"Sisältö on kuningas". Olet varmasti kuullut tuon monta kertaa. Mutta miksi se on kuningas? Seuraavassa on muutamia tilastoja, jotka voivat vastata tähän kysymykseen:
- 77% internetin käyttäjistä lukee blogeja erittäin säännöllisesti.
- 57% sosiaalisen median käyttäjistä seuraa brändin sosiaalista tiliä, jotta he voivat saada tietoa uusista tuotteista ja palveluista.
- Yli 50% kaikista podcastin kuuntelijoista ostaa todennäköisemmin tuotteita, joita he kuulevat mainostettavan podcastissa, kuin perinteisten mainosten kautta.
- Infografiikka voi lisätä verkkosivustojen liikennettä jopa 12%.
- Videot kuuma ja kylmät sähköpostit kasvattaa CTR:ää huikeat 300%
Jos harkitset erityisesti Suomen markkinoita:
- 56% 25-34-vuotiaiden ikäryhmästä lukee blogeja päivittäin. Seuraavaksi eniten lukijoita on 54% 35-44-vuotiaiden ryhmässä ja 52% 45-54-vuotiaiden ryhmässä.
- Yli 60% Suomen väestöstä käyttää aktiivisesti sosiaalista mediaa yhteydenpitoon läheisten kanssa ja brändi-ilmoitusten seuraamiseen.
- Suomessa lähes 50% kuuntelee vuosittain viihdeaiheisia podcasteja. Tämän jälkeen 35% väestöstä saa ajankohtaistietonsa podcasteista.
Voisimme jatkaa. Mutta nämä tilastot osoittavat, että sisällön voima on ilmiömäinen. Siksi yritysten - niin suurten kuin pientenkin - tulisi harjoittaa sisältömarkkinointia. Tässä artikkelissa tarkastelemme parhaita käytäntöjä ja tekniikoita, joita voit ottaa käyttöön, jotta sisältömarkkinointikampanjoistasi tulisi raivokas menestys.
Tarvitaan vain seuraavat neljä askelta, jotta saat todella tehokkaita tuloksia sisältömarkkinointikampanjastasi:
Kiinnitä huomiota yleisösi tarpeisiin
Monet tuotemerkit ottavat käyttöön "push"-lähestymistapa sisältömarkkinointiin "pull"-lähestymistavan sijaan. Tarkoitamme, että he kirjaimellisesti työntävät sisältöä, jota he haluavat mainostaa, miettimättä, haluaako tai tarvitseeko yleisö sitä. Tämä on yksi varmimmista tavoista menettää potentiaalinen asiakaskunta hyvin nopeasti.
Sen sijaan sisältömarkkinointikampanjasi painopisteen on oltava yleisön "vetämisessä" luoksesi. Ainoa tapa tehdä tämä on luoda sisältöä, josta yleisösi todella nauttii.
Sinun on pohdittava aktiivisesti, millaista sisältöä yleisösi haluaa käyttää ja mistä he pitävät ja mistä eivät pidä. Heidän makunsa mukaisen sisällön luominen auttaa sinua rakentamaan vankan seuraajakunnan. Tämä antaa sinulle viime kädessä vapauden edistää sellaista sisältöä, jota todella haluat työntää eteenpäin.
Nyt saatat miettiä, miten luoda sisältöä, josta yleisösi pitää ja johon se sitoutuu. Seuraavassa on kolme strategiaa tähän tarkoitukseen:
Puhu yleisölle
Yksi parhaista tavoista tietää, mitä sisältöä sosiaalisen median seuraajasi, blogisi lukijat ja podcastin kuuntelijat haluavat sinulta, on vain kysyä heiltä. Keskustelemalla ja hankkimalla sisältöideoita seuraajilta varmistat, ettet koskaan jää paitsi tavoitteestasi.
Yleisöltä voi saada sisältöideoita muun muassa seuraavilla tavoilla:
- Luo kysely tai palautelomake
Tämä on erityisen hyvä tekniikka, kun käytät sosiaalista mediaa. Instagramin ja Facebookin kaltaisilla alustoilla on vaihtoehtoja, joilla voit luoda kyselyitä ja palautelomakkeita, joilla voit pyytää tietoja seuraajilta.
