hur man skapar en bra lead magnet

Allt du behöver veta om lead magnets - Hur man gör en bra lead magnet + exempel.

Lead magnets är extremt viktiga för att generera leads eftersom de öppnar vägen för direkt kommunikation med dina potentiella kunder. Läs vår nybörjarguide om hur du skapar en bra lead magnet + exempel.

Människor är inte villiga att dela med sig av sina kontaktuppgifter om de inte har något att vinna på det. Det är där som lead magnets kommer in. Lead magnets är bevisat att de ökar konverteringsgraden för din lead generation-verksamhet.

De garanterar dock inte försäljning, eftersom detta också beror på vilken typ av lead magnet du använder och i vilket skede av köpresan dina kunder befinner sig.

Syftet med en lead magnet är att få kontakt, öka din e-postlista, utbilda och vårda dina kunder. Så att när de är redo att köpa, kommer ditt företag att vara det främsta valet..

1. Vad är en lead magnet?

En lead magnet är ett specialerbjudande som du ger gratis i utbyte mot kontaktinformation. Genom att använda lead magnets får företag värdefull information från potentiella kunder, t.ex. namn, e-postadress, titel, företag, bransch och annan användbar information. Formuläret där du frågar efter dessa uppgifter fungerar som en grind som filtrerar de personer som kommer till ditt innehåll.

Lead magnets är inte det bästa verktyget om du vill bygga upp varumärkeskännedom eftersom du begränsar antalet besökare från personer som inte vill dela med sig av sin information. Men de är perfekta för att generera leads på grund av den kontakt du samlar in.

Allt kan bli en leadmagnet om det ger tillräckligt mycket värde. Det finns olika typer av lead magnets, t.ex. nedladdningsbart innehåll, gratis konsultation, produktdemonstrationer och till och med underhållande lead magnets.

Nedladdningsbart innehåll: uppgradering av innehåll, pdf-version av dina bloggar, e-bok, guidebok, mall, checklista, verktygslåda, resurslista, fusklapp, kalender, utskrivbar, infografik, fallstudier, branschrapport, gratis inspelning av ett evenemang osv.

Kostnadsfri konsultation: gratis coachning, webbseminarium, gratis citat osv.

Produktdemonstration: nedladdning av appen, gratis provversion, begränsat premiummedlemskap, gratis text-/ljudprov, produkthandledning osv.

Underhållning: frågesport, utmaning, enkät, giveaway, kuponger osv.

När marknaden blir mättad med många lead magneter som tävlar om människors information måste marknadsförare hitta ett sätt att förnya sig. Begränsa dig inte till den typiska lead magneten, du behöver bara en som visar upp det värde som din produkt eller tjänst erbjuder och fångar kundens uppmärksamhet.

2. Identifiera din lead magnets värdeerbjudande

2.1 Kundpersonlighet

Innan du funderar på vilken typ av lead magnet som är bra för ditt företag måste du veta vem du ska göra den till. Det bästa sättet att börja är med din kund. Även när du har B2B-kunder säljer du fortfarande till människor med egna motivationer och behov. 

Din kund är inte bara ett nystartat tekniskt företag med 10 anställda. Det finns beslutsfattare, påverkare och andra intressenter som omger det nystartade teknikföretaget. Vem är det du säljer till?

Gräv lite djupare och försök förstå vad det är som dina kunder vill uppnå och vad som hindrar dem från att göra det. Först när du har den kunskapen kan du verkligen veta vilket värde din lead magnet kan erbjuda.

Det är här som en persona för köparen kommer till nytta. Det är en representation av en kundgrupp som delar ett gemensamt värde, behov och flaskhalsar. Detta är den information som en kundpersona bör ha:

  • Ålder
  • Genus
  • Jobb
  • Värde
  • Behöver
  • Mål och motivation
  • Flaskhalsar
  • Beteendemönster

2.2 Värdeförslag

Var mycket specifik om vad du erbjuder: vilka problem löser du och hur löser du dem?

En snabb vinst: problemen är oftast komplexa och kan inte lösas med ett enda innehåll. För att lösa dem krävs flera steg av åtgärder, konstant intag av ny kunskap och stöd från olika verktyg. Om din lead magnet försöker lösa alla dessa problem på en gång kan den lätt förvirra läsarna med för mycket information.

