verkkosivuston suunnittelu

Verkkosivuston suunnittelu: 9 käytännön askelta tehokkaan verkkosivuston luomiseen

Verkkosivujen suunnittelu sekoitetaan usein verkkosuunnittelun suunnitteluun. Nämä kaksi käsitettä ovat kuitenkin täysin erilaisia. Verkkosivuston suunnittelu on suunnitelman luomista koko verkkosivuston luomisprosessia varten. Verkkosuunnitteluprosessi on usein verkkosivujen suunnitteluprosessin osajoukko.

Verkkosivuston suunnittelu sisältää kaiken sen, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun mielessäsi on ajatus "yritykseni tarvitsee verkkosivuston", ja ennen kuin aloitat verkkosivuston rakentamisen. Tässä välissä tapahtuu paljon sellaista, joka on suunniteltava oikein, jotta verkkosivusi on linjassa liiketoimintasi tavoitteiden kanssa.

Riippumatta siitä, oletko rakentamassa 1-sivuista verkkosivustoa vai monisivuista monimutkaista verkkosivustoa, verkkosivuston suunnittelu on onnistumisen kannalta ratkaisevan tärkeää. Verkkosivuston suunnittelu on tärkeää myös riippumatta siitä, oletko rakentamassa aivan uutta verkkosivustoa vai suunnittelemassa vanhaa verkkosivustoa uudelleen.

Miksi valita verkkosivujen suunnittelu?

Usein verkkosivujen suunnittelu jää taka-alalle tai jätetään kokonaan huomiotta joko siksi, että sen hyödyistä ei tiedetä riittävästi, tai siksi, että sidosryhmät painostavat. Verkkosivuston suunnittelu voi kuitenkin auttaa luomaan tehokkaan etenemissuunnitelman, jossa määritellään jokainen merkittävä osa-alue, joka on olennainen verkkosivuston onnistuneen luomisen kannalta.
Verkkosivustosuunnitelma käsittelee pääasiassa verkkosivuston luomisen "miksi", "mitä" ja "miten". Suunnittelu auttaa sinua ymmärtämään:

  • "Miksi" haluat yrityksellesi verkkosivuston?
  • "Millaisesta" verkkosivustosta yrityksesi hyötyisi?
  • "Millainen" haluat verkkosivustosi olevan?

Jos olet markkinoija, joka miettii, miten verkkosivujen suunnitteluun investoiminen voi auttaa yritystäsi, tässä on muutamia etuja, joita sinun on syytä harkita:

  • Rakenna menestyksekäs verkkosivusto
  • Vähennä kustannuksia, jotka johtuvat:
    • Jatkuvan tarkistamisen tarve.
    • Sivuston tärkeiden ominaisuuksien puuttuminen.
    • Sisällön ja ulkoasun yhteensopimattomuus.
    • Virasto ei ole saanut verkkosivustoa valmiiksi määräajassa.
    • Verkkosivuston käyttöönoton lykkääminen, koska verkkosivuston visualisointi ja tulokset eivät ole linjassa keskenään.
    • Verkkosivusto ei saavuta aiottuja tavoitteita, kuten kävijämäärää ja konversioita.
  • Vähentää hankkeen epäonnistumisen riskiä valtavasti.
  • Estä virheet uudella verkkosivustolla, jos suunnittelet vanhan verkkosivuston uudelleen. Suunnittelun avulla voit tutkia nykyisen verkkosivustosi puutteita ja varmistaa, että virheet eivät siirry uudempaan versioon.
  • Valitse verkkotoimisto selkeiden parametrien perusteella sen sijaan, että teet päätöksen kiireesti ja kadut sitä myöhemmin.
  • Valitse oikea verkkopalvelukumppani, joka pysyy kanssasi, kun yrityksesi laajenee.
  • Viimeistele verkkosivuston luomisprojekti nopeammin kuin odotit ja enemmän onnistumisprosenttia.
  • Ole onnellisempi ja itsevarmempi onnistuneen verkkosivuston ansiosta.

