UI/ UX- och webbdesign för OpenOcean

Vi byggde om OpenOceans webbplats från grunden. Resultatet är en fräsch, modern och funktionell webbplats som hjälper dem att bättre nå sin målgrupp.

Kundens vittnesmål

Jag samarbetade med Daniel i ett projekt för att uppgradera OpenOceans webbplats för att förbättra marknadsföringen.
Jag letade efter ett team som förstår att förutom design är funktionalitet och ett datadrivet tillvägagångssätt viktigt för att driva en användbar webbplats idag. Servicen och kommunikationen var snabb och professionell. Vi hade ett kompetent och öppet utbyte om vad som kommer att göras inom vilken tidsram. Detta var den smidigaste lanseringen av en webbplats som jag hittills har upplevt. Jag rekommenderar att du använder Daniel och hans team för att göra en kvalitetskontroll av din webbplats. De visade sig vara mycket pålitliga och levererade de resultat vi kommit överens om.

- Janina Salo-Glasemann, marknadsföringsdirektör

I. Om OpenOcean

OpenOcean är ett riskkapitalföretag i tidig fas som investerar i dataintensiva programvaruföretag. Företaget samarbetar med grundare för att bygga och skala globala företag som levererar robusta tekniska lösningar.

Webbplats: https://openocean.vc/

II. Viktiga problem

Kunden känner inte att han eller hon äger sin webbplats.

För 10 år sedan grundades OpenOcean och deras webbplats byggdes. Den var uppfriskande, innovativ och passande för ett riskkapitalföretag som investerar i teknikens framtid. Men som allt annat i livet varar ingenting för evigt. Ett decennium senare upplevde OpenOceans webbplats tidens grymma smak och företaget insåg att det var dags för en förändring. 

Webbplatsen har blivit föråldrad, gammaldags och stelbent, och det var jobbigt att hantera den.

Det fanns många problem:

  • Det var outhärdligt att navigera på webbplatsen. Att hitta det man behövde var ännu svårare. Faktum är att hälften av besökarna inte kunde hitta det de sökte. Som ett resultat påverkades studsfrekvensen, tiden på webbplatsen och konverteringsgraden negativt.
  • Webbplatsen/servern var ständigt ur funktion. Orsaken har varit okänd, men beror troligen på dåligt webbhotell.
  • En del av webbplatsen var hårdkodad. Företaget kände att de inte hade något inflytande över sin egen webbplats eftersom de inte ens kunde göra små ändringar utan att förlita sig på utvecklaren. 
  • OpenOcean ville ha en webbplats som var dynamisk, modern och lätt att hantera. Viktigast av allt var att de behövde kunna göra ändringar närhelst de ville. Å andra sidan var deras dåvarande utvecklare inte lyhörd för deras behov och blev svårare att nå.
  • Det var mycket trafik på webbplatsen. De insamlade uppgifterna var dock ofiltrerade, så deras relevans för verksamheten var obetydlig. Kunden kunde därför inte använda uppgifterna för att påverka besluten.
  • Det finns ett behov av att införa nya funktioner och integrera marknadsföring på webbplatsen. Chatbotten behövde till exempel bättre förstå webbplatsbesökare, deras behov och beteende, en evenemangskalender så att människor enkelt kan se vad som är på gång, nya landningssidor för olika målgrupper osv.

III. Våra lösningar

Bygg om webbplatsen med ett helt nytt webbsystem och ramverk som är helt anpassade för OpenOceans behov. Vår utvecklare hjälpte företaget att bygga sitt eget webbplatstema med hjälp av en användarvänlig Page Builder. Som ett resultat kunde kunden få full kontroll över alla element på sin webbplats. 

Dessutom var webbplatsen i stort behov av en omarbetning. OpenOcean samarbetade med vår UX-designer för att inte bara brainstorma nya utseenden för webbplatsen utan också upptäcka problem som den kan ha och förbättra användbarheten.

IV. Konsekvenser

Vi skapade OpenOceans drömwebbplats:

  • Tillförlitlig, lätt att använda och snabb att distribuera och göra ändringar.
  • Snabb laddning och snabb prestanda.
  • Vackert utformad med ren och modern grafik.
  • Användarvänlig, lättillgänglig och informativ.
  • Minska beroendet av hård kod.

 

En blomstrande webbplats med moderna, kundorienterade och marknadsföringsinriktade funktioner:

  • Ett effektivt och dynamiskt formulärsystem. Innan webbbesökarna lämnar in sina förslag och pitch decks vill OpenOcean se till att båda parter får en väl investerad tid. Formuläret genererar frågor enligt de svar som det fått. Om systemet finner att detta är ett mycket relevant prospekt för företaget aktiverar det en formulärutfyllnad där användaren kan ange sina kontaktuppgifter.

 

webbdesign UX/UI OpenOcean

 

  • En responsiv chattbox. På samma sätt som formulärsystemet ger chattboxen webbbesökarna mer information och låter dem veta om OpenOcean är rätt lösning för dem. Skillnaden är att chattboxen är mer målinriktad och går djupare in på de potentiella kundernas finansieringsstatus innan den erbjuder dem personlig kontakt. 

 

 

webbdesign UX/UI OpenOcean

 

  • En uppdaterad evenemangskalender. OpenOcean är ständigt på jakt efter nya och begåvade startups med banbrytande teknik som kan ingå i deras portfölj. Därför har företaget alltid evenemang på gång för att sprida varumärkeskännedom och samla in fler potentiella kunder. Därav behovet av en plats där webbbesökare kan hitta alla kommande nyheter och evenemang.

 

webbdesign UX/UI OpenOcean

 

 

Vad OpeanOcean än vill ha, så levererar vi det.

Mot slutet av våra projekt hade kunden ett brådskande önskemål: en viktig funktion måste tas i bruk innan de lanserar ett pressmeddelande. Ur teknisk synvinkel var det en ganska komplex funktion och OpenOcean ville ha den klar på en vecka.

Säg inget mer.

På Sisu Digital är vi flexibla och ansvarstagande för våra kunders behov. Vi är alltid redo att hoppa in i det direkt.

Introduktion: OpenOceans interaktiva marknadskarta för automation

 

webbdesign UX/UI OpenOcean

 

Kartan gjordes utifrån en enkel CSV-fil som innehöll 120 företag inom automationsprogramvara i olika åldrar, storlekar och underavdelningar. När kartan byggs in på webbplatsen blir den ett kraftfullt verktyg där användarna kan filtrera företagen efter geografi, klicka på varje företag för att se mer information om det, hitta dess webbplats och se vem som investerat och hur mycket. 

Andra projekt

Webbdesign och SEO för Stereoscape

Vi omvandlar webbplatsen och online-gränssnittet för företag som tillhandahåller AR, VR, interaktiva lösningar för marknadsföring och försäljning, lärande och arbetshjälp. Om webbdesign är din angelägenhet, kontakta oss för en konsultation.

Läs mer "

Webbdesign för Thirdpresence

Vi byggde en funktionell och snabbresponsiv webbplats för Thirdpresence för att presentera deras avancerade Contextual Buying Intent Data Platform. Om webbdesign är ditt problem, kontakta oss för en konsultation.

Läs mer "

Webbdesign för företagare i Finland

Entrepreneurs of Finland är en ideell organisation som strävar efter att bli medlem i Helsingfors, Finland. Vi designar och bygger deras webbplats och hjälper deras entreprenörers berättelser att nå ut till en större publik.

Läs mer "