saavuttaa:

  • Asiakkaiden tietoisuuden kasvu.
  • Vahvempi goodwill ja luottamus brändiin.
  • Kukoistava sitoutuminen ja keskustelu sosiaalisen median alustoilla.
  • Myynnin kasvu.
  • Tuotteen lanseerauksen edistäminen.

Minkälainen vaikuttaja kannattaa valita?

Olapicin mukaan vaikuttaja on henkilö, jolla on joko yksi tai kaikki seuraavista:

  • 10 000+ seuraajaa.
  • Brändit sitoutuvat auttamaan tuotteidensa/palvelujensa/viestiensä edistämisessä.
  • Joka jakaa tietoa rakastamistaan tuotteista.
  • Kuka on alansa asiantuntija.

On olemassa viisi yleistä vaikuttajatyyppiä:

1. Julkkisvaikuttaja
Monet julkkikset voivat tuoda paljon liikennettä ja myyntiä yrityksellesi. Haasteena on, että julkkikset ovat myös vaikeimpia ja kalleimpia vaikuttajia, koska he saavat paljon yhteistyöpyyntöjä. Suuren vaikuttajan tavoittaminen voi kestää kuukausista jopa vuosiin.

2. Viranomaisvaikuttaja
Auktoriteettivaikuttajat ovat saaneet tämän nimen, koska he pyrkivät rakentamaan auktoriteettiaan. Nämä vaikuttajat kirjoittavat usein kirjoja, tekevät puhekeikkoja, kirjoittavat artikkeleita, isännöivät podcastia, tekevät videosarjoja tai kirjoittavat tunnetuille kustantajille. Hyvällä yhteydenottostrategialla auktoriteettivaikuttajaan voi saada yhteyden yhdessä tai kahdessa viikossa.

3. PR-vaikuttaja
Tähän ryhmään kuuluu toimittajia tai toimittajia, joiden kirjoitusaihe kuuluu yrityksesi toimialaan. Yhteistyö onnistuu todennäköisimmin, jos se tuottaa molemminpuolista hyötyä molemmille osapuolille. PR-vaikuttajat ovat usein kiinnostuneita brändistä tai tarinasta, joka voi lisätä liikennettä heidän artikkeliinsa tai kasvattaa heidän henkilökohtaista brändiään.

4. Liittimet
Suurin arvo, jonka yhteyshenkilöt tuovat mukanaan, on heidän suhteensa verkostonsa muihin vaikuttajiin. On vaikeaa tunnistaa joku yhdistäjäksi ja arvioida hänen tarkkaa vaikutustaan kampanjaan.

5. Mikrovaikuttajat
Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä mikrovaikuttajat ovat viime aikoina olleet valokeilassa. He ovat täydellisiä kumppaneita pk-yrityksille kahdesta syystä:
1. Helppo ja edullinen työskennellä.
2. Vaikka niiden tavoittavuus on pienempi (10 000-50 000 seuraajaa), ne ovat usein sitoutuneempia, mikä johtaa usein suurempaan myyntiin.
Joskus ei ole aina tehokasta olla yhteydessä yhteen huippuvaikuttajaan vaan pariin mikrovaikuttajaan. Mikrovaikuttajien seuraajilla on yleensä (1) merkityksellisiä suhteita tosielämässä tai (2) sama kiinnostus tai mielipide tiettyä aihetta kohtaan. Tämä auttaa mikrovaikuttajaa saamaan paremman sitoutumisasteen kampanjaan, vaikka seuraajien määrä on pienempi. Onneksi digitaalisen markkinoinnin maailmassa sitoutumisaste on usein se mittari, jolla on eniten merkitystä.

Vaikuttajien tavoittamisstrategia

Kun kampanjan tavoite ja kohderyhmät ovat selvillä, seuraava vaihe on saavuttaa heidät. Yleensä hyvin kirjoitettu virallinen sähköpostiviesti toimii hyvin (älä unohda houkuttelevaa otsikkoa). Voit myös yrittää tavoittaa heidät heidän puhelinnumeroidensa tai sosiaalisen median profiiliensa kautta.

