Verkkoläsnäolo ei ole enää vaihtoehto vaan välttämättömyys. Verkkosivustosi on brändisi ja identiteettisi verkossa.
Olipa sinulla sitten täysimittainen yritys tai yksittäinen urakoitsija, tai joudut vain suunnittelemaan verkkosivuja osana työtäsi, on ratkaisevan tärkeää osata suunnitella verkkosivut, ja vieläpä hyvät verkkosivut.
Se voi kuulostaa vaikealta tehtävältä, mutta kun olet ymmärtänyt, miten web-suunnitteluprosessi aloitetaan ja mitä työkaluja sinun on käytettävä, työ sujuvoituu.
Tärkeintä verkkosivujen suunnittelussa on, että sinulla on hyvin harkittu strategia. Kuten kaikki muutkin liiketoiminnan prosessit, myös verkkosivujen suunnittelu vaatii hieman suunnittelua, jotta sinulla on suunnitelma, jota noudattaa.
Sinun ei tarvitse olla tekninen nero rakentaaksesi hyvän verkkosivuston. Kun käytössäsi on kaikki työkalut ja palvelut, kuka tahansa voi oppia luomaan verkkosivuston tyhjästä.
Tässä jaamme vaiheittaisen oppaan, joka auttaa sinua suunnittelemaan ja rakentamaan verkkosivustosi mahdollisimman vähällä vaivalla.
1. Määrittele sivustosi tarkoitus ja strategia.
Kun suunnittelet verkkosivustoa, sinun on ensinnäkin määriteltävä, miksi tarvitset verkkosivuston. Mitä tarkoitusta verkkosivusto palvelee sinua? Verkkosivustosi on oltava brändisi ainutlaatuinen tunniste, joten se on suunniteltava liiketoimintasi tarpeiden mukaisesti.
Sinun on päätettävä, mitä sisältöä aiot julkaista verkkosivustollasi. Tuleeko siitä verkkokauppa vai tietokeskus asiakkaillesi vai onko se uutissivusto.
Voit valita kolme strategista vaihtoehtoa - myydä tuotteita tai palveluita, luoda johtolankoja ja luoda yritystunnuksia. Näihin kuuluvat verkkokaupat, portfoliosivustot, blogit, laskeutumissivut, ansioluettelosivustot, tapahtumasivustot ja paljon muuta, ja kullakin on erilainen tavoite.
Sivuston tarkoitus vaikuttaa myös sivuston suunnitteluun. Se, mitä toimintoja sivustoon on sisällytettävä, päätetään sen tarkoituksen perusteella.
Näin ollen sinulla on oltava myös asianmukainen sisältöstrategia, jossa määritellään, millaista sisältöä aiot julkaista sivustolla.
2. Valitse verkkosivustosi alusta
Kun verkkosivuston tavoite on asetettu, sinun on päätettävä, mitä alustaa aiot käyttää verkkosivuston kehittämiseen. Verkossa on monia alustoja, joista voit valita.
Yksi suosituimmista vaihtoehdoista on WordPress. Lähes 20% itse ylläpidettävien verkkosivustojen osalta käyttävät maailmanlaajuisesti WordPressiä, joka on valtava yhdelle alustalle.
WordPress antaa sinulle niin paljon suunnitteluvaihtoehtoja, että voit tarkastella 10 täysin erilaista verkkosivustoa, joilla on erittäin erilaiset mallit ja elementit, ja ne kaikki voidaan rakentaa WordPressillä.
Voit luoda virheettömiä ja ainutlaatuisia verkkosivuja WordPressin avulla, mutta ennen kuin aloitat, sinun on valittava hosting-paketti.
Sinun on myös ostettava ja ladattava teemasi ennen kuin aloitat verkkosivustosi rakentamisen. Katsotaanpa WordPress-sivuston suunnitteluun liittyviä vaiheita. Tämä auttaa sinua ymmärtämään prosessia paremmin.
- Nimeä verkkosivustosi
Tämä on luultavasti prosessin helpoin ja samalla kriittisin osa. Nimen valitseminen verkkosivustollesi on helppoa, mutta sinun on myös muistettava, että tämä on nimi, johon ihmiset yhdistävät brändisi. Tee siis valintasi viisaasti.