- Aloita keskustelu
Voit myös aloittaa keskustelun jostain toimialallesi tai markkinarakenteellesi tärkeästä aiheesta ja kutsua yleisösi osallistumaan keskusteluun. Voit myös keskustella ajankohtaisista tapahtumista. Lukemalla heidän kommenttejaan saat käsityksen siitä, mitä he ajattelevat/ tuntevat keskusteluaiheesta. Voit sitten räätälöidä sisältösi yleisösi näkemysten mukaan.
- Päätä sisältöosi kysymykseen
Oletetaan, että kirjoitat artikkelin aiheesta "5 tapaa suojella itseäsi Covid19 Transmissionilta". Voit päättää artikkelisi kysymykseen kuten - "Mitä teet suojautuaksesi koronaviruspandemialta?". Tällaiset kysymykset toimivat kutsuna keskusteluun. Kaikki lukijasi kommentit tai vastaukset voivat olla aiheena tuleville blogikirjoituksille. Voit noudattaa samaa käytäntöä podcastien, videoiden, Gif-kuvausten, infografiikoiden ja sosiaalisen median julkaisujen kohdalla.
Sosiaalinen kuuntelu
Yli 3,8 miljardia ihmistä käyttää nykyään sosiaalista mediaa. Jokainen henkilö julkaisee tilillään erilaista sisältöä. He jakavat sisältöä eri tekijöiltä - joskus myös sisältöä, jossa on ristiriitaisia näkökulmia. Tämä voi aiheuttaa paljon hämmentävää tietoa, jota pitää seuloa, kun yrität ymmärtää yleisösi psyykeä verkossa. Tässä kohtaa sosiaalisen kuuntelun työkalut tulevat kuvaan mukaan.
Sosiaalinen kuuntelu on prosessi, jossa kuunnellaan kohdeyleisön pulssia ja selvitetään, miten he sitoutuvat verkossa. Kun käytät sosiaalisen kuuntelun työkaluja, voit:
- Tunnista nykyiset sosiaalisen median trendit ja sisältötrendit, joista ihmiset puhuvat.
- Arvioi kohdeyleisösi tunteita tiettyjä trendejä ja aiheita kohtaan.
- Selvitä, kuinka monet ihmiset puhuvat brändistäsi, ja olla vuorovaikutuksessa sinua mainitsevien ihmisten kanssa viesteissään.
- Ymmärrä yleisösi mielipiteet brändistäsi ja sisällöstäsi.
- Selvitä, mitä mieltä yleisösi on kilpailijoistasi ja heidän sisällöstään.
Kaivamiesi tietojen avulla voit luoda todella kohdennetun ja kohdennetun sisältömarkkinointikampanjan, joka on räätälöity yleisösi makuun ja tarpeisiin.
Jos et tällä hetkellä käytä sosiaalisen kuuntelun työkaluja, suosittelemme seuraavia työkaluja:
- Hootsuite
- Synthesio
- Audiense
- Mentionlytics
- Talkwalker
Kilpailijan analyysi
Lopuksi, loistava tapa luoda sisältöä, josta yleisösi nauttii ja josta se haluaa tietää, on osallistua kilpailijoiden sisällönanalyysi. Jokaisella yrityksellä on kilpailijoita. On hyvin todennäköistä, että sinulla on kilpailija, joka päihittää sinut sisältömarkkinoinnissaan. Kun olet uusi yritys ja rakennat yleisöpohjaasi, on todella hyödyllistä tutkia kilpailijasi sisällöntuotantoa ja markkinointistrategiaa.
Miten siis analysoit kilpailijasi sisältömarkkinointistrategiaa?
- Tutki, millaisista tuotteista/palveluista he luovat sisältöä.
Kilpailijasi ei tavoittele kaikkia yleisösi segmenttejä. Analysoimalla, millaisia tuotteita ja palveluja he myyvät, voit selvittää, mitä yleisösi segmenttejä ei ole vielä kohdennettu. Sisältösi voidaan suunnata niille.
