planering av webbplatser

Webbplatsplanering: 9 praktiska steg för en effektiv webbplats

Planering av webbplatser förväxlas ofta med planering av webbdesign. Men de två begreppen är helt olika. Webbplatsplanering är att skapa en plan för hela processen för att skapa en webbplats. En webbdesignprocess är ofta en delmängd av en webbplaneringsprocess.

Webbplatsplanering omfattar allt som händer efter att du har tänkt "mitt företag behöver en webbplats" och innan du börjar bygga din webbplats. Och det händer mycket däremellan som måste planeras rätt för att se till att din webbplats är i linje med dina affärsmål.

Oavsett om du bygger en webbplats med en sida eller en komplex webbplats med flera sidor är planeringen av webbplatsen avgörande för att lyckas. Webbplatsplanering är också viktig oavsett om du bygger en helt ny webbplats eller om du omarbetar din gamla webbplats.

Varför välja planering av webbplatser?

Ofta får planeringen av webbplatser stå tillbaka eller ignoreras helt och hållet, antingen på grund av bristande medvetenhet om dess fördelar eller på grund av påtryckningar från intressenter. Webbplatsplanering kan dock hjälpa dig att skapa en effektiv färdplan där du definierar varje viktig del som är nödvändig för att skapa en framgångsrik webbplats.
En plan för en webbplats handlar i huvudsak om "varför", "vad" och "hur" din webbplats ska skapas. Planeringen hjälper dig att förstå:

  • "Varför" vill du ha en webbplats för ditt företag?
  • "Vilken" typ av webbplats skulle ditt företag ha nytta av?
  • "Hur" vill du att din webbplats ska vara?

Om du är marknadsförare och undrar hur en investering i planering av webbplatser kan hjälpa ditt företag, så finns det några fördelar som du bör tänka på:

  • Bygga en framgångsrik webbplats
  • Minska kostnader som orsakas av:
    • Ett behov av ständiga revideringar.
    • Brist på viktiga funktioner på webbplatsen.
    • Inkompatibilitet mellan innehåll och design.
    • Byrån har inte lyckats färdigställa webbplatsen inom den fastställda tidsfristen.
    • Uppskjutande av lanseringen av webbplatsen på grund av bristande överensstämmelse mellan visualisering av webbplatsen och resultat.
    • Webbplatsen uppnår inte de avsedda målen, t.ex. trafik och konverteringar.
  • Minskar risken för att projektet misslyckas enormt.
  • Förhindra fel på den nya webbplatsen om du gör om din gamla webbplats. Planeringen gör det möjligt att undersöka bristerna på din nuvarande webbplats och ser till att misstagen inte överförs till den nya versionen.
  • Välj din webbyrå utifrån tydliga parametrar i stället för att rusa in i ett beslut och ångra det senare.
  • Välj rätt partner för webbutveckling som stannar med dig när du skalar upp din verksamhet.
  • Slutför ditt projekt för att skapa en webbplats snabbare än du förväntat dig och med större framgång.
  • Bli gladare och tryggare med en framgångsrik webbplats.

Steg för att planera din nya webbplats

planering av webbplatser sisu digital
webbplats-planering-sisu-digital

Planeringen av en webbplats består av konkreta steg. Dessa steg talar om för företagare, webbplatsdesigners, webbplatsutvecklare och marknadsförare vad de måste göra och hur de ska gå tillväga. Här är de steg som ingår i en webbplatsplanering:

1. Tydliga affärsmål

Vad Företagets mål. vill du att din webbplats ska uppnå? Svaret på den här frågan hjälper dig att bestämma temat, funktionerna och presentationen av din webbplats. Genom att använda S.M.A.R.T.-metoden för att definiera dina affärsmål säkerställer du att målen är tydliga. Detta tillvägagångssätt säkerställer också att målen kan omvandlas till konkreta parametrar för webbplatsen.
Som ett exempel kan du säga att ditt affärsmål för webbplatsen är att öka antalet leads. Detta är ett generiskt mål.
Låt oss se hur S.M.A.R.T.-metoden gör detta mål mer lätt att uppnå:

