generera-lead-google-ads

5 proffstips för att generera leads med Google Ads år 2021

Alla företag vill generera fler leads till sin verksamhet och Google Ads är en utmärkt metod för att göra det. Pay-per-click (PPC) är dock mycket kostsamt om du inte vet hur du ska styra det på rätt sätt.  

Det finns så många faktorer som påverkar PPC och du har förmodligen inte vetat hur du ska kontrollera dem ännu. Till exempel kan olika matchningstyper skapa ett stort gap i din budget, eller så ökar mycket relevanta sökord trafiken och minskar kostnaden per klick (CPC). Dessa faktorer kan hjälpa ditt företag att effektivt omvandla användare till kvalificerade leads. 

I den här artikeln ger vi dig fem PPC-tips som hjälper ditt företag att generera fler potentiella kunder. Om du precis har börjat med Google Ads kommer dessa knep att vara nyckelelement för att få fler besökare till ditt företag. 

1. Kvalitetspoäng

Enligt Google är kvalitetsbetyget en uppskattning av kvaliteten på ditt sökord, din klickfrekvens och din landningssida. Kvalitetspoäng är en av de viktigaste indikatorerna i Google AdWords och rapporteras på en skala från 1 till 10. 

DiagramDescription genereras automatiskt

Google uppmuntrar annonsering med högkvalitativa poäng genom att belöna dem med en lägre CPC och högre annonspositioner på sökmotorernas resultatsidor (SERP). 

Som vi nämnde tidigare är kvalitetsresultatet en kombination av nyckelord, annonsens relevans och användarupplevelsen (UX) på landningssidan. Medan annonsrankingen beräknas genom att multiplicera maxbudet och kvalitetsvärdet:

ANNONSRANKING = HÖGSTA BUD * KVALITETSPOÄNG

Några exempel: 

  • Annonsör I har $2 för MAX BID och 10 för QUALITY SCORE 

=> ANNONSRANKING = 2 * 10 = 20 

  • Annonsör II har $4 för MAX BID och 4 för QUALITY SCORE. 

=> ANNONSRANKING = 4 * 4 = 16

Även om maxbudet spelar en viktig roll för annonsrankningen och delvis påverkar ditt CPC betyder det inte att dina annonser kommer att få en högre position i SERP om du ställer in ett högt bud. Baserat på CPC-formeln gäller att ju högre kvalitetspoäng, desto billigare CPC. 

Grafiskt användargränssnitt, applikation, tabell, ExcelBeskrivning genereras automatiskt

Innan du förbättrar kvalitetsresultatet måste du veta var du kan hitta dessa indikatorer. Stegen är mycket enkla enligt nedan: 

  1. Logga in på ditt Google Ads-konto
  2. Gå till fliken "Nyckelord" i vänster sidofält. 
  3. Du kan kontrollera om det finns en kolumn "Quality Score" eller inte. 
  4. Om inte, gå till verktyget "Columns" => "Modify columns" => "Quality Score". Du kan också välja andra indikatorer här. 

Enligt Larry Kim, grundaren av WordStream, hjälper du Google att känna igen ditt företag genom att använda nyckelord som handlar om ditt varumärke, öka den genomsnittliga klickfrekvensen och framför allt ditt kvalitetsbetyg.  

2. Annonsens relevans

Annonsens relevans eller relevans av nyckelord återspeglar hur tydligt och exakt dina nyckelord relaterar till dina annonser. Därför ska nyckelorden alltid matcha dina annonser och användarens sökning. 

Enligt Google finns det tre nivåer för mätning av nyckelord:

  1. Över genomsnittet
  2. Genomsnittlig
  3. Under genomsnittet 

"Medel" och "Över medel" innebär att din sökordsrelevans är bra utan några allvarliga problem. Statusen "Under genomsnittlig" fungerar som ett larm för annonsörer som ska hantera annonsrelevansen när annonsgrupperna kanske inte är tillräckligt specifika eller innehåller för många ämnen. 

Som du vet är annonsens relevans viktig eftersom den är en del av bedömningen av kvalitetsresultatet. Ett nyckelord kan dock ha en hög kvalitet men låg annonsrelevans eller vice versa på grund av olika andra faktorer för att identifiera kvalitetsresultatet. Det är bättre om du kontrollerar varje enskild faktor för att ta reda på vilka områden som behöver förbättras. 

Så hur kan man förbättra annonsernas relevans? 

KWFinder: Keyword Research and Analysis Tool
sökmotoroptimering - EduDelphi Education

För att förbättra annonsens relevans kan du använda Google Keyword Planner och KW Finder är de två bästa verktygen för att börja söka efter nyckelord. Google Keyword Planner är gratis att använda, medan KW Finder fungerar som en SAAS-tjänst, så du måste betala en viss summa varje månad. När du har gjort en del sökordsforskning bör du skapa specifika annonsgrupper för att öka sökordets relevans. 