- Osta verkkotunnus ja hosting
Useat yritykset voivat rekisteröidä uuden verkkotunnuksen puolestasi. Suosituimpia yrityksiä ovat muun muassa BlueHost, DreamHost, GoDaddy ja Hostinger. Otetaan nyt esimerkiksi BlueHost.
BlueHost on WordPressille optimoitu hosting-sivusto. Se on melko edullinen ja aloittelijaystävällinen, joten se ei ole liian ylivoimainen.
Mene siis BlueHostin sivustolle ja valitse itsellesi sopiva hosting-paketti. Voit valita kolmesta eri suunnitelmasta - Basic, Plus ja Choice Plus. Jos olet vasta aloittamassa, Basic-paketti riittää hyvin.
Seuraava vaihe on verkkotunnuksen syöttäminen, jonka olet valinnut verkkosivustollesi. BlueHost antaa sinulle myös ilmaisen verkkotunnuksen 1 vuodeksi, jos tarvitset sellaisen. Tämän jälkeen voit syöttää henkilökohtaiset tietosi, suorittaa maksun ja saattaa oston päätökseen.
- Asenna WordPress
Voit asentaa WordPressin manuaalisesti tai käyttää BlueHostia tähän. Kun olet rekisteröitynyt BlueHostiin, voit kirjautua asiakasprofiiliisi. BlueHost tarjoaa sinulle helppokäyttöisen ohjatun toiminnon WordPressin asentamista varten.
Voit myös siirtyä "Omat sivustot" -välilehdelle ja antaa uuden sivustosi verkkotunnuksen ja WordPressissä käyttämäsi käyttäjätunnuksen tai salasanan, ja kun ohjattu asennus on valmis, sivustosi on valmis muokattavaksi.
- Aseta permalinkit WordPressissä
Permalinkki määrittää, miten URL-osoitteesi on jäsennelty sivustossasi. Yleisin ja käytännöllisin rakenne on sellainen, jossa on sivuston nimi ja sivun otsikko.
Esimerkiksi SaaS-sivuston hinnoittelusivun URL-osoite voi olla "XYZ.com/pricing".
Jos haluat valita WordPressin permalinkin, valitse Asetukset ja sitten Permalinks ja valitse haluamasi tyyli.
- Tee WordPress-sivusto julkinen
Jotta verkkosivustosi näkyisi kaikille ja näkyisi hakusanoissa, Googlen on löydettävä ja indeksoitava sivustosi. Tätä varten sinun on mentävä uudelleen WordPressin asetuksiin, sitten kohtaan Lukeminen ja poistettava valintaruutu kohdasta "Discourage search engines from indexing this site".
- Aseta otsikko ja tagline
Seuraavaksi asetat WordPress-sivuston otsikon ja taglineen. Siirry tätä varten Asetuksiin ja kirjoita Aseta otsikko ja iskulause -kenttiin haluamasi otsikko ja iskulause.
Valitsemastasi teemasta riippuen otsikko ja iskulause voivat näkyä useissa eri paikoissa verkkosivustollasi. Se on myös SEO-kuvauksessa, jota Google käyttää listatessaan sivustosi hakutuloksissa.
Tunnuslause ei kuitenkaan ole pakollinen, ja sen voi jättää tyhjäksi, jos sitä ei tarvita.
- Salli tai poista käytöstä kommentit, pingbackit jne.
Jos haluat sallia tai estää käyttäjiä kommentoimasta uusia viestejä, pingbackeja jne., voit mennä Asetukset-kohtaan ja sitten Keskustelut-kohtaan ja tehdä muutokset rastittamalla tai poistamalla rastit.
- Aseta aikavyöhyke
Aikavyöhykkeen asettaminen tekee uusien postausten ja sivujen julkaisemisesta mielekkäämpää tai ennakoitavampaa. Voit asettaa aikavyöhykkeen sijaintisi mukaan tai sen mukaan, missä kohdeyleisösi on, sen mukaan, kumpi palvelee tarkoitusta paremmin.