  • S - Specifik - Hur stor ökning av antalet leads förväntar du dig? Säg att du vill ha en ökning av antalet leads med 10%.
  • M - Mätbar - Hur vet du om målet har uppnåtts? Du kan inkludera funktioner som analys för att veta om din webbplats ger de avsedda leads.
  • A - Uppnåeligt - Är ditt mål praktiskt genomförbart? Vilken kostnad investeras per lead för att uppnå den avsedda ökningen av leads med 10%? Är det lönsamt för ditt företag?
  • R - Relevant - Om ditt mål är uppnåeligt är det relevant. Ett opraktiskt mål demotiverar ditt team. Ett relevant mål uppmuntrar teamet att komma med kreativa idéer för att uppnå det.
  • T - Tidsbegränsad - Ett mål utan en realistisk tidsfrist är ett skott i mörkret. Vilken tidslinje skulle du sätta upp för ditt mål?

2. Skapa en strategikurva

pexels kaboompics com 6229

En strategikurva ger dig de viktigaste delarna som du måste fokusera på innan du börjar skapa din webbplats. För att din strategikurva ska bli framgångsrik ska du inkludera följande element:

Kundernas behov - Det primära syftet med din webbplats är att locka och engagera kunder. Därför måste du ta hänsyn till deras behov innan du skapar din webbplats, inte efteråt eller medan du skapar den.

Marknadsundersökningar och enkäter till befintliga kunder är några av de bästa sätten att ta reda på vad dina kunder förväntar sig av din webbplats. Identifiera vilken typ av information och vilken typ av design (t.ex. färger, bilder, innehållsstruktur osv.) som dina kunder är intresserade av genom din forskning.

Kundprofiler eller köparpersonligheter -Kundprofiler eller personas kan hjälpa dig att förstå din målgrupp bättre. Du kommer att lära känna dem på en djupare nivå, till exempel genom att känna till deras demografiska uppgifter, intressen, problemområden och föredragna köpmetoder.

Dessa ovärderliga insikter hjälper dig att planera webbplatselement (t.ex. funktioner, innehåll, visuella element osv.) mer effektivt. Med väl undersökta köpare personas kan du skapa en webbplats som är specifikt inriktad på din potentiella målgrupp.

Profiler minimerar också risken för att locka fel målgrupper. En webbplats som uppfyller målgruppens behov minskar ytterligare insatser för marknadsföring, försäljning och optimering av webbplatsen. Som ett resultat av detta kan du spara tid, kostnader och resurser.

Företagsprofil - En väl presenterad företagsprofil är viktig för att skapa trovärdighet och vinna besökarnas förtroende. Din företagsprofil måste innehålla följande:

  • Produkter och tjänster - Bestäm vilket produkt- och tjänsteutbud du vill presentera på din webbplats.
  • Marknadsinsikter - Ofta kan din marknadssituation hjälpa dig att identifiera möjligheter som du kan utnyttja på nätet. Det kan handla om en produktfunktion, ett tjänstetillägg, en specifik demografisk räckvidd eller annan insikt. Du kan upptäcka outnyttjade möjligheter genom grundlig forskning.
  • Konkurrens - Att undersöka dina konkurrenter är nyckeln till att planera din webbplats så att du kan ligga före dem på nätet. Genom att analysera konkurrenterna kan du identifiera misstag som du vill undvika på din webbplats. Denna möjlighet ger dig en konkurrensfördel.
  • Konkurrensfördelar - Förklara specifikt hur ni skapar värde för era kunder på ett sätt som era konkurrenter inte gör.

3. Skapande av en webbplats

A Webbplatskarta fungerar som en grund för alla webbplatser. Den berättar för alla parter som är involverade i skapandet av webbplatsen om den färdplan som är inblandad. Den talar vanligtvis om hur informationen flödar över webbplatsen och hur sidorna kommer att länkas samman.

En väldefinierad webbplatskarta underlättar arbetet för designers och utvecklare av webbplatser och innehållsstrateger. Du kanske inte är helt medveten om informationsflödet när du planerar webbplatsen. Men du kan skapa en ungefärlig riktlinje. Du kan till exempel skapa etiketter som webbsidor, formulär, videor, liveflöden och blogginlägg och ordna dem i en viss ordning.