Om du till exempel är ett företag som arbetar med digital marknadsföring och vill erbjuda vissa lösningar för kunderna bör du skapa en egen annonsgrupp för varje verktyg. En för SEO, en för PPC, en för e-postmarknadsföring osv. Lägg inte en blandning av dessa sökord i en och samma grupp.

Dessutom bör du välja nyckelord noggrant, en annonsgrupp bör innehålla 5-20 nyckelord som en rekommendation. Dessutom är long-tail keywords ett hemligt vapen för alla annonsörer om de vet hur de ska använda det effektivt. Istället för "e-postmarknadsföring" kan du till exempel använda en långsvansad fras som "verktyg för e-postmarknadsföring för företag".

3. Matchningstyper för nyckelord

Matchningstyper för nyckelord hjälper dig att enkelt kontrollera vilka sökningar från användare på Google som kan aktivera dina annonser. 

  • Bred matchning: Med bred matchning kan dina annonser visas på SERP som innehåller stavfel, synonymer och andra relevanta varianter av sökord. Om ditt sökord till exempel byxor för barn och människor söker efter byxor för män eller . T-shirt för barn kan se dina annonser. Med den här typen kan du spara tid på sökordsforskning, men ändå få många visningar och klick. Det ger dock troligen ett stort antal irrelevanta användare till din webbplats, vilket sänker din kvalitetspoäng. 
  • Modifier för bred matchning: Det här liknar bredmatchning, men är ett extra alternativ med ett plustecken "+" som kan sättas framför ett nyckelord, till exempel, +Vietnamesisk +restaurang. Det blir nära varianter som inkluderar felstavning, förkortning, singular och pluralform, men utesluter relaterade sökningar som den breda matchningen gör. När det gäller synonymer beror det på ordföljden om betydelsen av en fras ändras eller inte. Modifier för bred matchning. kan utlösa dina annonser.
  • Frasmatch: Frasmatchning: Frasmatchning gör det möjligt att visa dina annonser på SERP som matchar en sökordsfras eller nära variationer, frasen sätts inom citationstecken " ", till exempel "röda skor". Annonser visas inte om ett ord läggs till mellan fraserna. Detta är den mest populära typen som annonsörer använder för sina kampanjer. 
  • Exakt matchning: Annonser visas på SERP när användare söker efter den exakta termen eller nära variationer av den exakta termen och nyckelorden sätts inom hakparentes, t.ex.:[skor för män], [baddräkt]. Nära variationer innehåller nyckelord med samma betydelse som de exakta nyckelorden, tillägg eller borttagande av prepositioner och konjunktioner samt synonymer, utan att ändra betydelsen av de ursprungliga exakta nyckelorden. Den här typen ger färre visningar och klick, men ökar CTR med fler kvalificerade leads. 

Om du begränsar eller breddar dina sökord för mycket kan det påverka din annonskampanj negativt. Du bör testa olika typer av sökordsmatchning med olika annonsgrupper för att få en grundläggande uppfattning om hur det fungerar och sedan förbättra nästa gång.  

4. Annonstexter

Annonstexter är en viktig del för att generera kvalificerade leads för ett företag. Att rikta in sig på rätt sökord bidrar inte bara till att förbättra CTR, utan också till att förbättra kvalitetspoängen. 

7 sätt att skriva supereffektiva Google-annonser | WordStream

Källa: WordStream

Responsiva sökannonser: 

  • Detta är det senaste uppdaterade formatet för Google Search Ads med hög flexibilitet och effektivitet. Du kan skapa upp till 15 separata rubriker tillsammans med 4 beskrivningar. 
  • Responsiva sökannonser ger dig tre rubriker med 30×3 tecken och två beskrivningar med 90×2 tecken. 
  • Detta kan hjälpa dig att öka CTR, kvalitetsresultatet och konverteringsgraden på grund av relevanta sökord. Det går dock inte att spåra för varje annonstext eftersom det inte finns någon rapport om resultatet av alla kombinationer.

Dynamiska sökannonser:

  • Detta format av sökannonser visas när en användares sökfrågor är relaterade till innehållet eller fraserna på din webbplats. Rubriken och landningssidans URL genereras dynamiskt av Google Ads baserat på sökfrågorna. 
  • Dynamic Search Ads hjälper annonsörer att spara tid på att skapa annonser, lägga bud och söka efter nyckelord. Användare som klickar på annonser hänvisas till webbplatser med exakt de produkter eller tjänster som de söker. Det är därför mer kvalificerad trafik och leads kommer att genereras.  
  • För att dessa sökannonser ska fungera effektivt krävs regelbundet underhåll och optimering av webbplatsen. Se till att landningssidans innehåll är tillgängligt, annars kommer användarna att hoppa av på en sekund. 