- Arvioi heidän SEO-strategiaansa
Minkä tyyppisiin avainsanoihin kilpailijasi kohdistuvat? Mikä on heidän sijoituksensa hakukoneissa? Millaista liikennettä heidän SEO-strategiansa houkuttelee? Näiden vastausten perusteella voit muokata SEO-strategiaasi, avainsanatutkimusprosessi ja metaluonnoksen on oltava samanlainen kuin heidän, jotta myös sinun brändisi näkyy omalle yleisöllesi.
- Harkitse heidän käyttämiään sisältömuotoja
Kaikki yleisösi jäsenet eivät halua lukea pitkiä artikkeleita. Jotkut haluavat mieluummin lyhyitä videoita, podcasteja, infografiikkaa tai dioja. Kannattaa tarkistaa, millaista sisältöä kilpailijasi julkaisevat säännöllisesti. Tämä kertoo sinulle, mitä yleisöjä he eivät vielä tavoittele, ja voit täyttää tämän aukon luomalla sopivaa sisältöä.
Tästä päästään myös seuraavaan parhaaseen käytäntöön, jota sinun on noudatettava - luo kanavakohtaista sisältöä.
Räätälöi sisältö tietylle kanavalle
Maailma on nykyään hyvin sosiaalinen, ja löydät todennäköisesti yleisösi eri sosiaalisen median kanavista. Sisältömarkkinoinnin onnistumisen juju on kuitenkin ymmärtää, että kaikki sisältö ei toimi hyvin kaikissa kanavissa. Sinun on räätälöitävä sisältösi kullekin kanavalle sopivaksi, jotta sisältömarkkinointistrategiasi tuottaa positiivisia tuloksia.
Tarkastellaan nyt eri strategioita, joita voit soveltaa menestyäksesi kussakin sosiaalisen median kanavassa. Muistathan, että optimaalinen aika julkaista viestiä kullakin alustalla ei ole sama kaikilla toimialoilla, joten tarjoamamme tiedot ovat vain perustuvia aikoja. On suositeltavaa tehdä oma tutkimus yleisöllesi sopivimmasta postausajankohdasta.
Facebook on sosiaalisista media-alustoista monipuolisin. Se antaa sinulle paljon mahdollisuuksia kokeilla erityyppistä sisältöä, jotta voit houkutella erityyppistä yleisöä.
Muutamia asioita, joita voisit tehdä, ovat:
- Aloita Facebook Live -video - Yli 2 miljardia ihmistä katsoo Facebook Live -videoita vuosittain.
- Julkaise yrityksesi kulissien takaisia tarinoita ja herätä yrityksesi eloon.
- Kommentoi ajankohtaisia aiheita ja pyydä ihmisiä osallistumaan.
- Käytä Facebookia tarinoiden kertomiseen - brändistäsi, kustakin tuotteesta/palvelusta, työntekijöistä, muista asiakkaista jne.
- Järjestä tietokilpailuja, kyselyitä, kilpailuja, lahjakortteja ja muuta vuorovaikutteista sisältöä, joka houkuttelee ihmisiä mukaan.
- Jaa alennuksia, tarjouksia ja muita lyijymagneetteja, joita potentiaaliset asiakkaat rakastavat.
Postitukseen liittyvät tekniset seikat:
- Paras aika julkaista Facebookissa: 6:00-8:00 JA 13:00-17:00.
- Parhaat päivät Facebookissa julkaisemiseen: Keskiviikko.
- Kuinka usein sinun pitäisi julkaista Facebookissa: Kerran päivässä.
- Postauksen merkin pituus Facebookissa: 63 206 merkkiä.
- Videon pituus Facebookia varten: Enintään 240 minuuttia (syötteessä) ja enintään 120 sekuntia (tarinoissa).
Instagram on loistava paikka, jos haluat edistää visuaalista sisältömarkkinointistrategiaa. Joitakin parhaita tapoja käyttää sisältöä Instagramissa ovat:
- Tarinoiden avulla voit antaa ihmisille kurkistuksen brändisi persoonallisuuteen.