4. Skapande av innehåll

Innehåll är en viktig del av din webbplats. Innehållet är viktigt eftersom det engagerar din målgrupp och ökar din SEO (sökmotoroptimering). Båda dessa delar är avgörande för att få dina besökare att vidta nästa åtgärd och omvandlas till leads, potentiella kunder och köpare.

Planering för skapande av innehåll Det är viktigt att du har en bra grund innan du går över till att skapa en webbplats. Skapandet av en webbplatsskarta bör ge dig en ungefärlig uppfattning om omfattningen av det innehåll som du måste skapa. Detta kommer att hjälpa dig att skapa en innehållsplan.

Var specifik när du skapar en innehållsplan. Om din webbplats till exempel innehåller blogginlägg, ange hur många blogginlägg du vill publicera och hur ofta de ska publiceras. Om du erbjuder en e-bok eller en rapport ska du ange hur många nedladdningar som kunden får göra för sådant innehåll.

Tänk också på dina marknadsföringsmål, eftersom du vill att ditt innehåll också ska uppfylla dessa mål. Om ditt marknadsföringsmål till exempel är att generera leads kan du inkludera en Call-to-Action i ditt innehåll som leder kunderna till ett formulär där du ber om deras uppgifter.

5. Skapande av trådramar

planering av webbplats wireframe sisu digital
website-planering-wireframe-sisu-digital

När du har en grundläggande innehållsstrategi är nästa steg att definiera ett flöde för innehållet. Genom att skapa ett innehållsflöde får du en tydlig bild av vart ditt innehåll är på väg och om det är den väg du visualiserade. Dessutom ger innehållsflödet dig en inblick i hur bra innehållsupplevelse du kan skapa för dina besökare.

A trådram är ett verktyg som hjälper dig att definiera ditt innehållsflöde. En wireframe liknar en ritning som arkitekter skapar för sina projekt. Wireframes kan utvecklas för hand eller ritas digitalt.

En välutvecklad wireframe fungerar som en tydlig översikt över varje webbsida. Den innehåller detaljer om sidans layout, innehållets placering, innehållets funktion och användarnas navigeringspunkter.

Att ta fram en wireframe ger tre viktiga fördelar:
- En wireframe ger dig en tydlig förståelse för vad som ingår i din webbsida. Den specificerar elementet i varje utrymme. Du förstår till exempel var en uppmaning till handling ska placeras och var en hjältebild ska införas.

Med sådana detaljerade specifikationer informerar en wireframe intressenterna om hur mycket utrymme de har att arbeta med på en webbsida.

Med hjälp av en wireframe kan du se webbsidan med alla dess funktioner inbäddade. Detta är rätt tillfälle att identifiera element som inte passar in med resten av funktionerna på sidan och ta bort dem.

- En wireframe underlättar kommunikationen mellan projektets intressenter, inklusive webbplatsägare, designers, utvecklare och innehållsskapare. Den hjälper intressenterna att brainstorma och komma med mer användarvänliga idéer.

Genom att anordna användartester under det inledande skedet av trådframtagningen kan man få större klarhet i användarkraven. Med hjälp av en wireframe kan du förstå hur användarna kommer att interagera med ditt gränssnitt.

Med hjälp av din trådram kan du skapa en webbplats som är lätt att navigera och förstå för dina kunder.

- Wireframes är enkla och billigare att skapa. Handgjorda wireframes kostar brevpapper. Digitala wireframes är enklare att skapa och kan färdigställas på några minuter.

Det finns wireframes med låg tillförlitlighet, som är grova skelettbilder av en webbsida. De innehåller förenklade bilder, innehåll med utrymme och blockformer. Eftersom de bara är grova skisser kan man inte förvänta sig pixelprecision eller tydliga former från wireframes med låg trovärdighet.

Wireframes med medelhöga krav är mer exakta än wireframes med låga krav. De är vanligtvis svartvita. Men olika nyanser av grått kan användas för att ange hur framträdande element på webbsidan är.

