Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio

Miten luoda tehokkaita markkinointikopioita + esimerkkejä.

Kirjoititpa sitten mainostekstiä, verkkosivujen sisältöä, myyntipuheenvuoroa tai kylmää sähköpostia, tarkoituksesi on myydä. Tekstinkirjoittaminen on tärkeää riippumatta siitä, mitä liiketoiminta-aluetta hoidat. Opi luomaan tehokkaita markkinointikopioita copywritingin aloittelijan oppaamme avulla.

"Lauseen ainoa tarkoitus on saada lukija lukemaan seuraava lause" - Henneke Duistermaat.

On liikaa kopioita, jotka ovat joko liian roskapostittavia, myyviä tai epäolennaisia. Tämä huono maine tekee copywriterin työstä paljon vaikeampaa, mutta se ei tarkoita, ettemme voisi erottua joukosta ja kiinnittää lukijoiden huomiota. 

Oikein tehtynä copywriting vie tuotteesi oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan oikean ratkaisun avulla.

Copywriting vs. Sisällön kirjoittaminen

Tekstinkirjoittamisen ja sisällön kirjoittamisen välillä on kaksi perustavaa laatua olevaa eroa: tavoitteesi ja se, miten esität kirjoituksesi.

Copywriting on myyntiä kirjoitettujen sanojen avulla. Tavoitteena on herättää kiinnostusta, ratkaista ongelmia ja myydä tuotteita tai palveluja lyhyessä ajassa. Markkinointitekstiin voidaan liittää kuvia, grafiikkaa tai videoita, joilla osoitetaan, miten tuotteesi toimii. Joskus riittää, että viesti välittyy pelkällä visuaalisella materiaalilla.

Copywriter huolehtii:

  • Mainokset, verkossa ja offline
  • Verkkosivun sisältö
  • Laskeutumissivun sisältö
  • Sähköpostikampanjat
  • Televisio- tai radiomainonnan käsikirjoitukset
  • Videon käsikirjoitukset
  • Luettelot
  • Mainostaulut
  • Sloganit ja iskulauseet

Sisällön kirjoittaminen on valistavaa, informoivaa ja viihdyttävää. Tavoitteena on rakentaa luottamusta, sitouttaa yleisösi ja luoda brändin maine pitkällä aikavälillä. Se on perusta tulevalle myynnille, kun yrityksesi rakentaa asiantuntemusta ja portfoliota. 

Sisällön kirjoittaja huolehtii: 

  • Artikkelit
  • Blogikirjoitukset
  • Lehdistötiedotteet 
  • Valkoiset kirjat
  • Sähköpostitiedotteet
  • E-kirjat
  • Podcastit

Tässä on esimerkki sisällön kirjoittamisesta Sisu Digital:ltä: 5 suurinta liiketoimintatrendiä vuonna 2021 ja mitä voit saavuttaa niiden avulla.

Ongelmat ja ratkaisut

AIDA

Kuvittele ostopolku AIDA-mallin avulla: tietoisuus, kiinnostus, halu, toiminta.

  • Tietoisuus: kun asiakkaat eivät tiedä tuotteestasi mitään. Kiinnitä heidän huomionsa johonkin, josta he välittävät. Esittele ongelma. B2B-asiakkaille se voi olla kallis ongelma, joka aiheuttaa yritykselle paljon rahaa. Riippuu kohderyhmästäsi, ota selvää, mikä aiheuttaa heille niin paljon tuskaa, että he ovat valmiita käyttämään siihen rahaa.
  • Kiinnostus: kun asiakkaat tulevat tietoisiksi tuotteistasi. Heillä on ongelma, jonka he haluavat ratkaista, ja sinä tarjoat ratkaisun. Keskity tärkeisiin etuihin heille, ei sitä, miksi tuotteesi ja yrityksesi ovat niin loistavia.
  • Toive: kun asiakkaat pohtivat oston hyviä ja huonoja puolia. Stimuloi tunteita, jotka vahvistavat tarpeita. 
  • Toiminta: kun asiakkaat ovat valmiita muuttamaan. Määritä toimintakutsut (CTA), jotka mahdollistaa välittömät reaktiot. Tällöin aivot tekevät päätöksiä loogisesti kompensoidakseen emotionaalisia tarpeita. Siksi tässä vaiheessa näkee paljon mainoksia, joissa tarjotaan alennuksia tai fiksua hinnoittelua rahallisen esteen poistamiseksi.