Taikakaava olisi:
Vaikuttajatutkimus + vaikuttajan hyöty + yhteistyösuunnitelman hahmotelma = vastaus vaikuttajalta.

Jos sinulla on vaikeuksia sopivan vaikuttajan löytämisessä, monet sivustot tarjoavat apua:
- Mainintavaikuttajien kojelauta
- Buzz Sumo
- Insight Pool
- HYPR

IM-kampanjan valmistelu

IM-kampanja sisältää 3 osaa:

1. Korvaus vaikuttajalle
Oikeudenmukainen korvaus tai houkutteleva palkkio takaa vaikuttajien myönteisen reaktion. Osoita enemmän kunnioitusta vaikuttajaa kohtaan ehdottamalla neuvoteltavaa korvausta. Yritä vain tehdä tarjouksestasi aito win-win.

2. Kampanjan tyyppi
Valittavana on monenlaisia IM-kampanjoita, jotka riippuvat siitä, minkälaisen vaikuttajan kanssa työskentelet ja mikä on lopullinen tavoite. Alla ovat Cloohawkin suosituimmat vaihtoehdot blogi:

  • Isäntä Giveaways
  • Kumppanuusmarkkinointi
  • Sponsoroitu sosiaalisen median sisältö
  • Brändin lähettiläsohjelmat
  • Verkkokaupan perustaminen vaikuttajalle

3. Sijoituksen tuotto

Tomosonin mukaan yritykset tienaavat $6,50 jokaista IM:ään käytettyä $1:tä kohden, ja 13%:n parhaimmat tienaavat $20 tai enemmän. Ylivoimaiset 70% ansaitsevat $2 tai enemmän, ja loput joko jäävät tappiolle tai eivät saa sijoituksilleen tuottoa. 51% markkinoijista uskoo saavansa parempia asiakkaita IM:n kautta, kun heitä pyydettiin arvioimaan kanavan kautta hankittujen asiakkaiden keskimääräistä laatua.

Edellä esitetyt luvut kuulostavat myönteisiltä. Miten voit siis seurata oman IM-kampanjasi ROI:ta? Alla on Forbesin Agency Councilin ehdotuksia:

  • Raportoi sitoutumisen mittarit (katselukerrat, tykkäämiset, klikkaukset, jakamiset, reaktiot) sitoutumiskustannusmittarin (CPE) laskemista varten.
  • Myyntilukujen ja verkkosivujen kävijämäärien seuranta.
  • Tuotemerkillä varustetun aloitussivun luominen tietojen mittaamista varten.
  • Jäljitettävien linkkien käyttäminen.

Oliko opastuksestamme vaikuttajamarkkinointiin apua? Laajenna markkinointistrategioitasi 8 vinkkiä Facebook-mainonnan optimointiin tai valmistautua uuteen vuosikymmeneen Top 10 sosiaalisen median trendiä vuonna 2021.

Seuraa Sisu Digital:tä saadaksesi lisää digitaalisen markkinoinnin oppaita, henkilökohtaisen brändin rakentamisen niksejä ja liiketoiminnan trendejä.

Jaa tämä viesti

Jaa linkedin:ssä
Jaa facebook:ssä
Jaa twitter:ssä
Jaa email:ssä

Piditkö tästä artikkelista?

Meillä on paljon enemmän! Liity sähköpostilistallemme ja saat uusimmat uutiset ja artikkelit suoraan sähköpostiisi viikoittain.

Lisää viestejä

s-commerce

Mitä sinun on tiedettävä S-kaupasta

Jos E-commerce (EC) on lyhenne sanoista Electronic Commerce (sähköinen kaupankäynti), S-commerce (SC) tarkoittaa Social Media Commerce (sosiaalisen median kaupankäynti) - tavaroiden ja palveluiden ostaminen ja myyminen.

Lue lisää "
fiSuomi
social-media-content-ideat

Tässä on lahja sinulle

.
Tilaa uutiskirjeemme