Gör det lätt att konsumera. Ibland räcker det med en liten vinst.. På så sätt kan du också erbjuda en mängd olika lead magnets, bygga upp förtroende och hjälpa dina potentiella kunder att gå vidare till nästa steg i kundresan.

Lösa ett viktigt problem: det viktiga problemet är det som som människor är villiga att spendera pengar på. Titta på dina konkurrenter för att se vad de erbjuder, skugggemenskaper eller marknadsplatser där dina potentiella kunder spenderar sin tid och sina pengar. Du kommer snart att få reda på vad folk pratar om och vad som stämmer överens med deras behov. 

Innehåll i rätt tid: när något är trendigDet är bäst att du fångar den. Single's Day har till exempel inte alltid firats över hela världen. Men efter att Alibabas försäljning har nått över $74,1 miljarder dollar vill många internationella återförsäljare hoppa på tåget. Varför inte prova en leadmagnet som analyserar denna framgång och delar strategi för Single's Day nästa år? Kuponger är också en bra leadmagnet för dessa tillfällen.

3. Utforma din lead magnet

3.1 Vilken typ av lead magnet är bra för ditt företag?

Svaret är: Det beror på dina kunder och var de befinner sig i kundresan. Olika stadier i kundens livscykel kräver olika typer av lead magneter.

Medvetenhet: I det här skedet vill de flesta företag inte ha en grind på sitt innehåll eftersom det begränsar tittandet. Men genom att använda en lead magnet kan du filtrera dina tittare, vilket gör att du vet exakt vilken typ av målgrupp du har. 

Pedagogiska lead magneter som podcasts, infografik och whitepapers gör det möjligt för företag att känna igen sina problem och bygga upp trovärdighet för sitt varumärke.

Övervägande: kunderna börjar erkänna ditt varumärkes auktoritet och anser att dina produkter är lösningen på deras problem. De kommer också att prata med dina konkurrenter och göra jämförelser.

Lead magnets som ger mer information, t.ex. webbseminarier eller fallstudier, är användbara för att introducera din produkt för potentiella kunder. Dessa typer av innehåll låter ditt varumärke prata med potentiella kunder, förstå deras behov och förklara mer om din produkt eller tjänst.

Beslut: Lead magneter som leder till åtgärder som gratis konsultation, kostnadsfria tester och produktdemonstrationer är kraftfulla när det gäller att få dina kunder att nå målet i sin köpresa.

När du vet i vilket skede av kundresan dina kunder befinner sig är det dags att fundera på hur du kan presentera dina lösningar. 

Utnyttja dina styrkor: Om du är bra på att tala kan du göra en video eller vara värd för ett webbseminarium. Om du är mer säker på grafisk design kan du förmedla ditt budskap med hjälp av visuella element. Din lead magnet behöver inte alltid vara textbaserad. 

3.2 CTA

När det gäller lead magnets har det visat sig att CTA-knappar är effektivare än länk-CTA-knappar. 

Gör det djärvt och distinkt.

Ta Dropbox som exempel. Marginalerna runt knappen är tillräckligt stora för att inte förvirra ögonen. Knappen är blå på en vit bakgrund och har en liten mängd svart text, så du vet instinktivt var du ska titta. Din CTA ska fånga tittarnas uppmärksamhet direkt.

För potentiella kunder som befinner sig i slutet av sin köpresa vill du ha en CTA som utlöser en känsla av brådska eller rädsla för att missa något. Inkludera till exempel en tidskänslig rabatt eller ett begränsat erbjudande i din CTA.

Lär dig hur du skriver bättre marknadsföringstexter och CTA:er med vår copywriting-teknik: hur man skapar kraftfulla marknadsföringstexter

A/B-testa dina CTA-knappar: Prova olika färgkombinationer, former, fraser eller positioner för dina CTA:er.. Genom att testa sina CTA:er fick ContentVerse till exempel veta att en rundad ruta ger bättre resultat än en fyrkantig ruta. Om du inte är en erfaren A/B-testare bör du testa endast en variabel åt gången. På så sätt vet du vilken variabel som påverkar konverteringsgraden.

