Jos E-commerce (EC) on lyhenne sanoista Electronic Commerce (sähköinen kaupankäynti), S-commerce (SC) tarkoittaa sosiaalisen median kaupankäyntiä eli tavaroiden ja palvelujen ostamista ja myymistä sosiaalisen median kanavissa, pääasiassa Facebookissa ja Instagramissa.
Toinen tähän aiheeseen liittyvä tärkeä termi on M-commerce eli mobiilikauppa (Mobile Commerce, MC). MC on nousussa oleva EY-tyyppi, jossa verkkokauppa tapahtuu mobiililaitteiden, kuten älypuhelinten ja tablettien, välityksellä.
SC:n ja MC:n välillä on tiivis yhteys, koska yhä useammat sosiaalisen median käyttäjät selaavat internetiä matkapuhelimillaan. Eräs Manifestin tutkimus osoittaa, että lähes puolet sosiaalisen median käyttäjistä (46%) käyttää sosiaalista mediaa mieluiten mobiilisovelluksia. Mukaan ComScoren tutkimus, lähes 80 prosenttia kaikesta sosiaaliseen mediaan käytetystä ajasta käytetään mobiilissa.
Koska yhä useammat ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa mobiililaitteidensa kautta, myös SC:n arvo ja merkitys kasvavat. MC ja SC ovat molemmat nopeasti kasvavia aloja niiden ainutlaatuisten ominaisuuksien ja niiden tarjoamien merkittävien etujen, kuten siirrettävyyden, saavutettavuuden ja liitettävyyden, vuoksi.
Yritysten, jotka haluavat myydä tuotteitaan sosiaalisessa mediassa, tulisi mukauttaa markkinointistrategiaansa niin, että se sopii parhaiten asiakkaidensa käyttötottumuksiin. On aika tehdä verkkokaupastasi mobiili.
Kuinka paljon ihmiset ostavat SoMe:stä
Ostosten tekeminen Instagramissa -ominaisuuksien avulla käyttäjät voivat ostaa kuvissa ja tarinoissa esiteltyjä tuotteita. Alun perin vain Yhdysvalloissa toteutetun kokeilun jälkeen Instagram laajensi ostettavissa olevat postaukset 44 maahan, mukaan lukien Iso-Britannia, Australia, Saksa ja Kanada, maaliskuussa 2018.
Vuodesta 2017 lähtien, jolloin Facebook lanseerasi "Osta nyt" -ominaisuuden, se on täysin hallinnut markkinoita.
Mukaan Wunderman Thompson Commerce, kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttaa merkittävästi sosiaalinen media, ja Facebookilla on suurin käyttäjäkunta. Toukokuussa 2018 Facebookilla oli yli 2,20 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää, ja näistä käyttäjistä 1,45 miljardia kirjautuu Facebookiin vähintään kerran päivässä.
Big Commerce raportit:
20% verkko-ostajista tekisi todennäköisesti ostoksen Facebookista.
18% ostajista ostaisi tuotteen, josta ystävä on pitänyt Facebookissa.
21% verkko-ostajista ostaisi tuotemerkin Facebook-postauksessa esitellyn tuotteen.
Miten sosiaalisen median käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa brändien kanssa
On ratkaisevan tärkeää tietää, miten käyttäytyä tai julkaista viestiä sosiaalisessa mediassa, sillä se kuvastaa brändisi persoonallisuutta ja vaikuttaa siten siihen, että fanisi ostavat tai eivät seuraa!
Sosiaalista mediaa käytetään yhä useammin asiakaspalvelualustana, jossa asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat haluavat vastauksia nopeasti ja reaaliaikaisesti.
Sprout Socialin vuonna 2017 tekemä tutkimus huomautti, että kuluttajat ostavat todennäköisemmin sellaisilta tuotemerkeiltä, jotka reagoivat aktiivisesti verkkopalautteeseen ja -kommentteihin, tarjoavat kampanjoita ja tuottavat opettavaista sisältöä sosiaalisessa mediassa.
SoMe-ostosten tulevaisuuden suuntaukset
1. Mikrovaikuttajamarkkinointi varastaa valokeilan.
Mikrovaikuttajilla, joilla on 2 000-50 000 yleisön jäsentä, on suuri vaikutusvalta siihen, mitä tuotteita ja palveluita kuluttajat ostavat. Heitä pidetään asiantuntijoina omassa markkinarakossaan, esimerkiksi ruokabloggaaja, paikallinen muotiguru tai fitness-guru.