Kävi ilmi, että AIDA ei eroa Arianan ikonisesta kappaleesta - 7 rings. Jos jotain, se tekee siitä helpommin muistettavan.

Josh Braunin 4T

AIDA toimii copywritingissa yleisesti ottaen. Mutta kun kirjoitat kylmiä sähköpostiviestejä, haluamme esitellä sinulle Josh Braunin hämmästyttävän 4T malli. 

  • Laukaisin: käyttää laukaiseva tapahtuma keskustelun aloittamiseksi. Tutustu esimerkiksi mahdollisuutesi LinkedIniin nähdäksesi, mistä hän puhuu, kommentoi hänen haastettaan tai anna kohteliaisuus hänen viimeisimmästä saavutuksestaan. 
  • Kolmannen osapuolen uskottavuus: mainitse asiakkaat, joilla on samanlainen ongelma ja miten olet auttanut heitä ratkaisemaan sen.
  • Opeta: tarjota mahdollisuuksillesi vankka todiste (suosittelut, tapaustutkimukset, ennen ja jälkeen -kuvat jne.). 
  • Kerro minulle: kehotukset toimintaan. Josh kannustaa CTA-kutsuihin, jotka eivät aiheuta liikaa paineita mahdollisille asiakkaille. Esimerkiksi CTA-kutsut, jotka vaativat 15 minuuttia tai tunnin heidän kallisarvoisesta ajastaan. Etsi kiinnostusta ja painostuksen sijaan (haluaisitko oppia lisää ...?)

Parasta tässä menetelmässä on se, että Josh ei halua sinun keskittyvän "minään". Kylmissä sähköposteissa tai minkä tahansa copywriting-tyypin tulisi keskittyä asiakkaisiin - "sinuun". Sähköpostisi tulisi olla enintään 65 sanaa, ja siinä tulisi olla enemmän "minä" kuin "sinä". 

Tee mahdolliselle asiakkaallesi tunne, että tämä sähköposti on lähetetty nimenomaan hänelle eikä muille mahdollisille asiakkaille.

Eikö sinulla ole aikaa kirjoittaa omaa markkinointitekstiä? Sisu Digital tarjoaa copywriting-palvelu riippuen tarpeistasi, kuten verkkosivujen kopioinnista, mainoskopioista, blogeista, tapaustutkimuksista, sähköpostimarkkinoinnista jne.

Tunne yleisösi

Tekstinteksti ei ala otsikoista, vaan yleisöstä.

"Sinun tehtäväsi ei ole kirjoittaa kopioita. Tehtäväsi on tuntea kävijäsi, asiakkaasi ja mahdollisuutesi niin hyvin, että ymmärrät, missä tilanteessa he ovat juuri nyt, missä he haluaisivat olla ja miten ratkaisusi voi ja saa heidät saavuttamaan ihanteellisen itsensä."

- Joanna Wiebe.

Oletko koskaan saanut mainoksen, joka sai sinut tuntemaan, että se on tehty sinua varten?

Sinä kirjaimellisesti ajattelit juuri tuota tuotetta.

Tai kun napsautat mainosta, selaat sivustoa, ja sama mainos ilmestyy uudelleen, mutta vain samoilla tuotteilla, joita olet selannut aiemmin.

Hyödynnä markkinointitietoja eduksesi. Hyödynnä kiinnostuksen kohteisiin ja sijaintiin perustuvia tietoja sekä reaaliaikaista asiakaskäyttäytymistä markkinointikopioidesi personoimiseksi.

Jos tavoittelet B2B-asiakasta, tule lähelle ja henkilökohtaisesti, kuten Josh Braun on ehdottanut 4T-mallissa. Sosiaalista löhöilyä koskevan tutkimuksen mukaan ihmiset vastaavat todennäköisemmin, kun he tuntevat olevansa yksilöllisesti vastuussa.

copywriting

Emotionaaliset laukaisijat

Tunne on kytkin, joka käynnistää ihmisten innon tyydyttää tarpeitaan.. Tunteita voidaan laukaista monin eri tavoin: tarpeet, aistit ja kiireellisyys.