Använd värmekartan: Använd en värmekarta tillsammans med A/B-testning att identifiera vilka områden på webbplatsen som besökarna uppehåller sig på, deras aktiviteter och klickmönster. När du har denna kunskap kan du placera din lead magnet på de "heta" platserna på din webbplats. För detta ändamål kan du prova Microsoft Clarity.

Användning av popup-fönster för att avsluta: Ett av de bästa sätten att visa din lead magnet är faktiskt att använda exit pop-up. Det fungerar ännu bättre när lead magnet är mycket relevant för bloggen. Du kan ställa in det så att lead magnet är som del 2 av din blogg - en mer avancerad del av innehållet som tittarna kan ladda ner om de vill fortsätta att lära sig. Eller så kan det också vara innehåll med mervärde, till exempel en checklista eller mall som är relevant för din blogg.

3.3 Utformning

Innehållet är kung. Men oavsett hur bra ditt innehåll är, En oordentlig design kan få dina läsare att tappa intresset. Om din lead magnet har ett attraktivt omslag kan den faktiskt få fler nedladdningar eller registreringar.

För textfokuserade lead magnets som e-böcker, guideböcker eller pdf-versioner av bloggar är det kanske inte nödvändigt att ha en snygg design. Men för visuella lead magnets som mallar och infografik behöver du ett lämpligt sätt att presentera dem. Det beror också på ditt varumärke, om ditt företag är ett designföretag är det absolut rekommenderat att den visuella profilen för din magnet håller sig till varumärket.

Två kostnadsfria verktyg som vi kan rekommendera dig är Canva och Smartmockup

Canva - Förbättra ditt innehåll 

Även om plattformen saknar omfattande och avancerade funktioner för design, är den erbjuder en stor samling av mallar, ikoner och bilder.. Canva är enkelt och lätt att använda. Det är det perfekta verktyget för designnybörjare som vill öva sig i visuell läskunnighet eller för upptagna soloföretagare som bara vill få ut sina produkter.

Smartmockups - Skapa ett omslag för din lead magnet

Om Canva används för att piffa upp ditt innehåll, skapar Smartmockups, som namnet antyder, mockups åt dig. Du har säkert sett en leadmagnet som utformats för att se ut som en bok, trots att innehållet är en verktygslista eller en branschrapport. Enligt vår gissning bidrar detta förmodligen till att öka trovärdigheten hos din lead magnet eftersom böcker alltid har betraktats som en pålitlig informationskälla.

4. Leverera din lead magnet

De grundläggande stegen för att leverera din lead magnet är följande:

  1. Landningssida 
  2. Tack sida
  3. Lead magnet skickas till e-post / Välkomstmeddelande
  4. Uppföljningsmejl för att vårda din kontakt

4.1 Landningssida/formulär

Den grundläggande strukturen för en landningssida är följande: en kort introduktion om lead magneten och formuläret. Vissa företag inkluderar även en innehållsförteckning för att ge en smygtitt på det som folk är på väg att ladda ner. Vissa går ännu längre och inkluderar ett avsnitt om oss för sina företag. 

Oavsett vad du lägger upp på din landningssida, Din form är det viktigaste elementet. Formulär hjälper dig att få information om dina leads. I de grundläggande formulären efterfrågas vanligtvis information som namn, e-postadress och företag.

Ju mer du frågar, desto mer lär du dig om dina kunder. Men det är en risk och du bör bara göra det när du vet att ditt innehåll är tillräckligt värdefullt. 

Behöver du en landningssida för dina kommande produktlanseringar? Sisu Digital erbjuder tjänster för webbdesign för landningssidor, webbplatser med en sida och webbplatser med flera sidor.

Ser du inte vad som är rätt för ditt företag? Vi utvecklar också webbplatser som är anpassade till ditt företags behov.

Anpassa formuläret utifrån besökarna på din webbplats och deras egenskaper. Vi kan inte specifikt rekommendera anpassningar eftersom vi inte vet vilka verktyg du använder för att skapa landningssidor, men vi kan ge förslag:

  • Förinställ formulärfält för återkommande besökare - undvik upprepade formulärutfyllnader.
  • Dynamiska formulär beroende på enheter, platser och livscykelstadier - maximera användarupplevelsen för dina webbplatsbesökare och lär dig nya saker om dem.
  • Personalisering av webben - visa varje besökare det innehåll och budskap som är rätt för dem.