Innehållselement som rubriker och brödtexter representeras i olika grad av framträdande för att ange den inneboende skillnaden. Dessa wireframes specificerar alla webbsidans funktioner på ett mer detaljerat sätt än wireframes med låg trovärdighet.

Wireframes med hög tillförlitlighet är mycket specifika och pixelprecisa. Dessa wireframes innehåller riktiga bilder (inte fyllnadsmaterial som i andra typer av wireframes) och relevant innehåll för att ge större klarhet om webbsidans specifika egenskaper.

Eftersom wireframes med hög trovärdighet är detaljerade i representationen används de för att representera funktioner som komplexa menysystem och interaktiva element som kartor.

6. Visualisering av visuella element

Det är i det här skedet som du planerar hur din webbplats ska se ut. Beslut om varumärkeselement som logotyper, färger och bilder fattas i detta skede.

En iögonfallande design med endast element som tjänar ett syfte uppmuntras vanligtvis av erfarna planerare och designers. Bilder är viktiga, men om de tas med utan syfte kan det leda till slöseri med arbete och en dålig användarupplevelse.

7. Inrätta en godkännandeprocess

Ett webbprojekt involverar till sin natur olika intressenter. Det kommer säkert att finnas flera idéer, arbeten och omarbetningar, och därför är det viktigt att ha en godkännandeprocess. Även om du samarbetar med en extern byrå hjälper en godkännandeprocess till att nå ett slutligt beslut utan förvirring.

Skapa en hierarki i godkännandeprocessen så att intressenterna vet vilken myndighet som fattar det slutliga beslutet. Om ett externt organ är inblandat ska du ha ett skriftligt dokument om arbetsflödet och få ett godkännande från organet. Detta garanterar ett smidigare processflöde.

8. Tidslinjer

webbplats-planering-tidsplanering-sisu-digital

Tidsplaner är viktiga för att hjälpa teamet att planera sina uppgifter, sätta upp mål och uppnå dem. Realistiska tidsramar motiverar teamet att fokusera på de uppsatta målen och att uppnå dem.
Planera tidslinjer för projektets milstolpar. Dina tidslinjer bör omfatta perioden då projektet inleds, hur ofta uppgifterna utförs, antalet milstolpar och föreslagna tidsfrister för varje milstolpe.

9. Budget och resurser

Analysera dina resurser och fördela ansvarsområden innan du påbörjar ett projekt. Detta säkerställer ständig tillgång till resurser och förhindrar försenat genomförande, vilket i sin tur kan försena lanseringen av din webbplats. Om du samarbetar med en byrå, se till att du samordnar dig med dem vid behov. Utse en representant som kan ta din plats när det behövs.

Genom att budgetera i förväg får du klarhet om projektets utgiftsområden, återkommande utgifter, engångskostnader och underhållskostnader. Budgetplaneringen säkerställer också att du inte utelämnar något utgiftsområde, vilket innebär en risk för att projektet stoppas mitt i processen.

Det finns många aspekter på att skapa en webbplats, bland annat design och utveckling, domänregistrering, hosting och underhåll. Få klarhet från din byrå om de framtida kostnaderna som du kommer att behöva ta på dig. Kom ihåg att designändringar medför höga avgifter, och därför är det viktigt att planera i förväg.

Slutsats

Planering av webbplatser är lika viktigt som planering av andra aspekter av ditt företag. Med en välutvecklad webbplatsplan kan du bygga en webbplats som förverkligar din vision och som ger konkreta och immateriella fördelar på lång sikt.

Om du är redo att planera din webbplats, då kan du kontakta oss. Vår WordPress webben designtjänsten kan hjälpa dig med olika alternativ för planering av din WordPress-webbplats. Vi kan vägleda dig från planering av webbplatsen till lansering. Läs mer om vad vi kan erbjuda.

Dela det här inlägget

Dela på linkedin
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Gillade du den här artikeln?

Vi har mycket mer! Anmäl dig till vår e-postlista och få de senaste nyheterna och artiklarna direkt till din inkorg varje vecka.

Fler inlägg