- Käytä IGTV:tä tuotteiden esittelyyn ja liiketoiminnan usein kysyttyihin kysymyksiin vastaamiseen.
- Haastattele jotakuta tärkeää henkilöä omalla alueellasi ja suoratoistetaan se suorana lähetyksenä.
- Julkaise korkearesoluutioisia valokuvia tuotteistasi/palveluistasi, työntekijöistäsi, toimistotiloistasi ja kulissien takaisesta toiminnasta.
- Jaa inspiroivien ihmisten sitaatteja, jotka ovat linjassa brändisi identiteetin kanssa.
- Järjestä Instagram haltuunotto ottamalla kumppaniksi kuuluisan sisällöntuottajan omalla alueellasi.
Postitukseen liittyvät tekniset seikat:
- Paras aika julkaista Instagramissa: 8:00-12:00 JA 16:00-17:00.
- Parhaat päivät julkaista Instagramissa: Tiistai, keskiviikko ja torstai.
- Kuinka usein sinun pitäisi julkaista Instagramissa: 2-3 viestiä päivässä.
- Kuvatekstin merkin pituus Instagramissa: 2200 merkkiä (lyhennetään 125 merkin jälkeen).
- IGTV-tiedoston koko: Alle 650MB alle 10 minuutin pituisille videoille ja enintään 3,6GB enintään 1 tunnin pituisille videoille. Videoiden on oltava 1080 x 1920 pikseliä ja MP4-muodossa.
LinkedIn on luotu sosiaaliseksi verkostoksi ammattilaisille ja yrityksille. Etenkin B2B-markkinoilla LinkedIn on osoittautunut erinomaiseksi lähteeksi luoda johtolankaa. Yrityskeskeisenä alustana LinkedIn on täydellinen kanava:
- Jaa alan asiantuntemusta ja tietoa.
- Julkaise luetteloita ja miten-kirjoituksia.
- Julkaise otteita tekemistäsi asiantuntijahaastatteluista.
- Lähetä alkuperäinen yritystutkimus.
- Jaa yrityspäivityksiäsi.
Postitukseen liittyvät tekniset seikat:
- Paras aika julkaista LinkedInissä: 8:00-11:00 JA 12:00-14:00.
- Parhaat päivät julkaista LinkedInissä: Tiistai, keskiviikko ja torstai.
- Kuinka usein sinun tulisi julkaista LinkedInissä: 2-5 kertaa viikossa.
- Profiilin tilapäivityksen viestin merkkien pituus: 1 300 merkkiä.
- Artikkelin rungon tekstin merkin pituus: 110 000 merkkiä.
YouTube
YouTube on yhä suositumpi nykyään, koska se on millenniaalien ja nuorempien ikäluokkien eniten käyttämä foorumi. Joitakin hyviä tapoja toteuttaa sisältömarkkinointikampanjoita YouTubessa ovat mm. seuraavat:
- Unboxing-videot tai arvostelut.
- Vlogit kokemuksistasi tuotteesi/palvelusi käytöstä.
- Komedialliset sketsit, joissa tuotetta/palvelua käytetään rekvisiittana.
- Ohjevideot, joissa näytetään, miten jokin asia tehdään.
- Opetus-/selitysvideot, joissa on valkoinen taulu tai värillinen animaatio.
- Videokoosteet.
- Tuote- ja vertailuvideot.
- Haastevideot.
Postitukseen liittyvät tekniset seikat:
- Paras aika julkaista YouTubessa: 8:00-11:00 JA 17:00-21:00.
- Parhaat päivät julkaista YouTubeen: Keskiviikko, perjantai ja lauantai.
- Kuinka usein sinun pitäisi julkaista YouTubessa: Yksi video viikossa.
- Suositellut videoresoluutiot: 1080p: 1920×1080, 1440p: 2560×1440 ja 2160p: 3840×2160
Muut kanavat
Edellä mainittujen kolmen ensisijaisen alustan lisäksi on olemassa muutama muukin, joita voit hyödyntää sisältömarkkinointikampanjassasi:
- Pintaa kuvia parhaista tuotteistasi ja palveluistasi.