Att skapa formulär är mer än att bestämma vilken information du ska begära. Det handlar också om den automatisering som sker efter att besökarna på webbplatsen har fyllt i formuläret. Vill du till exempel omdirigera dem till en tacksida eller skicka deras kontaktuppgifter till en databas? 

Det är viktigt att tänka på hur du vill följa upp dina kunder efter att de har fått ditt innehåll.

4.2 Skapa en kampanj för automatiserad marknadsföring

När du har lanserat din lead magnet-kampanj och kontakterna börjar strömma in kan det bli hektiskt. Det är därför du måste föreställa dig den resa som de kommer att göra efter att ha tagit emot ditt innehåll innan du lanserar kampanjen. 

Detta är saker som du bör tänka på:

  • Vart kommer din kontakt att ta vägen? (var lagrar du din databas, eller om du använder ett verktyg för automatiserad marknadsföring, vilken lista kommer de att läggas till).
  • Vad vill du göra med dessa kontakter? (engagera dem i en automatiserad lead-nurturing, skicka en säljare för att följa upp dem?)
  • Vilken typ av innehåll skulle de vilja få för att hålla ditt företag relevant?
  • Vilken typ av uppföljningsmejl kommer du att skicka? Hur många kommer du att skicka?

Om du använder ett avancerat verktyg för automatiserad marknadsföring som ActiveCampaign eller Hubspot finns det miljontals automatiseringsmöjligheter. Men det bästa är att hålla det enkelt. Ju mer komplext ditt system är, desto större är sannolikheten att du kommer att göra bort dig. 

Testa alltid automatiseringen innan du aktiverar den.

För Sisu Digital har vi hållit vår lead-nurturing-kampanj ganska enkel.

  1. Först skickade vi ett tackmejl till dem tillsammans med den lead magnet de begärde.
  1. Två dagar senare introducerar vi dem till en annan lead magnet eller gratis resurser som vi har till vårt förfogande.
  1. Två dagar senare skickar vi dem några av våra blogginlägg som vi anser vara användbara och relevanta för dem.
  1. Under kampanjens två sista dagar ber vi dem att ansluta sig till vårt nyhetsbrev. Om de inte gör det eller om de inte svarar slutar vi att skicka dem e-post.
  1. När de anmäler sig till vårt nyhetsbrev startar automatiseringen och lägger automatiskt till dem i vår e-postlista.
  1. Därefter registreras våra prenumeranter i en RSS-kampanj som meddelar dem när ett nytt blogginlägg läggs till varje vecka. 

Du skulle vilja Tidsplanera din e-postautomatisering på ett effektivt sätt. Skicka inte för många e-postmeddelanden till dina potentiella kunder på kort tid, eftersom det är skräpigt och irriterande. Ta inte heller för lång tid på dig eftersom du vill hålla kontakten med dem medan de fortfarande minns dig.

4.3 Främjande åtgärder

Innehållsmarknadsföring är 20% innehåll och 80% marknadsföring. Ditt innehåll är en guldgruva, att inte vidta några åtgärder för att marknadsföra det är slöseri med bra innehåll. 

Att identifiera din målgrupp, dina konkurrenter och ditt värdeerbjudande är inte bara viktigt för att utforma din lead magnet utan också för att se till att den når rätt person. När du vet var din målgrupp befinner sig vet du vilka kanaler du måste fokusera på när det gäller ansträngning, tid och budget.

De organiska sätten att distribuera din lead magnet är: 

  • Kanaler för sociala medier - Lägg upp den på företagets sida, på din personliga sida och uppmuntra dina anställda att dela den på sina kanaler.
  • Lägg till den i din e-postsignatur, författarbiografi, LinkedIn-profil, och andra sociala profiler.
  • Uppgradering av innehållet i ett blogginlägg - hitta ett relevant blogginlägg med hög prestanda och bifoga din leadmagnet som en popup-fönsterruta.
  • Erbjuda det som en gratispresent i lämpliga Facebook- och LinkedIn-grupper - hitta aktiva grupper som har många av dina målgrupper.
  • Främja den till din e-postlista/prenumeranter.
  • Erbjuda den som en gåva till din publik under dina föredrag 
  • Olika ställen på din webbplats - sidofält, sidfot, popup-fönster, resurssida osv.
  • När det är möjligt, länka din lead magnet i innehåll som blogginlägg eller andra blymagneter.

