Onko sinulla WordPress-sivusto?
Jos näin on, olet luultavasti kuullut, että WordPress on SEO-ystävällisin CMS (Content Manage System). Tämä on osittain totta, koska WordPress on SEO-ystävällinen, jos ja vain jos määrität asetukset oikein ja käytät oikeita SEO-liitännäisiä.
Jos sinulla on vähän tai ei lainkaan kokemusta WordPress SEO, tämä artikkeli on sinulle. Näytän sinulle, miten pystytät SEO-optimoidun WordPress-sivuston, miten määrität SEO-liitännäisiä ja muita tärkeitä asioita, joita voit tehdä verkkosivustosi SEO:n parantamiseksi.
WordPressille on monia SEO-liitännäisiä. Käytän Yoast SEO -lisäosaa koko tämän artikkelin ajan. Tämä on suosituin SEO-lisäosa, jolla on yli 5+ miljoonaa aktiivista asennusta. Mikä parasta, ilmaisessa versiossa on kaikki tarvitsemamme ominaisuudet.
1. WordPress SEO:n perusasetukset
1.1. Määritä URL-rakenne permalinkkejä varten
Oletusarvoisesti WordPress käyttää URL-polkua kuten http://yourdomain.com/?p=123. Tämä polku ei ole SEO-ystävällinen, koska se ei sisällä artikkelin tai sivun avainsanoja. Lisäksi se luo kävijöille vaikutelman epäammattimaisuudesta.
Jos jokainen blogipostauksesi kuuluu vain yhteen kategoriaan, voit mennä kohtaan Asetukset -> Permalink -> Mukautettu rakenne ja kopioida alla olevan tekstin:
/%category%/%postname%
Yllä olevan permalink-rakenteen avulla artikkelisi URL-osoite on seuraavanlainen http://yourdomain.com/category/postname
Tämä ei ehkä ole paras ratkaisu, jos yksi blogikirjoitus voi kuulua useampaan kuin yhteen luokkaan.
Vaihtoehtoisesti voit käyttää tätä yksinkertaista rakennetta:
/%postinimi%
ja artikkelisi URL-osoite on
Riippumatta siitä, minkä rakenteen valitset, pysy siinä pysyvästi, sillä jos muutat sitä myöhemmin, linkit rikkoutuvat ja kaikki viestit saavat 404-virheen. Se voi olla pahin kriisi, jota et koskaan halua tapahtuvan!
1.2. Käytä verkkotunnusta WWW:n kanssa tai ilman WWW:tä
Tämä on myös hyvin tärkeää. Sinun on päätettävä, onko verkkotunnuksen rakenteessa www vai ei www. WWW-rakenne on laajalti hyväksytty, kun taas www-rakenne ilman www:tä näyttää siistimmältä ja käyttää vähemmän tilaa.
Määritä asetukset valitsemalla Asetukset -> Yleiset ja antamalla verkkotunnus haluamallasi tavalla.
Jos kirjoitat tarkoituksella www.yourdomain.com, se siirtyy automaattisesti muotoon ilman www:tä. Jos olet määrittänyt DNS-asetuksen www-verkkotunnukselle, se ohjaa automaattisesti määrittämäsi muun kuin www-verkkotunnuksen nimeen.
Valitsitpa minkä tahansa verkkotunnuksen rakenteen, valitse yksi ja pysy siinä.
1.3. Optimoi SEO etusivulle
Kotisivusi on epäilemättä verkkosivustosi tärkein sivu. Kotisivun otsikko ja kuvaus ratkaisevat, pitääkö Google-hakukoneesi kotisivua SEO-ystävällisenä.
Optimoitu meta otsikko ja meta kuvaus ei ainoastaan auta sinua sijoittumaan korkeammalle Googlessa, vaan myös auttaa sinua houkuttelemaan monia klikkauksia, jos kirjoitat sen merkitykselliseksi ja helppolukuiseksi.
Jos olet jo asentanut Yoast SEO:n, siirry kohtaan -> Titles & Metas -> Home. Kirjoita otsikko ja kuvaus vastaavaan kenttään.
2. Rakenna verkkosivusto SEO:ta ajatellen
2.1. Valitse SEO-ystävällinen teema
Vaikka SEO-ystävällinen teema ei olekaan välttämätön korkean sijoituksen saamiseksi, SEO-ystävällisen teeman valitseminen auttaa varmasti aloittaessasi.
SEO-ystävällinen teema on hyvä, koska sen koodirakenteet on jo optimoitu niin, että indeksoijat tai hämähäkkirobotit tunnistavat helposti verkkosivuston sisällön. Puhtaat koodit, optimoitu nopeus, rikas sisältö, optimoidut otsikkotunnisteet ja standardoitu Schema.org-rajapinta, jotta saat SEO:sta kaiken irti.
