1. Projektgranskning
Den första bedömningen är mycket viktig i början av varje projekt eftersom den är det första steget som ger oss värdefulla insikter om exakt hur vi kan hjälpa Reactron med dess marknadsföringsaktiviteter. Omprövningen omfattade allt försäljnings- och marknadsföringsmaterial (strategi, försäljningsunderlag, blogginlägg, inlägg i sociala medier etc.), webbplatsens inställning och prestanda, analys och rapporteringssystem.
Efter en noggrann genomgång föreslog vi att Reactron skulle få hjälp med att komplettera sin information om målkunden. Efter att ha förstått mer om kunden och det bästa sättet att närma sig dem kommer vi att veta exakt vilka marknadsföringstaktiker vi ska ägna oss åt.
Från denna granskningsprocess har vi också tillhandahållit en omfattande rapport om hur Reactron kan använda sina Google Analytics-, Google Search Console-, Google Tag Manager- och Google My Business-konton.
2. Marknadsföringsstrategi
Grundarbetet är mycket viktigt för att skapa rätt riktning för nästa steg. Det tog oss fyra sessioner i nära samarbete med Reactron-teamet för att färdigställa kundprofilen. Slutresultatet innefattar en grundlig beskrivning av följande:
- Segmentering av målkunder
- Kundpersonlighet
- Kundresan
- Strategi för innehåll
Vi tog fram en Canva-karta över kundresan, som är en tydlig bild av vilka uppgifter som måste göras under kundens köpresa, och framför allt kopplingen mellan försäljnings- och marknadsföringsuppgifter. Vi vet alla att försäljning och marknadsföring måste arbeta nära varandra för att få bättre kvalificerade leads. Vi bestämde oss för att arbeta särskilt med den här frågan så att Reactrons försäljnings- och marknadsföringsteam kan uppnå bästa möjliga resultat i framtiden.
3. Försäljningsmaterial
Med en bättre förståelse för målkunderna granskade vi också Reactrons försäljningsdokumentation. Vi tillhandahåller en ny mall för fallstudier och portföljer, som på ett effektivare sätt presenterar Reactrons kapacitet.
Vi ägnade tid åt att arbeta med företagets budskap på deras webbplats och sociala medier. Alla dessa varumärkens försäljningsmaterial är kraftfulla verktyg för att föra kunden vidare i försäljningsprocessen.
4. Verkstäder
Reactron har kontaktat Sisu för att förbättra teamets marknadsföringsfärdigheter. Därför har en serie workshops anordnats:
- Sökordsforskning. Sökordsforskning ger en inblick i kundernas beteende och ger vägledning för all SEO-verksamhet. Workshopen omfattar de viktigaste begreppen inom sökordsforskning: hur man väljer rätt sökord, var man hittar idéer till sökord och lämpliga verktyg.
- Google-annonser. Betald online-reklam är ett brett ämne, så det är svårt att täcka allting i en enda workshop. Men vi lyckades ändå förklara hur Google Ads fungerar, hur man effektivt skapar kampanjer och annonsgrupper och framför allt hur man skriver en bra annonstext.
- Granskning av webbplatsen. Under workshopen granskar vi Reactrons webbplatsens struktur och inställning på nytt. Resultatet är en lista över hur vi kan förbättra webbplatsens prestanda och även en mall som teamet kan använda så att de nästa gång kan göra det själva.