Maslow'n tarvehierarkia

Fysiologiset tarpeet, turvallisuustarpeet, rakkauden ja kuulumisen tarpeet, arvostuksen tarpeet, itsensä toteuttamisen tarpeet.

Psykologia ja markkinointi kietoutuvat toisiinsa. Itse asiassa suuri osa markkinointia on sen selvittäminen, mitä asiakkaasi tarvitsevat oikeaan aikaan. Jokainen kopio kirjoitetaan ja suunnitellaan heidän tarpeidensa ja käyttäytymisensä mukaan.  

Esimerkiksi potentiaalinen asiakas, joka on naimisissa ja jolla on kaksi lasta, asettaa turvallisuustarpeet yhdeksi tärkeimmistä tavoitteistaan. Tämän logiikan mukaisesti hän saattaisi ostaa tila-auton urheiluauton sijaan, sijoittaa koulutukseen vaihtelevien osakemarkkinoiden sijaan ja ostaa perheen sairausvakuutuksen sen sijaan, että hyppäisi lentokoneesta (puhumme laskuvarjohyppäämisestä).

Apple mullisti koko markkinointialan keskittymällä huipputarpeisiin: itsetuntoon ja itsensä toteuttamiseen.

Mutta yhteiskunta muuttuu nopeasti, ja me vain heitimme ideoita ilmaan. Sinun vastuullasi on selvittää asiakkaasi kiireelliset tarpeet.

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 4
Tehokas markkinointikopio esimerkki: Turvallisuustarpeet

5 aistia

Näkö, kuulo, maku, haju ja tunto. Joskus jopa kuudennella aistilla on tärkeä rooli. 

On olemassa erityisiä ääniä, makuja ja tuoksuja, jotka välittömästi virkistävät muistia ja kutittavat aisteja heti, kun niille altistuu. 

Pihvin ääni kuumalla pannulla - Sizzling.

Mädäntyneen roskan haju - haiseva (ja tahmea).

Maailman tulisimman chilipaprikan maku - tulinen.

Jouluvalojen näkymä juhlavalla torilla talviyönä - häikäisevä

Ja lopuksi, tunne, kun hämähäkki ryömii käsivartta pitkin - hiuksia raastava.

Emmekö juuri äsken vieneetkin sinut tunnevuoristorataan?

Sisällytä tunteita copywritingiin. Kirjoita kuin olisit menestyselokuvassa.

Tee kopiostasi erottuva. Käytä kuvailevia, graafisia ja eläviä sanoja tylsän ja vanhan yritysjargonin sijasta.. Paras, halvin? Näitä sanoja käytetään niin paljon, että ihmiset unohtavat ne.

Kiireellisyys

Ihmiset pelkäävät jäävänsä paitsi - FOMO. Se on viimeinen sysäys, joka saa asiakkaat ostamaan. Yritykset ovat aina luoneet kiireen tunnetta näyttämällä aikasidonnaiset alennukset, erikoistarjoukset, reaaliaikaiset lähtölaskennat.erityisesti ostoprosessin loppuvaiheessa. 

Ja se toimii.

Juju on tehdä nämä tarjoukset ajoissa. Esimerkiksi joulun, uudenvuoden, mustan perjantain, ystävänpäivän, isänpäivän, äitienpäivän, lastenpäivän jne. kaltaisiin tapahtumiin. Puhumattakaan henkilökohtaisista tapahtumista, kuten syntymäpäivistä tai vuosipäivistä. Kuluttajuuden jatkuessa voimakkaana, sinulla on 10 erityistapahtumaa 12 eri kuukaudelle.

Joskus on vielä helpompaa näyttää, mitä asiakkaasi ovat jääneet kaipaamaan. Seuraavalla kerralla he varmasti ryhtyvät toimiin.

Älä sekoita

On niin monia asioita, jotka voivat mennä pieleen mainoksissasi. Se voi olla niin sekava, että ihmiset eivät ymmärrä, mitä yrität myydä. Se voi olla liian tunteeton nykyisiin tunnelmiin nähden tai mennä täysin ohi maalin. Tai siinä voi olla niin paljon näyttäviä yksityiskohtia, että pääviesti hautautuu. 