Yleensä SEO-ystävällisessä teemassa on yleensä vähän visuaalisia vaikutuksia ja siinä on blogipainotteinen rakenne, joka nopeuttaa verkkosivuston uuden sisällön indeksointiaikaa.
Tässä on joitakin SEO-ystävällisiä teemoja, jotka tiedän:
- Astra-teema
- Ocean WP
- GeneratePress
- Genesis Framework
- Hybridi Core Theme Framework
Osa niistä on ilmaisia. Mutta sinun on parempi käyttää maksullisia versioita, jotka ovat paljon parempia ja joissa on enemmän ominaisuuksia ja asiakastukea.
2.2. Luo XML-sivukartta ja lähetä se Google Search Consoleen.
XML-sivukartta on yleensä .xml-tiedosto, joka auttaa botteja löytämään helposti uutta sisältöä ja indeksoimaan sen nopeammin.
Kun sivusto on luotu, sinun on myös lähetettävä se Googlelle Google Webmaster -palvelun (nykyisin Google Search Console) kautta, jotta sen botit alkavat indeksoida ja indeksoida sivuston karttaa.
2.3. Luo robots.txt-tiedosto
Robots.txt ohjaa hakukoneiden botteja. Voit "kertoa" sille, mitä hakemistoa ei saa indeksoida. Google on tällä hetkellä suurin hakukone, joten meidän tarvitsee vain luoda robots.txt-tiedosto Googlen botteja varten.
Jos käytät Yoastin SEO-lisäosaa, tämä tiedosto luodaan automaattisesti puolestasi. Se sijaitsee WordPress-sivuston juuressa (peer to wp-config.php) Jos avaat tiedoston, sen sisältö on alla olevan kaltainen.
Käyttäjäagentti: *
Poista käytöstä: /wp-admin/
Poista käytöstä: /wp-includes/'
Nämä oudot tekstit tarkoittavat, että määrittelet, että indeksoivien bottien ei pidä indeksoida hakemistoja /wp-admin/ ja /wp-includes/.
Vaihtoehtoisesti voit luoda manuaalisesti tiedoston nimeltä robots.txt ja ladata sen palvelimelle.
2.4. Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleita jokaiseen blogikirjoitukseen
Artikkelin alareunassa kannattaa näyttää käyttäjien lukeman artikkelin kannalta merkityksellisiä viestejä. WordPress voi tunnistaa aiheeseen liittyvät viestit sisällön, otsikoiden, tunnisteiden ja luokkien avainsanojen avulla.
Merkitykseltään aiheeseen liittyvät artikkelit auttavat sinua vahvistamaan syvälinkkien voimaa ja kannustavat käyttäjiä näkemään enemmän sivuja, kun he ovat sivustollasi.
2.5. Nopeuta verkkosivuston suorituskykyä
Jos verkkosivustosi on nopea, siitä on varmasti hyötyä hakukoneoptimoinnissa, sillä monet kävijöistä käyttävät sivustoasi matkapuhelimella. Google vahvisti virallisesti, että verkkosivuston nopeus vaikuttaa sen sijoittumiseen hakutuloksissa. Lisäksi nopea verkkosivusto auttaa botteja indeksoimaan enemmän sivuja nopeammin.
WordPress-sivuston nopeus riippuu monista tekijöistä, jotka eivät kuulu tämän oppaan piiriin.
On kuitenkin yksi ratkaiseva tekijä, joka vaikuttaa merkittävästi verkkosivuston nopeuteen: hosting. Valitse paras nopeushosting, johon sinulla on varaa. Et tule koskaan katumaan.
2.6. Yhdistä verkkosivustosi sosiaalisiin verkostoihin
Sosiaalinen verkosto vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin. Vaikka sosiaalisilla linkeillä ei ole samaa painoarvoa kuin verkkosivuston linkeillä, tämä on muuttumassa. Lisäksi sosiaaliset verkostot voivat ohjata paljon kävijöitä verkkosivustollesi. Ellei sinulla ole enemmän kuin kaksi kättä (tai palkkaat kaltaiseni ammattilaisen hallinnoimaan sosiaalista mediaasi!), valitse ne sosiaaliset verkostot, jotka ovat yrityksesi kannalta merkityksellisimpiä.
Verkkosivuston liittäminen sosiaaliseen verkostoon tarkoittaa:
- Sisällytä verkkosivuille pikakuvakkeet sosiaalisiin tileihisi.
- Aseta sosiaalisen jakamisen painikkeet viesteihisi, jotta lukijoiden on helppo jakaa hämmästyttävää sisältöäsi verkostojensa kanssa.