Vaiheet uuden verkkosivuston suunnitteluun

verkkosivujen suunnittelu sisu digital
verkkosivujen suunnittelu-sisu-digital

Verkkosivuston suunnitteluprosessi koostuu konkreettisista vaiheista. Nämä vaiheet kertovat yritysten omistajille, verkkosivujen suunnittelijoille ja kehittäjille sekä markkinoijille, mitä heidän on tehtävä ja miten prosessissa on edettävä. Tässä ovat verkkosivusuunnitelmaan liittyvät vaiheet:

1. Selkeät liiketoiminnalliset tavoitteet

Mikä liiketoiminnan tavoitteet mitä haluat verkkosivustosi saavuttavan? Vastaus tähän kysymykseen auttaa sinua päättämään verkkosivustosi teemasta, ominaisuuksista ja esitystavasta. S.M.A.R.T.-lähestymistavan käyttö liiketoimintasi tavoitteiden määrittelyssä varmistaa tavoitteiden selkeyden. Tämä lähestymistapa varmistaa myös, että tavoitteet voidaan muuntaa konkreettisiksi verkkosivuston parametreiksi.
Esimerkkinä sanotaan, että liiketoimintasi tavoite verkkosivuston osalta on lisätä liidien määrää. Tämä on yleinen tavoite.
Katsotaanpa, miten S.M.A.R.T.-lähestymistapa tekee tästä tavoitteesta helpommin saavutettavissa olevan:

  • S - Erityinen - Kuinka paljon odotat lisää johtolankoja? Sanotaan, että haluat 10% lisäystä liidien määrään.
  • M - mitattavissa - Mistä tiedät, onko tavoite saavutettu? Voit sisällyttää analytiikan kaltaisia ominaisuuksia, joiden avulla tiedät, tuoko verkkosivustosi toivottuja johtolankoja.
  • A - Saavutettavissa - Onko tavoitteesi käytännössä toteutettavissa? Mitkä ovat kustannukset, jotka sijoitetaan yhtä liidiä kohden, jotta saavutetaan tavoiteltu 10%:n lisäys liidien määrässä? Onko se kannattavaa yrityksesi kannalta?
  • R - Merkityksellinen - Jos tavoitteesi on saavutettavissa, se on merkityksellinen. Epäkäytännöllinen tavoite demotivoi tiimiäsi. Merkityksellinen tavoite kannustaa tiimejä keksimään luovia ideoita sen saavuttamiseksi.
  • T - Aikaan sidottu - Tavoite ilman realistista määräaikaa on pelkkää pimeässä ammuskelua. Minkä aikataulun määrittelisit tavoitteellesi?

2. Strategiakäyrän luominen

pexels kaboompics com 6229

Strategiakäyrä antaa sinulle keskeiset elementit, joihin sinun on keskityttävä, ennen kuin aloitat verkkosivuston luomisen. Jotta strategiakäyräsi onnistuisi, sen on sisällettävä seuraavat elementit:

Asiakkaan tarpeet - Verkkosivuston ensisijainen tavoite on houkutella ja sitouttaa asiakkaita. Sinun on siis otettava heidän tarpeensa huomioon ennen verkkosivuston luomista, ei sen jälkeen tai sen aikana.

Markkinatutkimuksen tekeminen ja nykyisten asiakkaiden kartoittaminen ovat parhaita tapoja selvittää, mitä asiakkaasi odottavat verkkosivustoltasi. Selvitä tutkimuksen avulla, millaisesta tiedosta ja millaisesta ulkoasusta (esim. värit, visuaalinen ilme, sisällön rakenne jne.) asiakkaasi ovat kiinnostuneita.

Asiakasprofiilit tai ostajapersoonat -Asiakasprofiilit tai ostajapersoonat voivat auttaa sinua ymmärtämään kohderyhmääsi paremmin. Voit tutustua heihin syvemmällä tasolla, kuten tietämällä heidän demografiset yksityiskohtansa, kiinnostuksen kohteensa, kipupisteensä ja mieluiset ostotapansa.

Nämä korvaamattoman arvokkaat tiedot auttavat sinua suunnittelemaan verkkosivuston elementtejä (esim. ominaisuuksia, sisältöä, visuaalisia elementtejä jne.) tehokkaammin. Hyvin tutkittujen ostajapersoonien avulla voit luoda verkkosivuston, joka on suunnattu nimenomaan potentiaaliselle yleisöllesi.

Profiilit minimoivat myös riskin siitä, että houkuttelevat vääriä kohdeasiakkaita. Kohdeyleisön tarpeet täsmälleen täyttävä verkkosivusto vähentää markkinointiin, myyntiin ja verkkosivuston optimointiin liittyviä lisätoimia. Tämän seurauksena voit säästää aikaa, kustannuksia ja resursseja.