Pidit siitä tai et, vanha ja kultainen KISS-sääntö pätee edelleen - pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena, pidä se lyhyenä ja ytimekkäänäPidä se yksinkertaisena, hölmö! Ne kaikki toimivat.

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 5
Tehokas markkinointikopio esimerkki: Pidä se yksinkertaisena

Toisaalta siinä ei voi olla mitään, emmekä vitsaile. Katso tätä Wayfair mainos ja kerro meille, ymmärrätkö, mitä he yrittävät sanoa.

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 5
Tehokas markkinointikopio esimerkki: sekava mainoskopio

Mitä ihmiset sanovat sinusta

Ihmiset luottavat todennäköisemmin henkilön kuin yrityksen sanoihin. Nämä sanat ovat entistäkin uskottavampia, kun ne ovat asiakkaidesi sanoja.

Hyödynnä asiakkaiden menestystarinoita, tapaustutkimuksia, suositteluja, arvosteluja ja luokituksia, koska ne auttavat rakentamaan luottamusta. Asiakkaan sanat helpottavat samaistumista - tässä on joku, joka on samanlainen kuin minä, sama ongelma, sama tilanne, ja tämä tuote tarjoaa ratkaisuja.

Useimmiten ihmiset eivät ole kuulleet yrityksesi toiminnasta ennen kuin he törmäävät mainoksiisi. Tyytyväisten asiakkaiden suosittelut ovat hienoja, erityisesti sellaiset, joissa mainitaan tuotteesi ominaisuudet ja se, miten se on muuttanut heidän elämäänsä parempaan suuntaan (säästänyt aikaa, rahaa, saanut heidät voimaan hyvin jne.). Se on varmasti parempi kuin suora myyntipuhe, joka saa ihmiset tuntemaan, että heidät pakotetaan ostamaan jotain.

Jos ihmiset kiinnostuvat mainoskopioistasi tunteiden kautta, suosittelut auttavat heitä tekemään päätöksiä loogisesti. Se on todiste, jota he tarvitsevat perustellakseen päätöksensä.

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 6
Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 6Tehokas markkinointikopio esimerkki: suosittelut

Huomaa, että suosittelumainokset toimivat paremmin silloin, kun potentiaaliset asiakkaasi ovat lähellä konvertointivaihetta.

Puhuimme siitä, että emme saa hämmentää ihmisiä, paras tapa on se. leikata yritysjargonia. Ota pois hienotunteisuus ja puhuttele heitä aidolla ja empaattisella otteella. Hyväksy todellisten sanojen voima jotka asiakkaasi ovat jo antaneet sinulle.

Samoin voit käyttää asiantuntijoita tai asiaankuuluvia vaikuttajia, jotta mainoksesi uskottavuus lisääntyy. Esimerkiksi Colgaten "hammaslääkärien suosittelema" on varmasti kaikille tuttu. Toki kaikki hammastahnamerkit tekevät niin nykyään, mutta kun Colgate teki sen ensimmäisen kerran kaksi vuosikymmentä sitten, siitä tuli melkeinpä iskulause ja se erotti Colgaten muista merkeistä. 

Viime vuosina nuoremmat sukupolvet ovat kuitenkin olleet enemmän kiinnostuneita vaikuttajista ja julkkiksista. Mainoksistasi tulee tehokkaampia, kun tuotteesi tai palvelusi ovat helposti samaistettavissa vaikuttajan tai julkkiksen kuvaan. 

Varmista, että mainostajasi ovat kohderyhmällesi merkityksellisiä ja auttavat vahvistamaan brändiäsi.

CTA:t

Tee siitä rohkea.

Maalaa CTA-kohdat eri värillä, laita ne isompaan kokoon tai piristä niitä hienolla muotoilulla. Ihmisaivot on suunniteltu huomaamaan asiat, jotka poikkeavat muista. 

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 7
Tehokas markkinointikopio esimerkki: tehokas CTA

Tee se selväksi. 

Pahin CTA, jonka voit laittaa mainostekstiin, on "klikkaa tästä". Olet saanut lukijat pysähtymään ja lukemaan mainoksiasi. Mutta kuten useimmat ihmiset, he vain selaavat mainokset läpi ja etsivät, mikä heille sopii.