- Lisää linkki verkkosivustollesi fanisivullesi/ryhmääsi.
- Käytä Open Graphia ja Facebook Insightia optimoidaksesi sisältösi sosiaalista jakamista varten.
Miten tehdä kaikki edellä mainitut asiat WordPressissä? Yksinkertaisin tapa on käyttää lisäosia! Vaikka Yoast SEO muodostaa suurimman osan ominaisuuksista, tarvitset toisen lisäosan Social Sharing -painikkeiden lisäämiseen.
2.7. Arkistosivujen luominen
Arkistosivu on kuin sivukartta lukijoille. Se auttaa heitä saamaan yleiskuvan sivustostasi yhdellä silmäyksellä. Lisäksi se auttaa botteja löytämään ja tunnistamaan sisällön helpommin järjestäytyneessä rakenteessa.
Tällä sivulla voit luetella kaikki käytettävissä olevat kategoriat, tunnisteet, artikkelit/postit kategorioittain ja niin edelleen. Riippuen siitä, miten verkkosivustosi on rakennettu, voit käyttää lisäosaa arkistosivun luomiseen tai turvautua verkkosivuston kehittäjiin.
2.8. Käytä oikeita otsikkotunnisteita
Otsikkotunnisteet (H1-H6) auttavat botteja tunnistamaan verkkosivuston tärkeät osat. Mitä pienempi numero, sitä suurempi merkitys: H1 on korkein ja H6 matalin.
Tavallisesti SEO-ystävällisessä teemassa on otsikkotunnisteet seuraavasti:
- H1: Logolle, sivuston nimi otsikossa. Yksittäisessä blogikirjoituksessa H1-tunniste on artikkelin otsikkoa varten.
- H2: Alaotsikoita varten.
- H3: Widgetin otsikoita varten.
- H4: Tärkeille linkeille widgetissä, kuten kategoria, valikko.
Jotta voit muokata teeman otsikkotageja, sinun on tunnettava WordPress-teeman muokkaaminen ja ymmärrettävä kunkin teeman rakenne. Voit katsoa WordPress-teeman rakennetta viitteeksi tai kysyä kehittäjiltäsi!
3. Kirjoita SEO-ystävällistä sisältöä
Sisältö on kuningas. SEO-ystävällinen sisältö on sisältöä, jota botit voivat helposti analysoida, "ymmärtää" ja liittää siihen relevantteja avainsanoja. Loistava sisältö on paras, ellei jopa ainoa tapa saavuttaa korkea sijoitus SERP:ssä (Google Search Result Page).
SEO-ystävällinen sisältö sisältää muun muassa seuraavia elementtejä:
- SEO-optimoitu artikkelin otsikko keskittyä avainsanalla
- Otsikkotunnisteiden asianmukainen käyttö
- Mukaansatempaava, luettava, luonnollinen Sisältö
- Hyvä sekoitus pitkähäntäisiä ja LSI-avainsanoja (Latent Semantic Indexing).
- Metatunnisteen ja metakuvaustunnisteiden optimointi jokaiselle artikkelille.
- Sisäiset linkit muihin viesteihin ja sivuihin.
- Ulkoiset linkit muihin asiaankuuluviin verkkosivustoihin ja artikkeleihin
4. Paranna sijoituksia takalinkkien avulla
Takalinkki tarkoittaa linkkejä, jotka osoittavat verkkosivustollesi joltakin toiselta verkkosivustolta. Nämä linkit parantavat sivustosi sijoitusta. Takalinkit ovat tärkeitä Googlen ranking-algoritmissa. Ne lisäävät verkkosivuston auktoriteettia ja parantavat siten sen Pagerankia.
Tämä tarkoittaa, että mitä enemmän laadukkaita linkkejä sivustollasi on, sitä todennäköisemmin se saa hyviä sijoituksia Googlessa.
4.1. Kommentoi muita blogeja / sivustoja saadaksesi takalinkkejä.
WordPressiä käyttävä verkkosivusto antaa sinulle takalinkkejä, kun kommentoit sitä. Tämä selittää, miksi verkkosivustosi saa valtavasti roskapostikommentteja kaikenlaisista asioista, joista sinulla ei ole aavistustakaan, mistä ne puhuvat.
Katsotaanpa, miten voit parantaa sivustosi sijoitusta kommunikoimalla ja vahvistamalla suhteita muiden verkko-omistajien kanssa sen sijaan, että vain rakentaisit backlinkkejä roskaisilla, roskapostimaisilla ja arvottomilla kommenteilla.