- Osta teema
Seuraavaksi sinun on hankittava WordPress-teema sivustollesi. WordPressissä itsessään on muutamia ilmaisia ja maksullisia vaihtoehtoja, mutta jos haluat laajemman valikoiman, sinun on mentävä verkkomarkkinapaikalle, kuten osoitteeseen ThemeForest tai riippumaton teemakauppa kuten ThemeIsle.
Voit ostaa haluamasi teeman näiltä sivustoilta ja ladata zip-tiedoston WordPressiin. Kun teema on lisätty WordPress-kirjastoon, se voidaan asentaa helposti menemällä kohtaan Ulkoasu → Teemat, valitsemalla teema ja napsauttamalla Asenna. Ja ottaaksesi sen käyttöön sivustollasi sinun tarvitsee vain napsauttaa esiin tulevaa Aktivoi-painiketta.
- Asenna lisäosia
Toinen erittäin tärkeä asia, joka auttaa sinua myöhemmin hallitsemaan sivustoasi, on käyttämäsi lisäosat. Olipa kyse sitten siitä, että haluat sivustoosi analytiikkaa, haluat luoda verkkokaupan tai haluat helposti muuttaa verkkosivustosi ulkoasua, laajennukset ovat välttämättömiä.
Valitse siis huolellisesti tuhansista saatavilla olevista WordPress-liitännäisistä ja asenna ne tässä vaiheessa.
Tämän jälkeen verkkosivujen suunnittelun perusteet ovat lähes valmiit. Nyt sinun on hiukan hienosäädettävä asioita, jotta siitä tulisi toimivampi ja houkuttelevampi.
3. Tutkimus viimeisimmät Verkkosuunnittelu Suuntaukset
Vaikka web-suunnitteluvalintoihin vaikuttavat enemmän henkilökohtaiset mieltymyksesi, on kuitenkin suositeltavaa seurata uusimpia web-suunnittelun trendejä varmistaaksesi, ettei sivustosi jää mistään paitsi.
Katso, mitä kilpailijasi tekevät. Näin saat selville, mitkä ovat alasi viimeisimmät trendit, ja voit sitten päättää, seuraatko tuota trendiä vai luotko uuden.
Trendeihin voi kuulua mitä tahansa muiden kilpailevien sivustojen käyttämistä väreistä fontteihin ja siihen, millaista vuorovaikutusta tuotemerkit ovat asiakkaidensa kanssa, ja paljon muuta.
4. Päätä brändistäsi
Brändäys on erittäin tärkeää verkkosivujen suunnittelussa. Verkkosivustosi edustaa brändiäsi verkossa, joten sen on oltava yhdenmukainen yleisen brändin kanssa.
Kaiken logosta, kirjasimista, värimaailmasta ja käyttämistäsi kuvista lähtien on oltava linjassa brändistrategian kanssa.
Esimerkiksi käyttämäsi värimaailman pitäisi välittömästi muistuttaa kävijää yrityksestäsi. Sillä pitäisi olla jonkinlainen yhteys yrityksesi imagoon.
Jos esimerkiksi myyt ruukkukasveja verkossa, verkkosivustosi värimaailman tulisi mieluiten sisältää vihreän sävyjä, jotta kävijät voivat yhdistää yrityksesi sivustoon.
Kukin väri spektrissä edustaa tiettyjä ominaisuuksia, kuten vaaleanpunainen väri edustaa jotain naisellista tai tyttömäistä, punainen väri edustaa energiaa tai elinvoimaa ja keltainen väri optimismia ja iloisuutta. On siis tärkeää käyttää värejä sopivasti.
Tämän lisäksi logon ja fonttien tulisi olla yhdenmukaisia muiden alustojen kanssa. Käyttämällä räätälöityjä kuvia oikeissa paikoissa sivustolla voi myös toimia hyvin brändäyksesi kannalta.
5. Luo sivustokartta
Seuraava asia, jonka sivustosi tarvitsee, on sivustokartta. Sivustokartta määrittää, kuinka monta sivua sinun on luotava. Sivustokartta antaa sinulle selkeän kuvan siitä, mitä sivustosi kattaa.