- Jaa pinssejä paikoista, joista asiakkaasi ovat kotoisin, tai resepteistä/tuotteista, joita ihmiset ovat valmistaneet materiaaleistasi.
- Luo teemapohjaisia tauluja, joihin käyttäjät osallistuvat mielellään.
- Käytä rikkaita pinssejä vakuuttavien kuvausten antamiseen ja ideoiden jakamiseen.
- Kysy kysymyksiä, jotka saavat yleisön ajattelemaan.
- Käytä Twitteriä reagoivan asiakaspalvelutiimin pyörittämiseen ja hyödynnä näitä keskusteluja hienovaraisesti tuotteidesi mainostamiseen.
- Jaa tärkeitä ajankohtaisia asioita.
- Kerro mielipiteesi ajankohtaisista aiheista.
- Tee brändi-ilmoituksia.
Sisällön uudelleenkäyttö ja ristiinjulkaisu
Tässä on kanavakohtaiseen sisältöön liittyvä asia. Nämä sisältömuodot eivät välttämättä rajoitu edellä käsiteltyihin alustoihin. Voit käyttää niitä myös muilla alustoilla, jos käytät niitä uudelleen.
Sisällön uudelleenkäytöllä tarkoitetaan prosessia, jossa yksi sisältömuoto muutetaan toiseen muotoon. Tämä on sisältömarkkinointistrategia, jonka avulla voit:
- Julkaise jatkuvasti tasaista ja monipuolista sisältöä verkossa.
- Kohdenna yleisösi eri segmentteihin, jotka ovat tähän asti olleet sitoutumattomia.
- Estä potentiaalisia asiakkaitasi kyllästymästä samantyyppiseen sisältöön.
- Tarjoa uusia näkökulmia sisältöön ennennäkemättömällä tavalla.
Miten voit siis uudelleenkäyttää sisältösi?
- Lisää uutta tietoa ja tutkimusta olemassa oleviin blogikirjoituksiin.
- Käytä luetuimpia blogejasi inspiraationa päivittäisiin/viikoittaisiin sähköpostiviesteihin tilaajille.
- Yhdistä kaksi tai useampia toisiinsa liittyviä blogikirjoituksia ja luo yksityiskohtainen pilaripostaus tai opas.
- Tutustu syvällisesti yhteen blogiin ja tee siitä e-kirja.
- Yhdistä useita e-kirjoja ja luo verkkokurssi.
- Muunna e-kirjasi webinaariksi.
- Muunna videosi instructographics, infografiikat tai datan visualisoinnit.
- Jaottele webinaarit osiin ja kirjoita ne moniosaiseksi artikkeliksi.
- Kerro blogistasi ja luo podcast.
- Tee blogikirjoituksestasi PPT-diapaketti SlideShare-sivustolla.
- Tiivistä artikkelisi keskeiset kohdat ja tee niistä infografiikka.
- Käytä sisäisiä tietojasi (erityisesti tutkimuksia, faktoja ja tilastoja) ja muotoile ne tapaustutkimuksiksi.
- Käytä sisäisiä tietojasi ja alkuperäisiä tutkimustuloksiasi ja tee niistä Twitter-postitusaikataulu.
- Muunna videot podcasteiksi ja päinvastoin.
- Käytä Quorassa vastaamiasi kysymyksiä ja kirjoita niistä yksityiskohtaisia blogikirjoituksia.
- Yhdistä sosiaalisessa mediassa julkaisemasi viestit yhdestä teemasta/aiheesta ja tee niistä infografiikka.
- Ota mukaan tekemäsi asiantuntijahaastattelut ja tee niistä kirja tai podcast-sarja.
- Käytä sosiaalisen median kommentteja inspiraationa luodessasi yrityksellesi FAQ-sivun.
- Laajenna asiakastodistuksia kirjoittamalla/puhumalla videolle "brändikokemuksista".
- Jaa samoja sosiaalisen median viestejä eri aikavyöhykkeillä oleville kohderyhmille.