Samtidigt kan du marknadsföra din lead magnet på icke-organisk väg.

  • Kalla e-postmeddelanden
  • Annonser i sociala medier
  • LinkedIn-annonser
  • LinkedIn-arbete
  • Google-annonser

5. Spårning av konvertering

När du har spridit din lead magnet över hela internet, vet du då hur du ska hålla reda på den massiva trafiken som du kommer att få? 

Google Analytics i sig självt tilldelar inte alltid trafikkällor och medier korrekt, det är där UTM-parametrar kommer in i bilden. 

UTM-parametrar är särskilda koder som läggs till i din webbadress för att spåra webbplatstrafiken från dess ursprung. Det finns fem saker som UTM-koder kan spåra:

Källa: vilken webbplats som skickar trafik till dig - Facebook, LinkedIn och andra webbplatser där du delar din lead magnet.

Exempel: utm_source=Google

Medium: hur trafiken kommer till din webbplats - post, ppc, e-post osv.

Exempel: utm_medium=email

Namn på kampanjen: spåra länkar för marknadsföring som placerades som en del av en kampanj

Exempel: utm_campaign=valentinesday

Innehåll: spåra länkar som kommer från samma källa eller medium. Detta kan till exempel användas för att skilja mellan två olika typer av annonser som körs på LinkedIn, eller två länkar som finns på samma sida, till exempel länken i sidofältet eller i sidfoten.

Exempel: utm_content=textads eller utm_content=sponsoredcontent.

Term: spåra sökord som du har betalat för.

Exempel: utm_term=web+design+byrå

HärSå här kan du ställa in det.

Bästa praxis: 

  • Dokumentera dina UTM-koder i ett kalkylblad för att enkelt organisera och hålla reda på dem. 
  • Skapa en namngivningskonvention så att dina UTM-koder är konsekventa för konverteringsspårning. Du kan till exempel generera en kopia om du inte anger om du vill använda små bokstäver eller stora bokstäver för en kod.
  • UTM-koder är synliga för din målgruppSå använd inga koder som du inte vill att de ska se. Därefter förkortar du länkarna med bit.ly så att det blir mer presentabelt att dela det. Länkar som är för långa kan verka skräpiga och oprofessionella.

6. Gör din egen lead magnet

Vi har delat med oss av vår kunskap om hur man skapar en effektiv lead magnet, är du redo att skapa din egen? Processen som vi har visat kan se skrämmande ut, men det är lättare när du väl kommer igång steg för steg.

Tänk på att det kan ta en hel månad att få igång din leadmagnet, så ge dig själv och ditt team lite tid för att lära er och tillämpa era kunskaper.

Har du inte tillräckligt med tid eller personal för att få saker gjorda? Varför inte låta Sisu Digital hjälpa dig att installera den? Vi tillhandahåller digitala lösningar som hjälper ditt företag att växa och få fler kunder.

Prenumerera på Sisu Digital för att få fler tips om leadmagneter, kunskap om digital marknadsföring och affärsinsikter.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

cold_email_featured_replaced

Steg-för-steg-guide för en kall e-postkampanj

E-postmarknadsföring är ett av de mest produktiva verktygen för att utveckla ditt företag. Det är gratis, personligt och direkt. Om du kämpar eller vill lära dig mer om en kall e-postkampanj har du kommit till rätt ställe där du kan hitta ditt svar grundligt.

Läs mer "
Ledningsgenerering på LinkedIn

Ledningsgenerering på LinkedIn 2021 - Den ultimata guiden + exempel.

Ledningsgenerering på LinkedIn är inte bara begränsad till betalda annonser och kallt e-postutskick - vi är här för att visa dig allt. Från att optimera din LinkedIn-profil till att bygga upp en innehållsstrategi, till de mer avancerade sakerna som att sätta upp annonser och högpresterande uppsökningskampanjer.

Läs mer "