Yrityksen profiili - Hyvin esitelty yritysprofiili on tärkeä uskottavuuden ja kävijöiden luottamuksen kannalta. Yritysprofiilin on sisällettävä:

  • Tuotteet ja palvelut - Päätä tuote- ja palveluvalikoima, jonka haluat esitellä verkkosivustollasi.
  • Markkinatiedot - Usein markkinatilanteesi voi auttaa tunnistamaan mahdollisuuksia, joita voit hyödyntää verkossa. Kyse voi olla tuoteominaisuudesta, palvelun lisäominaisuudesta, tietystä väestöryhmästä tai muusta oivalluksesta. Voit löytää hyödyntämättömiä mahdollisuuksia perusteellisen tutkimuksen avulla.
  • Kilpailu - Kilpailijasi tutkiminen on avainasemassa, kun suunnittelet verkkosivustosi niin, että voit olla heitä edellä verkossa. Kilpailija-analyysin avulla voit tunnistaa virheet, jotka haluat välttää verkkosivustollasi. Tämä mahdollisuus antaa sinulle kilpailuedun.
  • Kilpailuetu - Selitä erityisesti, miten luot asiakkaillesi arvoa tavalla, jota kilpailijasi eivät luo.

3. Sivukartan luominen

A sivukartta toimii minkä tahansa verkkosivuston perustana. Se kertoo kaikille verkkosivuston luomisprosessiin osallistuville osapuolille reittikartasta. Siinä kerrotaan tyypillisesti, miten tiedot kulkevat verkkosivustollasi ja miten sivut linkitetään toisiinsa.

Hyvin määritelty sivukartta helpottaa verkkosivujen suunnittelijoiden ja kehittäjien sekä sisältöstrategien työtä. Et ehkä ole täysin tietoinen tiedonkulusta verkkosivuston suunnittelun aikana. Mutta voit luoda likimääräisen ohjeen. Voit esimerkiksi luoda merkintöjä, kuten verkkosivut, lomakkeet, videot, live-syötteet ja blogikirjoitukset, ja asettaa ne järjestykseen.

4. Sisällön luominen

Sisältö on tärkeä osa verkkosivustoasi. Sisältö on tärkeää, koska se sitouttaa kohdeyleisöäsi ja tehostaa myös hakukoneoptimointia (SEO). Molemmat elementit ovat ratkaisevia, jotta kävijät ryhtyisivät seuraaviin toimiin ja muuttuisivat liidiksi, mahdollisiksi asiakkaiksi ja ostajiksi.

Joten, suunnittelemalla sisällön luominen ennen verkkosivuston luomista on tärkeää. Sisällysluettelon luomisen pitäisi antaa sinulle karkea käsitys siitä, kuinka paljon sisältöä sinun on luotava. Tämä auttaa sinua luomaan sisältösuunnitelman.

Ole tarkka, kun laadit sisältösuunnitelmaa. Jos verkkosivustosi sisältää esimerkiksi blogikirjoituksia, määrittele, kuinka monta blogikirjoitusta haluat julkaista, ja mainitse myös julkaisutiheys. Jos tarjoat e-kirjaa tai raporttia, mainitse, kuinka paljon asiakkaat voivat ladata tällaista sisältöä.

Ota huomioon myös markkinointitavoitteesi, sillä haluat, että sisältösi tuottaa myös näitä tavoitteita. Jos markkinointitavoitteesi on esimerkiksi liidien luominen, voit sisällyttää sisältöösi toimintakutsun, joka ohjaa asiakkaat lomakkeelle, jossa pyydetään heidän tietojaan.

5. Lankakehikon luominen

verkkosivujen suunnittelu rautalankamalli sisu digital
verkkosivujen suunnittelu-johdinrunko-sisu-digitaalinen

Kun sinulla on perus sisältöstrategia paikallaan, seuraava vaihe on määritellä sisällön kulku. Sisältövirran luominen antaa sinulle selkeän kuvan siitä, mihin sisältösi on menossa ja onko se visioimasi polku. Lisäksi sisältövirta antaa sinulle käsityksen siitä, kuinka hyvän sisältökokemuksen voit luoda kävijöille.

A wireframe on työkalu, joka auttaa sinua määrittelemään sisällönkulun. Lankarunko on samanlainen kuin arkkitehtien projektejaan varten laatima pohjapiirustus. Wireframe voidaan kehittää käsin tai piirtää digitaalisesti.