Tämä on vain jäävuoren huippu. Kun kokeilet sisällön uudelleenkäyttöä, löydät uusia tapoja muuttaa olemassa olevaa sisältöäsi. Sinulla on sitten runsaasti materiaalia, joka riittää vuosiksi, kun harjoitat monialaisen sisältömarkkinoinnin tekemistä.
Käyttäjän luoma sisältö
Viimeinen paras käytäntö, jonka haluamme jakaa kanssasi, on luottaa aina käyttäjien tuottamaan sisältöön.
Asia on siis näin. Tulevat asiakkaat luottavat nykyisten asiakkaiden sanoihin tehdessään ostopäätöstä. Jos käytät sisältöä, jonka asiakas on luonut tuotteesi tai palvelusi käytöstä, se on orgaanisin mahdollinen brändin tukemisen muoto.
Nykyään monet verkkobrändit käyttävät käyttäjien tuottamaa sisältöä vahvasti sisältömarkkinointikampanjoissaan. Näin he tekevät:
- Brändit jakavat käyttäjien Instagram- tai Facebook-tarinoissa lähettämiä kuvia ja videoita omissa tarinoissaan.
- Tuotemerkit julkaisevat blogikirjoituksia, kuten asiakkaiden kirjoittamia arvosteluja ja mielipidekirjoituksia, omissa yritysblogeissaan.
- Tuotemerkit jakavat käyttäjien kuvaamia videoita, kuten tuotteiden purkamisia tai nostoja, sosiaalisen median postauksissaan tai tarinoissaan.
- Tuotemerkit kopioivat ja liittävät asiakasarvosteluja ja suositteluja yhdeltä alustalta toiselle.
- Brändit käynnistävät hashtag-kampanjoita ja kutsuvat yleisönsä osallistumaan niihin jakamalla merkityt viestit omassa syötteessään.
- Tuotemerkit yhdistävät useita asiakasarvioita ja luovat verkkosivustolleen tapaustutkimuksen. Tällaiset tapaustutkimukset osoittavat, miten tuotemerkin tuotteet/palvelut ratkaisivat markkinoiden tarpeen.
- Tuotemerkit keräävät käyttäjiltä omakohtaista tietoa "Tämä vai se" -kyselyiden, mielipidekyselyiden, kyselyiden ja visailujen muodossa ja jakavat tulokset sosiaalisessa mediassa. Ne voivat käyttää saamiaan vastauksia luodakseen blogikirjoituksen, videon tai podcastin jostakin mainitusta yhteisestä teemasta/aiheesta.
Käyttäjien tuottama sisältö on uudelleenkäytetyn sisällön tavoin erittäin monipuolista. Mitä luovempi nykyinen asiakkaasi tai sosiaalisen median seuraajasi on sisällöllisesti, sitä parempia UGC-postauksia voit kuratoida.
Tarvitsetko apua sisältömarkkinointikampanjasi tehostamisessa? Me Sisu Digital:ssä tiedämme, kuinka monimutkaista sisältömarkkinointikampanjan toteuttaminen voi olla. Meillä on vuosien kokemus työskentelystä kaikenkokoisten yritysten kanssa, jotta voimme auttaa niitä toteuttamaan kohdennettuja, yksilöllisiä ja tehokkaita sisältömarkkinointikampanjoita.
Sisältömarkkinointiin ei sovelleta yhden koon mukaista lähestymistapaa. Analysoimme ainutlaatuiset liiketoimintatarpeesi, kohdemarkkinan ominaispiirteet ja yleisön sisällönkulutustrendit ja luomme sitten kampanjan, jonka avulla brändisi loistaa verkossa.
Ensisijaisena tavoitteenamme on varmistaa, että saavutat valitsemasi liiketoiminnalliset tavoitteet, olivatpa ne sitten brändin näkyvyys, liidien tuottaminen, yleisön uudelleen sitouttaminen tai konversiot. Jos haluat hyödyntää vuosien sisältömarkkinoinnin asiantuntemustamme ja taitojamme, ota rohkeasti yhteyttä osoitteeseen Ota yhteyttä tänään. Odotamme innolla yhteistyötä kanssasi sisältömarkkinoinnin matkallasi.