Webbdesign och SEO för Stereoscape

Kundens vittnesmål

"Vi samarbetade med Daniel och hans team på Sisu Digital för att förnya vår webbplats och dess SEO. Den tidigare webbplatsen byggdes med ett föråldrat ramverk. Den var buggig, långsam och svår att göra ändringar på. Den uppfyllde inte Stereoscapes behov av att spegla de snabba förändringarna i vår verksamhet och den dynamiska utvecklingen av vårt utbud av interaktiva 3D- och extended reality-lösningar (XR). Vi var inte heller nöjda med SEO, eftersom vi vill rankas för mer relevanta sökord och locka mer organisk trafik till vår webbplats. Under koronaviruskrisen är en stark närvaro på nätet viktigare än någonsin.
Sisu Digital Team är ett nöje att arbeta med. De hjälpte oss att lösa våra problem och levererade de resultat vi förväntade oss - i tid och inom budget. Under projektet visade de sig vara en kunnig, professionell och pålitlig partner. Veckovisa projektmöten höll alla parter informerade längs vägen, och deras agila team var flexibelt med våra önskemål, vilket jag uppskattar mycket.
Nu när den nya, optimerade webbplatsen är i drift kommer vi att fortsätta att samarbeta med Sisu Digital för att förbättra vår webbplats i Google-ranking."

- Heli Nelimarkka, ordförande för Stereoscape

I. Om Stereoscape

Stereoscape är expert på AR, MR och VR samt 3D- och interaktiv teknik och lösningar som förändrar människors sätt att uppleva information så att de kan förstå mer, lära sig snabbare och arbeta smartare. Stereoscapes lösningar används i olika företagsfunktioner: marknadsföring och försäljning, lärande och utbildning, drift och underhåll. De har sina egna varumärkeslösningar SMARTSCAPE® och PROSCAPE® och har arbetat med många företag och stora varumärken, bland annat Nokia, Vaisala, Valmet, Fortum och Neste.

Webbplats: stereoscape.com

II. Viktiga problem

Problem med webbplatsen

En webbplats är mycket viktig eftersom den är företagets ansikte utåt och det är där den digitala försäljningen och marknadsföringen sker.

Stereoscapes gamla webbplats byggde på ett tema med flera användningsområden och Visual Composer, en föråldrad sidbyggare. Att hantera den blir en plåga på grund av de många problemen:

  • Webbplatsens hastighet, prestanda och struktur påverkar direkt sökmotoroptimering (SEO). Du kan inte rankas högt om du har en dåligt utvecklad webbplats.
  • Det nuvarande temat och sidbyggaren är inte tillräckligt flexibla för att göra anpassade ändringar. Ibland krävs anpassad CSS och skript. Dessa anpassade koder är utspridda överallt.
  • Det nuvarande ramverket har en sluten vägg, vilket innebär att det är byggt på ett sätt som gör att webbplatsansvarig måste hålla sig till det. Om du lämnar ramverket, byter tema eller byter sidbyggare förlorar du allt.
  • Varje projektsida är anpassad. Det finns ingen mall för projektsidorna. Även om det kan vara till hjälp för marknadsföringsteamet att begära specifika ändringar på varje sida, kommer projektsidorna i längden att bli röriga och omöjliga att hantera i stor skala. Om du till exempel vill lägga till ny information i alla projekt måste du gå till varje sida och göra ändringar manuellt en efter en.
  • Elementen är inte sammankopplade på ett intelligent sätt. Exempelvis är kundens kundansvariga inte kopplade till de projekt som de ansvarar för.
  • Det finns många plugins som alla utför en liten specifik uppgift. Många plugins överlappar varandra. Det finns till exempel två plugins för popup (Popup Builder och Popup Marker), två plugins för kontaktformulär (Contact form 7 och WPForms Lite) och två plugins för egna typsnitt (Typekit Fonts och Use Any Fonts).
  • Om du har många plugins är det dessutom svårt och till och med farligt att uppdatera WP-kärnorna, temat och plugins eftersom det finns en stor risk att webbplatsen kraschar efter uppdateringen.
  • Webbplatsens hastighet är märkbart långsam, främst på grund av de många plugins som används.
  • Det finns några buggar på webbplatsen. När du till exempel klickar på en ankartext på en sida laddas sidan om i stället för att glida till det valda avsnittet.
  • Det är svårt att integrera marknadsföring på webbplatsen eftersom det inte är lätt och okomplicerat att genomföra nya visuella förändringar och funktioner. En enkel begäran, som att visa ett snyggt nyhetsbrevsformulär i en popup på en viss sida, kan redan kräva mycket arbete och anpassning.

Stereoscape ville bygga om den nuvarande webbplatsen med ett bättre ramverk som är lätt att använda, flexibelt att göra ändringar och med bättre marknadsintegration.

Problem med SEO

Den nuvarande SEO-prestandan (Search Engine Optimization) var inte heller så bra som förväntat:

  • Viktiga sidor som Lösningar rankas inte bra för viktiga sökord.
  • Den månatliga trafiken på webbplatsen är problematisk och lockar fel typ av besökare.
  • Få kontaktformulär skickas in, om ens något alls. Detta tyder på att webbplatsens budskap inte är tillräckligt attraktivt eller att besökarna inte är rätt målgrupp.
  • På det hela taget har ett expertföretag inom sitt område inte kunnat dra nytta av fördelarna med organisk SEO-trafik av hög kvalitet, vilket är en besvikelse.