CTA-linkin pitäisi olla ymmärrettävä itsessään, ja lukijoiden pitäisi tietää, mihin CTA-linkki johtaa. Tarjoa lukijoitasi täsmällisesti ja muista, että yrität ratkaista heidän suuria ongelmiaan. 

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 8
Tehokas markkinointikopio esimerkki: sähköpostin CTA - Kannattaako keskustella?

Koska rakastamme Josh Braunia, joka on kylmien sähköpostien kirjoittamisen mestari. Tässä on esimerkki kylmästä sähköpostista, joka on kirjoitettu 4T-tekniikalla.

Tarkista kahdesti, että CTA-linkkisi ovat tavoitettavissa. Olisi noloa, jos aloitussivullasi olisi 404-virhe. Kuvittele: potentiaaliset asiakkaasi ostivat lupauksesi, käyttivät aikaa linkin klikkaamiseen ja odottivat sen johtavan heidät ongelmiensa ratkaisuun. Niin ei käynytkään. On yksi asia jäädä ilman myyntiä ja liikennettä, mutta vielä pahempaa on se, että tämä virhe voi vahingoittaa brändisi imagoa ja ammatillista mainettasi.

Unohda mitä opettajasi opetti sinulle koulussa

Kirjoitat markkinointikopioita, et esseitä.

Anna kirjoittamisen olla vapaata. Houkuttele yleisösi tarinalla, loihdi otsikoihin nokkelia sanaleikkejä tai käytä analogiaa, jotta tekstistäsi tulisi elävämpi.

Copywriting 101 - tehokas markkinointikopio - 9
Tehokas markkinointikopio esimerkki: analogia

"Lauseen ainoa tarkoitus on saada lukija lukemaan seuraava lause".

- Henneke Duistermaat

Henneke suosittelee tekstintekijöille lyhyiden lauseiden käyttöä. Koska pitkät lauseet voivat hämmentää lukijoita ja nukuttaa heidät.

Copywriting 101 - tehokas markkinointi copy- 10
Esimerkki tehokkaasta markkinointikopiosta: lyhyet mutta mukaansatempaavat lauseet

Tässä on esimerkki verkkokopiosta, jossa käytetään "epätavanomaista" kirjoitustapaa. Lyhyt lause ilman tavoitetta. Tai lause, joka alkaa sanoilla "mutta" tai "että". Mutta se toimii. Koska copywritingissa on kyse viestinnästä yleisön kanssa. 

Loppuhuomautukset

Useimmille ihmisille copywriting ei ole helppoa. Mutta se paranee harjoittelun ja virheistä oppimisen myötä.

Myöskään copywritingia ei voi pakottaa. Markkinointitoimistona tiedämme, millaisia haasteita kirjoittajamme ovat joutuneet kohtaamaan. Joskus on vain pidettävä tauko ja hengitettävä syvään.

Jos huomaat olevasi jumissa, pahinta, mitä voit tehdä, on pakottaa itsesi istumaan tietokoneen ääreen ja yrittämään puristaa aivojesi luovaa mehua.

Mene juttelemaan asiakkaillesi, kollegoillesi, ystävillesi ja perheellesi. Katso hauska Youtube-video. Etsi ideoita ja inspiraatiota. 

Etsi uusi näkökulma.

"Syvällisin kirjoitus on helpoin ymmärtää".

- Leslie O'Flahavan

Mitä mieltä olit copywriting-hackeistamme? Nyt kun tiedät, miten luoda tehokkaita markkinointikopioita, mikset kokeilisi niitä seuraavalla kerralla, kun teet Facebook-mainoskampanjan? Lue 8 vinkkiä Facebook-mainonnan optimointiin.

Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi lisää copywriting-hakkeja, digitaalisen markkinoinnin tietotaitoa ja liiketoimintatietoa.

Jaa tämä viesti

Jaa linkedin:ssä
Jaa facebook:ssä
Jaa twitter:ssä
Jaa email:ssä

Piditkö tästä artikkelista?

Meillä on paljon enemmän! Liity sähköpostilistallemme ja saat uusimmat uutiset ja artikkelit suoraan sähköpostiisi viikoittain.

Lisää viestejä

fiSuomi
social-media-content-ideat

Tässä on lahja sinulle

.
Tilaa uutiskirjeemme