Hyvin kehitetty rautalankamalli on selkeä yleiskuva jokaisesta verkkosivusta. Se sisältää yksityiskohtaiset tiedot sivun asettelusta, sisällön sijoittelusta, sisällön toiminnasta ja käyttäjien sisällön navigointipisteistä.

Kehittämällä rautalankamalli saadaan 3 keskeistä hyötyä:
- Lankarunko antaa sinulle selkeän käsityksen siitä, mitä verkkosivusi sisältää. Siinä määritetään kunkin tilan elementti. Ymmärrät esimerkiksi, mihin toimintakutsu sijoitetaan ja mihin sankarikuva otetaan käyttöön.

Tällaisten yksityiskohtaisten eritelmien avulla rautalankamalli kertoo sidosryhmille, kuinka paljon tilaa heillä on käytettävissään verkkosivulla.

Lankamalli auttaa sinua tarkastelemaan verkkosivua kaikkine ominaisuuksineen. Tämä on oikea vaihe tunnistaa elementit, jotka eivät sovi yhteen sivun muiden ominaisuuksien kanssa, ja poistaa ne.

- Lankakehys helpottaa projektin sidosryhmien, kuten verkkosivuston omistajien, suunnittelijoiden ja kehittäjien sekä sisällöntuottajien, välistä viestintää. Se auttaa sidosryhmiä ideoimaan ja kehittämään käyttäjäystävällisempiä ideoita.

Käyttäjätestauksen järjestäminen rautalankamallinnuksen alkuvaiheessa auttaa selkeyttämään käyttäjävaatimuksia. Lankamallin avulla voit ymmärtää, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa käyttöliittymän kanssa.

Voit luoda asiakkaillesi rautalankamallin avulla verkkosivuston, jossa on helppo navigoida ja jota on helppo ymmärtää.

- Wireframes on helppo ja halvempi luoda. Käsin tehdyt rautalankamallit maksavat paperitavaraa. Digitaaliset rautalankamallit ovat yksinkertaisempia luoda, ja ne valmistuvat muutamassa minuutissa.

On olemassa matala-uskottavia rautalankamalleja, jotka ovat verkkosivun karkea luurankomuotoinen esitys. Niihin sisältyy yksinkertaisia kuvia, tilaa pitävää sisältöä ja lohkomuotoja. Koska ne ovat vain karkeasti luonnosteltuja, matala-uskottavuuden rautalankamalleilta ei voida odottaa pikselitarkkuutta tai selkeitä muotoja.

Keskipitkän todenmukaisuuden rautalankamallit ovat tarkempia kuin matalan todenmukaisuuden rautalankamallit. Ne ovat yleensä mustavalkoisia. Harmaan eri sävyjä voidaan kuitenkin käyttää osoittamaan elementtien merkitystä verkkosivulla.

Sisällön elementit, kuten otsikot ja runko, esitetään eriasteisesti korostettuina, jotta voidaan määritellä luontainen ero. Näissä rautalankamalleissa määritellään kaikki verkkosivun ominaisuudet yksityiskohtaisemmin kuin matalan uskottavuuden rautalankamalleissa.

Tarkat rautalankamallit ovat erittäin tarkkoja ja pikselitarkkoja. Nämä rautalankamallit sisältävät oikeita kuvia (ei täytekuvia, kuten muissa rautalankamallityypeissä) ja asiaankuuluvaa sisältöä, jotta verkkosivun erityispiirteet olisivat selkeämpiä.

Koska korkean uskottavuuden rautalankamallit ovat yksityiskohtaisia, niitä käytetään esimerkiksi monimutkaisten valikkojärjestelmien ja interaktiivisten elementtien, kuten karttojen, esittämiseen.

6. Visuaalisten elementtien visualisointi

Tässä vaiheessa suunnitellaan verkkosivuston varsinainen ulkoasu. Tässä vaiheessa päätetään brändielementeistä, kuten logoista, väreistä ja kuvista.

Kokeneet suunnittelijat ja muotoilijat suosittelevat yleensä huomiota herättävää suunnittelua, jossa on vain tarkoitusta palvelevia elementtejä. Vaikka kuvat ovatkin tärkeitä, niiden sisällyttäminen ilman tarkoitusta voi johtaa turhaan käytettyyn vaivaan ja huonoon käyttökokemukseen.