Stereoscape ville undersöka vad som är fel med deras SEO, åtgärda problemen och få SEO att fungera för dem. De ville locka till sig mer organisk trafik av hög kvalitet från sin målgrupp och i slutändan fler leads, mer försäljning och mer vinst.

Sisu Digital som konsult har expertis inom SEO och vi var säkra på att genom att förbättra optimeringen av webbplatsen skulle kunden kunna förstärka sitt budskap till rätt målgrupp, locka fler kunder och öka vinsten.

III. Våra lösningar

Vår lösning för webbplatsen

Sisu Digital rekommenderade inte kunden att förlita sig på ett WordPress-tema och en föråldrad byggare som Visual Composer. Med tanke på Stereoscape's behov rekommenderade vi dem istället att ta ett bättre tillvägagångssätt: bygga om webbplatsen med ett nytt webbsystem och ramverk som är helt anpassat för deras egna behov: lätt att använda, snabbt att distribuera och göra ändringar, minska beroendet av hårdkod, snabb laddning och snabb prestanda, bättre marknadsföringsintegration.

Sisu Digital hjälpte Stereoscape-teamet att bygga sitt eget tema med hjälp av en användarvänlig Page Builder/Theme Builder för att få full kontroll över alla element på webbplatsen. Det valda verktyget är Elementor.

Med det gamla webbhotellet fanns det inget alternativ för en scenografisk webbplats. Alla ändringar på webbplatsen uppdaterades direkt på den aktiva webbplatsen. Den situationen kan leda till att webbplatsen plötsligt går sönder. Med den nya webbplatsen har Sisu åtgärdat detta stora problem.

Vår lösning för SEO

Om SEO görs på rätt sätt kommer din webbplats med tiden att få en ökande mängd högkvalitativ trafik till din webbplats. Mer målinriktad trafik innebär fler ledtrådar, mer försäljning och mer vinst. Viktigast av allt är att du äger din webbplats och din organiska trafik - du behöver inte betala för och bli beroende av externa källor som Facebook-annonser, Google-annonser och LinkedIn-annonser.

Du kan förlita dig på kalla samtal, kalla e-postmeddelanden, annonsering och sociala medier för att få utgående trafik till din webbplats. Men i det långa loppet vill du ha inkommande, organisk trafik - människor som har ett problem och kommer till dig på ett naturligt sätt för att få den lösning de behöver, inte tvärtom.

Efter en inledande undersökning trodde vi att vi kunde föra Stereoscape till framkant när det gäller sökmotorernas synlighet.

  • Korrigera webbplatsstrukturer som kan begränsa sökmotorernas möjligheter att förstå varför Stereoscape är ledande inom sin bransch.
  • Förbättra sidans hastighet.
  • Genomföra konkurrensanalyser och dyka ner i kundens bransch för att upptäcka och skissera en strategi för innehållsmarknadsföring för att skapa strukturerad, systematisk produktion av sökmotoroptimerat innehåll för att öka synligheten.
  • Initiera uppsökande verksamhet och skriva och distribuera pressmeddelanden för att få andra webbplatser att nämna kundens webbplats, vilket sökmotorerna tenderar att belöna med högre rankning.

Först åtgärdade vi de omedelbart identifierbara problemen, t.ex:

  • Trasiga länkar på webbplatsen
  • Döda sidor
  • Tomma metabeskrivningar
  • Ooptimerade titeltaggar

För det andra övade vi SEO-taktik på det aktuella innehållet på Stereoscape's webbplats: viktiga sidor och blogginlägg. Sisu-teamet granskade den gamla bloggen och föreslog förbättringar av följande problem:

  • Målsökande nyckelord
  • Bloggens längd och struktur
  • Frekvens av nyckelord
  • URL-struktur

Citatbyggande är en process där ditt företag omnämns på relevanta eller välrenommerade webbplatser, vilket ökar din trovärdighet hos Google och förbättrar din sökrankning. Vi granskade de befintliga citeringarna (16 webbplatser) och skapade en detaljerad rapport som innehåller mer än 100 potentiella citeringsplatser för Stereoscape och hur man kan presentera företaget bättre på dessa webbplatser.

Vi gav också riktlinjer för Stereoscape-teamet så att de aktivt kan förbättra SEO-prestandan internt på lång sikt. Riktlinjerna omfattar sökordsforskning, on-page SEO, lokal SEO och byggande av backlänkar.

IV. Konsekvenser

Stereoscape har nu mycket mer kontroll över sin webbplats och SEO-prestanda.

Webbplatsen är lättare att uppdatera och teamet kan göra alla ändringar själva.

Webbplatsen lockar också till sig mer relevanta besökare, som med större sannolikhet kommer att förvandlas till heta leads. Inom tre månader fördubblades antalet intryck (hur många gånger en användare såg en länk till Stereoscape-webbplatsen). Stereoscape rankas också högre i Googles sökresultat på mer pengabetonade nyckelord, vilket kan leda till potentiella transaktioner i framtiden.

Andra projekt

Webbdesign för Thirdpresence

Vi byggde en funktionell och snabbresponsiv webbplats för Thirdpresence för att presentera deras avancerade Contextual Buying Intent Data Platform. Om webbdesign är ditt problem, kontakta oss för en konsultation.

Läs mer "

Webbdesign för företagare i Finland

Entrepreneurs of Finland är en ideell organisation som strävar efter att bli medlem i Helsingfors, Finland. Vi designar och bygger deras webbplats och hjälper deras entreprenörers berättelser att nå ut till en större publik.

Läs mer "