Verkkosivuston rakentaminen ilman sivustokarttaa voi olla hyvin vaikeaa, koska sinulla ei ole käsitystä siitä, mikä verkkosivustosi laajuus tulisi olla.
Ihanteellisessa sivustokartassa on yleensä seuraavat sivut:
- Kotisivu
- Tietoja sivulta
- Tuote- tai palvelusivut
- Blogi
- Yhteydenottosivu
Jotkin verkkosivustot saattavat tarvita myös seuraavia
- Resurssit
- Hinnoittelu
- Tarjoukset jne.
Jokaisella yrityksellä on ainutlaatuiset toiminnot ja tarpeet, joten sivustokartan on katettava kaikki yrityksen tärkeät osat.
Luomalla virtauskaavio, josta käy ilmi, mitä sivuja on tarkoitus sisällyttää ja missä sivuston navigoinnissa näiden sivujen pitäisi olla, asiat on paljon helpompi hahmottaa.
6. Luo verkkosivujen suunnittelu
Seuraava tärkeä vaihe on luoda sivustollesi ainutlaatuinen ulkoasu, jossa otetaan huomioon kaikki tähän mennessä käsittelemämme tekijät. Nyt verkossa on helposti saatavilla teemoja ja malleja, joita useimmat aloittelijat käyttävät mieluiten.
Mutta yksi asia, joka on syytä muistaa, on se, että malli ei koskaan anna sivustollesi samanlaista ainutlaatuista kokemusta kuin räätälöity UI- tai UX-suunnittelu.
Tähän tarvitset kokeneiden graafisten suunnittelijoiden ja UI/UX-suunnittelijoiden apua tai todella hyviä suunnittelutyökaluja. Suunnittelussa on määriteltävä selkeästi, miltä verkkosivustosi jokainen sivu näyttää, mihin sisältö sijoitetaan sivulla, mihin CTA-painikkeet ja opt-in-lomakkeet sijoitetaan ja paljon muuta.
Jos aiot suunnitella verkkosivut itse, voit aloittaa tekemällä karkean luonnoksen siitä, miltä haluat sivun näyttävän. Tämän alustavan luonnoksen perusteella voit luoda sivustosta mallinnoksen, ja jos se näyttää hyvältä, voit rakentaa prototyypin testataksesi, toimiiko verkkosivu odotetulla tavalla.
7. Kirjoita verkkosivustosi kopio
Toinen erittäin tärkeä osa verkkosivustoasi on sivuston kopio. Verkkosivustosi tekstin ei pitäisi olla vain houkutteleva ja houkutella sivustollesi lisää kävijöitä, vaan sen pitäisi myös auttaa sivustoa näkymään hakutuloksissa. Ihannetapauksessa verkkosivuston kopion tulisi olla lyhyt ja ytimekäs.
Pidempi sisältö on tarkoitettu muille alustoille, kuten blogeihin. Tekstin tulisi olla suunnattu kohdeyleisölle.
Tärkeiden sanojen ja lauseiden sekä CTA-kohtien tulisi olla lihavoituja tai ainakin selvästi näkyvissä. Verkkosivuston tekstin tulisi myös olla optimoitu hakuja varten käyttämällä oikeita avainsanoja ja jäsentämällä sisältö oikein.
Eikö sinulla ole aikaa kirjoittaa omaa verkkosivutekstiä? Sisu Digital tarjoaa copywriting-palvelu riippuen tarpeistasi, kuten verkkosivujen kopioinnista, mainoskopioista, blogeista jne.
8. Rakenna verkkosivut
Kun verkkosivun suunnittelu, grafiikka ja teksti ovat valmiit, on aika rakentaa sivu. WordPressissä tämä prosessi voi olla helppo tai hieman monimutkainen, riippuen valitsemastasi teemasta.
Joissakin teemoissa on helppoja verkkosivujen rakentajia, mutta jotkut teemat vaativat hieman manuaalista työtä.