Mikrovaikuttajilla on pienempi yleisöpohja mutta syvempi yhteys seuraajiinsa. He tuottavat laadukasta, brändin mukaista sisältöä, ja mikä tärkeintä, heidän on todettu tuottavan merkityksellistä sitoutumista ja henkilökohtaista vuorovaikutusta. Ne ovat nykyään markkinoinnin kultaa.
Itse asiassa vaikuttajat, joilla on 1 000 seuraajaa, tuottivat 85% suurempi sitoutuminen kuin ne, joilla on 100 000 seuraajaa. On mielenkiintoista huomata, että seuraajien määrän kasvaessa sitoutuminen yleensä vähenee.
Mikrovaikuttajien seuraajat pitävät itseään pikemminkin vaikuttajan vertaisina kuin faneina - ja 84% kuluttajista sanoo, että he luottavat vertaistensa suosituksiin mainonnan sijaan.
2. Keskusteleva tekoäly (AI) parantaa asiakaskokemusta.
Gartner ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä 85% asiakaskohtaamisista hoidetaan ilman ihmisen osallistumista ja 25% asiakastuesta ja -palveluista integroidaan virtuaaliavustajiin.
E-residenssin mukaan tekoäly (AI) on pystynyt hallitsemaan 45% asiakaskysymystä live-chatista vuonna 2018. Sosiaalisen median chatbot on kuluttajien ja brändien välisen viestinnän tulevaisuus.
Chatbot (keskusteleva tekoäly) on ohjelmisto, joka on suunniteltu simuloimaan ihmisten välistä keskustelua, ja ne toimivat usein tekoälyn ja koneoppimisen avulla.
Seuraavien viiden vuoden aikana puolet maailman väestöstä käyttää arviolta aktiivisesti verkkoviestisovelluksia (Messenger, Whatsapp, Viber jne.). Ja viestisovellus on yksi parhaista alustoista chatbottien toiminnalle.
3. Nopeasti liikkuva kuluttajasisältö (FMCC) toimii parhaiten.
FMCC on luotu pääasiassa verkkosisällön kulutusta varten, ja sitä voidaan jakaa nopeasti. Tämäntyyppinen sisältö sopii täydellisesti nykyaikaisten kuluttajien tarpeisiin, jotka ovat usein liikkeellä ja selaavat sosiaalisen median syötteitä junassa tai ateriaa odottaessaan. Kiireisillä asiakkailla ei ole aikaa käydä tarkistamassa yrityksen verkkosivuja, vaan he klikkaavat osta suoraan luettuaan postauksen tuotteesta, jos he ovat vakuuttuneita. He eivät myöskään kaipaa monimutkaista sisältöä vaan suoraviivaista, helposti seurattavaa ja hieman viihdyttävää.
Yksi parhaiten toimivista FMCC-muodoista on video, koska sen katsominen on nopeampaa ja vaivattomampaa kuin lukeminen. Sosiaalisen median alustat päivittävät jatkuvasti toimintoja, jotka edistävät videosisältöä.
Facebook otti hiljattain käyttöön kourallisen ominaisuuksia, joiden avulla amatöörivideoiden luominen on nopeaa ja helppoa. Heidän videonluontipakettinsa avulla voit luoda mobiilioptimoituja sosiaalisia videoita, jotka perustuvat ennalta valittuihin kuviin, logoihin ja tekstipeitteisiin, ilman suurta budjettia.
Vuonna 2018 Instagram lanseerasi IGTV:n, sovelluksen pitkien videoiden katseluun. Se on suunniteltu Instagram-yleisöä ajatellen: se on koko ruudun kokoinen pystysuora kokemus.
IGTV antaa nyt brändeille mahdollisuuden luoda jopa tunnin pituisia videoita. Verrattuna tavalliseen 60 sekuntiin, jonka Instagram yleensä sallii, tämä on suuri muutos, jonka avulla tuotteita ja palveluita voidaan markkinoida asiakkaille houkuttelevammalla tavalla.
S-kauppa - tulevaisuus täynnä kasvupotentiaalia
Sosiaalisen median alustat ovat rakentaneet kunnollista infrastruktuuria, joka tukee sähköistä kaupankäyntiä. Kuluttajat ovat jo vakiinnuttaneet tapansa tehdä ostoksia matkapuhelimella. On selvää, että vuosi 2019 tulee olemaan sosiaalisen median ostamisen nousuvuosi.
S-kauppa antaa kuluttajille mahdollisuuden hyödyntää yhteisönsä voimaa ostostensa eduksi. Kuluttajat käyttävät näitä alustoja jakamaan ostamiaan tuotteita ja keskustelemaan niistä, mikä helpottaa luotettavan verkoston luomista, jossa ihmiset tekevät hyvin perusteltuja ostoksia.