7. Ota käyttöön hyväksymisprosessi

Verkkosivuprojektiin osallistuu luonnostaan useita sidosryhmiä. Ideoita, töitä ja korjauksia on varmasti useita, minkä vuoksi hyväksymisprosessi on ratkaisevan tärkeä. Vaikka työskentelisitkin ulkopuolisen toimiston kanssa, hyväksymisprosessi auttaa pääsemään lopulliseen päätökseen ilman epäselvyyksiä.

Luo hyväksymisprosessin hierarkia, jotta sidosryhmät tietävät, mikä viranomainen tekee lopullisen päätöksen. Jos työhön osallistuu ulkopuolinen virasto, työnkulusta on laadittava kirjallinen asiakirja, ja virastolta on saatava suostumus. Näin varmistetaan prosessin sujuvampi kulku.

8. Aikataulut

verkkosivujen suunnittelu-aikataulu-sisu-digital

Aikataulut ovat tärkeitä, jotta tiimi voi suunnitella tehtävänsä, asettaa tavoitteet ja saavuttaa ne. Realistiset aikataulut motivoivat tiimiä keskittymään asetettuihin tavoitteisiin ja saavuttamaan ne.
Suunnittele hankkeen välitavoitteiden aikataulut. Aikatauluissasi olisi mainittava projektin aloittamisajankohta, tehtävien tiheys, välitavoitteiden määrä ja ehdotetut määräajat kullekin välitavoitteelle.

9. Talousarvio ja resurssit

Analysoi resurssit ja määritä vastuualueet ennen projektin aloittamista. Näin varmistat resurssien jatkuvan saatavuuden ja vältät toteutuksen viivästymisen, joka puolestaan voi viivästyttää verkkosivuston käyttöönottoa. Jos teet yhteistyötä viraston kanssa, varmista, että sovitat toimintasi heidän kanssaan yhteen tarpeen mukaan. Määritä edustaja, joka ottaa tarvittaessa paikkasi.

Budjetointi etukäteen antaa sinulle selkeyttä hankkeen menoalueista, toistuvista menoista, kertaluonteisista kustannuksista ja ylläpitokustannuksista. Budjetin suunnittelulla varmistetaan myös, ettet jätä mitään menoaluetta pois, mikä aiheuttaa riskin, että hanke pysähtyy kesken.

Verkkosivuston luomiseen liittyy monia näkökohtia, kuten suunnittelu ja kehittäminen, verkkotunnuksen rekisteröinti, hosting ja ylläpito. Hanki toimistoltasi selvyys tulevista kustannuksista, joita sinulle aiheutuu. Muista, että suunnittelumuutokset aiheuttavat huomattavia maksuja, minkä vuoksi etukäteissuunnittelu on tärkeää.

Johtopäätös

Verkkosivuston suunnittelu on yhtä tärkeää kuin yrityksesi muiden osa-alueiden suunnittelu. Hyvin laaditun verkkosivusuunnitelman avulla voit rakentaa verkkosivuston, joka toteuttaa visiosi ja tuottaa konkreettisia ja aineettomia hyötyjä pitkällä aikavälillä.

Jos olet valmis suunnittelemaan verkkosivusi, sitten Ota yhteyttä. Meidän WordPress web suunnittelupalvelu voi auttaa sinua eri vaihtoehtojen kanssa WordPress-sivuston suunnittelussa. Voimme opastaa sinua verkkosivuston suunnittelusta käynnistämiseen asti. Lue lisää siitä, mitä voimme tarjota.

Jaa tämä viesti

Jaa linkedin:ssä
Jaa facebook:ssä
Jaa twitter:ssä
Jaa email:ssä

Piditkö tästä artikkelista?

Meillä on paljon enemmän! Liity sähköpostilistallemme ja saat uusimmat uutiset ja artikkelit suoraan sähköpostiisi viikoittain.

Lisää viestejä

Rakenna korkean konvertoivan laskeutumissivun 10 helppoa vaihetta.

Rakenna korkean konvertoivan laskeutumissivun 10 helppoa vaihetta.

Laskeutumissivut lisäävät liikennettä verkkosivustollesi, rakentavat brändiäsi ja parantavat hakukoneoptimointia. Voit helposti sisällyttää sen onnistuneeseen PPC-strategiaan. Yli 68% B2B-yrityksillä on korkean konvertointikyvyn omaava sivu, jonka avulla ne voivat hankkia johtolankoja konversiota varten. Rakenna korkean konvertoivan laskeutumissivun näiden 10 helpon vaiheen avulla.

Lue lisää "