Helpottaaksesi prosessia WordPressissä, voit kokeilla joitakin sivunrakentaja-liitännäisiä, kuten Elementor sivunrakentaja, joka sisältää monia ominaisuuksia, jotka nopeuttavat suunnittelun toteuttamista.
9. Lisää interaktiivisia kokemuksia ja CTA
Sinulla on joitakin tavoitteita verkkosivustollesi, olipa kyseessä sitten liidien lisääminen tai myynnin edistäminen. Olipa tavoite mikä tahansa, sinun on kannustettava kävijöitä ryhtymään toimiin sivustollasi. Siksi sivustosi tarvitsee toimintakutsun.
Yhteydenottolomakkeen lisääminen aloitussivun toiselle puolelle tai ponnahdusikkuna, joka ilmestyy oikeaan aikaan kävijän matkan aikana, voi toimia tässä tarkoituksessa.
On kuitenkin tärkeää, ettet roskapostita kävijöitäsi ponnahdusikkunoilla ja CTA:illa. Pidä ne hienovaraisina ja hyvin ajoitettuina, jotta sivusto ei vaikuta liian myyvältä.
Voit myös lisätä sivustoosi interaktiivisia kokemuksia. Esimerkiksi ilmainen interaktiivinen työkalu, jonkinlainen laskuri tai tarjousten pyörä, jos rakennat verkkokauppasivustoa.
10. Käynnistä verkkosivustosi
Kun kaikki tämä on tehty, verkkosivustosi on valmis ja voit käynnistää verkkosivustosi. Julkaise sivustosi ja mainosta sitä muilla alustoilla. Jaa linkki sosiaalisen median sivuillesi.
Ota yhteyttä oman alasi vaikuttajiin, jotta voit tehdä yhteistyötä ja mainostaa sivustoasi. Jos sinulla on sähköpostilista, luo sähköpostikampanja sivuston mainostamiseksi.
Markkinoi verkkosivustoa kaikin mahdollisin tavoin. Hyvä digitaalinen markkinointistrategia voi olla tässä vaiheessa todella hyödyllinen.
11. Optimoi, analysoi ja paranna
Kun sivustosi on toiminnassa, voit mitata sen suorituskykyä reaaliajassa. On tärkeää seurata ja seurata sivuston suorituskykyä, jotta varmistetaan, että se täyttää asetetut tavoitteet. Jos sivustoosi on jo rakennettu analytiikka, voit helposti seurata suorituskykyä.
Google Analyticsin avulla voit myös mitata ja seurata tiettyjä asioita, kuten sivujen katselukertoja, käyttäjien sivulla viettämää aikaa, konversioastetta, hyppyastetta ja paljon muuta.
Nämä mittarit auttavat sinua tunnistamaan verkkosivustosi ongelmat ja ymmärtämään, mitä puutteita on. Ne voivat myös auttaa sinua parantamaan sivustosi hakukoneoptimointia, jotta se sijoittuu paremmin hakutuloksissa. Analytiikka kertoo myös, miten sivustosi pärjää kilpailijoihin nähden.
Päätelmä
Riippumatta siitä, millaista verkkosivustoa olet rakentamassa, nämä vaiheet ovat yhteisiä kaikentyyppiselle verkkosuunnittelulle. Jos niitä noudatetaan oikein ja ne toteutetaan hyvin, tämän vaiheittaisen oppaan avulla voit luoda hetkessä kiinnostavia ja esteettisiä verkkosivustoja.
Vaikka sivustosi olisikin jo toiminnassa, muista, että sivusto ei ole koskaan valmis. Sen on kehityttävä ja muututtava ajan myötä, ja tämä käsikirja voi olla kätevä, kun sinun on uudistettava sivustoasi.
Tarvitsetko verkkosivut uutta yritystäsi varten vai tarvitseeko verkkosivusi päivitystä? Sisu Digital tarjoaa verkkosuunnittelupalvelut laskeutumissivuille, yksisivuisille verkkosivustoille ja monisivuisille verkkosivustoille.
Etkö näe, mikä sopii yrityksellesi? Kehitämme myös yrityksesi tarpeisiin räätälöityjä verkkosivustoja.