Facebookista on viime vuosina tullut osa päivittäistä rutiinia. Huomaamme harvoin tätä käytöstä, vaikka tarkistamme puhelimemme ja kannettavamme joka minuutti. Facebook on asteittain tunkeutunut elämäämme ja muuttanut tottumuksiamme. Sosiaalisen median kanava auttaa meitä saamaan ja jakamaan tietoa ihmisille helposti sekä olemaan yhteydessä tonneihin käyttäjiin ympäri maailmaa.
Vuonna 2004 tapahtuneesta lanseerauksesta on kulunut yli 15 vuotta, mutta käyttäjämäärät kasvavat edelleen tasaisesti joka vuosi. Tämän pitkän perustamisajanjakson aikana on tehty monia merkittäviä muutoksia. Tässä artikkelissa selvitämme tärkeimmät tärkeät tilastot ja luvut, jotka kaikkien tulisi tietää Facebookista vuonna 2021.
Vähemmän teini-ikäisiä käyttää Facebookia nyt kuin aiempina vuosina. Tällä hetkellä vain 51% 13-17-vuotiaista amerikkalaisista teini-ikäisistä käyttää Facebookia. Vuonna 2015 luku oli 71%.
Yli 65-vuotiaat käyttäjät ovat Facebookin nopeimmin kasvava ryhmä. "Hiljainen" sukupolvi oli kasvanut alustalla 26%:stä vuonna 2018 lähes 40%:hen vuonna 2019.
Vuonna 1945 syntyneiden käyttäjien eli hiljaisen sukupolven määrä on kasvanut voimakkaasti vuonna 2019 ja vuoden 2020 alussa. Tämä ryhmä on kasvanut vuoden 2018 26%:stä noin 40%:hen vuonna 2019 Facebook-alustalla. Kun taas Millennials ja Boomers nousi vain 2%, ja jopa Gen-Z-käyttäjien väheneminen.
Facebookin teini-ikäisten käyttäjien määrä on muuttunut valtavasti. Vuonna 2015 Facebookissa oli 71% aktiivista teini-ikäistä käyttäjää. Viisi vuotta myöhemmin Facebookia käyttävien 13-17-vuotiaiden amerikkalaisten teini-ikäisten määrä laski 51%:een.
Huolimatta siitä, että vanhemman sukupolven kasvu ja teini-ikäisten käyttäjien väheneminen Facebookissa, nuoret aikuiset ovat edelleen hallitsevia käyttäjiä tällä alustalla, joka on miehitetty 65% (Statista, 2019). Se ei ole kovin yleistä kuin 4, 5 vuotta sitten, mutta Facebook on kuitenkin edelleen johtavassa asemassa sosiaalisen median kanavien joukossa. Millennials ja Gen-Z on tullut tärkein kohdeyleisö useimmille mainostajille Facebookissa. Demografian ymmärtäminen auttaa yrityksiä tehostamaan brändiään tehokkaasti ja saamaan hyötyä markkinoinnista.
Vain 10% Facebookin käyttäjistä asuu Yhdysvalloissa tai Kanadassa. Vaikka Aasian ja Tyynenmeren alueen käyttäjiä on lähes 41,3% Facebookin kuukausittaisista aktiivisista käyttäjistä (MAU), vain 10,1% on käyttäjien määrä Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Kuitenkin yli 48% Facebookin mainostuloista tulee Yhdysvalloista ja Kanadasta. Vastoin yleistä uskomusta 69% aikuisista Yhdysvalloissa sanoi käyttävänsä Facebookia (Pew Center, 2019). Huolimatta maailmanlaajuisesta alhaisesta käyttäjäsuhteesta monet amerikkalaiset ovat käyttäneet Facebookia. Toisin kuin muualla maailmassa, 68% näistä Facebookin käyttäjistä on 50-64-vuotiaita. Tämä on arvokasta tietoa markkinoijille, jotta he voivat tunnistaa tarkan kohderyhmän, jolle kohderyhmä kannattaa kohdistaa. Lue lisää!
74% suurituloisista on Facebookin käyttäjiä. Suurituloisten keskuudessa Facebookin käyttö on huomattavaa ja ylittää jopa LinkedInin, joka on vain 49% yli $75 000 tienaavista käyttäjistä. YouTube on ainoa sosiaalisen median sivusto, jonka kattavuus on suurempi 83 prosentilla suurituloisista.
Katso lisää vinkkejä Facebookin optimoinnista täällä!