Det finns både fördelar och nackdelar med dessa sökannonser, och du måste klargöra ditt mål innan du väljer någon av dem för att starta en annonskampanj. Läs vår blogg för att förbättra din färdigheter i copywriting.

5. Optimering av landningssidor

Erfarenhet av landningssidor är en av faktorerna för att utvärdera annonsernas kvalitetspoäng, och en dålig användarupplevelse kan delvis påverka annonsens placering och den totala budgeten. Enligt Google finns det fyra nyckelelement som varje landningssida bör vara: relevant, trovärdig, lätt att navigera och tillförlitlig. Här är några tips för dig som vill förbättra landningssidan: 

Gör landningssidan relevant: 

  • Rikta användarna till en relevant landningssida i stället för att skicka dem till hemsidan. 
  • Använd liknande nyckelord, värdeerbjudanden och uppmaningar till åtgärder för att förenhetliga kundupplevelsen och bygga upp kundernas förtroende. 
  • Visa upp ditt företags exklusiva funktioner för att dra fördel av konkurrenterna, det är därför kunderna köper produkter eller tjänster från dig och inte från dina rivaler. 
  • Använd annonsgrupper för att kategorisera nyckelorden för dina produkter och tjänster, så att Google lättare kan identifiera rätt kunder. 

Gör landningssidan trovärdig:

  • Var rak om vad du säljer och erbjuder kunderna. Kunderna känner sig bara trygga om de kan se öppen information, t.ex. om tilläggsavgifter, på dina webbplatser. 
  • Visa kontaktinformation, kundrecensioner och vittnesmål för att skapa förtroende. Se dessutom till att texten på varje sida är grammatiskt korrekt. Psykologiskt sett är brutet språk det första tecknet på en bluff. 
  • Använd inte popup-fönster eftersom de är irriterande. Om du vill be om kundinformation, var tydlig och berätta varför. 

Gör landningssidan lätt att navigera: 

  • Den yttersta regeln för en landningssida är att visa kunden vad den vill ha, så se till att det är lätt för kunden att hitta sina alternativ på sidan. 
  • Använd punktformuleringar för att ge exakt information. Använd inte heller komplicerad text, utan gå direkt till de viktigaste punkterna som kunderna letar efter. 
  • Gör ditt innehåll lätt att dela, t.ex. videor och foton.

Gör landningssidan tillförlitlig: 

  • Se till att din webbplats är mobilanpassad. Testa det här.
  • Oavsett om det är en surfplatta, ett skrivbord eller en mobil måste du ge kunderna en enhetlig upplevelse, t.ex. skärmstorlek, enkel navigering, responsiv design osv. 
  • Optimera innehållet på landningssidan, särskilt videor och bilder. Dessutom ska du inte överanvända texter med mycket innehåll eller akademiska texter på din landningssida. Det låter inte välkomnande och uppmuntrar inte människor att köpa dina leveranser. 

Landningssidans upplevelse spelar en viktig roll för dina annonser, särskilt för din kvalitetspoäng, så du bör ta dig tid att fokusera på optimering. 

Slutsats

Google Ads är kort sagt ett av de bästa verktygen för att generera kvalificerade leads. Du måste dock känna till några tips för att minimera budgeten för varje kampanj du lanserar. Genom den här bloggen har du fått de fem proffshackarna för att nivåhöja din Google Ads-kampanj. Men om du inte optimerar din landningssida väl kommer alla ansträngningar i Google Ads att vara bortkastade. Var därför väl förberedd för din landningssida först och gör dig redo för nästa nivå av leadsgenerering.  

Följ de här tipsen för att generera fler leads till ditt företag. Det kommer att vara en stor fördel för varje företag att utveckla sin plan för leadgenerering. Om du tycker att den här bloggen är till hjälp, tveka inte att prenumerera för mer kunskap om digital marknadsföring och affärsinsikter! 

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg

Är-facebook-ads-död-innehåll-marknadsföring-tunnel

Är B2B Facebook-annonser döda, och hur kan justerad content marketing funnel hjälpa till att fylla tomrummet?

Facebook brukade vara utmärkt på att optimera kampanjer för rätt KPI:er tack vare sin kolossala användardatabas. Att bli träffad av ATT - vad finns det kvar för B2B Facebook-marknadsföring? Vi måste fokusera på en mer hållbar, resultatorienterad strategi för leadgenerering och konvertering. Vi presenterar: Strategi för innehållsmarknadsföring optimerad för iOS 14.5.

Läs mer "