4.2. Vierailijabloggaaminen
Tämä backlinkkien rakentamisen muoto tarkoittaa, että julkaiset sisältösi toisessa blogissa ja sinulla on oikeus lisätä backlinkkejä artikkeliin. Ryhdy vierailevaksi bloggaajaksi ja kirjoita sisältöä muihin, samankaltaisiin blogeihin omalla toimialallasi. Vastineeksi saat linkkejä omille verkkosivuillesi ja mahdollisuuden mainostaa omaa nimeäsi ja blogiasi valitsemillasi toimialoilla.
Minne sinun pitäisi osoittaa linkkejä?
voit:
- Kohta linkki kotisivulle, jos haluat parantaa Domain Authority, Pagerank.
- Osoita linkki arkisto-/luokkasivulle, jos haluat, että kävijät saavat yleiskuvan sisällöstäsi. Sen jälkeen he voivat valita, mikä sisältö kiinnostaa heitä eniten.
- Kohdista linkki tiettyyn artikkeliin, jos haluat nostaa artikkelin hakutulosten kärkeen tietyillä avainsanoilla.
5. Advanced On-page SEO WordPressissä
Jos tarvitset vielä enemmän hakukoneoptimointia sivustollesi, tässä on muutamia kehittyneitä vinkkejä On-page-optimointiin.
5.1. Lisää "noindex"-tunnisteet tarpeettomille sivuille.
Jos sinulla on viesti/sivu, jonka haluat piilottaa hakutuloksista, anna sille "noindex"-tunniste, jotta hakurobotit jättävät ne huomiotta. Tämä temppu saa botin indeksoimaan tärkeämmät sivut nopeammin, koska botin indeksointiprosessi toimii vain tiettyyn aikaan.
Voit käyttää Yoast SEO -lisäosaa, valita Advanced-osion ja valita Meta Robots Follow -asetukseksi "nofollow" ja Meta Robots Index -asetukseksi "noindex".
Yoast SEO tukee mahdollisuutta asettaa "noindex"-tunniste tunnisteelle ja luokalle.
Tai voit vain mennä Viestit -> Kategoriat ja Viestit -> Tag, aseta "noindex" ja "nofollow" ei-toivotulle luokalle / tagille.
5.2. Käytä 301 uudelleenohjausviestejä poiston sijaan
301 uudelleenohjaus on tekniikka, jolla kävijät ohjataan vanhasta URL-osoitteesta uuteen osoitteeseen, jos he käyvät vanhassa URL-osoitteessa. Kun artikkeli poistetaan, käyttäjä saa 404-virheen, kun hän yrittää käyttää viestiä. Tämä virhe ilmenee yleisimmin, kun poistetaan artikkeli, joka on jo indeksoitu ja näkyy hakutuloksissa.
Jos haluat käyttää 301 uudelleenohjausta postaukseen/sivulle, voit käyttää 301 uudelleenohjausominaisuutta, joka löytyy Yoast SEO:n Advanced-osiosta.
5.3. Aseta "nofollow" lähteville linkeille.
Oletusarvoisesti lähtevillä linkeillä on "dofollow"-attribuutti. Tässä on esimerkki linkistä, jolla on "nofollow"-attribuutti:
<a rel="nofollow" href="http://google.com"> Google </a>
Botit ymmärtävät, etteivät ne indeksoi linkkiä tietojen keräämiseksi, eivätkä jaa sijoitustekijöitä verkkosivustoltasi sivustoille, joihin lähtevät linkit osoittavat.
Kannattaa ehkä harkita "nofollow"-ominaisuuden asettamista kaikille lähteville linkeille. Voit käyttää WP External Links -lisäosaa lisäämään automaattisesti rel = "nofollow externl" kaikkiin lähteviin linkkeihin.
6. Päätelmät
Ole hyvä - minun dummy opas WordPress SEO. Seuraamalla kaikkia tässä artikkelissa esitettyjä vaiheita voit olla varma, että WordPress-sivustosi on erittäin SEO-ystävällinen.
Koko SEO-prosessi ei sisällä ainoastaan edellä mainittuja toimia, vaan myös monia muita tekniikoita.
Se on kuitenkin toisen päivän aihe.
Toivottavasti tämän oppaan läpikäymisen jälkeen sinulla on selkeä käsitys WordPress SEO ja voit soveltaa sitä omalle verkkosivustollesi.
..
Saitko paremman käsityksen WordPress SEO? Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta, jos sinulla on kysyttävää!
Työskentele digitaalisten markkinointistrategioiden parissa top 10 sosiaalinen media markkinointitrendit vuonna 2021, tai valmistella yritystäsi uudelle vuosikymmenelle 5 suurinta liiketoimintatrendiä vuonna 2021.
Seuraa Sisu Digital lisää sosiaalisen median sisältöideoita, digitaalisia markkinointistrategioita, ajankohtaisia uutisia ja näkemyksiä.