Vesalas försäljningschef kom till mig när hon (och hennes kollegor) blev trötta på företagets extremt långsamma och felfria webbplats och på inkompetensen hos det webbföretag de arbetade med. Vesalas webbplats är en WordPress Woocommerce-webbplats som säljer ungefär bara ett dussintal industriprodukter. Webbplatsens design är enkel, dess struktur enkel och dess e-handel på bara småskalig. Laddningshastigheten i både front- och back-end hade dock blivit outhärdlig till den grad att det tog 8-10 sekunder att ladda hemsidan! Kunden bad mig därför att ge konsultationer om webbprestanda - att undersöka webbplatsen, ta reda på vilka problem som fanns och föreslå lösningar.
Min tjänst och resultatet
Efter att ha undersökt saken kom jag snabbt fram till att det fanns tre huvudorsaker till att Vesalas webbplats fungerade så dåligt:
- Den nuvarande hostingplanen kunde inte uppfylla webbplatsens krav, vilket ledde till att serverns svarstid blev förskräcklig.
- För många plugins var installerade, vissa av dem var helt överflödiga, användes inte eller kunde ersättas med lättare, mindre resurskrävande plugins.
- Inga tekniker på serversidan var aktiverade
Jag föreslog sedan ett antal lösningar för att ta itu med dessa tre orsaker.
- Vi presenterar det helt nya molnhostinget som ersätter det delade hostinget. Jag gjorde en grundlig jämförelse och rekommendation om den bästa hostingleverantören och den lämpligaste planen för Vesala-fallet.
- Undersöka alla plugins (totalt cirka 60!), ta bort onödiga plugins eller ersätta dem med bättre plugins. Notera plugin-konflikter som kan leda till dödliga fel (krasch på webbplatsen).
- Möjliggör den senaste tekniken på serversidan och förhöjd hastighet: SSL (Let's Encrypt), CDN (Cloudflare), caching (Varnish) osv.
Kunden tappade förtroendet för webbföretaget och bad mig att genomföra alla tekniska lösningar som jag föreslog. Därför var jag ansvarig för att migrera webbplatsen från den gamla servern till den nya infrastrukturen för molnhosting, göra installationen och konfigurationen, kontrollera och åtgärda alla problem efter migreringen (DNS-hantering, e-post SMTP), rensa upp plugins och genomföra all teknik på serversidan. På grund av de mycket tekniska frågorna var jag mycket försiktig när jag ändrade något, jag gjorde alltid säkerhetskopior och testade innan jag tillämpade de nya ändringarna.
Slutligt resultat: webbplatsen laddas minst 2-3 gånger snabbare, både i front-end och back-end. Skillnaden mellan före och efter min tjänst var så uppenbar att kunden var mycket nöjd.
Vittnesmål
“I det första projektet Duc gjorde för oss stod han inför en stor utmaning - att försöka åtgärda problemen med en webbplats som någon annan hade byggt. Vi var mycket nöjda med resultatet och anser att hans kompetens, kommunikation och öppenhet för att lösa problem är värdefulla egenskaper. Förutom att Duc är en mycket begåvad utvecklare är han extremt pålitlig och en trevlig kille att arbeta med. Han har en fantastisk arbetsmoral och en vänlig personlighet. Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Duc i framtiden, jag rekommenderar honom varmt till alla.“
Anna Simojoki, försäljningschef på H. Vesala Oy.